124 300 TurboD, 1 pytty pitää ääntä, Pumppuvikaako?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jorkka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ti 16.09.2003 21:37
Paikkakunta: Joensuu

124 300 TurboD, 1 pytty pitää ääntä, Pumppuvikaako?

Viesti Kirjoittaja jorkka »

Tyhjäkäynnillä ja alle n.1200-1500 kierroksen kuuluu nelospytystä semmoinen raksuttava ääni. Aivan, kuin em. pytyn sytyttäessä kanteen lyötäisiin pienellä vasaralla.
Kierroksia nostaessa ääni häviää kokonaan.

Jos pytyn suutinputkea löysää, ääni häviää kokonaan.
Suuttimet vaihdettu keskenään 3-4. Ääni pysyi nelosessa.

D-huollon mukaan esikammion kuula olisi ok.

Siis voisiko pumpun sisältä mennä jotain rikki tai kulua niin, että vain yhden pytyn ajoitus? menisi vähän pieleen?
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Ehdotus: kansipahvi menossa, mulla oli samat oireet 200D ja jostain syystä nimenomaan ykköspyttyyn kohdistui. Tyhjäkäynnillä (ketju) klonksutti pahan kuuloisesti kun paineet pääs karkuteille kannen pienen korroosion avulla, kansipahvi itsessään oli kondiksessa. Kaasua kun antoin niin paineet kohosi -> klonksu hävisi.

Kansiremonttihan siihen piti tehdä. Lue teettää.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: 124 300 TurboD, 1 pytty pitää ääntä, Pumppuvikaako?

Viesti Kirjoittaja rumilus »

jorkka kirjoitti:Tyhjäkäynnillä ja alle n.1200-1500 kierroksen kuuluu nelospytystä semmoinen raksuttava ääni. Aivan, kuin em. pytyn sytyttäessä kanteen lyötäisiin pienellä vasaralla.
Kierroksia nostaessa ääni häviää kokonaan.

Jos pytyn suutinputkea löysää, ääni häviää kokonaan.
Suuttimet vaihdettu keskenään 3-4. Ääni pysyi nelosessa.

D-huollon mukaan esikammion kuula olisi ok.

Siis voisiko pumpun sisältä mennä jotain rikki tai kulua niin, että vain yhden pytyn ajoitus? menisi vähän pieleen?
Vaikuttaisi ruiskutuspumpun nelossylinterille pumpussa olevan ruiskutuselementin vikaan. Joko saanut joskus epäpuhdasta tavaraa polttoaineen mukana ja siitä johtuva vaurio. Eli ei anna tyhjäkäynnillä riittävän suurta painetta suuttimelle..avautumispaine 115 bar.
Jos etukammiossa tai männän päällä olisi jotakin ylimääräistä, ääntely kuuluisi kaikilla kierrosalueilla.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Entä paineventtiilin vuoto?
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

juhaoh kirjoitti:Entä paineventtiilin vuoto?
Paineventtiilin vuoto vaikuttaa alapaineeseen, eli kompensoidaan jälkiruiskutus.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

rumilus kirjoitti:
juhaoh kirjoitti:Entä paineventtiilin vuoto?
Paineventtiilin vuoto vaikuttaa alapaineeseen, eli kompensoidaan jälkiruiskutus.
Onhan siinä myös vastaventtiili toiminto, että putkeen jää paine.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

juhaoh kirjoitti:
rumilus kirjoitti:
juhaoh kirjoitti:Entä paineventtiilin vuoto?
Paineventtiilin vuoto vaikuttaa alapaineeseen, eli kompensoidaan jälkiruiskutus.
Onhan siinä myös vastaventtiili toiminto, että putkeen jää paine.
Kyllähän toki paineventtiili niin toimii, mutta tuo paineventtiilin tarkoitus on nimenomaan jälkiruiskutuksen kompensointi. Sen vuoksi ruiskutussuuttimen alapainekin on hyvin tärkeä, että alapaine ei pääse niin alas ettei suutinputkessa ole vähintään 95 barin painetta koko ajan. Jos alapaine laskee alle 90 barin, tulee käyntihäiriöitä.

Tietysti kysyjä voi tutkia kyseisen 4-sylinterin ruiskutuselementin jälkeiset osat...jousen ja venttiilin kunnon..ja jos olisi korvaavat osat jostakin saatavilla..kokeilisit niitä.
Jos sekään ei helpota, niin ei auta kun pumppu remonttiin.
Vastaa Viestiin