Auto sammuu, kun heittää pakin tupaan...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Mezman300E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Su 12.09.2004 23:11
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Auto sammuu, kun heittää pakin tupaan...

Viesti Kirjoittaja Mezman300E »

Kyseessä 320 bensa coupe w124 vm.94 laatikkona automaatti.
Kun laittaa pakin tupaan, niin auto sammuu ihan laakista.Todella nopeasti kun tempaisee, niin ehtii D asentoon ilman sammumista.Mistä kannattaisi lähteä vikaa hakemaan, onko esim laatikossa joku tunnistin?
"Uuden vuoden rakettien ampuminen tapahtuu isännöitsijän määräämällä alueella ja lasten ampumisesta on sovittava erikseen."

Tupakka lyhentää elämää 2minuuttia, Olut pullo neljä minuuttia ja työpäivä 8 tuntia
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Re: Auto sammuu, kun heittää pakin tupaan...

Viesti Kirjoittaja JariN »

Mezman300E kirjoitti:Kyseessä 320 bensa coupe w124 vm.94 laatikkona automaatti.
Kun laittaa pakin tupaan, niin auto sammuu ihan laakista.Todella nopeasti kun tempaisee, niin ehtii D asentoon ilman sammumista.Mistä kannattaisi lähteä vikaa hakemaan, onko esim laatikossa joku tunnistin?
Erikoista sinänsä, ton ikäisessä kun ei vielä ole turbiinissa lukkoa, niin itse laatikko ei moottoria pysty sammuttaan.
Kun kytket vaihteen, suunnalla ei väliä,itse laatikossa loppuu kaikki liike, öljypumppua lukuunottamatta.

Turbiini sinänsä pystyisi, edellyttäen, että se olisi viallinen, olisi vaan erittäin harvinaista. Ja sammuisi samoin eteen kuin taaksekin päin vaihde kytkettäessä.

Vikaa kannattaisi mielestäni lähteä hakemaan moottorin käyntipuolesta, niin kaukaa haetulta kun se kuulostaakin, esimerkiksi alipainevuoto imupuolella?
JariN
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Moottorin johtosarja ehjä?
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 917
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Voisiko vika olla vaihteensiirtäjän ohjaamassa kytkimessä, joka estää käynnistyksen, ellei ole parkkiasennossa. Kytkin saattaa katkaista virran juuri R-asennossa.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

jotakin vastausta

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Meillä oli aikoinaan w114 automatic, joka teki tuota samaa.
Se oli aika kiusallinen, kun kellaritallista piti peruuttaa pihatasoon, ja aina sammui kynnykselle....
Lopulta tyhjäkäyntiä, ja laatikon paineita säätelemällä, löytyi asetus jossa
ilmiö sattui enää vain harvoin.
Eli jos pakki nykäisee, niin paineita laskemalla voi tilanne rauhoittua.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Mezman300E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Su 12.09.2004 23:11
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mezman300E »

kttopar kirjoitti:Voisiko vika olla vaihteensiirtäjän ohjaamassa kytkimessä, joka estää käynnistyksen, ellei ole parkkiasennossa. Kytkin saattaa katkaista virran juuri R-asennossa.
Johtosarja uusittu 3 vuotta sitten ja pakki toimii ilman mitään rykäsyjä samoin laatikko futaa oikein kelvollisesti.Missä tämä "vaihteensiirtäjän kytkin" sijaitsee?Auton sisällä vai ulkosalla?
"Uuden vuoden rakettien ampuminen tapahtuu isännöitsijän määräämällä alueella ja lasten ampumisesta on sovittava erikseen."

Tupakka lyhentää elämää 2minuuttia, Olut pullo neljä minuuttia ja työpäivä 8 tuntia
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Laatikon kyljessä, eli siinä mihin siirtäjävivun nivel tulee.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 917
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Tuota kytkintä voisi testata kun ottaisi liittimen irti laatikosta ja selvittäisi miten ne neljä piuhaa menee. Kaksi on varattu peruutusvalolle ja kaksi käynnistyksen estolle. Liittimestä pitäisi selvittää käynnistyksen eston kaksi johtoa ja se, että pitääkö ne olla oikosulussa vai auki, jotta moottori käy.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

kttopar kirjoitti:Tuota kytkintä voisi testata kun ottaisi liittimen irti laatikosta ja selvittäisi miten ne neljä piuhaa menee. Kaksi on varattu peruutusvalolle ja kaksi käynnistyksen estolle. Liittimestä pitäisi selvittää käynnistyksen eston kaksi johtoa ja se, että pitääkö ne olla oikosulussa vai auki, jotta moottori käy.
Tuota, eikös se kytkin estä vain startin käytön?
Eihän se käyvää moottoria sammuta.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

Harri126 kirjoitti:
kttopar kirjoitti:Tuota kytkintä voisi testata kun ottaisi liittimen irti laatikosta ja selvittäisi miten ne neljä piuhaa menee. Kaksi on varattu peruutusvalolle ja kaksi käynnistyksen estolle. Liittimestä pitäisi selvittää käynnistyksen eston kaksi johtoa ja se, että pitääkö ne olla oikosulussa vai auki, jotta moottori käy.
Tuota, eikös se kytkin estä vain startin käytön?
Eihän se käyvää moottoria sammuta.
Juurikin näin. Sieltä kulkee vain startin heräte läpi.
JariN
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

no näinhän se tosiaan on....

Mutta palatakseni tuohon tyhjäkäyntiin:
Automaateissa tyhjäkäynti putoaa, kun vaihde laitetaan päälle.
Eteenpäin lähdetään hieman eri välityksellä kuin taakse, siksi pakilla sammuu mutta D:llä ei.

Toisaalta tyhjäkäynnin säätöä ei ruiskuvehkeissä yleensä tarvi säädellä.
Eli olisiko nyt joku muu syy, joka pudottaa kierroksia ? Esim. rikas seos,
joka voisi johtua ilmasuodattimesta, tulpista, tulpanjohdoista...
Käykö ihan tasaisesti vai pätkiikö yhtään ?
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Mezman300E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Su 12.09.2004 23:11
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja Mezman300E »

Henry V. kirjoitti:no näinhän se tosiaan on....

Mutta palatakseni tuohon tyhjäkäyntiin:
Automaateissa tyhjäkäynti putoaa, kun vaihde laitetaan päälle.
Eteenpäin lähdetään hieman eri välityksellä kuin taakse, siksi pakilla sammuu mutta D:llä ei.

Toisaalta tyhjäkäynnin säätöä ei ruiskuvehkeissä yleensä tarvi säädellä.
Eli olisiko nyt joku muu syy, joka pudottaa kierroksia ? Esim. rikas seos,
joka voisi johtua ilmasuodattimesta, tulpista, tulpanjohdoista...
Käykö ihan tasaisesti vai pätkiikö yhtään ?
Lähtee käymään aivan kuten ennenkin, eikä ole mitään pätkimistä havaittavissa missään vaiheessa.Rajoittimessa vaihtaa ihan suotuisasti isompaa :),Tulpat,suodatin vaihdettu alle 5000km..
"Uuden vuoden rakettien ampuminen tapahtuu isännöitsijän määräämällä alueella ja lasten ampumisesta on sovittava erikseen."

Tupakka lyhentää elämää 2minuuttia, Olut pullo neljä minuuttia ja työpäivä 8 tuntia
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

JariN kirjoitti:
Harri126 kirjoitti:
kttopar kirjoitti:Tuota kytkintä voisi testata kun ottaisi liittimen irti laatikosta ja selvittäisi miten ne neljä piuhaa menee. Kaksi on varattu peruutusvalolle ja kaksi käynnistyksen estolle. Liittimestä pitäisi selvittää käynnistyksen eston kaksi johtoa ja se, että pitääkö ne olla oikosulussa vai auki, jotta moottori käy.
Tuota, eikös se kytkin estä vain startin käytön?
Eihän se käyvää moottoria sammuta.
Juurikin näin. Sieltä kulkee vain startin heräte läpi.

Muttakun minä olin katsovinani että kyllä sieltä "vaihteen siirtimen asento kytkimestä" menisi joku piuha moottorin ohjausyksikköön... ainakin sähkökaavion mukaan. Mikäs se sitten on?
Vai olenko taas tapani mukaan ihan pihalla?
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Mezman300E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Su 12.09.2004 23:11
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mezman300E »

Vika löyty ihan sulakkeesta.Ehjän näköinen sulake olikin melko hapan tarkemmen tarkasteltuna.
"Uuden vuoden rakettien ampuminen tapahtuu isännöitsijän määräämällä alueella ja lasten ampumisesta on sovittava erikseen."

Tupakka lyhentää elämää 2minuuttia, Olut pullo neljä minuuttia ja työpäivä 8 tuntia
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Mezman300E kirjoitti:Vika löyty ihan sulakkeesta.Ehjän näköinen sulake olikin melko hapan tarkemmen tarkasteltuna.
Hienoa, että vika löytyi emmekä jääneet epätietoisuuden valtaan. :D
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Vastaa Viestiin