Om601 pitää ääntä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jerrijee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: Pe 29.08.2008 20:53
Paikkakunta: toivakka

Om601 pitää ääntä?

Viesti Kirjoittaja jerrijee »

Mikähän tota Om601 vaivaa,vaihdettiin uudet nostajat ja öljyt.
Meteli hävis vähäks aikaa,2s pyttyn kohdalta ääni tulee.
Meteli ilmenee kun kone lämpiää tarpeeksi,kylmänä ei ko. ääntä pidä.
Olisko vika venttiili koneistossa vai suuttimessa?

Asun lähellä jyväskylää,jos joku haluais ääntä kuunnella.

Öljynpaineet on mittarin mukaan normaalit.
Ex Lintta w124 250D -86

Opel astra hb 1.6i 8v -96
Avatar
jerrijee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: Pe 29.08.2008 20:53
Paikkakunta: toivakka

Viesti Kirjoittaja jerrijee »

Ääni ei tule normaali ajossa,mut jos rupee oikein vedättämään,sillon ääni alkaa.
Ex Lintta w124 250D -86

Opel astra hb 1.6i 8v -96
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

jokin laakerivika se on. Mistä tiedät tarkalleen että 2. pytyn kohdalla kun veto on päällä?

Runkolaakeri? Tosiasiassahan tuon ikäisessä autossa on jo riittävästi kulumaa. Anna palaa ja hommaa sitten vaihtomoottori.
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
japperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 271
Liittynyt: Su 20.04.2008 15:23
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja japperi »

jerrijee kirjoitti:Ääni ei tule normaali ajossa,mut jos rupee oikein vedättämään,sillon ääni alkaa.
Kiertokangin alapään laakeri oireista päätellen.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mulla on kans tuossa yks OM601 josta kuuluu kovilla kierroksilla ääni joka on kuin venttiilit ei kerkeisi matkaan.
Ääni alkaa kuulumaan noin 4200-4500rpm kohalla. Ja kuuluu samallalailla ilman kuormaa ja kuorman kanssa. Tai vaikka moottorijarrutuksessa. Kunhan kierrokset menee yli 4500 ääni kuuluu aina...

Vedot on kuitenkin tallessa myös kovilla kierroksilla.
Avatar
jerrijee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: Pe 29.08.2008 20:53
Paikkakunta: toivakka

Viesti Kirjoittaja jerrijee »

jusa82 kirjoitti:jokin laakerivika se on. Mistä tiedät tarkalleen että 2. pytyn kohdalla kun veto on päällä?

Runkolaakeri? Tosiasiassahan tuon ikäisessä autossa on jo riittävästi kulumaa. Anna palaa ja hommaa sitten vaihtomoottori.
Pitää ääntä paikallaan

http://www.youtube.com/watch?v=vYIHsS7gnns

tossa huono video lopussa kuuluu parhaiten ko.ääni
Ex Lintta w124 250D -86

Opel astra hb 1.6i 8v -96
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Myös alkava kannentiivistevika piti samantyypisessä koneessa ihan vertahyytävää kalinaa ja kalkatusta, mutta vain ajoittain ja lämpimällä koneella..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
jerrijee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: Pe 29.08.2008 20:53
Paikkakunta: toivakka

Viesti Kirjoittaja jerrijee »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Myös alkava kannentiivistevika piti samantyypisessä koneessa ihan vertahyytävää kalinaa ja kalkatusta, mutta vain ajoittain ja lämpimällä koneella..
Olisitko innokas kuuntelemaan livenä tota ääntä?


Kans pahvi remppa on tehty 50tonnia sitten
Ex Lintta w124 250D -86

Opel astra hb 1.6i 8v -96
Avatar
jerrijee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: Pe 29.08.2008 20:53
Paikkakunta: toivakka

Viesti Kirjoittaja jerrijee »

Olisko suutin vika kun 2s pytyn suuttimen putkee löysyttää niin ääni häviää?
Ex Lintta w124 250D -86

Opel astra hb 1.6i 8v -96
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Koitapa laittaa 2 tahtiöljyä tankkiin ja aja niin muutama tankillinen. eli muutama desi / tankki tai vähän enemmän
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

jerrijee kirjoitti:Olisko suutin vika kun 2s pytyn suuttimen putkee löysyttää niin ääni häviää?
No, sehän täytyy tietysti tarkastaa ensin (suutin) ja testata sitten uudestaan hävisikö ääni. Jos hävisi niin sehän se sitten, jos ei niin vika muualla.
Avatar
jerrijee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: Pe 29.08.2008 20:53
Paikkakunta: toivakka

Viesti Kirjoittaja jerrijee »

jusa82 kirjoitti:Koitapa laittaa 2 tahtiöljyä tankkiin ja aja niin muutama tankillinen. eli muutama desi / tankki tai vähän enemmän
Se on testattu
Ex Lintta w124 250D -86

Opel astra hb 1.6i 8v -96
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

No kyllähän voi mersun äänta aina kuunnella, vaikka täälä foorumilla on tämä varsinainen asiantuntijakin meidän suunnalta. 8) Pistäs vaikka yyveetä kun Jyväskylässä pyörähdät. Mulla on myös suutinhylsy jota saat lainaksi jos haluat suutinta irrotella. Voihan suutin olla löysälläkin, mulla piti oma aikalailla sellaista tsupsuttavaa ääntä kun oli löysällä..

Omat mersuni muuten ääntelee ihan merkillisesti välillä. Osa ääntelystä on vissiin kuulijan korvien välissä.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
jerrijee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: Pe 29.08.2008 20:53
Paikkakunta: toivakka

Viesti Kirjoittaja jerrijee »

Petteri Kivimäki kirjoitti:No kyllähän voi mersun äänta aina kuunnella, vaikka täälä foorumilla on tämä varsinainen asiantuntijakin meidän suunnalta. 8) Pistäs vaikka yyveetä kun Jyväskylässä pyörähdät. Mulla on myös suutinhylsy jota saat lainaksi jos haluat suutinta irrotella. Voihan suutin olla löysälläkin, mulla piti oma aikalailla sellaista tsupsuttavaa ääntä kun oli löysällä..

Omat mersuni muuten ääntelee ihan merkillisesti välillä. Osa ääntelystä on vissiin kuulijan korvien välissä.
Kukas se asiantuntia on,laitatko mulle yv:nä puhelin numeros,niin soitan kun liikun jyväskylän suunnalla.
Ex Lintta w124 250D -86

Opel astra hb 1.6i 8v -96
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Tässä laittamani ääninäyte 9kk sitten

http://www.youtube.com/watch?v=uLuD8iFTqC4

Kylmänä kävi nätisti, mutta kuumana alkoi säklättämään. Kannentiivistevuoto 1-pytyltä öljytilaan ja pieni vuoto vesitilaan. Vedet pysyivät vilelä järjestelmässä.

Tässä kuplintaa paisariin:

http://www.youtube.com/watch?v=pMznzPQNd44
Avatar
jerrijee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: Pe 29.08.2008 20:53
Paikkakunta: toivakka

Viesti Kirjoittaja jerrijee »

Ääni kuuluu aina kun koneen ajaa lämpöseksi.prkl :(
Kansi remontti on tehty,tai mistäpä senkin varmaks voi sanoo
täytyy kattoo paisaria.

Edittiä--> Ei tosin vuoda öljyä kannen välistä.
Viimeksi muokannut jerrijee, Ma 12.01.2009 09:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex Lintta w124 250D -86

Opel astra hb 1.6i 8v -96
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mulla hävisi OM603:n kalkatukset kun kiristin vähän kannenpultteja ja niitä kuusiokolopulteja jakopään puoleisesta päädystä. Olivat löysemmällä kuin toisessa päässä . Se vuoti öljyä sieltä välistä -> nostaja naputti. Ensin se teki vain kuumana ja lopulta pahetessaan kylmänäkin. 4 kk sitten kiristin ja hienosti toimii edelleen.

...ja joo joo, kannen pultteja ei saisi kiristää jne.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Mulla syyllinen ääntelyyn oli pieni kuluma kannessa itsessään, tiivisteessä ei ollut vikaa. Olisi varmaan asettunut kirimisellä, mutta tullut takaisin ajallaan.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Mikäli suuttimessa on vikaa niin se saa kuullostamaan koneen ihan lopulta.
Tuo on helppo testata ilman ammatti apuakin.

Nyt kun olet paikallistanut oireen 2 pyttyyn niin vaihda 1 ja 2 pytyn suuttimet.

Kokeile sitten löysätä 2 pytyn jäykkää tulpanjohtoa.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
marsai
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 91
Liittynyt: To 03.06.2004 22:41

Viesti Kirjoittaja marsai »

itselläni aikanaan tuollaisessa(om601)juuri samanlainen vika.Syy oli että venttiileitä oli uponut liian syvälle kanteen,eli seeti renkaat antaneet perix ja venttiili sinkunut.ku vaihdettiin pari seetiä ja yx venttiili niin jopas tuli hyvä. Kuopion venttiilipajalla kansi laitettiin ja maksoi noin 300-400.-
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Nyt on konetta kuullosteltu ihan livenä. Ainakaan veivinlaakeri kyseessä ei ole. Aivan nostajan ääneltä tuo kuullostaa, säksättävä ääni juurikin kakkospytyn paikkeilta. Pieni naputtava ääni kuuluu taustalla, joka häviää, kun ottaa naftaputken löysälle.

Veikkauksia:

Yksi nostin rikki? Toin nostimethan on uudet ja ääni ei hävinnyt.

Yhdelle nostajalle ei tule kunnolla öljynpainetta?

Venttiilinjousi poikki?

Venttiilinseetirengas irti?

Suutinkin saattaa olla jo ehtoopuolella, mutta ääni on mekaanisen kuuloinen.
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Villi veikkaus, jos kerran säksättää, etukammio vuotaa räjähdyspaineen kannen ja kammion välistä ulos.

Jos laittaa vaikka crc-tä kammion juureen, tuleeko painetta ulos, kammio irti putsaus pakoputkisementtiä tiivistepintaan ja takas.
Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
Avatar
jerrijee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: Pe 29.08.2008 20:53
Paikkakunta: toivakka

Viesti Kirjoittaja jerrijee »

Turbo-eemeli kirjoitti:Villi veikkaus, jos kerran säksättää, etukammio vuotaa räjähdyspaineen kannen ja kammion välistä ulos.

Jos laittaa vaikka crc-tä kammion juureen, tuleeko painetta ulos, kammio irti putsaus pakoputkisementtiä tiivistepintaan ja takas.
Mites toi tapahtuu tarviiko kantta ottaa irti?
Ex Lintta w124 250D -86

Opel astra hb 1.6i 8v -96
Avatar
jerrijee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: Pe 29.08.2008 20:53
Paikkakunta: toivakka

Viesti Kirjoittaja jerrijee »

Pystyskö tota seeti hommaa mitenkään mittaamaan tai toteemaan?
Ex Lintta w124 250D -86

Opel astra hb 1.6i 8v -96
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Ei tarvi, suutin pois, hehku pois :!: , kammion mutteri auki ja ulosvetäjällä ulos....
Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
Avatar
jerrijee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: Pe 29.08.2008 20:53
Paikkakunta: toivakka

Viesti Kirjoittaja jerrijee »

JP74:lle soitin ja sano ettei ole esikammio vuoto.
Ex Lintta w124 250D -86

Opel astra hb 1.6i 8v -96
Vastaa Viestiin