124 ruostefiksailua,jekkupaikka

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

124 ruostefiksailua,jekkupaikka

Viesti Kirjoittaja epk »

vinkkinä niille ketkä haluaa hyvällä pidolla ja pitkään pitää 124:staan , ei nyt muistu mieleen oliko 201:ssa ja muissa sama "mallivika".

todistettavasti tämä jekkupaikka lyötyy jokaisen vuosimallin 124:sta, syy on kovettuva siantapainen tiivistemassa koripeltien saumakohdassa. Tältä olet hyvällä tuurilla saattanut säästyä jos autollasi ei ole talvisin ajettu, taikka auto jostain päiväntasaajalta :D mutta muuten sanoisin että ruostetta löytyy satavarmasti ko. paikasta.

Veikkaisin että tuo sauma-aine on suoraan vedetty paljaalle pellille tehtaalla ja koska tuulilasi yms. uittaa suoraan sauman yläreunaan vettä sun muuta paskaa, on ongelma valmis. Tilannetta pahentaa kapillaari-ilmiö, koska valuettaessaan ylhäältä tavaraa, alapäähän muodostuu lisäksi lammikko vesitiiviiseen koteloon-> sieltä se taas imeytyy ylöspäin saumaa, tehokasta 8)

tein itelle reiät koteloon, jotta vesi valuu helmoja pitkin harakoille, kuvista näkyy mihin.

hanttarin puoli luonnollisesti olikin pienillä ruosteilla päässyt, kuskin puoli oli koko sauman pituudelta jo pintaruosteessa. Hyvä paikka kertoa jos vie jonnekkin muutenkin maalaukseen ja etuloksut pitää irroittaa, sauman päälle ei muuten näy yhtään mitään jollei nyt ihan hervottomasti ole päässyt muhimaan.

KuvaKuvaKuva
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Mie luulin että tuon paikan ruostuminen on vain vanhojen Bemareiden ongelma. :) Omasta autosta putsasin syksyllä rapasoosit tuolta lokasuojien välistä, siellä kun on vielä kummallakin puolella niitä muovipönttöjä, ovatko niitä tankin huohotuspönttöjä vai mitä. Painepesurilla suhautin ja tulihan sitä soosia. Lisäksi tuossa helmakotelon jatkeen "hyllyn" päällä oli n. 20cm kompostitavaraa. Huomasin että kuskin puolelta puuttuu tulppa tuosta helmakotelon etupäässä olevasta reiästä, se näkyykin tuossa toisessa kuvassa. Se pitää hommata ja laittaa paikoilleen ettei vesipaska pääse helmakoteloon. Kesällä pitää purkaa ne pöntöt pois ja tarkastaa missä kunnossa tuo paikka sitten on. Helpoiten sen näkisi tietenkin purkamalla lokasuojan pois mutta ainakin entisessä ne oli kiinni sellaisella liimamassalla ruuvien lisäksi, eikä viitsi murjoa muuten ruosteettomia suojia.

Tässä pari kuvaa entisen Mersun kanssa tehdystä projektista, lisää löytyy täältä.

Kuva

Kuva
1991 420 SE
Avatar
jopi62
Mersumies
Mersumies
Viestit: 797
Liittynyt: Pe 10.08.2007 21:02

Viesti Kirjoittaja jopi62 »

samat ongelmat tuli havaittua pojan mesessä kesällä kun tehtiin kunnostusta. eteen kannattaa varsinkin asentaa ne sisälokasuojat ne suojaavat aika tehokkaasti.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3501
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Aiheeseen liittyen, sattui juuri tälle viikolle erään mersu-klubilaisen vanhemman herran 124:n hitsaus: http://kuvablogi.com/nayta/1627845/

Pitää huomenna tutkailla noitten korin liimausten kunto...
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
0090463
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 15.11.2003 19:10
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja 0090463 »

Eipä ole päässyt vielä ruostumaan, on sen verran vahvasti tervattu. Terva näyttää pitävän vanhan auton kuosissa.
teem085
Mersumies
Mersumies
Viestit: 525
Liittynyt: Ti 14.10.2008 18:40
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja teem085 »

Olipa hyvä kuulla asiasta,ku pitää alkaa nuo suojat vaihtamaan niin kattoopi samalla sitte nuoki paikat...
Joku riisikuppi:(
EX
300TDT-94-(PPD)
W124 200D-90-(PPD)
W124 230E-90-
VW Golf-90-
Mazda 323-97-
mazda 626-95-
Mazda 626-90-
Mazda 626-88-
VW Jetta-86-
Toyota Carina-84-
W124 200D-89-
W123 240D-84-
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Nuo samat saumat tuli myös putsailtua kesällä. Oikeastaan ne huomasin vain sen takia kun aloin hitsailemaan ratkeamia. Tuosta saumasta muutama sentti keulaanpäin oli molemmilla puolilla n.10-15cm ratkeamat...täysin ehjässä pellissä :roll: Nähtävästi 770tkm ja niistä 400tkm madallettuna tekee tehtävänsä :D
Vastaa Viestiin