Ensiauto 400E

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Pena_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma 07.04.2008 16:25

Viesti Kirjoittaja Pena_ »

Ei taida ihan suositeltavaa olla ajella ilman putsaria :D

Kannattaa sitä korjaamoa sitten vasta miettiä jos ei paineet ala nousemaan kun on uusi putsari paikallaan. :)
W124 230 CE -90
Avatar
Sumppa124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: To 30.11.2006 18:17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Sumppa124 »

Jep, totta.

Auto kävi "autotohtorilla" ja katsastuksessa ennen myyntiä, kumma etteivät kiinnittäneet öljynpaineeseen huomiota :?. Kun kone on kylmä, paine pysyy tasan kahdessa vaikka antaisi kunnollakin kaasua/kierroksia. Mittari ei liiku kakkosesta tippaakaan ennen kuin lämmöt on nousseet hieman.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Sumppa124 kirjoitti:Voiko autoa käyttää hetken (5km testilenkin) ilman ö-putsaria? En saa uutta putsaria ainakaan ennen viikonloppua :evil: . Mitään asiasta ymmärtämättä väittäisin että putsari on hyvin paskainen. Tiedä vaikka johtuisikin siitä.. :roll:.
Se on vaan niin, että kun ottaa suodattimen pois, valuu suodatinkotelon likaisella puolella olevat liat öljypohjaan ja öljynkiertoon eli esim laakereihin, kun siellä ei ole mitään suodatinta paikalla.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Ymmärrän että polte raplata on kova, mutta ei sinulla niin hoppu ole ettetkö maanantaihin jouda suodatinta odottelemaan. (Jos ei korttiakaan vielä ole)
Kuten jo aiemmin oli puhetta niin tuohon moottoriin on sen hintaiset osat, jotta riskejä en ottaisi ainakaan turhaan mikäli lompakko ei ole riskissä kunnossa :roll:

Näppäile vaikka niitä hifilaitteita suodatinta odotellessa :wink:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
SamuliS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 28.10.2004 18:53

Viesti Kirjoittaja SamuliS »

Ite vasta hankituun Mersuun motin vaihdattaneena voin kertoa että kannattaa odottaa mielummin vaikka viikko suodatinta. Korjaamiseen menevän rahan kun vois sijottaa niin monella tapaa fiksummin.. Enkä puhu vi*utuksesta ja oluesta..
Avatar
Sumppa124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: To 30.11.2006 18:17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Sumppa124 »

Niinhän se on varmasti fiksuinta. Kiitos tiedosta!

Hifivehkeet on nyt muuten toimintakunnossa mutta haravan nostinta ja -signaalipiuhaa en ole löytänyt/saanut toimimaan :? . Näyttää se alkup. antenniliitin olevan eri mallia kuin tavalliset pyöreät.
Takaluukussa on vielä melkoinen piuhasotku. Poikkasin kaikki alkuperäiset soittimen liittimet, etsin sopivat piuhat ja liittimillä kiinni soittimen johtosarjaan.

Hyvin tuntuu se hattuhyllyviritelmä soivan!

Subin laitoin luukkuun elementti kabiiniin päin ja mielestäni kuuluu aika hiljaa :? . Täytyy koittaa käännellä sitä.
Kuinkahan tyhmä idea olisi sovittaa refleksiputket hattuhyllyn läpi?
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Sumppa124 kirjoitti: Subin laitoin luukkuun elementti kabiiniin päin ja mielestäni kuuluu aika hiljaa :? . Täytyy koittaa käännellä sitä.
Kantsii kokeilla taaksepäin elementtiä. Useinmiten näin saa soimaan parhaiten kabiiniin...

Tosin w124 takaluukkun ja kabiinin väli on niin tiivis, että konttibasson soimaan saaminen voi vaatia kikkailua.
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Sumppa124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: To 30.11.2006 18:17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Sumppa124 »

Eip auttanu putsuttimen vaihto :?. Huomenna menee anturi vaihtoon, toivottavasti se sitten auttaa, muuten ilmeisesti öljypohja irti ja
pumppua tutkimaan :x. Ja kaikki tehtävä korjaamolla kun en auton alle pääse.....
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Sumppa124 kirjoitti:Eip auttanu putsuttimen vaihto :?. Huomenna menee anturi vaihtoon, toivottavasti se sitten auttaa, muuten ilmeisesti öljypohja irti ja
pumppua tutkimaan :x. Ja kaikki tehtävä korjaamolla kun en auton alle pääse.....
Jos se anturin vaihto ei auta niin ennen öljypohjan availua paineen mittaus korjaamolla siitä anturin reiästä, koska onhan mahdollista että itse mittarikin on rikki.
Ensiksihän kannattaa kaikki helpot/halvat vaihtoehdot karsia pois :wink:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Sumppa124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: To 30.11.2006 18:17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Sumppa124 »

Jep. Vakiokorjaamollani ei sellaista mittaria ollut, täytyy kysellä muualta.

Tiedättekö kuinka yleistä on vuokrata montullinen hallitila? Taitaa hinnat olla aika suolaisia?
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Sumppa124 kirjoitti:Jep. Vakiokorjaamollani ei sellaista mittaria ollut, täytyy kysellä muualta.

Tiedättekö kuinka yleistä on vuokrata montullinen hallitila? Taitaa hinnat olla aika suolaisia?
Kyllähän ne etelässä on suolaisia.
Kannattaa kysellä jos jostain sais tilapäisesti vuokrattua esim. pariksi illaksi :?:
Veikkaanpa, että tuosta V8:sta ei öljypohjakaan irtoa ihan noin vaan alakautta. Näin ainakin muistelisin, että ahdasta on ja kone ei mahdu taaksepäin kallistumaan :?

Minulla tosiaan oli se oma 400E niin vähän aikaa, että en sitä joutunut roplaamaan, mutta tulihan tuota tutkittua alta ja päältä kun tekniikka oli tarkoitus siirtää coupeen, mutta kardaanitunnelin erilaisuuden vuoksi möin auton sitten kokonaisena pois.
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13630
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Jube kirjoitti:
Sumppa124 kirjoitti:Eip auttanu putsuttimen vaihto :?. Huomenna menee anturi vaihtoon, toivottavasti se sitten auttaa, muuten ilmeisesti öljypohja irti ja
pumppua tutkimaan :x. Ja kaikki tehtävä korjaamolla kun en auton alle pääse.....
Jos se anturin vaihto ei auta niin ennen öljypohjan availua paineen mittaus korjaamolla siitä anturin reiästä, koska onhan mahdollista että itse mittarikin on rikki.
Ensiksihän kannattaa kaikki helpot/halvat vaihtoehdot karsia pois :wink:
Tätä komppaan myös. Jos kerran autolla on ajettu/on ajossa niin ei voi isoa vikaa olla...

En ole katsonut omasta missä se anturi tarkalleen on mutta jos korjaamosi sanoi että ei ole sopivaa anturia sinne niin anturille on siis pääsy :!: . Eli teetä sinne sopiva liitin, ja hydraulikkaliikkeestä ostat sinne testi anturin kaikkine letkuineen ja liittimineen (jos et saa mistään lainaksi).

Eli en usko että mitään isoa vikaa on. Jos saisit toisen mittariston lainaksi niin sitä voisi kokeilla myös (kuitenkin saattaa olla että anturi/mittari on kalibroitu keskenään eli muu kun 400E/E420 ei käy...).

Kokeile nyt ensin uudella anturilla; ihmetellään sitten. Muista että hosumalla ei hyvää tule... :D .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

karra kirjoitti: Eli teetä sinne sopiva liitin, ja hydraulikkaliikkeestä ostat sinne testi anturin kaikkine letkuineen ja liittimineen (jos et saa mistään lainaksi)

Muista että hosumalla ei hyvää tule... :D .
Eikai siihen tarvi ku sopivalla kierteellä oleva "nippa", letkun pätkä ja mekaaninen painemittari :shock:
Ja nimenomaan, kiireellä tulee vain ylimääräisiä kustannuksia :?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Jube kirjoitti: Eikai siihen tarvi ku sopivalla kierteellä oleva "nippa", letkun pätkä ja mekaaninen painemittari :shock:
Näinpä. Kierre on m12x1.5. Joku 10€ mekaaninen mittari millä mittaa paineet. Asiansa osaavasa puljusa ne tekee sulle vaika tollasen viritelmän, jos ei iteltä onnistu. Anturi on muuten sama ku muissaki w201 ja w124 malleissa.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

jeemu kirjoitti: Anturi on muuten sama ku muissaki w201 ja w124 malleissa.
Elikkä siis lyhkäisellä lenkki-avaimella sen vaihtaminenkaan ei aivan mahdoton homma liene vaikka olisi hieman hankalammassakin paikassa :roll:

Auton omistaja kun on Bilteman asiakkaita muutenkin niin siellä maksaa sellainen lyhkäinen lenkkisarja (jollaisen itsekkin omistan) muistaakseni 19,90€ 10v takuulla :wink:
On muuten heti räikkälenkkien ja portaattoman lyhyen räikän jälkeen paras työkalusarja mb-remppoihin :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Sumppa124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: To 30.11.2006 18:17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Sumppa124 »

Mistähän johtuu että moottoritiellä ja kovemmissa vauhdeissa moottorin lämpö putoaa noin 50 asteeseen? Tyhjäkäynnillä ja kaupunkipyörityksessä nousee nopeasti 80 ja pysyy siellä. Yli 80 ei mene koskaan, taitaa termostaatin vaihto olla siis ainakin paikallaan?
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mä mitää v8 tiiä mutta ite laitoin omaan neloskoneeseen uuden termarin ni loppu lämpöjen pyöriminen alle 60:ssä. Nyt siis jatkuvasti siellä 80-90 paikkeil.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Pena_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma 07.04.2008 16:25

Viesti Kirjoittaja Pena_ »

Saa viileempää ilmaa kun ajaa kovempaa:D Luulisin ainakin kun toisis ite turbotetuis autos on tommosii onkelmii. :?
W124 230 CE -90
Avatar
Sumppa124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: To 30.11.2006 18:17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Sumppa124 »

Termari vaihtoon siis. 92- vai 87 asteinen?

Kiitos taas!
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Mitäs se vakio oli? 87? Tälläsillä nykypäivän talvikeleillä ei lie tarvi mitään "talvi" mallia käyttää lounaissuomessa. Mun mielestä oli vielä yks kolmaskin malli, vielä kesäisempi tarjolla ja se mulla oli paikallaan. roskiin heitin ni en muista asteita, nykyinen siis 87.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13630
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Sumppa124 kirjoitti:Termari vaihtoon siis. 92- vai 87 asteinen?

Kiitos taas!
Tähän malliin ei ole kuin yksi vaihtoehto: 80 asteinen. Merkkiliikkeessä oli hieman halvempi mitä tarvikeliikkeessä (tosin oli Klubin 10 % alennus mukana)

Luepas tästa stooria :D :

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Sumppa124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: To 30.11.2006 18:17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Sumppa124 »

Doddi! Selvensi aika lailla!
Mistä ostit termostaattisi? KL:stä ei löydy. Motonetissä on tällainen:
W124 Bensa 87° (ei 16V E200/E220). . . . . . . . . . . . . 30-6051 9.90 ???

Eli kaikkiin bensamalleihin patisi E200/E220 menee sama termari?? Eikai?
Jäähynesteet taitaa olla paras valuttaa pihalle ennen vaihtoa?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13630
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Sumppa124 kirjoitti:Doddi! Selvensi aika lailla!
Mistä ostit termostaattisi? KL:stä ei löydy. Motonetissä on tällainen:
W124 Bensa 87° (ei 16V E200/E220). . . . . . . . . . . . . 30-6051 9.90 ???

Eli kaikkiin bensamalleihin patisi E200/E220 menee sama termari?? Eikai?
Jäähynesteet taitaa olla paras valuttaa pihalle ennen vaihtoa?
Ostin siis merkkiliikkeestä; tulee varmasti sopiva :D . Hinta samalla tasolla mitä tarvikkeena. Tässä M119 pannussa on varmaan ihan oma termostaattinsa.

Syylärin oikeassa alakulmassa on tyhjennysproppu, siihen nippaan 10 mm letku niin saa nätisti ämpäriin tai 10 l kanisteriin kuten itse tein. Propun hana on muovia ja sen verran tiukalla että sormin ei saanut auki. Siirtoleukapihdeillä avasin ja sitten sormitiukkuuteen kiristin.

Kun irroitat termarikopan (20) niin takimmainen ruuvi on aika ahtaassa välissä; homma hyvänlaatuinen pikkuinen räikkä ja 6-kanttinen 10 mm hylsy siihen. Jos se kanta pyörähtää niin ompi pirun ahtaassa raossa alkaa söhräämään sitä auki. Melkoisen tiukassa olivatten nuo ruuvit :) .

Kuva

Kuten kuva kertoo on vissiin kahta mallia tarjolla (17 ja 18 ) ; tarvikeliike tarjosi vain yhtä ja siksi menin merkkiliikkeen tiskille - ja noudettaessa oli iloinen yllätys kun hinta oli alempi mitä tarvikeliikkeessä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Aika huonosti motonetistä löytyy harvinaisempiin mallihin osia, Nuo 8 koneet on w126 mallissa hieman yleisempiä niin sieltä löytyi jotain.

W126 380/500 80--81 75°. . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-6300 11.50 ???
W126 380/500 82--85 84°. . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-6323 29.90 ???
W126 420-560 86--89 80°. . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-6324 29.00 ???


Viimeisin mahdollisesti on sopiva mutta mitään varmuutta siitä ei mulla ole.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
Sumppa124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: To 30.11.2006 18:17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Sumppa124 »

karra kirjoitti:menin merkkiliikkeen tiskille
Veho?
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3501
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Sumppa124 kirjoitti:
karra kirjoitti:menin merkkiliikkeen tiskille
Veho?
Vähän riippuu paikkakunnasta. Veho siis pääsääntöisesti, mutta esimerkiksi täällä miun ja Karran huudeilla merkkiliike on nimeltään Auto-Suni. Kun otat asioidessa rekisteriotteen mukaan, että saavat siun auton valmistenumeron siitä, ni tulee taatusti oikeita osia eikä mee turhaa aikaa ettimiseen.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13630
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Aika huonosti motonetistä löytyy harvinaisempiin mallihin osia, Nuo 8 koneet on w126 mallissa hieman yleisempiä niin sieltä löytyi jotain.
Tämän 400E/E420 kanssa pitää muistaa että w124 koneet on M119 kun taas W126 on joko M116 tai M117.

Tässä Sumpalle lisää luettavaa :) eli yleistä E400/E500 höpinää .

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
Viimeksi muokannut karra, Su 07.12.2008 11:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Sumppa124 kirjoitti:
karra kirjoitti:menin merkkiliikkeen tiskille
Veho?
Hämeenlinnassa mb alkuperäisosat saa länsiautosta, eli vaihtelee paikkakunnittain, kuten aiemmin sanottiinkin.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
Sumppa124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: To 30.11.2006 18:17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Sumppa124 »

Tuli muuten mieleen että pitääkö laittaa sivuvilkut että menee katsastuksesta :shock: ? Jotenkin minusta tuntuu että tummista laseistakaan ei katsatussetä tykkää?
Avatar
Simpe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Simpe »

Eiköhän nuo sivuvilkut ole pakollisia Suomen maalla, joten tarvii, jos ei peileistä löydy...
W210 220cdi Avantgarde -00

Ex: -87 190DTIC 2.0
Vastaa Viestiin