Mitä mieltä olette E290 turbodiesel-koneesta?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Mitä mieltä olette E290 turbodiesel-koneesta?

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Onko koneessa mitään erityisiä vikakohtia. Kaveri on tuollaista katsonut ja en osannut ainakaan itse haukkua, mutta eipä ole kyllä kokemustakaan kuin jostain kymmenen vuoden takaa pari kertaa kokeiltuna. Eli onko koneessa mitään ihmeellistä tyyppivikaa tai muuta vastaavaa-sitten vielä automaatilla vai ilman?
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Luja ja taloudellinen peruspannu!
Joissakin sprinttereissä ainakin on ollu kannentiivistevikoja, muuta pahaa en oikeastaan ole 2.9:stä kuullut :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Luja konehan se on ja suht pieniruokanenkin ja vääntää alhaalta.
Oma 290 väykky meni kesälomareisulla 5.2l/100km. Tuolloin oli manuaali. Myöhemmin istutin alle automaatin ja kulutus nousi noin litran.
Avatar
turpomersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: To 08.06.2006 11:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja turpomersu »

Vm -98. Ajettu nyt 250 tkm. Tuotu saksasta 115 tkm ajettuna. Koneessa ei minkäänmoisia ongelmia. Automaatti, kulutus 7 l. Loikkasee moottoritiellä mukavasti vaikka 140 ja kulutus ei siitä nouse. Hyvä kone!
Kyllä maalla on mukavaa!
W210 E 290 TD
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

290 pannu

Viesti Kirjoittaja jamppa »

ollu spintteri kai 8vuotta tolla pannulla.
Ei moitittavaa, pikkuautoon suoraruiskun ropina voi aluksi kuulua korvaan.


Terveisin jamppa
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 356
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Viesti Kirjoittaja hentar »

Samaa mieltä, käyttökelpoista vääntöä on tarjolla jo alakierroksilta lähtien.
Taitaa olla pieniruokaisin väykyn pannu ennen cdi-aikaa.
Takana mulla about 150tkm ja moottoriin liittyvinä huoltoina normihuoltojen lisäksi vain ruiskutuspumpun tiivistesarja ja ABS-releboksin uudelleentinaus.
Jotkut pitävät tehottomana, mut siihenhän löytyy kyllä apua ;-)

Ari
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

En ole kuullut että kukaan olisi ko. konetta saanut hajalle normaali käytöllä. Uskon että kun öljyt vaihtaa säännöllisesti niin miljoonan saa rikki ilman enempiä murheita.

Vakiona moottori on vähän "pappa" niin hyvässä kuin pahassa. Vääntää hyvin ja tarjoaa tasaisen leppoisaa matkan tekoa.

Käynti on varsinkin kylmänä aika karu. Tien päällä ääni on sellaista rauhallisen vaimeaa raksutusta. 8)
W210 290TD T
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

lisää kysymyksiä:

1) millaiset suuttimet siinä on kun on suoraruiskutus? Onko sellaisia ongelmia kuin CDI-koneissa suuttimien vuodon kanssa?

2) Onko hiljainen maantienopeuksissa?

3) Millainen ruiskutuspumppu siinä on?

4) Alakertahan 602:sesta, mutta miten tilavuutta on nostettu-iskun pituudella vai suuremmalla porauksella?

5) Millainen kansi? 2-venttiilinenkö?

6) manuaali vai automaatti? kumpi sopii paremmin jatkeeksi?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kardaani kirjoitti:lisää kysymyksiä:

1) millaiset suuttimet siinä on kun on suoraruiskutus? Onko sellaisia ongelmia kuin CDI-koneissa suuttimien vuodon kanssa?

2) Onko hiljainen maantienopeuksissa?

3) Millainen ruiskutuspumppu siinä on?

4) Alakertahan 602:sesta, mutta miten tilavuutta on nostettu-iskun pituudella vai suuremmalla porauksella?

5) Millainen kansi? 2-venttiilinenkö?

6) manuaali vai automaatti? kumpi sopii paremmin jatkeeksi?
1. "normaali" suoraruutan suutin. Ei ole CDI:n vuotoja (En ainakaan ole ikinä moisesta kuullut) 2. pytyssä "Sähkösuutin" neulan liikeanturi siis. Pumppu säätää todellista ajoitusta tämän perusteella.

2.On koneen puolesta hiljainen. Monessa vain on rattiakselin läpiviennin suoja rikki ja koneen rapinat kuuluu selvästi sisälle.

3. Bosch:n VP44 sähköohjattu jakajapumppu.

4. Molemmilla. Suurempi poraus ja pitempi isku kuin 2.5litrasessa.

5. Periaatteessa sama kansi kuin 2.5ssa. 10 venttiiliä mutta suuttimen ja imukanavien osalta eroja.

6. Molempi parempi. Makuasia. Manuaali syö vähemmän. Automaatti taas mukavampi.
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

kardaani kirjoitti:lisää kysymyksiä:

1) millaiset suuttimet siinä on kun on suoraruiskutus? Onko sellaisia ongelmia kuin CDI-koneissa suuttimien vuodon kanssa?

Paineella avautuvat (ei sähkö ohjatut). suutinvuodot harvinaisia

2) Onko hiljainen maantienopeuksissa?

Ei täysin hiljainen. Ääni varsin mielyttävää raksutusta

3) Millainen ruiskutuspumppu siinä on?

Jakajapumppu

4) Alakertahan 602:sesta, mutta miten tilavuutta on nostettu-iskun pituudella vai suuremmalla porauksella?

Pitempi isku ja sylinterin halkasija (jos meinaat 2,5l koneeseen verrata)

5) Millainen kansi? 2-venttiilinenkö?

Kyllä

6) manuaali vai automaatti? kumpi sopii paremmin jatkeeksi?

Ehdottomasti automaatti
. (sopii hyvin moottorin luonteeseen)


----------------------------------------------------------
OM602.982

Turboahdettu suoraruiskutus diesel.

Iskutilavuus 2874cm3

Sylinterin halk. 89.0mm

Iskunpituus 92.4mm

Puristussuhde 19.5

Sytytysjärjestys 1-2-4-5-3

Sylint./ventt.per.syl. 5/2

Ruiskupumppu. Sähköisesti ohjattu jakajapumppu

Teho 95kW/4000rpm/min 300nm/1800-2400rpm/min
W210 290TD T
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Jos pumppuna toimii VP44 niin ongelmia on sen suhteen odotettavissa ennemmin tai myöhemmin.BMW ja ooppeli foorumeilta voi lukea lisää juttuja pumpusta,muuten en ole pahaa kuullut tuosta suoraruiskusta.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Aika vähän noista on pumppuja mennyt.
Toki muutamia löytyy.

EDIT: Huollettu pumppu löytyy. :wink:
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mika.T kirjoitti:Aika vähän noista on pumppuja mennyt.
Toki muutamia löytyy.

EDIT: Huollettu pumppu löytyy. :wink:
Olisko polttoaineen suodatus ja jäähdytys toteutettu eri tavalla mersussa kuin bemarissa ja ooppelisssa?Bemarin ja ooppelin pumput on yleensä kerralla selvää tavaraa kun kyyti loppuu.Pumput hajoaa yleensä siinä 200-300tkm:n välillä 320d bemareista,viissatasessa kestää jostainsyystä paremmin :roll: .Väyrysessäkö on tosiaan vp44 säteismäntä pumppu?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

jari_w123 kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Aika vähän noista on pumppuja mennyt.
Toki muutamia löytyy.

EDIT: Huollettu pumppu löytyy. :wink:
Olisko polttoaineen suodatus ja jäähdytys toteutettu eri tavalla mersussa kuin bemarissa ja ooppelisssa?Bemarin ja ooppelin pumput on yleensä kerralla selvää tavaraa kun kyyti loppuu.Pumput hajoaa yleensä siinä 200-300tkm:n välillä 320d bemareista,viissatasessa kestää jostainsyystä paremmin :roll: .Väyrysessäkö on tosiaan vp44 säteismäntä pumppu?
Ettei kuitenkin VE-sarjan pumppu? Sehän on jo varsin kestävä laitos :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Perhana.

Tulikohan painovirhe.
Häätyy tarkistaa jossakin välissä tuosta "vara"pumpusta.

Suattopa olla VE:kin. Paineventtiilit lähtee pumpun nestepäästä taaksepäin.
Eli eikös se sitten ole VE. jokatapauksessa malli oli Vx44
Ja säteismäntäpumpussahan ne ventiilit lähtee "ulkokehältä?
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

290 pannu

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Terve

muihin tais tulla vastaus,
mutta mielipide automaattilaatikolla Ehdottomasti

Jamppa
A-J
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ke 01.02.2006 20:29
Paikkakunta: JYVÄSKYLÄ

Viesti Kirjoittaja A-J »

Moi!

Mun käytettynä tuotu pelaa paremmin talvella kun on kuivaa.
(koneessa ei mitään, sähköt ei joka päivä jaksa hymyilyttää)
Ei ole vielä tielle jättänyt. Vaihdatin varmuuden varalta Ylämaalla
alipainepumpun. Ei ollu paha hinta. kerron sit jos sattuu jotain.

Kiitokset Mikalle ja monelle muulle jotka jaksatte jakaa asiantuntemustanne! Höpötellään taas joutavia josku :)

Niin, onkos sille joku peruste et xenon valoille pitää olla pesuri?
M-B W210
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Mitähän tuo tarkoittaa käytännössä-"sähköt ei jaksa hymyilyttää"?
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Täältä löytyy 420tkm ajettu 290TDT. Koneelle ei ole tarvinnu muuta tehdä ku vaihtaa öljyt ja suotimet. Jakoketju pitäis varmaan kohta puoliin vaihtaa :roll: Varsin vankalta koneelta vaikuttaa. Pumppuunkaa ei ole tarvinnu koskea.
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Vastaa Viestiin