Pitkien jousien ongelma w124
Pitkien jousien ongelma w124
Laitettiin 300D vapariin turbon etujouset. Hyvät on ja jämäkät. Ilmeni kuitenkin seuraava ongelma; jouset on sen verran pitemmät ja keula kevyempi, että camber -kulmaan ei aivan säätövara riitä. Eli keulaa pitäisi saada 2-3 cm alemmaksi, vaan paikallaan on jo ohuimmat kumit.
Siis mitä tehdä; onko pätkäistävä jousta vai odotettava, että maan vetovoima hoitaa asian. Ilman jousenaluskumeja ei varmaankaan pärjää?. Onko kellään ongelmaan valistunutta ratkaisua?
Siis mitä tehdä; onko pätkäistävä jousta vai odotettava, että maan vetovoima hoitaa asian. Ilman jousenaluskumeja ei varmaankaan pärjää?. Onko kellään ongelmaan valistunutta ratkaisua?
Teoriassa voisi onnistua sellainen homma, että katkaiset yhden kierroksen jousesta pois ja laitat paksummat korotuskumit. Pitäisi vain laskea jousen uusi pituus ja lisäksi tietää, kuinka paljon eri korotuskumit vaikuttavat keulan korkeuteen. Esim. Motonetin jousi nro 5198 lyhenee teoriassa noin 30 mm, kun jousen kierrokset muuttuvat arvosta 12,25 arvoon 11,25 ja kuormana on 350 kg. Samalla jousi jäykistyy noin 10%.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Onko jollakin mittaustuloksia siitä, kuinka eri korotuskumit vaikuttavat korin korkeusasemaan edessä / takana?
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Jousen kumit vaikuttavat korkeuteen Noin puolet enemmän kuin niiden paksuuden ero.
No jousia pitää tosiaan katkaista jos haluaa oikean korkuisen. Aika lähelle pääsee arvioissa kun katselee auton paino päällä jousia ja arvioi siitä mistä kohtaa jousi pitää pätkäistä että haluttu madallus saavutetaan. Eipä tuohon mistään taida tietoa löytyä.
No jousia pitää tosiaan katkaista jos haluaa oikean korkuisen. Aika lähelle pääsee arvioissa kun katselee auton paino päällä jousia ja arvioi siitä mistä kohtaa jousi pitää pätkäistä että haluttu madallus saavutetaan. Eipä tuohon mistään taida tietoa löytyä.
Jousen pituuden voi laskea, kun tietää jousen mitat, vapaan pituuden ja kuorman. Olet oikeassa siinä, että jousen mittoja ei tunnu ainakaan täältä foorumien kautta löytyvän.AM kirjoitti:Jousen kumit vaikuttavat korkeuteen Noin puolet enemmän kuin niiden paksuuden ero.
No jousia pitää tosiaan katkaista jos haluaa oikean korkuisen. Aika lähelle pääsee arvioissa kun katselee auton paino päällä jousia ja arvioi siitä mistä kohtaa jousi pitää pätkäistä että haluttu madallus saavutetaan. Eipä tuohon mistään taida tietoa löytyä.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Jousi ei katkaisemalla jäykisty, yhtään.juhaoh kirjoitti:Tuo jousen lyhentäminen vaikuttaa lähes saman kuin kumin paksuusero, eli jos lyhennät jousta 10mm niin laskee lähes 20mm. Jousen lyhentämin jäykistää sitä niinkuin tuolla edellä oli, niin pienentää hieman tuota laskua kumiin verrattuna l. lähes saman kuin kumi.
Varmasti jäykistyy, jos joustavien kierteiden määrä pienenee.Sami T kirjoitti:Jousi ei katkaisemalla jäykisty, yhtään.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Tarkoitatko jousia, jotka on jo tehtaalla katkaistu lyhyemmiksi?cuuno kirjoitti::shock: ...mutta miksi niitä pitää katkoa kun on saatavilla ihan oikeitakin ratkaisuja :lol:
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Varmaankin tarkoitti että laittaa autoon semmoset jouset kun sinne kuuluukin.tomant kirjoitti:Tarkoitatko jousia, jotka on jo tehtaalla katkaistu lyhyemmiksi?cuuno kirjoitti:...mutta miksi niitä pitää katkoa kun on saatavilla ihan oikeitakin ratkaisuja
tomant
Mutta B&D ja homma hoituu silläkin kun napsii kierroksia pois ja passailee haluttuun kohtaaa!
Mulla ei ole kokemusta 124:n jousista, mutta 201:n jousista on jonkin verran ja rakenteet lienevät suunnilleen samanlaiset.
Etujousissa on sellainen ongelma, että ne eivät ole toistensa peilikuvia vaan ovat ns. samankätisiä. Tästä seuraa se, että kun jouset asennetaan paikoilleen, ne eivät jännitykään aivan samalla tavalla. Asensin uudet tarvikejouset paikoilleen joka kulmaan, ja kas kummaa, auto ei seissytkään aivan suorassa. Aikani asiaa tutkittuani en löytänyt muuta ratkaisua kuin ruveta tutkimaan vanhoja jousia, koska niillä auto oli seissyt suorassa. Vanhat jouset eivät olleetkaan keskenään aivan saman mittaisia, toinen oli vajaan kierroksen lyhyempi. Otin uudet jouset pois ja lyhensin molempia; toista noin puolitoista kierrosta ja toista vajaan kierroksen.
Valitettavasti en enää muista kumman puolen jousi oli lyhyempi. Ongelmanhan tietysti olisi voinut ratkaista eripaksuisilla kumeillakin, mutta minä ratkaisin sen näin, ja hyvä tuli. Yksi ratkaisu olisi tietysti ollut myös Vehon varaosatiski ja sieltä alustanumeron mukaan uudet vieterit, mutta se hinta!!
Etujousissa on sellainen ongelma, että ne eivät ole toistensa peilikuvia vaan ovat ns. samankätisiä. Tästä seuraa se, että kun jouset asennetaan paikoilleen, ne eivät jännitykään aivan samalla tavalla. Asensin uudet tarvikejouset paikoilleen joka kulmaan, ja kas kummaa, auto ei seissytkään aivan suorassa. Aikani asiaa tutkittuani en löytänyt muuta ratkaisua kuin ruveta tutkimaan vanhoja jousia, koska niillä auto oli seissyt suorassa. Vanhat jouset eivät olleetkaan keskenään aivan saman mittaisia, toinen oli vajaan kierroksen lyhyempi. Otin uudet jouset pois ja lyhensin molempia; toista noin puolitoista kierrosta ja toista vajaan kierroksen.
Valitettavasti en enää muista kumman puolen jousi oli lyhyempi. Ongelmanhan tietysti olisi voinut ratkaista eripaksuisilla kumeillakin, mutta minä ratkaisin sen näin, ja hyvä tuli. Yksi ratkaisu olisi tietysti ollut myös Vehon varaosatiski ja sieltä alustanumeron mukaan uudet vieterit, mutta se hinta!!
ZF:n katalogi, jossa on mm. Sachsin jousia Mersuun, ei anna eri jousia vasemmalle ja oikealle puolelle. Siellä viitataan vain etu- ja takajousiin. Olivatko sinun autossasi jousien kiinnitykset, tukivarret, jousikumit ym. keskenään samanlaisia vasemmalla ja oikealla puolella?Märsa kirjoitti:Mulla ei ole kokemusta 124:n jousista, mutta 201:n jousista on jonkin verran ja rakenteet lienevät suunnilleen samanlaiset.
Etujousissa on sellainen ongelma, että ne eivät ole toistensa peilikuvia vaan ovat ns. samankätisiä. Tästä seuraa se, että kun jouset asennetaan paikoilleen, ne eivät jännitykään aivan samalla tavalla. Asensin uudet tarvikejouset paikoilleen joka kulmaan, ja kas kummaa, auto ei seissytkään aivan suorassa. Aikani asiaa tutkittuani en löytänyt muuta ratkaisua kuin ruveta tutkimaan vanhoja jousia, koska niillä auto oli seissyt suorassa. Vanhat jouset eivät olleetkaan keskenään aivan saman mittaisia, toinen oli vajaan kierroksen lyhyempi. Otin uudet jouset pois ja lyhensin molempia; toista noin puolitoista kierrosta ja toista vajaan kierroksen.
Valitettavasti en enää muista kumman puolen jousi oli lyhyempi. Ongelmanhan tietysti olisi voinut ratkaista eripaksuisilla kumeillakin, mutta minä ratkaisin sen näin, ja hyvä tuli. Yksi ratkaisu olisi tietysti ollut myös Vehon varaosatiski ja sieltä alustanumeron mukaan uudet vieterit, mutta se hinta!!
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Kyllä ne olivat samanlaiset, ja nimenomaan sillä tavoin samanlaiset, että jouset kiertyivät samaan suuntaan, eivätkä vastakkain peilikuviksi niin kuin olisi järkeen käypää.
Kyselin jousista Veholta, mainitsivat tuon alustanumerojutun ja siinä yhteydessä monta muuta seikkaa, mm. onko ilmastointi, onko automaattivaihteisto yms.
Kyselin jousista Veholta, mainitsivat tuon alustanumerojutun ja siinä yhteydessä monta muuta seikkaa, mm. onko ilmastointi, onko automaattivaihteisto yms.
Re: Pitkien jousien ongelma w124
Juuri tuollaisia on tullut joskus lyhenneltyätime kirjoitti:Laitettiin 300D vapariin turbon etujouset. Hyvät on ja jämäkät. Ilmeni kuitenkin seuraava ongelma; jouset on sen verran pitemmät ja keula kevyempi, että camber -kulmaan ei aivan säätövara riitä. Eli keulaa pitäisi saada 2-3 cm alemmaksi, vaan paikallaan on jo ohuimmat kumit.
Siis mitä tehdä; onko pätkäistävä jousta vai odotettava, että maan vetovoima hoitaa asian. Ilman jousenaluskumeja ei varmaankaan pärjää?. Onko kellään ongelmaan valistunutta ratkaisua?
Lyhennä yksi kierros ja se laskee 2.5-3 cm.Kyllä jämpti on niin