Pitkien jousien ongelma w124

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
time
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ma 07.01.2008 21:24

Pitkien jousien ongelma w124

Viesti Kirjoittaja time »

Laitettiin 300D vapariin turbon etujouset. Hyvät on ja jämäkät. Ilmeni kuitenkin seuraava ongelma; jouset on sen verran pitemmät ja keula kevyempi, että camber -kulmaan ei aivan säätövara riitä. Eli keulaa pitäisi saada 2-3 cm alemmaksi, vaan paikallaan on jo ohuimmat kumit.

Siis mitä tehdä; onko pätkäistävä jousta vai odotettava, että maan vetovoima hoitaa asian. Ilman jousenaluskumeja ei varmaankaan pärjää?. Onko kellään ongelmaan valistunutta ratkaisua?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Teoriassa voisi onnistua sellainen homma, että katkaiset yhden kierroksen jousesta pois ja laitat paksummat korotuskumit. Pitäisi vain laskea jousen uusi pituus ja lisäksi tietää, kuinka paljon eri korotuskumit vaikuttavat keulan korkeuteen. Esim. Motonetin jousi nro 5198 lyhenee teoriassa noin 30 mm, kun jousen kierrokset muuttuvat arvosta 12,25 arvoon 11,25 ja kuormana on 350 kg. Samalla jousi jäykistyy noin 10%.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
jpp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: La 13.01.2007 15:39
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja jpp »

vaimon autoon tuli uudet etujouset ja niistä pätkästiin 1.5 kierrosta ja taidettiin laittaa 2:sen kumit.hyvä tuli
w123 -83 käyttö/tuleva harrastepeli
w210 -95 ruosteinen projekti
w124 -95 200da
w123ce -81 uusin tulokas,kesäauto
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Onko jollakin mittaustuloksia siitä, kuinka eri korotuskumit vaikuttavat korin korkeusasemaan edessä / takana?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Jousen kumit vaikuttavat korkeuteen Noin puolet enemmän kuin niiden paksuuden ero.

No jousia pitää tosiaan katkaista jos haluaa oikean korkuisen. Aika lähelle pääsee arvioissa kun katselee auton paino päällä jousia ja arvioi siitä mistä kohtaa jousi pitää pätkäistä että haluttu madallus saavutetaan. Eipä tuohon mistään taida tietoa löytyä.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

AM kirjoitti:Jousen kumit vaikuttavat korkeuteen Noin puolet enemmän kuin niiden paksuuden ero.

No jousia pitää tosiaan katkaista jos haluaa oikean korkuisen. Aika lähelle pääsee arvioissa kun katselee auton paino päällä jousia ja arvioi siitä mistä kohtaa jousi pitää pätkäistä että haluttu madallus saavutetaan. Eipä tuohon mistään taida tietoa löytyä.
Jousen pituuden voi laskea, kun tietää jousen mitat, vapaan pituuden ja kuorman. Olet oikeassa siinä, että jousen mittoja ei tunnu ainakaan täältä foorumien kautta löytyvän.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2310
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...veholta kun on ostanut jousia niin pari kohtaisesti on tehdas ilmoittanut kumin paksuuden :twisted: ...siis sama auto ja kaksi samanlaista paria jousia > toisiin vaikka ykkös kumia ja toisiin kone tarjoo kakkoskumia :twisted: ...toki ei joka kerta näin :D
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Tuo jousen lyhentäminen vaikuttaa lähes saman kuin kumin paksuusero, eli jos lyhennät jousta 10mm niin laskee lähes 20mm. Jousen lyhentämin jäykistää sitä niinkuin tuolla edellä oli, niin pienentää hieman tuota laskua kumiin verrattuna l. lähes saman kuin kumi.
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

juhaoh kirjoitti:Tuo jousen lyhentäminen vaikuttaa lähes saman kuin kumin paksuusero, eli jos lyhennät jousta 10mm niin laskee lähes 20mm. Jousen lyhentämin jäykistää sitä niinkuin tuolla edellä oli, niin pienentää hieman tuota laskua kumiin verrattuna l. lähes saman kuin kumi.
Jousi ei katkaisemalla jäykisty, yhtään.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Sami T kirjoitti:Jousi ei katkaisemalla jäykisty, yhtään.
Varmasti jäykistyy, jos joustavien kierteiden määrä pienenee.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

se jäykistyy mutta kuormankesto pienenee. Eikö?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2310
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:shock: ...mutta miksi niitä pitää katkoa kun on saatavilla ihan oikeitakin ratkaisuja :lol:
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

cuuno kirjoitti::shock: ...mutta miksi niitä pitää katkoa kun on saatavilla ihan oikeitakin ratkaisuja :lol:
Tarkoitatko jousia, jotka on jo tehtaalla katkaistu lyhyemmiksi?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

tomant kirjoitti:
cuuno kirjoitti::shock: ...mutta miksi niitä pitää katkoa kun on saatavilla ihan oikeitakin ratkaisuja :lol:
Tarkoitatko jousia, jotka on jo tehtaalla katkaistu lyhyemmiksi?

tomant
Varmaankin tarkoitti että laittaa autoon semmoset jouset kun sinne kuuluukin.

Mutta B&D ja homma hoituu silläkin kun napsii kierroksia pois ja passailee haluttuun kohtaaa!
Märsa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 18.11.2007 22:46
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Märsa »

Mulla ei ole kokemusta 124:n jousista, mutta 201:n jousista on jonkin verran ja rakenteet lienevät suunnilleen samanlaiset.

Etujousissa on sellainen ongelma, että ne eivät ole toistensa peilikuvia vaan ovat ns. samankätisiä. Tästä seuraa se, että kun jouset asennetaan paikoilleen, ne eivät jännitykään aivan samalla tavalla. Asensin uudet tarvikejouset paikoilleen joka kulmaan, ja kas kummaa, auto ei seissytkään aivan suorassa. Aikani asiaa tutkittuani en löytänyt muuta ratkaisua kuin ruveta tutkimaan vanhoja jousia, koska niillä auto oli seissyt suorassa. Vanhat jouset eivät olleetkaan keskenään aivan saman mittaisia, toinen oli vajaan kierroksen lyhyempi. Otin uudet jouset pois ja lyhensin molempia; toista noin puolitoista kierrosta ja toista vajaan kierroksen.

Valitettavasti en enää muista kumman puolen jousi oli lyhyempi. Ongelmanhan tietysti olisi voinut ratkaista eripaksuisilla kumeillakin, mutta minä ratkaisin sen näin, ja hyvä tuli. Yksi ratkaisu olisi tietysti ollut myös Vehon varaosatiski ja sieltä alustanumeron mukaan uudet vieterit, mutta se hinta!!
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Märsa kirjoitti:Mulla ei ole kokemusta 124:n jousista, mutta 201:n jousista on jonkin verran ja rakenteet lienevät suunnilleen samanlaiset.

Etujousissa on sellainen ongelma, että ne eivät ole toistensa peilikuvia vaan ovat ns. samankätisiä. Tästä seuraa se, että kun jouset asennetaan paikoilleen, ne eivät jännitykään aivan samalla tavalla. Asensin uudet tarvikejouset paikoilleen joka kulmaan, ja kas kummaa, auto ei seissytkään aivan suorassa. Aikani asiaa tutkittuani en löytänyt muuta ratkaisua kuin ruveta tutkimaan vanhoja jousia, koska niillä auto oli seissyt suorassa. Vanhat jouset eivät olleetkaan keskenään aivan saman mittaisia, toinen oli vajaan kierroksen lyhyempi. Otin uudet jouset pois ja lyhensin molempia; toista noin puolitoista kierrosta ja toista vajaan kierroksen.

Valitettavasti en enää muista kumman puolen jousi oli lyhyempi. Ongelmanhan tietysti olisi voinut ratkaista eripaksuisilla kumeillakin, mutta minä ratkaisin sen näin, ja hyvä tuli. Yksi ratkaisu olisi tietysti ollut myös Vehon varaosatiski ja sieltä alustanumeron mukaan uudet vieterit, mutta se hinta!!
ZF:n katalogi, jossa on mm. Sachsin jousia Mersuun, ei anna eri jousia vasemmalle ja oikealle puolelle. Siellä viitataan vain etu- ja takajousiin. Olivatko sinun autossasi jousien kiinnitykset, tukivarret, jousikumit ym. keskenään samanlaisia vasemmalla ja oikealla puolella?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Märsa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 18.11.2007 22:46
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Märsa »

Kyllä ne olivat samanlaiset, ja nimenomaan sillä tavoin samanlaiset, että jouset kiertyivät samaan suuntaan, eivätkä vastakkain peilikuviksi niin kuin olisi järkeen käypää.

Kyselin jousista Veholta, mainitsivat tuon alustanumerojutun ja siinä yhteydessä monta muuta seikkaa, mm. onko ilmastointi, onko automaattivaihteisto yms.
kojama
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 17.09.2006 19:48

Re: Pitkien jousien ongelma w124

Viesti Kirjoittaja kojama »

time kirjoitti:Laitettiin 300D vapariin turbon etujouset. Hyvät on ja jämäkät. Ilmeni kuitenkin seuraava ongelma; jouset on sen verran pitemmät ja keula kevyempi, että camber -kulmaan ei aivan säätövara riitä. Eli keulaa pitäisi saada 2-3 cm alemmaksi, vaan paikallaan on jo ohuimmat kumit.

Siis mitä tehdä; onko pätkäistävä jousta vai odotettava, että maan vetovoima hoitaa asian. Ilman jousenaluskumeja ei varmaankaan pärjää?. Onko kellään ongelmaan valistunutta ratkaisua?
Juuri tuollaisia on tullut joskus lyhenneltyä
Lyhennä yksi kierros ja se laskee 2.5-3 cm.Kyllä jämpti on niin
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2310
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...yksi hyvä mutta monesti harvoin käytetty vaihtoehto on ajaa jousipajalle (esim. vallilan takomo punkka) tekevät juuri sellaiset jouset kun haluat (pituus ja jäykkyys) :idea: ...ja monesti halvemmalla kuin valmis jousi :wink:
Vastaa Viestiin