Kuinka olette vaihtaneet jarrukilven?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Kuinka olette vaihtaneet jarrukilven?

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Kyseessä on satalankun vasen takanen. Onko purettava kaikki ensin pois, vai onnistuuko esim. menetelmällä kilpi poikki ja hitsaamalla?
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Petri41
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Su 13.01.2008 12:39
Paikkakunta: mikkeli

Viesti Kirjoittaja Petri41 »

Laiskana miehenä vaihdoin juurikin noin että kilpi poikki ja hitsaus. Tämä siis w201, mutta eiköhän satalankussa ole samanlainen se kilpi?
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

luurasin vähä ohjeita muualta, poikki vaan ja hitsaten tai sitten napa irti (ja laakerin vaihto samalla).
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Laiskana miehenä taidan hitsata. Ehken turhan iso savotta jos ottaa laakerin irti.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3501
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Vähän suttunen kuva, mutta tosta näkyy (ehkä) et mistä kohista mie ajoin kilven poikki: http://kuvablogi.com/nayta/1454771/
Suunnilleen vaakalinjassa siis. Sain turattuu toho viel kutakuinki umpisauman, ku oli akselisto purettuna ja napa pöydällä. Meijän 200D:ssä on laitettu nuo samalla tavalla mut vaan heftattu, mut hyvinpä se on kestäny niinki.

Aiheestahan on muute vanhojakin topikkeja aikalailla, mut ku niitä ei nyt löy'y, ni kirjotellaan sit uusia :roll:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jos edes saa kotikonstein sitä laakeria irti, on meinaa tiukassa. Pullotunkki ja 50x50 profiili ei kestäny.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Petri41
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Su 13.01.2008 12:39
Paikkakunta: mikkeli

Viesti Kirjoittaja Petri41 »

osittain toho laiskuuteen vaikutti se että napa oli niin tiukassa että en kehdannu ruveta painimaan hirveesti ku oli kiirus... sinkkisprayta sauman/heftejen päälle ni ei ruastu niin nopee. Kelpas se ainakin katsastusmiehelle tiistaina 8)
Märsa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 18.11.2007 22:46
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Märsa »

Minä vaihdoin itse jarrukilven ja pyöränlaakerin 201:een muutama vuosi sitten. Kävin Veholla kyselemässä vaihtotyön hintaa, antoivat tähtitieteellisiä lukemia hinnaksi, joten päätin vaihtaa em. osat itse. Vehon korjaamopäällikkö sanoi: "Voithan tuota yrittää, mutta tänne sinä kuitenkin sen kanssa tulet."

Laakeri oli todella tiukalla, mutta kunnollisella ulosvetotyökalulla se lähti. Kokoamisvaiheessa on alussa oltava tosi tarkkana, että laakeri menee suoraan pesäänsä. Itse vedin sen samalla ulosvetotyökalulla paikoilleen, jolla irroitinkin. Jarrukilven irroittamisessa ja uuden paikoilleen asentamisessa ei ollut mitään vaikeuksia, kun vetoakseli ja pyörännapa olivat irrotettuina.

Eipä tarvinnut Veholla vaihdattaa ja hyvä tuli!
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

kunnollisella ulosvetotyökalulla se lähti
Ei sattuis olemaan kuvaa. On mahdollisuus tehdä vaikka hiukan monimutkaisempikin vekotin.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Märsa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 18.11.2007 22:46
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Märsa »

Valitettavasti ei ole kuvaa, mutta ehkä tärkein juttu on, että veto tapahtuu suoraan. Palikat täytyy muotoilla siten, että ne asettuvat tukevasti paikoilleen ja vetopultti kovempi kuin 8.8 ja tiheäkierteinen.

Uutta laakeria paikoilleen vedettäessä huomioitava, että veto on kohdistuttava laakerin ulkokehään, jotta laakeripinnat eivät vaurioidu. Vanhan laakerin ulkokehää voi käyttää apuna, jos säilyy ehjänä irroitettaessa.
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 892
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

Itse en etes jaksanu heftata takasi kiinni. Pulttien kanssa pysy ihan ok ja katsastusmies ei sanonu mitää. Tokkopa huomannukkaan?
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Avatar
jopi62
Mersumies
Mersumies
Viestit: 797
Liittynyt: Pe 10.08.2007 21:02

Viesti Kirjoittaja jopi62 »

auki ja hitsillä kiinni
käy katsastuksessa.
Partanen.net
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Märsa kirjoitti:Vehon korjaamopäällikkö sanoi: "Voithan tuota yrittää, mutta tänne sinä kuitenkin sen kanssa tulet."
No, kävithän sentään näyttämässä? :) :) :)
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Märsa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 18.11.2007 22:46
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Märsa »

No tottakai!

Pakko jatkaa, vaikka vähän OT onkin. Samalla kerralla valittelin, että mielestäni Mersu ei käy niin kuin Mersun kuuluu käydä. No Vehon miehet tähän: "Hyvinhän tuo käy, ei mitään sivuääniä eikä muutakaan poikkeavaa."

Itse kuitenkin olin sitä mieltä, että kaikki ei ole kunnossa. Otin sylinterinkannen pois paikoiltaan. Kannentiiviste vuoti kahden sylinterin välistä: ei ollut vesi- eikä öljyongelmia, mutta käyntiääni ei ollut aivan priima. Kansi höylättiin ja uusi tiiviste paikoilleen ja auto kävi todella nätisti.

Kävin vielä vanhaa tiivistettäkin näyttämässä, että tässä epäilemäni "syyllinen". Jostain syystä asiantuntijat olivat melko vaitonaisia, minä taas en. 8) 8)
Vastaa Viestiin