Kuinka olette vaihtaneet jarrukilven?
Kuinka olette vaihtaneet jarrukilven?
Kyseessä on satalankun vasen takanen. Onko purettava kaikki ensin pois, vai onnistuuko esim. menetelmällä kilpi poikki ja hitsaamalla?
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Vähän suttunen kuva, mutta tosta näkyy (ehkä) et mistä kohista mie ajoin kilven poikki: http://kuvablogi.com/nayta/1454771/
Suunnilleen vaakalinjassa siis. Sain turattuu toho viel kutakuinki umpisauman, ku oli akselisto purettuna ja napa pöydällä. Meijän 200D:ssä on laitettu nuo samalla tavalla mut vaan heftattu, mut hyvinpä se on kestäny niinki.
Aiheestahan on muute vanhojakin topikkeja aikalailla, mut ku niitä ei nyt löy'y, ni kirjotellaan sit uusia
Suunnilleen vaakalinjassa siis. Sain turattuu toho viel kutakuinki umpisauman, ku oli akselisto purettuna ja napa pöydällä. Meijän 200D:ssä on laitettu nuo samalla tavalla mut vaan heftattu, mut hyvinpä se on kestäny niinki.
Aiheestahan on muute vanhojakin topikkeja aikalailla, mut ku niitä ei nyt löy'y, ni kirjotellaan sit uusia

Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Minä vaihdoin itse jarrukilven ja pyöränlaakerin 201:een muutama vuosi sitten. Kävin Veholla kyselemässä vaihtotyön hintaa, antoivat tähtitieteellisiä lukemia hinnaksi, joten päätin vaihtaa em. osat itse. Vehon korjaamopäällikkö sanoi: "Voithan tuota yrittää, mutta tänne sinä kuitenkin sen kanssa tulet."
Laakeri oli todella tiukalla, mutta kunnollisella ulosvetotyökalulla se lähti. Kokoamisvaiheessa on alussa oltava tosi tarkkana, että laakeri menee suoraan pesäänsä. Itse vedin sen samalla ulosvetotyökalulla paikoilleen, jolla irroitinkin. Jarrukilven irroittamisessa ja uuden paikoilleen asentamisessa ei ollut mitään vaikeuksia, kun vetoakseli ja pyörännapa olivat irrotettuina.
Eipä tarvinnut Veholla vaihdattaa ja hyvä tuli!
Laakeri oli todella tiukalla, mutta kunnollisella ulosvetotyökalulla se lähti. Kokoamisvaiheessa on alussa oltava tosi tarkkana, että laakeri menee suoraan pesäänsä. Itse vedin sen samalla ulosvetotyökalulla paikoilleen, jolla irroitinkin. Jarrukilven irroittamisessa ja uuden paikoilleen asentamisessa ei ollut mitään vaikeuksia, kun vetoakseli ja pyörännapa olivat irrotettuina.
Eipä tarvinnut Veholla vaihdattaa ja hyvä tuli!
Valitettavasti ei ole kuvaa, mutta ehkä tärkein juttu on, että veto tapahtuu suoraan. Palikat täytyy muotoilla siten, että ne asettuvat tukevasti paikoilleen ja vetopultti kovempi kuin 8.8 ja tiheäkierteinen.
Uutta laakeria paikoilleen vedettäessä huomioitava, että veto on kohdistuttava laakerin ulkokehään, jotta laakeripinnat eivät vaurioidu. Vanhan laakerin ulkokehää voi käyttää apuna, jos säilyy ehjänä irroitettaessa.
Uutta laakeria paikoilleen vedettäessä huomioitava, että veto on kohdistuttava laakerin ulkokehään, jotta laakeripinnat eivät vaurioidu. Vanhan laakerin ulkokehää voi käyttää apuna, jos säilyy ehjänä irroitettaessa.
No tottakai!
Pakko jatkaa, vaikka vähän OT onkin. Samalla kerralla valittelin, että mielestäni Mersu ei käy niin kuin Mersun kuuluu käydä. No Vehon miehet tähän: "Hyvinhän tuo käy, ei mitään sivuääniä eikä muutakaan poikkeavaa."
Itse kuitenkin olin sitä mieltä, että kaikki ei ole kunnossa. Otin sylinterinkannen pois paikoiltaan. Kannentiiviste vuoti kahden sylinterin välistä: ei ollut vesi- eikä öljyongelmia, mutta käyntiääni ei ollut aivan priima. Kansi höylättiin ja uusi tiiviste paikoilleen ja auto kävi todella nätisti.
Kävin vielä vanhaa tiivistettäkin näyttämässä, että tässä epäilemäni "syyllinen". Jostain syystä asiantuntijat olivat melko vaitonaisia, minä taas en.

Pakko jatkaa, vaikka vähän OT onkin. Samalla kerralla valittelin, että mielestäni Mersu ei käy niin kuin Mersun kuuluu käydä. No Vehon miehet tähän: "Hyvinhän tuo käy, ei mitään sivuääniä eikä muutakaan poikkeavaa."
Itse kuitenkin olin sitä mieltä, että kaikki ei ole kunnossa. Otin sylinterinkannen pois paikoiltaan. Kannentiiviste vuoti kahden sylinterin välistä: ei ollut vesi- eikä öljyongelmia, mutta käyntiääni ei ollut aivan priima. Kansi höylättiin ja uusi tiiviste paikoilleen ja auto kävi todella nätisti.
Kävin vielä vanhaa tiivistettäkin näyttämässä, että tässä epäilemäni "syyllinen". Jostain syystä asiantuntijat olivat melko vaitonaisia, minä taas en.