
om602 remonttia,tietoa kaivataan..
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 79
- Liittynyt: Su 14.09.2008 20:19
om602 remonttia,tietoa kaivataan..
Joo elikkä tässä olisi tarkoitus remontoida tuota konetta.kone on turbotettu jälkeenpäin,eli siis vapari malli kyseessä.kuinkas paljon tuollainen kone kärsii ahtopaineita? nyt on 1.3bar.pumppu pp dieselin 6mm tapeilla.ootteko pitäny näissä superturboissa ihan vakio puristussuhdetta? kansipahvi tulee olemaan kuparista valmistettu.mitenkäs männät ja kiertokanget,löytyykö kestävämpiä vaihtoehtoja? 

Viimeksi muokannut heinäpenkki, Ti 16.09.2008 01:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: om602 remonttia,tietoa kaivataan..
Alle 1.5 barin kun pitää niin pitäisi kankien kestää, riippuu kyllä siitäkin että kuinka alhaalla on täysi ahtopaine. Vakio puristuksilla. Turbodieselin männät voi sovittaa vakio kankiin, mutta kangille ei taida olla mitään vaihtoehtoa jos ei öljyruiskuja rakenna.JamesDean kirjoitti:Joo elikkä tässä olisi tarkoitus remontoida tuota konetta.kone on turbotettu jälkeenpäin,eli siis vapari malli kyseessä.kuinkas paljon tuollainen kone kärsii ahtopaineita? nyt on 1.3bar.pumppu pp dieselin 6mm tapeilla.ootteko pitäny näissä superturboissa ihan vakio puristussuhdetta? kansipahvi tulee olemaan kuparista valmistettu.mitenkäs männät ja kiertokanget,löytyykö kestävämpiä vaihtoehtoja?
S210 220 CDI A -02
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 79
- Liittynyt: Su 14.09.2008 20:19
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: om602 remonttia,tietoa kaivataan..
en menis kokeileen kuparista, jos on pelkkä kupari siel välis eikä mittään muuta muutosta
Sit jos muuttaa eikä pelaa, ni lohko on pilalla

Sit jos muuttaa eikä pelaa, ni lohko on pilalla

Re: om602 remonttia,tietoa kaivataan..
Turbon männät joudut teettämään sopiviksi vaparin kiertokankeen. Vaparin männät taasen leikkaavat kiinni, kun alat sitä tehoa ottamaan ulos.
Unohda se kuparipahvi, se kannetiiviste ei tule olemaan ongelma 6 mm tapeilla, eikä suuremmillakaan. Plaanauta vaikka mieluummin molemmat tasopinnat ja liimaa originaali pahvi paikalleen.
Tuolla käyttämälläsi ahtoaineella pitäisi jo palaa kaikki mitä 6 mm elementti antaa, kunhan kone muuten hengittää asiallisesti.
Unohda myös ne halvat kiertokanget, niilläkään ei tee mitään. Vaparissa se männäntappi saa öljyvoitelun kangessa olevan öljykanavan kautta. Mikäli poistat tuon käytöstä aiheutat todennäköisesti enemmän haittaa kuin saavutat kestävämmällä kangella. Turbokoneessa on paremmat kanget ilman ylimääräisiä öljyreikiä laakerissa, mutta niissäkin on sama ongelma, eli männän tappi ei saa voitelua kun lohkosta puuttuu mäntien öljyruiskut.
Lopuksi 10 pisteen vinkki, etsi jostakin alkuperäinen turbokone ja laita 7 mm elementit siihen, pääset loppupelissä paljon halvemmalla ja saat enemmän tehoa, luotettavaa tehoa.
Unohda se kuparipahvi, se kannetiiviste ei tule olemaan ongelma 6 mm tapeilla, eikä suuremmillakaan. Plaanauta vaikka mieluummin molemmat tasopinnat ja liimaa originaali pahvi paikalleen.
Tuolla käyttämälläsi ahtoaineella pitäisi jo palaa kaikki mitä 6 mm elementti antaa, kunhan kone muuten hengittää asiallisesti.
Unohda myös ne halvat kiertokanget, niilläkään ei tee mitään. Vaparissa se männäntappi saa öljyvoitelun kangessa olevan öljykanavan kautta. Mikäli poistat tuon käytöstä aiheutat todennäköisesti enemmän haittaa kuin saavutat kestävämmällä kangella. Turbokoneessa on paremmat kanget ilman ylimääräisiä öljyreikiä laakerissa, mutta niissäkin on sama ongelma, eli männän tappi ei saa voitelua kun lohkosta puuttuu mäntien öljyruiskut.
Lopuksi 10 pisteen vinkki, etsi jostakin alkuperäinen turbokone ja laita 7 mm elementit siihen, pääset loppupelissä paljon halvemmalla ja saat enemmän tehoa, luotettavaa tehoa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 79
- Liittynyt: Su 14.09.2008 20:19
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 79
- Liittynyt: Su 14.09.2008 20:19
Re: om602 remonttia,tietoa kaivataan..
Onko siis paljonkin eroa mitoissa tms?veskola kirjoitti:Turbon männät joudut teettämään sopiviksi vaparin kiertokankeen.
Re: om602 remonttia,tietoa kaivataan..
Ei sillä alkuperäisellä ahtimella tee mitään 7 mm elementtien kanssa. Lähinä kyse on pakopaineesta, joka tappaa koko koneen ja tietysti tehonkin. Alkuperäinen ahdin käy pieneksi jo vakioelementeillä (5,5 mm)
Männäntappi oli erikokoinen eli aika standardihomma koneistamolle koneistaa se vaparin kanki sopivaksi. Ero taisi olla 2 mm. Molempia sekä kankia, että mäntiä turbosta ja vaparista on kotona irrallaan, mutten muista miten päin ne mitat meni. Olisko ollut turbossa paksumpi tappi, joten kankea koneistetaan suuremmalle reiälle, tappia kun ei voi koneistaa pienemmäksi.
Elementit on luokkaa 700...1100 € riippuen sylinterimäärästä ja vähän pumpun kunnosta. Tarkemman hinnan saa pumppupajasta (MynäDiesel)
Männäntappi oli erikokoinen eli aika standardihomma koneistamolle koneistaa se vaparin kanki sopivaksi. Ero taisi olla 2 mm. Molempia sekä kankia, että mäntiä turbosta ja vaparista on kotona irrallaan, mutten muista miten päin ne mitat meni. Olisko ollut turbossa paksumpi tappi, joten kankea koneistetaan suuremmalle reiälle, tappia kun ei voi koneistaa pienemmäksi.
Elementit on luokkaa 700...1100 € riippuen sylinterimäärästä ja vähän pumpun kunnosta. Tarkemman hinnan saa pumppupajasta (MynäDiesel)
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 79
- Liittynyt: Su 14.09.2008 20:19
joo mahdoton, vaikka mulla semmonen projekti on tekeilläMatKa kirjoitti:Kukaan ei ole tietääkseni tunnustanut että olisi siinä onnistunut.JamesDean kirjoitti:Minkälainen homma on laittaa tuohon vapari malliin öljysuihku vehkeet?

Kun kerran on saatavilla turbolohkoja niin helpommalla pääsee hankkimalla sellaisen. Mun tapauksessa ei ole turbolohkoa saatavilla järkevästi (4 syl).
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 79
- Liittynyt: Su 14.09.2008 20:19
Ok! Tuntuu vain että noita 5syl.turbo alakertoja on harvassa?
Vai olenko väärässä?

Vai olenko väärässä?

Viimeksi muokannut heinäpenkki, Ke 17.09.2008 19:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
4 sylinterisä turbolohkoja ei ole olemassa paitsi Vitossa 2,3 litraisena *), sulla on otsikosta päätellen 5 sylinterinen ja kyllä niitä ongelmajäteturbolaitoksia pitäisi olla maailma täynnä. Eiköhän noita paalata saksassa jo oikein liukuhihnalla 
*) no juu on jossain myös öljyruiskualakertoja mutta ei niitä löydä.
Tuosta koko auto 1600 €

*) no juu on jossain myös öljyruiskualakertoja mutta ei niitä löydä.
Tuosta koko auto 1600 €
Lisää tietoa: www.skg.fi
- TurboDiesel
- Vakiokalustoa
- Viestit: 69
- Liittynyt: La 17.05.2008 12:22
- Paikkakunta: Ikaalinen
Mut eikös 602 ja 603 alkuperäsis turbokoneissa ole öljyruiskut männille??veskola kirjoitti:4 sylinterisä turbolohkoja ei ole olemassa paitsi Vitossa 2,3 litraisena *), sulla on otsikosta päätellen 5 sylinterinen ja kyllä niitä ongelmajäteturbolaitoksia pitäisi olla maailma täynnä. Eiköhän noita paalata saksassa jo oikein liukuhihnalla :lol:
*) no juu on jossain myös öljyruiskualakertoja mutta ei niitä löydä.
Mb 190d om606 st 722.6
Audi A6 2.5 r5 tdi quattro -96
Bmw e28 524tdic Jäärata-auto
Audi A6 2.5 r5 tdi quattro -96
Bmw e28 524tdic Jäärata-auto
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 79
- Liittynyt: Su 14.09.2008 20:19
Oho,hivenen ajatukset muualla.5.syl tarkoitin..veskola kirjoitti:4 sylinterisä turbolohkoja ei ole olemassa paitsi Vitossa 2,3 litraisena *), sulla on otsikosta päätellen 5 sylinterinen ja kyllä niitä ongelmajäteturbolaitoksia pitäisi olla maailma täynnä. Eiköhän noita paalata saksassa jo oikein liukuhihnalla
*) no juu on jossain myös öljyruiskualakertoja mutta ei niitä löydä.
Tuosta koko auto 1600 €
Olipa vaparilla jännä otsikkoMika.T kirjoitti:Monivena vapari.


Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Minul olis 602 pakun kone turbon laakereil ja 250 apulaitteil oleva ylimääpäinen pata. Vauhtipyörään sopii 228 millin kytkin.
Öljysuihkut ja henkilömallin suodatinjalka jäähdytinlähdöillä. Remontin jälkeen ajettu alle 30 tkm.
Tosin mäntä on 89mm ja iskukin 92,4..... vaparin kiertokangilla, viisaammat kertokoon, et kestääkö
Öljysuihkut ja henkilömallin suodatinjalka jäähdytinlähdöillä. Remontin jälkeen ajettu alle 30 tkm.
Tosin mäntä on 89mm ja iskukin 92,4..... vaparin kiertokangilla, viisaammat kertokoon, et kestääkö

No tuosta olisi ollut kiva kuulla jo vuosia sitten (miten/millä)xr5t kirjoitti:kyllä nimimerkki agentti

Lisää tietoa: www.skg.fi
Vaihtaa 290 väykyn tai 2.9 sprintterin kanget niin kestää varmasti.Turbo-eemeli kirjoitti:Minul olis 602 pakun kone turbon laakereil ja 250 apulaitteil oleva ylimääpäinen pata. Vauhtipyörään sopii 228 millin kytkin.
Öljysuihkut ja henkilömallin suodatinjalka jäähdytinlähdöillä. Remontin jälkeen ajettu alle 30 tkm.
Tosin mäntä on 89mm ja iskukin 92,4..... vaparin kiertokangilla, viisaammat kertokoon, et kestääkö
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 79
- Liittynyt: Su 14.09.2008 20:19