om602 remonttia,tietoa kaivataan..

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
heinäpenkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Su 14.09.2008 20:19

om602 remonttia,tietoa kaivataan..

Viesti Kirjoittaja heinäpenkki »

Joo elikkä tässä olisi tarkoitus remontoida tuota konetta.kone on turbotettu jälkeenpäin,eli siis vapari malli kyseessä.kuinkas paljon tuollainen kone kärsii ahtopaineita? nyt on 1.3bar.pumppu pp dieselin 6mm tapeilla.ootteko pitäny näissä superturboissa ihan vakio puristussuhdetta? kansipahvi tulee olemaan kuparista valmistettu.mitenkäs männät ja kiertokanget,löytyykö kestävämpiä vaihtoehtoja? :roll:
Viimeksi muokannut heinäpenkki, Ti 16.09.2008 01:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Re: om602 remonttia,tietoa kaivataan..

Viesti Kirjoittaja MatKa »

JamesDean kirjoitti:Joo elikkä tässä olisi tarkoitus remontoida tuota konetta.kone on turbotettu jälkeenpäin,eli siis vapari malli kyseessä.kuinkas paljon tuollainen kone kärsii ahtopaineita? nyt on 1.3bar.pumppu pp dieselin 6mm tapeilla.ootteko pitäny näissä superturboissa ihan vakio puristussuhdetta? kansipahvi tulee olemaan kuparista valmistettu.mitenkäs männät ja kiertokanget,löytyykö kestävämpiä vaihtoehtoja? :roll:
Alle 1.5 barin kun pitää niin pitäisi kankien kestää, riippuu kyllä siitäkin että kuinka alhaalla on täysi ahtopaine. Vakio puristuksilla. Turbodieselin männät voi sovittaa vakio kankiin, mutta kangille ei taida olla mitään vaihtoehtoa jos ei öljyruiskuja rakenna.
S210 220 CDI A -02
heinäpenkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Su 14.09.2008 20:19

Viesti Kirjoittaja heinäpenkki »

Löytyykös joltain mittoja noille vakio kangille? Jenkeistä vois tilata h-profiilit ,kun ei oo hinnalla pilattuja.Kuinka paljon ne turbon männät eroaa vaparin männistä? Mitenkäs muuten kytkin,kun tuntuu sekin jo vähän luistavan? :roll:
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1751
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Sulla on vissiin ns. kiinteä vauhtipyörä eli ei 2-massa. Eikös kytkinlevyjä saa melkein kestoltaan mitä vain ja asetelmia saanut sopimaan mukavasti mm. BMW merkistä. Täällä kyllä on noista paremminkin tietäviä.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Bmw e30 m3:een tarkotettu sachs race 228mm asetelma (618) ja Mb 250d levy. pitää ainakin 580nm
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: om602 remonttia,tietoa kaivataan..

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

en menis kokeileen kuparista, jos on pelkkä kupari siel välis eikä mittään muuta muutosta :!:

Sit jos muuttaa eikä pelaa, ni lohko on pilalla :?:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om602 remonttia,tietoa kaivataan..

Viesti Kirjoittaja veskola »

Turbon männät joudut teettämään sopiviksi vaparin kiertokankeen. Vaparin männät taasen leikkaavat kiinni, kun alat sitä tehoa ottamaan ulos.

Unohda se kuparipahvi, se kannetiiviste ei tule olemaan ongelma 6 mm tapeilla, eikä suuremmillakaan. Plaanauta vaikka mieluummin molemmat tasopinnat ja liimaa originaali pahvi paikalleen.

Tuolla käyttämälläsi ahtoaineella pitäisi jo palaa kaikki mitä 6 mm elementti antaa, kunhan kone muuten hengittää asiallisesti.

Unohda myös ne halvat kiertokanget, niilläkään ei tee mitään. Vaparissa se männäntappi saa öljyvoitelun kangessa olevan öljykanavan kautta. Mikäli poistat tuon käytöstä aiheutat todennäköisesti enemmän haittaa kuin saavutat kestävämmällä kangella. Turbokoneessa on paremmat kanget ilman ylimääräisiä öljyreikiä laakerissa, mutta niissäkin on sama ongelma, eli männän tappi ei saa voitelua kun lohkosta puuttuu mäntien öljyruiskut.

Lopuksi 10 pisteen vinkki, etsi jostakin alkuperäinen turbokone ja laita 7 mm elementit siihen, pääset loppupelissä paljon halvemmalla ja saat enemmän tehoa, luotettavaa tehoa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
heinäpenkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Su 14.09.2008 20:19

Viesti Kirjoittaja heinäpenkki »

Kuinkas tuo alkuperänen 2.5 turbo kestää paineita? Mitäs tuollaiset 7mm elementit maksaa?
heinäpenkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Su 14.09.2008 20:19

Re: om602 remonttia,tietoa kaivataan..

Viesti Kirjoittaja heinäpenkki »

veskola kirjoitti:Turbon männät joudut teettämään sopiviksi vaparin kiertokankeen.
Onko siis paljonkin eroa mitoissa tms?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om602 remonttia,tietoa kaivataan..

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei sillä alkuperäisellä ahtimella tee mitään 7 mm elementtien kanssa. Lähinä kyse on pakopaineesta, joka tappaa koko koneen ja tietysti tehonkin. Alkuperäinen ahdin käy pieneksi jo vakioelementeillä (5,5 mm)

Männäntappi oli erikokoinen eli aika standardihomma koneistamolle koneistaa se vaparin kanki sopivaksi. Ero taisi olla 2 mm. Molempia sekä kankia, että mäntiä turbosta ja vaparista on kotona irrallaan, mutten muista miten päin ne mitat meni. Olisko ollut turbossa paksumpi tappi, joten kankea koneistetaan suuremmalle reiälle, tappia kun ei voi koneistaa pienemmäksi.

Elementit on luokkaa 700...1100 € riippuen sylinterimäärästä ja vähän pumpun kunnosta. Tarkemman hinnan saa pumppupajasta (MynäDiesel)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Kestää toi 2.5 vapari yli 2 kiloo kun on tarpeeksi iso ahdin ja paljon kilometrejä takana, ne kangenlaakerit kannattaa vaihtaa.
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
heinäpenkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Su 14.09.2008 20:19

Viesti Kirjoittaja heinäpenkki »

Minkälainen homma on laittaa tuohon vapari malliin öljysuihku vehkeet?
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

JamesDean kirjoitti:Minkälainen homma on laittaa tuohon vapari malliin öljysuihku vehkeet?
Kukaan ei ole tietääkseni tunnustanut että olisi siinä onnistunut.
S210 220 CDI A -02
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

MatKa kirjoitti:
JamesDean kirjoitti:Minkälainen homma on laittaa tuohon vapari malliin öljysuihku vehkeet?
Kukaan ei ole tietääkseni tunnustanut että olisi siinä onnistunut.
joo mahdoton, vaikka mulla semmonen projekti on tekeillä :roll:

Kun kerran on saatavilla turbolohkoja niin helpommalla pääsee hankkimalla sellaisen. Mun tapauksessa ei ole turbolohkoa saatavilla järkevästi (4 syl).
Lisää tietoa: www.skg.fi
heinäpenkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Su 14.09.2008 20:19

Viesti Kirjoittaja heinäpenkki »

Ok! Tuntuu vain että noita 5syl.turbo alakertoja on harvassa? :roll:
Vai olenko väärässä? :lol:
Viimeksi muokannut heinäpenkki, Ke 17.09.2008 19:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

4 sylinterisä turbolohkoja ei ole olemassa paitsi Vitossa 2,3 litraisena *), sulla on otsikosta päätellen 5 sylinterinen ja kyllä niitä ongelmajäteturbolaitoksia pitäisi olla maailma täynnä. Eiköhän noita paalata saksassa jo oikein liukuhihnalla :lol:

*) no juu on jossain myös öljyruiskualakertoja mutta ei niitä löydä.


Tuosta koko auto 1600 €
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
TurboDiesel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: La 17.05.2008 12:22
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja TurboDiesel »

veskola kirjoitti:4 sylinterisä turbolohkoja ei ole olemassa paitsi Vitossa 2,3 litraisena *), sulla on otsikosta päätellen 5 sylinterinen ja kyllä niitä ongelmajäteturbolaitoksia pitäisi olla maailma täynnä. Eiköhän noita paalata saksassa jo oikein liukuhihnalla :lol:

*) no juu on jossain myös öljyruiskualakertoja mutta ei niitä löydä.
Mut eikös 602 ja 603 alkuperäsis turbokoneissa ole öljyruiskut männille??
Mb 190d om606 st 722.6
Audi A6 2.5 r5 tdi quattro -96
Bmw e28 524tdic Jäärata-auto
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

veskola kirjoitti:

Tuosta koko auto 1600 €
Monivena vapari. :D
TurboDiesel kirjoitti:Mut eikös 602 ja 603 alkuperäsis turbokoneissa ole öljyruiskut männille??
On.
heinäpenkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Su 14.09.2008 20:19

Viesti Kirjoittaja heinäpenkki »

veskola kirjoitti:4 sylinterisä turbolohkoja ei ole olemassa paitsi Vitossa 2,3 litraisena *), sulla on otsikosta päätellen 5 sylinterinen ja kyllä niitä ongelmajäteturbolaitoksia pitäisi olla maailma täynnä. Eiköhän noita paalata saksassa jo oikein liukuhihnalla :lol:

*) no juu on jossain myös öljyruiskualakertoja mutta ei niitä löydä.


Tuosta koko auto 1600 €
Oho,hivenen ajatukset muualla.5.syl tarkoitin..
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mika.T kirjoitti:Monivena vapari. :D
Olipa vaparilla jännä otsikko :lol: teho oli kyllä hieman matala turboksi :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

MatKa kirjoitti:
JamesDean kirjoitti:Minkälainen homma on laittaa tuohon vapari malliin öljysuihku vehkeet?
Kukaan ei ole tietääkseni tunnustanut että olisi siinä onnistunut.
kyllä nimimerkki agentti
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Minul olis 602 pakun kone turbon laakereil ja 250 apulaitteil oleva ylimääpäinen pata. Vauhtipyörään sopii 228 millin kytkin.

Öljysuihkut ja henkilömallin suodatinjalka jäähdytinlähdöillä. Remontin jälkeen ajettu alle 30 tkm.

Tosin mäntä on 89mm ja iskukin 92,4..... vaparin kiertokangilla, viisaammat kertokoon, et kestääkö :?:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

xr5t kirjoitti:kyllä nimimerkki agentti
No tuosta olisi ollut kiva kuulla jo vuosia sitten (miten/millä) :evil: mutta tokkopa tuota tietoa enää tarvitaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Turbo-eemeli kirjoitti:Minul olis 602 pakun kone turbon laakereil ja 250 apulaitteil oleva ylimääpäinen pata. Vauhtipyörään sopii 228 millin kytkin.

Öljysuihkut ja henkilömallin suodatinjalka jäähdytinlähdöillä. Remontin jälkeen ajettu alle 30 tkm.

Tosin mäntä on 89mm ja iskukin 92,4..... vaparin kiertokangilla, viisaammat kertokoon, et kestääkö :?:
Vaihtaa 290 väykyn tai 2.9 sprintterin kanget niin kestää varmasti.
heinäpenkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Su 14.09.2008 20:19

Viesti Kirjoittaja heinäpenkki »

nyt on suunnitelmat hahmottunu,eli ihan om602 turbon alakerta tulee.minkälainen homma on laittaa se bmw:n asetelma? mikä levyksi?

edit:tuossa on muuten 2-massa kytkin.. :roll:
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1751
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Niin vp on 2-massa ja juosittamaton levy. Siinä on sun seuraava propleema sitten kun aletaan olemaan 390-430nm välissä.
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Tuli kehuttua tossa aikaisemmin että hyvin kestää, ei kestäny :oops:
Rupesi kolkottamaan ja kun öljynpaineet on ok niin taisi kanki vääntyä
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1751
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

"James" No jos reilu +500nm riittää niin laita 270 cdi:n vauhtipyörä ja kytkinlevy. Tarttis poiketa tuolla Turbo-eemelin luona juttusilla kun uusia kujeita mielessä....
Vastaa Viestiin