Katiton KE-Jet katillisen tilalle, mitä vaihtoon?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Katiton KE-Jet katillisen tilalle, mitä vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Elikkäs jos sitä vaihtaa ruitan katittomaan malliin niin mitä kaikkea menee vaihtoon?
Ainakin ilmeisesti ECU, syttyboxi ja puola? Meneekö muuta ja käykö vanha johtosarja? Eli jos vaan vaihdan tarvittavat osat ja heitän uuden ECUn vanhan tilalle niin toimiiko?
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
tonijuopperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 297
Liittynyt: Pe 25.06.2004 22:12
Paikkakunta: tornio

Viesti Kirjoittaja tonijuopperi »

itse en ole huomannut mitään eroa vaikka olen laittanut katti versioon katittoman ecun ja samallalailla toiminut. vikaa ei ollut boksissa kunhan huvikseni testaillin että vaikuttaako, mutta ei vaikuttanut.
Mercedes-Benz forever
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

tonijuopperi kirjoitti:itse en ole huomannut mitään eroa vaikka olen laittanut katti versioon katittoman ecun ja samallalailla toiminut. vikaa ei ollut boksissa kunhan huvikseni testaillin että vaikuttaako, mutta ei vaikuttanut.
Ja boxeissa oli siis eri varaosanumerot?

Sitähän mä unohdin äsken kysyä että meneehän 300:n ECU 260:een?
Tarkoitus olisi saada lambda pois pelistä kun se ei oikeen pelitä (tarvike malli) ja mielummin heittäisin vaan lambdattoman ECUn tuon nykyisen tilalle kun että alan arvailumielessä ostamaan 150e orggislambdaa että jos se vika vaikka lähtisi sillä :P
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

Ne ecuthan pitäs olla samoja katillisissa ja katittomissa.
Otat vaan lamdan piuhat irti ja vaihdat ohjausboksin takana olevan
pyöreän 7 asentoisen korkin vihreästä mustaan malliin.
boksia ei tartte vaihtaa. Tai sitten ostat esim DENSO merkkisen
tarvike lamdan ja tinaat kiinni ( on puolet halvempi ja toimii )
Avatar
tonijuopperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 297
Liittynyt: Pe 25.06.2004 22:12
Paikkakunta: tornio

Viesti Kirjoittaja tonijuopperi »

noi lambda hommat on sellaisia että jos hajoaa se alkuperäinen kolminapainen johto niin kannattaa laittaa boschin nelinapainen (100€) tilalle on maa lisänä. bokseissa oli eri numerot.
Mercedes-Benz forever
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

AAVEE kirjoitti:Ne ecuthan pitäs olla samoja katillisissa ja katittomissa.
Otat vaan lamdan piuhat irti ja vaihdat ohjausboksin takana olevan
pyöreän 7 asentoisen korkin vihreästä mustaan malliin.
boksia ei tartte vaihtaa. Tai sitten ostat esim DENSO merkkisen
tarvike lamdan ja tinaat kiinni ( on puolet halvempi ja toimii )
Eri varaosanumerot ainakin on tuossa 260 kat:n ja 300 ei katillisen bokseissa :shock: Mitäs tuo ECUn takana oleva kiekko sitten säätää? Mulla se on sinetöity kohtaan 1 mutta musta se kyllä muistaakseni oli?
Miksi kat-versioon sitten ylipäätänsä on oma syttyboxi ja puola jos ei niissä kerta ole eroa?[/quote]
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
tonijuopperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 297
Liittynyt: Pe 25.06.2004 22:12
Paikkakunta: tornio

Viesti Kirjoittaja tonijuopperi »

se potikka vaikutti kylmäkäynnistykseen ja kaasun herkyyteen. en muista miten oli täytyy tarkistaa, kun löydän tiedot papereista.
Mercedes-Benz forever
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

260:n ja 300:n valillä on tietenkin erillaiset seoksen
säätöarvot. Sillä potikalla muutetaan tavallaan ruiskun esiohjelmointia
rikkaalle/laihalle yms. Ja se korkkihan voi olla varmaan myös musta
mutta siinä vissiin lukee KAT teksti jos on kattimalli.
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

AAVEE kirjoitti:260:n ja 300:n valillä on tietenkin erillaiset seoksen
säätöarvot.
Eikös näissä säädetä seokset kuitenkin mekaanisesti ja ecu hoida muun ajattelupuolen?

Vaikka eipä tuota ecua siinä tapauksessa tarvi alkaa vaihtamaan jos tuo namiskan ja syttyosien vaihto riittää.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

Joo! siis ECU hienosäätää.
Avatar
CEA
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ti 06.05.2008 18:18
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja CEA »

Otetaanpas aihe uudelleen ylös.
Olisi tarkoitus tehdä sama juttu kuin aloittajan. Eli jos vaihdan tämän vanhan oktaanivalitsimen
http://www.aijaa.com/v.php?i=3687661.jpg tähän
http://www.aijaa.com/v.php?i=3687650.jpg ja tempaisen lambdan piuhan irti ja laitan kattien tilalle suorat putket niin toimiiko ja saako jopa ne 8 kateissa olevaa heppaa takaisin pellin alle? Katsastus ei ole este koska auto on rekisteröity -88 ja asia vielä kysytty katsastusmieheltäkin. Eikä auto olisi läpäissyt vähäpäästöisen vaatimuksia enää edellisessäkään katsastuksessa, eli katti ei toimi enää muutenkaan.
Auto on siis 124 300e M103 motilla.

CEA
MB 300 CE -88 aut
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

Tuota ei tartte vaihtaa toiseen vaan laitat sen numero ykkösen
siihen hahlon kohdalle. Muuten nuo korkit pitäs olla samat
mutta S ja N on vaan erikohtaan merkattu. Tärkeempi ois
vaihtaa akun takana oleva samannäkönen nappi ( ruiskun ohjaus )
katittoman napiksi.
Avatar
CEA
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ti 06.05.2008 18:18
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja CEA »

http://www.aijaa.com/v.php?i=3692209.jpg Tuossapa olisivat nyt molemmat varaosa-auton korkit. Akun takana olevalla säädetään moottorin käyttäytymistä vai :?: Oli "1" hahlon kohdalla. Ajoauto on nyt talvisäilössä enkä pääse katsomaan että onko tulppa erilainen ja missä asennossa. Mutta saako tuota akun takana olevaa pyöritellä mielensä mukaan että ei ole pelkoa palaneista venttiileistä, sulaneista männistä jne...

CEA
MB 300 CE -88 aut
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

Muistaakseni olikohan 4. asento vie kyllä melko laihalle ja sen kyllä huomaa
heti ajossa laiskempana käytöksenä. Muuten säätönapin
vaikutus on kyllä melko pieni. Joku asento rikasti mutta en
muista enää että mikä kun oon hävittäny kys. ohjeen.
Nuo asentotiedot löytyy kyllä mersun omista tai vast. huolto-ohjeista.
Avatar
CEA
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ti 06.05.2008 18:18
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja CEA »

AAVEE kirjoitti:Muistaakseni olikohan 4. asento vie kyllä melko laihalle ja sen kyllä huomaa
heti ajossa laiskempana käytöksenä. Muuten säätönapin
vaikutus on kyllä melko pieni. Joku asento rikasti mutta en
muista enää että mikä kun oon hävittäny kys. ohjeen.
Nuo asentotiedot löytyy kyllä mersun omista tai vast. huolto-ohjeista.
Kiitos!! Nyt ei muuta kuin odottamaan kesää että pääsen tekemään muutokset ja jännittämään että läpäiseekö enää mitään pakokaasumittauksia :? .
MB 300 CE -88 aut
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tarkista kuitenkin ruiskun ECU ja erityisesti sytkyboksi katillisen ja katittoman välillä. Sytytysennakot ja -käyrät voivat olla erilaiset katti- ja katittomissa malleissa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
CEA
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ti 06.05.2008 18:18
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja CEA »

tomant kirjoitti:Tarkista kuitenkin ruiskun ECU ja erityisesti sytkyboksi katillisen ja katittoman välillä. Sytytysennakot ja -käyrät voivat olla erilaiset katti- ja katittomissa malleissa.

tomant
http://ecat-online.bosch.de/toc/fi/pOJy ... rSelection <- tuon mukaan ECU olisi sama molemmissa malleissa. Sytkäboxia vaikeampi verrata suoraan kun purkuauto on 260e manuaalilla ja toinen 300 ce automaatilla. Sytkäboxin numeroa ei löytynyt Boschin sivuilta?
MB 300 CE -88 aut
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

CEA kirjoitti:...Sytkäboxin numeroa ei löytynyt Boschin sivuilta?
EPC net tuntee 8 erinumeroista sytkäboxia malliin 124.026 ennen 9/89.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Sen verta rupesi kiinnostamaan että,piti käydä tarkistamassa nuo
boxien nummerot kun tuossa on kaksin kappalein nuita 124 300 cea vm88 malleja.Toinen katillinen ja toinen taasen katiton!
Molemmissa boxien nummerot samoja eli MB 007 545 15 32,Boschin
numero taasen on 0 280 800 286!
Eli syttyboxin pitäis käydä molempiin suoraan tuon mukaan..
Ainoa ero noin silmämääräisesti jos oikein muistan,olis siinä säätö namikassa,on tuossa katillisessa vihreä ja eri asennossa ja ja olisko
puolassa ollut ero myös!?Täytyy tuo tarkastaa jahka ehtii autojen
luona käymään!
Tuohan ei tietysti takaa mitään,autojen valmistus ajankohdassa on eroa
3kk..
T.Jaakko.P
Avatar
CEA
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ti 06.05.2008 18:18
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja CEA »

Nettiä selailemalla löytyi että ainakin sytytysennakot on samoja molemmissa 300:ssa (180 ja 188hv). Perusennakko 6-11 ast./650 r/min ja oktaanivalitsimen s-asennossa 29+-2 ast/3200. Kunhan pääsen katsomaan autosta että mikä sytytysboxi siinä on niin tarkistaa sit että mihin malleihin se käy.
260:ssä on eri ennakot. Ero voisi johtua myöskin eri numerolla olevasta ECU:sta :?:

CEA
MB 300 CE -88 aut
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

Vaihdettiin joskus kaverin kanssa syttypoksit ristiin ja toinen oli 260 autom.
ja toinen 300 autom. 300:n oli alunperin manuaali ja syttypoksi senmukanen.
Molemmat autot oli 300:sen poksilla selvästi virkeempiä ainakin alakierroksilla eli ennakoissa on eroja ( kokeiltiin vaan kaupunkiajossa )
Molempien vuosimalli oli -91. Laita vaan suurimmalla ennakolla oleva
poksi käyttöön jos nakutusta ei ilmene.
Vastaa Viestiin