Audin penkiltä mersumieheksi

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Lakulaku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lakulaku »

kiloWatti kirjoitti:No. Oma juttuni viittasi enemmänkin väittämiin että mersu an sich herättää kateutta, mitä jotkut täällä pitävät jopa suotavana. Menemättä henk koht kinnereihin yritin sanoa ettei minkaan valmistajan pelkkä merkki riitä herättämään tunteita.
Joojuu, ja minä yritin selventää ettei juurikaan verrattuna Jaguariin. Mersu on todella anonyymi ja Audi vielä enemmän. Itselleni Aston Martin on ainoa joka aiheuttaa virkeystason kasvua. Toinen asia sitten on V8, joka on merkistä riippumatta kiva asia. Ongelmia sitten tulee tai ei. Ennen tuli, nykyään ei.

Jaguaria suosittelen ihan kokemusmielessäkin. Hyvä S-Type maksaa Saksasta 10-20te mallista riippuen ja kuten mainitsitkin Suomestakin saa laatuunsa nähden melkoisen edullisesti.
kiloWatti

Viesti Kirjoittaja kiloWatti »

Kyllä minä uutta kotimaista olen ostamassa, kun en laiskana jaksa noita tulli- ja verojuttuja.

Niin, Jaguaarissa on vain se ongelma että on etuveto. Kaikki autoni ovat, nykyistä lukuunottamatta olleet fwd. Enkä oikein usko jaggerin AWD:n vastaavan Audin yli 25v kehittämää quattroa. Lisäksi sen saa vain bensasyöppöön 2.5l moottoriin. (X-type)

Edit: sorry, S type on RWD.

Käyn huomenna koeajamassa, mutta vahvin ehdokas on edelleen BMW.
Lakulaku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viesti:

X-Typeä en ole ajanut, mutta eipä sekään ihan perusauto ole. Ehkäpä sun pitäisi koeajaa S-Type... no, kerro miltä tuntui.
kiloWatti

Kiitos vain Jaguar-vihjeestä, perehdyin hieman aiheeseen ja nyt polttelee todella. Pitkästä aikaa joku auto herättää tunteita. Huh. XF.
Lakulaku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viesti:

kiloWatti kirjoitti:Kiitos vain Jaguar-vihjeestä, perehdyin hieman aiheeseen ja nyt polttelee todella. Pitkästä aikaa joku auto herättää tunteita. Huh. XF.
Olinpas hömelö... sun piti saada uusi auto ja S-Type on jo vanha malli.

Tuohon XF:ään varasin koeajon jo joskus vuosi sitten, mutta eipä ole kuulunut. Ehkäpä se menee liiankin hyvin kaupaksi. Yleensä autokauppiaat (varsinkin BMW) ovat soitelleet ahkerasti perään.

XF:n kohdalla ongelmakohdiksi koeajamatta ovat jääneet epäselvä tulevaisuus koko merkille (jälleenmyyntiarvo, huonoimman tarjouksen omasta S-Typestäni sain merkkiliikkeestä!), S-Typen jälkeen aivan liian tavallinen ulkonäkö (eikö W211 ole tavallinen?) ja lopuksi sen teinimäiset avautuvat ilmastointikanavat, jotka tuskin avautuvat 30 asteen pakkasessa jolloin niitä eniten tarvitsisi. Tai no, pidän sitä myös ylihinnoiteltuna, sillä V8 Mersu on vain hieman kalliimpi.

Mutta,jos et kaipaa rata-ominaisuuksia katuautoltasi vaan normaalin (Audi, BMW, Mersu) laadun lisäksi haluat pienen kuninkaallisen kosketuksen niin luulenpa Jaguarin olevan just sen oikean valinnan. Se on varmaankin ympyräkokeessa näistä hitain, mutta kuten sanoin naapuri ei ole vain kateellinen vaan leuka valahtaa maahan.

"Mikä auto sulla on... aijaa, mulla on Mersu".
"Mikä auto sulla on... aijaa, mulla on Jaguar".
Noissa lauseissa on valtava ero.
kiloWatti

Heh, joo uskon. Vaimo tyrmäsi tuon xf:n ulkonäön ja onhan se toki jaggeksi moderni. Interiööri siinä ihastuttaa itseani, etenkin vaihderullapyörä, mutta S-type edustaa enemman sitä Jaguaria mitä olen hakemassa. Ainakin netistä S typeä vielä loytyy vaikka ovat piilottaneet sen erikoisesti sivuille, vrt jaguar.fi ja google: jaguar.

Tuosta Jaguarin jälkimarkkinonnista onkin ollut puhetta jaguaarifoorumilla, huonosti hoitavat.
e320
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja e320 »

Jos tekee asiakaskäyntejä, jagge on huono vaihtoehto. Asiakas nimittäin katsoo että taitaa olla katteet liiankin hyvin kohdallaan jos/kun itse ajaa Obelilla ja edustaja kurvaa pihaan Jaguaarilla. Hänhän ei tiedä vaikka auto olisi kuin velkavetoinen.

Ainoastaan toimitusjohtajan autona kannattaa pitää, silloin se taas antaa kuvaa menestyvästä yrityksestä.
kiloWatti

Jebs, ajettu on. X-type oli huono, nyt ymmärrän mistä autotoimittajat kirjoittavat kun lukee "tunnoton ohjaus keskialueella", luulin että ratti on kuminauhalla kiinni etupyörissä, jarrupalat taisivat olla aivan loppu tai ainakin HYVIN erityyliseen ajoon kuin oma rauhallinen, mutta jarruja käyttävä ajotyylini vaatii.

XF olikin toista maata, kelpo auto ja eritoten sisätilojen tietyt yksityiskohdat ilahduttivat.

Avaimeton toiminta, rullamallinen vaihdekeppi (iDrive, MMI -tyyliin, siis vaihteisto) ja tuuletusaukkojen kääntyminen piiloon/esille autoon istuttaessa/poistuttaessa edustivat nykyaikaa. iPhonen käyttäjänä arvostan myös auton tietokoneen kosketusnäyttöä.

Silti hinta, +70 k€ ja se, etten nyt ole aivan liekeissä autosta, eivät sovi yhteen. Perustelut järkkäisi itselleen jos olisi syytä, nyt ei ole. Jagge hyvä, mutta etsintä jatkuu.
jva
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jva »

Kannan minäkin korteni kekoon tähän Audi-Mersu-BMW vertailuun kun kaikkien kolmen tuotteita on itsellä ollut.

Ensinnäkin: kaikki kolme ovat TODELLA hyviä autoja oikeastaan joka suhteessa. Mitä uudemmasta Audista on kyse, sitä "BMW-mäisempi" se mielestäni on ja olenkin leikitellyt ajatuksella että jos saisi ajaa autoa (BMW:tä ja Audia) täysin sokkona ja tietämättä kummasta on kyse, mahtaisiko sitä pystyä erottamaan?! Siitä sen sijaan olen varma että jos samaan "sokkotestiin" lisättäisiin Mersu, sen erottaisin joukosta Mersuna hyvinkin nopeasti.

Minusta valinta tuon kolmikon sisällä pitää tehdä lähestulkoon 100%:sti tunteella ja valita se mikä TUNTUU eniten itselle sopivalta.
Kun pistää rinnakkain vaikkapa vastaavilla moottoreilla varustetut A6:sen, E:n ja 5-sarjalaisen ja ajaa, katsoo,aistii ja kuuntelee fiiliksiään jokaisen auton kohdalla niin aivan varmasti sieltä löytyy "se oikea".

Omalla kohdalla uskallan sanoa että 99% varmuudella valintani em kolmikon tuotteista olisi Mersu, ei siksi että se olisi yhtään sen parempi kuin BMW tai Audi, vaan siksi että Mersu tuntuu minulle parhaiten sopivalta.

Kaipa siitä kertoo sekin että Volkkari on ainoa Saksalaismerkin tuote jota minulla ei ole ollut, mutta Mersu on ainoa jonka valmistaman auton olen ostanut useamman kerran.

Mutta siinä mielessä Audi-BMW-Mercedes valinta on turvallinen valinta että valitsee minkä tahansa niin pieleen ei esim laadullisesti taatusti mene.

Jep..ja se tuli vielä mieleen että ilmeistä on että Mercedes herättää kanssaihmisissä Audia enemmän tunteita, mutta toisaalta BMW herättää vähintään yhtä paljon kuin Merdedes, joskin erilaisia..mutta olen tuuminut myös sitä että kuinkahan paljon tuossa kanssaihmisten tunteissa mahtaa sitten kuitenkin olla meidän Mersumiesten kuvitelmaa muiden tunteista, jotka eivät siis ehkä todellisuudessa olekaan sellaisia kuin uskomme?!
Itseasiassa tästä on joskus tehty tutkimustakin ja sen mukaan esim juuri Mersukuskit uskoivat muiden arvostavan Mersua selvästi enemmän kuin nämä muut tosiasiassa arvostivatkaan.

Jos tuosta jokin johtopäätös pitäisi vetää niin ehkäpä sekin on se että auto kannattaa ostaa tunteella ja nimenomaan sillä tunteella mitä kyseinen auto itsessä herättää ja viis veisata siitä mitä muut ehkä siitä tuumivat.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Wile
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Wile »

jva kirjoitti: mutta olen tuuminut myös sitä että kuinkahan paljon tuossa kanssaihmisten tunteissa mahtaa sitten kuitenkin olla meidän Mersumiesten kuvitelmaa muiden tunteista, jotka eivät siis ehkä todellisuudessa olekaan sellaisia kuin uskomme?!
Itseasiassa tästä on joskus tehty tutkimustakin ja sen mukaan esim juuri Mersukuskit uskoivat muiden arvostavan Mersua selvästi enemmän kuin nämä muut tosiasiassa arvostivatkaan.
Muutama vuosi sitten olin torilla markkinoilla käymässä ja rinkeleitä ostamassa. Joku isäntä ajoi sitten sinne ruosteisella ja likaisella W124:llaan peräkärryn kanssa, ilmeisesti toi uutta myytävää. Ihmiset joutuivat tekemään tilaa, jotta Mersu siitä kojujen välistä mahtui. Muutaman metrin päässä minusta oli vanhempi ja ehkä hieman epäsiistin oloinen mies joka silminnähden katkerana katsoi autoa ja tokaisi vaimolleen "Merssedes-Benz, perrrrrrkele..." :roll: Miehen olemuksesta näki ettei kyseessä ollut vitsi.

Ja noista Jaguarin herättämistä tunteista, sanoisin että se herättää ihmisissä omien havaintojeni perusteella ennemmin ihailua kuin suoranaista kateutta, jostain syystä moni kuvittelee että se on autona jotenkin tavoittamattomissa.

Mersuhan ostetaan sen jälleenmyyntiarvon takia. Jos on liikaa rahaa niin sitten (uusi) Jaguar tms jos siltä tuntuu.
jva
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jva »

Wile kirjoitti:
Muutama vuosi sitten olin torilla markkinoilla käymässä ja rinkeleitä ostamassa. Joku isäntä ajoi sitten sinne ruosteisella ja likaisella W124:llaan peräkärryn kanssa, ilmeisesti toi uutta myytävää. Ihmiset joutuivat tekemään tilaa, jotta Mersu siitä kojujen välistä mahtui. Muutaman metrin päässä minusta oli vanhempi ja ehkä hieman epäsiistin oloinen mies joka silminnähden katkerana katsoi autoa ja tokaisi vaimolleen "Merssedes-Benz, perrrrrrkele..." :roll: Miehen olemuksesta näki ettei kyseessä ollut vitsi.
Tämä on varmasti totisinta totta ja kuvaamasi kaltaisia tilanteita sattuu varmasti päivittäin.
Mutta jos hiukan pohdiskelee reaktioiden perimmäisiä syitä niin veikkaan että vanhan Mersun ollessa kyseessä reaktion taustalla on jokin sen suuntainen ajatus-/tunneketju kuin "tuo varmaan luulee olevansa jotain kun sillä on Mersu muttei se tajua että vanha Mersu on vanha Mersu.."
Eli vaikka auto onkin osallinen ko tunnereaktioon, niin tunteiden todellinen syy on se että "mä luulen että tuo luulee olevansa koska sillä on mersu.."
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Wikke
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Wikke »

jva kirjoitti:
Wile kirjoitti:
Tämä on varmasti totisinta totta ja kuvaamasi kaltaisia tilanteita sattuu varmasti päivittäin.
Mutta jos hiukan pohdiskelee reaktioiden perimmäisiä syitä niin veikkaan että vanhan Mersun ollessa kyseessä reaktion taustalla on jokin sen suuntainen ajatus-/tunneketju kuin "tuo varmaan luulee olevansa jotain kun sillä on Mersu muttei se tajua että vanha Mersu on vanha Mersu.."
Eli vaikka auto onkin osallinen ko tunnereaktioon, niin tunteiden todellinen syy on se että "mä luulen että tuo luulee olevansa koska sillä on mersu.."
Pari kertaa on käynyt siten, että kaupungilla ajellessa jalkakäytävältä on hypännyt vanhemman puoleinen mieshenkilö suojatielle kun olen ollut n. 2 metrin päässä suojatiestä, siis aivan yllättäen. Autohan pitää pysäyttää jos jalankulkija astuu suojatielle, mutta miten tuossa enää ehtii. Piruuttaan siis tekevät noin. Ensimmäisellä kerralla äijä nosteli jalkoja kuin kurki että huomaisin oikein hänen astuvan suojatielle. :lol: Toisella kertaa eri papparaisella oli niin kiire hypätä että vaimo roikkui vielä hihassa kiinni. Äijällä paloi tuli silmissä ja vaimo hihan suussa näytti lähinnä nolostuneelta. :lol: Tällaisia reaktioita aiheutti siis 15 vuotta vanha 300tkm ajettu vasta vahattu metallimusta W124. No, eka kerralla kyseessä oli paikallinen "kylähullu" ja toinen kerta sattui Kemissä. :lol:
1991 420 SE
Wile
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Wile »

Suurin osa ihmisistä tuskin erottaa onko kyseessä 15 vuotta vanha vai uusi Mersu, jos auto on päällisin puolin siistissä kunnossa.
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jep. Mun turponeliveto audi ei käännä kenenkään päätä mutta 16v vanha coupe tekee sen aina. Ja korin design on jo melekosen vanha.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
kiloWatti

Ja olette ihan varmoja että käytöksen aiheuttaa Mercedes-Benz? Vai onko toive, että auto aiheuttaisi reaktiot.

Auto on minua, ei muita varten. Siksi valintani on BMW. YLIVOIMAINEN ajettavuus ja kuitenkin suhtkoht tavislook.
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

kiloWatti kirjoitti:Ja olette ihan varmoja että käytöksen aiheuttaa Mercedes-Benz? Vai onko toive, että auto aiheuttaisi reaktiot.

Auto on minua, ei muita varten. Siksi valintani on BMW. YLIVOIMAINEN ajettavuus ja kuitenkin suhtkoht tavislook.

No ei muuta kuin onnea valinnalle. Kyllä se BMW:kin on hieno auto.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
kiloWatti

Puuuuh. Pitkä kierros ja mietintä on takanapäin ja valinta on tehty.

Tilasin tänään parhaiten kaikkia tarpeitani vasaavan BMW 320dA:n riittävillä mausteilla.

Kiitoksia osallistuneille avartavista keskusteluista ja hyviä mersukilometrejä! Ehkä seuraavaksi johtotähti..? Kyllä minä sen GLK:n ajamassa käyn vaikka tulinkin "järkiini". :D
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Niinpä!

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

Wile kirjoitti:Suurin osa ihmisistä tuskin erottaa onko kyseessä 15 vuotta vanha vai uusi Mersu, jos auto on päällisin puolin siistissä kunnossa.
Eräs tuttava hankki vuonna 2000 Saksasta vm. 1985 W124 kolmesatasena sedanina ja laitatti sen Demecillä viimeisen päälle, auto maalattiin uuteen väriin ja asennettiin hyvällä maulla korisarjaa ja 18 tuumaista vannetta yms. ja sitten kylällä puheltiin että nyt se on ostanut ihan uuden Mersun, kyseessä oli siis juurikin 15 vuotta vanha auto ja kilometrejäkin kertynyt jo yli 300.000 mittariin...

Omasta SLK:sta on useampi henkilö ollut todella vilpittömän hämmästynyt kun olen kertonut auton olevan vm. 1997, ei kuulemma millään uskoisi monen mielestä että yli 10 vuotta vanha auto, ja että on sillä Mercedeksellä homma hanskassa kun yli 10 vuotta vanha auto näyttää muotoilunsa yms. puolesta muutaman vuoden vanhalle korkeintaan jne.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Lakulaku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viesti:

kiloWatti kirjoitti:Tilasin tänään parhaiten kaikkia tarpeitani vasaavan BMW 320dA:n riittävillä mausteilla.
Onneksi olkoon! Meillä on perheessä yksi vähän vanhempi 325 ja se on edelleen erinomainen auto.

Olen itsekin pitkän kierroksen tehtyt autoja omistamalla. Kaikkia näitä on ollut ja tulevaisuus näyttää mitä niistä jatkossa ajelen. Nyt fiilis on se mikä on (2007 W211), mutta jatkossa se voi olla aivan toinen ja valinta muuttua sen mukaan.

Nyt ratkaisu oli tällä Audi-BMW-Mersu -akselilla helpompi kuin koskaan aikaisemmin. Halusin nimittäin klassista tyylikkyyttä sisälle. Se kun on se mitä itse autostani eniten katselen. Lähes kaikki nykyautot ovat sisältä muovia ja joskus mukana on joku peltiläpyskä. Monissa tulee mieleen 70-luvun venäläiset tuotteet. Monia saa vain mustana, joka entisestään korostaa halpamaisuutta. Tällä ajatuksella Mersu oli täysin ylivoimainen, jos vertaulua voi edes tehdä. Elegance-sisusta vaaleana saa ihmisissä Jaguarmaisia "no ohhoh" kommentteja.

Kuva

Saattaa olla, että kun tätä(kin?) saa tarpeekseen katseltua alkaa joku nykyluomuskin taas kelpaamaan! :-)
kiloWatti

On se hieno peli!

Ja kiitoksia, olo on nyt erittäin tyytyväinen tehtyyn valintaan. Melko pianhan tuon jo saakin, lupasivat toimitusta ja viikolle 43 (lokakuun lopussa).
masaf1
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Petturi :D
kiloWatti

Next round for MB, maybe. Katsotaan miltä uudet E ja 5-sarjat näyttävät..
Vastaa Viestiin