Mites mahtaa olla tänä päivänä??Auto tunnetaan MB:n lisäksi myös Puchina. Se nimittäin valmistetaan Itävallan Grazissa Stayer-Daimler-Puchin tehtaalla. Daimler-Benz Länsi-Saksasta toki toimittaa mekaaniset osat, joten kummankin merkin käytölle on täysi kate. Nimi määräytyy markkina alueittain. Lisäksi Ranskan armeijalla on maasto mersuja Peugeot merkkisinä.
MB G onkin Puch
MB G onkin Puch
Löysin tämmöisen tekstin TM 16/84 lehdestä.
Image is nothing
Boost is everything
Obey your boost
Boost is everything
Obey your boost
- Ville Komulainen
- Asiantuntija
- Viestit: 654
- Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
- Paikkakunta: Loimaa
olen ihmetellyt samaa asiaa. en usko että ko. tehtaalla on enää mitään tekemistä mersun kanssa. kaverilla oli joskus VW transporter syncro jossa oli myös PUCH:in vaakunat kyljissä ja niitä myös ihmeteltiin, on varmaan tehnyt nelivedon osat tai jotain. bemareissa ainakin joskus HALDEX teki nelivetosten osat.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Tehtaalla on tänäkin päivänä yhteys M-B:iin; tosin firma käyttää nykyään nimeä Magna Steyr, kun taas Steyr-Daimler-Puch valmistaa sotilasajoneuvoja ym. Magna Steyrin tehtaalla tehdään mm. 4Maticeja, Saab Cabriolet'a ym.
http://www.magnasteyr.com/
http://www.steyr-ssf.com/
- 2000: Production of Pinzgauer set to end at SFT - see Treffen.
1998: Steyr Daimler Puch AG bought by Magna Int. Inc.
1996: Production of Mercedes Benz E-class 4MATIC (4x4).
1994: Production of Grand Cherokees, LHD and all RHD models.
1990: Eurostar, ~SFT+Chrysler, build Chrysler Voyager (Daimler Chrysler buy out E' in 1999).
1987: Motorcycle and bicycle business sold, to Piaggio of Italy.
1984: VW Transporter Syncro (4x4) production (to 1992)
1979: G-wagen production in cooperation with Mercedes Benz.
1971: Pinzgauer 4x4 and 6x6
1959: Haflinger.
1957: Puch 500 car, based on the Fiat 500 but with 2-cylinder 500cc Puch engine. The car was rallied with success!
1954: First mopeds.
1952: First scooters.
1934: Austro Daimler Puch and Steyr Works merge to form Steyr Daimler Puch AG
1928: Puch and Austro Daimler (who started by building Daimler cars under licence) merge to form Austro Daimler Puch Werke AG.
1904: Puch motorcylces
1900: 1st car built by Puch.
1899: Johann Puch registers his Styrian bicycle factory.
[- from Steyr and other sources]
http://www.magnasteyr.com/
http://www.steyr-ssf.com/
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Niin, siis Volkkarin Syncro-pakuthan kasattiin Grazissa Puchin tehtaalla. Valtaosa palikoista tuotiin Itävaltaan Saksasta, Itävallan väki lisäsi keitokseen omat nelivedon osansa ja löivät paketin kasaan.
Luin muuten eilen TM:sta tuollaisen Puchin tekemän Pinzgauerin esittelyä. Siinä sitä olis maasturin mallia. Kuutionmuotoinen suorapeltinen ja -lasinen kori, kutosdieseli, automaatti ja hirmuiset joustovarat. Mainittakoon, että Puch käytti autossa mm. Mersun vilkkuviikseä ja G:n lämppärin säätimiä...
Luin muuten eilen TM:sta tuollaisen Puchin tekemän Pinzgauerin esittelyä. Siinä sitä olis maasturin mallia. Kuutionmuotoinen suorapeltinen ja -lasinen kori, kutosdieseli, automaatti ja hirmuiset joustovarat. Mainittakoon, että Puch käytti autossa mm. Mersun vilkkuviikseä ja G:n lämppärin säätimiä...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Molempia löytyy myös suomesta. Kaverillani on -96 mallin G (463), joka on alunperin tullut suomeen palopäällikön autoksi ja on Puch tehtailla tehty. Ainoa ero on valmistusmaa ja etusäleikön merkki ei ole MB:n tähti. Auto on kuitenkin rekisteröity MB:ksi suomessa.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Itse jostain syystä muistelen että noissa armeijan vehkeissä olisi ollut tähti maskissa?ksutinen kirjoitti:Armeija aikana tuli ajettua noita Puch:in maastureita ja Puch:n "Volkkareita". En varma ole, mutta joku taisi joskus mainita tämän "sotatavaran" ostamisen saksasta...
Niin tai näin, saksastahan ne taisi kotoisin olla jonkin muun hankinnan ohella,ilmaiseksi saatu joka tapauksessa kuten kaikki muutkin SA-int:in pikkumaasturit.
Armeijan maasturit ovat Mersuja, W460/461:siä pääasiassa. Itse ajelin sellaista ambulanssivarustuksella (Profile) jonkun verran. Malli oli 290 GD.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Paitsi volkkareissa...Boss kirjoitti:Itse jostain syystä muistelen että noissa armeijan vehkeissä olisi ollut tähti maskissa?.

Tokkopa ilmaiseksi. Olisko ko. maasturit sittenkin hankittu mersuna siksi, että tarjolla oli Vehon varaosa- ja muu palvelu, vaikka intti itse pitkälti kalustonsa itse huoltaakin. Voisin kuitenkin kuvitella, että Vehon kautta noihin G:ihin on palikkaa hankittu ja että veholaisten suhtautuminen asiaan olisi ollut hiukan nuiva, jos he olisivat joutuneet hankkimaan DB:lta varaosia vaikka asiakas olisi itse autonsa ostanut suoraan tehtaalta muulla merkillä varustettuna...Boss kirjoitti:Niin tai näin, saksastahan ne taisi kotoisin olla jonkin muun hankinnan ohella,ilmaiseksi saatu joka tapauksessa kuten kaikki muutkin SA-int:in pikkumaasturit.
Liekö muuten maastureiden varaosa- ja korjaushalli
veholaisittain G-piste...

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vasta viime viikolla keskusteltiin isäukon(vakiokalustoa puolustusvoimien palveluksessa) kanssa noista armeijan kulkimista.
Tuli puheeksi kun alkavat vähentää kustannuksia ulkoistamalla noita henkilökuljetuksia, siis ei siihen tyyliin että varusmiehet vietäisiin bussilla metsään mutta että kantapeikot ajavat vuokra-autoilla harjoitusleireille ym.
Perusteena oli kustannusten vähentäminen, ei tarvitse huoltaa noita vanhoja Uazeja jne.
Nythän siis vänrikki kulkee pusikkoon vuokratulla volvolla ja pohdiskelimme siinä että mitäköhän säästöä tuossa syntyy, ei ne vuokrahinnatkaan niin edullisia ole?
Tuohon sitten ukko totesi että ainut mitä siinä voi säästää on polttoaine, kun tuo intin oma kalusto on aikanaan saatu kylkiäisinä jonkin muun ohessa, mutta ei hänkään tarkemmin muistanut että miten nuo tulivat meille.
Mutta kai siinä pitemmän päälle sitten säästäisi, maasturit pois kilvistä ja siviilipuolelle myyntiin ja huoltohallit kiinni.
Pitääkin muistaa udella tarkemmin ja keskittyä varsinkin noiden G-sarjalaisten menneisyyteen.
Luultavasti sitä veholla G-pisteeksi kutsutaan
Ja korjaaja on luonnollisesti G-mies
Ja jos Turo hankkii laitellun G:n, on se varmaan TurosHeviGee?
Tuli puheeksi kun alkavat vähentää kustannuksia ulkoistamalla noita henkilökuljetuksia, siis ei siihen tyyliin että varusmiehet vietäisiin bussilla metsään mutta että kantapeikot ajavat vuokra-autoilla harjoitusleireille ym.
Perusteena oli kustannusten vähentäminen, ei tarvitse huoltaa noita vanhoja Uazeja jne.
Nythän siis vänrikki kulkee pusikkoon vuokratulla volvolla ja pohdiskelimme siinä että mitäköhän säästöä tuossa syntyy, ei ne vuokrahinnatkaan niin edullisia ole?
Tuohon sitten ukko totesi että ainut mitä siinä voi säästää on polttoaine, kun tuo intin oma kalusto on aikanaan saatu kylkiäisinä jonkin muun ohessa, mutta ei hänkään tarkemmin muistanut että miten nuo tulivat meille.
Mutta kai siinä pitemmän päälle sitten säästäisi, maasturit pois kilvistä ja siviilipuolelle myyntiin ja huoltohallit kiinni.
Pitääkin muistaa udella tarkemmin ja keskittyä varsinkin noiden G-sarjalaisten menneisyyteen.
Luultavasti sitä veholla G-pisteeksi kutsutaan


Ja jos Turo hankkii laitellun G:n, on se varmaan TurosHeviGee?
A propos. Meitä muuten vietiin parillekin leirille bussilla. Paitsi sille ensimmäiselle, jonka aikana oli pakkasta kevyet 30 astetta ja matkan aikana samaten ja pressun alla Sisun lavalla oli tosi lämmin mutta onneksi oli sen verran porukkaa ettei tärisemään mahtunut...Boss kirjoitti: ei siihen tyyliin että varusmiehet vietäisiin bussilla metsään mutta että kantapeikot ajavat vuokra-autoilla harjoitusleireille ym.
?

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Joo..tuota noin..
Nuo armeijan Mersut mitä meillä täällä on ovat ihan rehtejä Mersuja tähti keulalla. Ilmaiseksi niitä ei tosiaan ole saatu vaan ihan kovalla rahalla ostettujahan ne on (verottomia tosin).
Ilmaiseksi on aikanaan saatu Venäjältä/ DDR:stä sekä UAZeja että erilaisia kuorma-autoja..tai ei nekään ilmaisia olleet vaan tulivat kylkiäisinä panssarivaunu- ja tykkikaupoissa.
Se on totta että nykypäivänä viedään varusmiehiä jonkinverran enemmän siviilibusseilla harjoituksiin..mutta ainakin meillä syy siihen on hyvin yksinkertainen..eli se että kuljettajien koulutusrytmi on niin erilainen meidän koulutusrytmin kanssa että vaikka ajoneuvoja onkin tarpeeksi niin niihin ei ole kortillisia kuljettajia. Jonkin verran hommaa on helpottanut se että tiettyihin harjoituksiin on saatu reserviläiskuskeja kertaamaan..mutta välillä on yksinkertaisesti pakko turvautua siviilibussikyytiin että saadaan joukko harjoitusalueelle. (käytännössä silloin kun harjoitus on niin kaukana että esim polkupyörin siirtyminen on mahdotonta/epätarkoituksenmukaista)
Sekin on totta että vuokra-autoja käytetään jonkin verran suuremmissa harjoituksissa. Se taas johtuu siitä että suurten harjoitusten johto-organisaatio on melkoisen suuri..ja sitäkautta myös henkilöautojen tarve on normaaliharjoitusta suurempi. Nyt kun kuitenkin maastureita ja muita hlöautoja on varuskunnissa loppujenlopuksi varsin pieni määrä niin on pakko turvautua myös vuokra-autoihin.
Eli tilanne on siis se että toisaalta ajoneuvoja on enemmän kuin olisi tarvis..mutta niihen ei ole kuskeja..ja toisaalta taas tarvitsijoita on enemmän kuin on autoja..ja molemmissa tilanteissa joudutaan turvautumaan vuokra-autoihin/ siviilifirmoihin.
Siihen en sitten ota kantaa onko suurissa harjoituksissa TODELLA tarpeen olla niin suuri johto-organisaatio kuin usein..ehkä on..ehkä ei..
Nuo armeijan Mersut mitä meillä täällä on ovat ihan rehtejä Mersuja tähti keulalla. Ilmaiseksi niitä ei tosiaan ole saatu vaan ihan kovalla rahalla ostettujahan ne on (verottomia tosin).
Ilmaiseksi on aikanaan saatu Venäjältä/ DDR:stä sekä UAZeja että erilaisia kuorma-autoja..tai ei nekään ilmaisia olleet vaan tulivat kylkiäisinä panssarivaunu- ja tykkikaupoissa.
Se on totta että nykypäivänä viedään varusmiehiä jonkinverran enemmän siviilibusseilla harjoituksiin..mutta ainakin meillä syy siihen on hyvin yksinkertainen..eli se että kuljettajien koulutusrytmi on niin erilainen meidän koulutusrytmin kanssa että vaikka ajoneuvoja onkin tarpeeksi niin niihin ei ole kortillisia kuljettajia. Jonkin verran hommaa on helpottanut se että tiettyihin harjoituksiin on saatu reserviläiskuskeja kertaamaan..mutta välillä on yksinkertaisesti pakko turvautua siviilibussikyytiin että saadaan joukko harjoitusalueelle. (käytännössä silloin kun harjoitus on niin kaukana että esim polkupyörin siirtyminen on mahdotonta/epätarkoituksenmukaista)
Sekin on totta että vuokra-autoja käytetään jonkin verran suuremmissa harjoituksissa. Se taas johtuu siitä että suurten harjoitusten johto-organisaatio on melkoisen suuri..ja sitäkautta myös henkilöautojen tarve on normaaliharjoitusta suurempi. Nyt kun kuitenkin maastureita ja muita hlöautoja on varuskunnissa loppujenlopuksi varsin pieni määrä niin on pakko turvautua myös vuokra-autoihin.
Eli tilanne on siis se että toisaalta ajoneuvoja on enemmän kuin olisi tarvis..mutta niihen ei ole kuskeja..ja toisaalta taas tarvitsijoita on enemmän kuin on autoja..ja molemmissa tilanteissa joudutaan turvautumaan vuokra-autoihin/ siviilifirmoihin.
Siihen en sitten ota kantaa onko suurissa harjoituksissa TODELLA tarpeen olla niin suuri johto-organisaatio kuin usein..ehkä on..ehkä ei..
No selvisihän se sitten, onneksi täällä pyörii porukkaa ilmeisesti vähän joka osa-alueilta
Juuri jotain itäsaksaahan se muistelikin, mikä tietysti selittäisi nuo uazit ja chilit sunmuut romut.
Eli Mersut on hankittu omana pakettinaan.

Juuri jotain itäsaksaahan se muistelikin, mikä tietysti selittäisi nuo uazit ja chilit sunmuut romut.
Eli Mersut on hankittu omana pakettinaan.
Viimeksi muokannut Boss, Ma 26.01.2004 15:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
On siellä niitä Puchejakin. (Ainakin kaksi!) Itse ajelin Rissalassa 230E/autom. Puchilla (W460) loppusodassa Morehouse-kontilta kolmesti päivässä syömään ja takaisin...Timo L. kirjoitti:Armeijan maasturit ovat Mersuja, W460/461:siä pääasiassa. Itse ajelin sellaista ambulanssivarustuksella (Profile) jonkun verran. Malli oli 290 GD.

Kovasti silloin ihmettelin tähden puuttumista ilmiselvän mersun keulalta ja jonkun Puch:in ohjekirjasta. Bensakin maistui kyseiselle ajoneuvolle...
Oli muuten aika näpsäköitä Unimoggejakin lekojen hinausautoina...
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Re: MB G onkin Puch
Graz on yksi suurimpia autoteollisuuskeskuksia Euroopassa yhä. Muutama viikko sitten oli siellä päin liikkeellä ja pitkät vaunulastit tähtikeulaa lähti Grazin tehtailta kohti Wieniä ja muuta Eurooppaa.Kapi kirjoitti:Löysin tämmöisen tekstin TM 16/84 lehdestä.
Mites mahtaa olla tänä päivänä??Auto tunnetaan MB:n lisäksi myös Puchina. Se nimittäin valmistetaan Itävallan Grazissa Stayer-Daimler-Puchin tehtaalla. Daimler-Benz Länsi-Saksasta toki toimittaa mekaaniset osat, joten kummankin merkin käytölle on täysi kate. Nimi määräytyy markkina alueittain. Lisäksi Ranskan armeijalla on maasto mersuja Peugeot merkkisinä.
...ja lisää G-Mersu Pucheja löytyi ainakin yhdeksäntoistsattooluvulla muistakin Ilmavoimien kohteista. Nimenomaan noita rättikattoisia 230GE:itä. Havaitsin tietyissä "ei-oo-penniäkään-kii" -mielentilahäiriöissä, että ovat mahtavan kestäviä. Jopa automaattilaatikon puoleta. Ei mennyt rikki edes vaikka olivat lukot päällä ja heitti vauhdista R(alli)-vaihteen päälle.Olli Lajunen kirjoitti:...On siellä niitä Puchejakin. (Ainakin kaksi!)...
Täytyy sanoa, että tuonnemmin minulle on tullut hiukan lisää ikää ja ilmeisesti jotain vastuuntunnon tapaistakin. Ei nimittäin tulisi enää mieleenkää toistaa Ritari Ässä -temppuja. Edes "firman" Puchilla.

-T
En löytänyt parempaakaan aihetta, enkä kehannut uuttakaan alkaa niin tässä tällainen 50% offtopic.
Paljokos lie keräily arvoa Steyer-Daimlerin 50-60 Luvulla valmistamalla Tunturi Puch SG250-moottoripyörällä? Löyty tommonen tuosta lähimetästä...
-Jukka
Paljokos lie keräily arvoa Steyer-Daimlerin 50-60 Luvulla valmistamalla Tunturi Puch SG250-moottoripyörällä? Löyty tommonen tuosta lähimetästä...

-Jukka
MB 190E 2.0i -89
Chevrolet El Camino 4.3 -79
«Mercedes Benz - what more could you want?»
- More MB:s
Chevrolet El Camino 4.3 -79
«Mercedes Benz - what more could you want?»
- More MB:s
Laitapa tonne:juku_h kirjoitti:En löytänyt parempaakaan aihetta, enkä kehannut uuttakaan alkaa niin tässä tällainen 50% offtopic.
Paljokos lie keräily arvoa Steyer-Daimlerin 50-60 Luvulla valmistamalla Tunturi Puch SG250-moottoripyörällä? Löyty tommonen tuosta lähimetästä...
-Jukka
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=21890
Siellä on käsitelty muitaki ku mersuja.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Noi Pukit tuli ainakin Ilmavoimiin aikana, jolloin "sopimus" kielsi sotamateriaalin hankinnan Saksasta. Eli siksi Pukkeina, eikä rehdisti tähti keulalla. Nykyisin Mokeista löytyy kyllä reilusti tähti.
Kaikki alta kymmenen millin pultit aukee molempiin suuntiin!
CLK 200K -03 (käyttis)
380 SE -84 (museorekisterissä)
A124 E320 -95 (hiljakseen etenevä projekti)
C 180 -94 (käyttis)
190 A -88 (museorekisterissä)
2 x Micra (paremman puoliskon)
CLK 200K -03 (käyttis)
380 SE -84 (museorekisterissä)
A124 E320 -95 (hiljakseen etenevä projekti)
C 180 -94 (käyttis)
190 A -88 (museorekisterissä)
2 x Micra (paremman puoliskon)
Myin nuo rättikatto-automaatti-24volttiset Puchit Ilmavoimille veto/kalustoautoiksi (ensimmäiset yhdeksän autoa muistaakseni v. -90) silloin kun naapurimme kielsi saksassa valmistettujen 'sotilastarvikkeiden' tuonnin Suomeeneerola kirjoitti:...ja lisää G-Mersu Pucheja löytyi ainakin yhdeksäntoistsattooluvulla muistakin Ilmavoimien kohteista. Nimenomaan noita rättikattoisia 230GE:itä. Havaitsin tietyissä "ei-oo-penniäkään-kii" -mielentilahäiriöissä, että ovat mahtavan kestäviä. Jopa automaattilaatikon puoleta. Ei mennyt rikki edes vaikka olivat lukot päällä ja heitti vauhdista R(alli)-vaihteen päälle.Olli Lajunen kirjoitti:...On siellä niitä Puchejakin. (Ainakin kaksi!)...
-T

Ent. Veholainen.
Vuodesta -73 laatumerkin kanssa kurvaillut.
---------------------------------------------------
'The one that dies with the most expensive toys wins the game'. Words to live by.
W140 + W124.
---------------------------------------------------
'The one that dies with the most expensive toys wins the game'. Words to live by.
W140 + W124.