Superin hienosäätöä (OM606 -projekti)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
hanomag
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 15.05.2006 18:06
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hanomag »

Mitenkä olette tehneet kaasuvivuston tuon turbomallin imusarjan kanssa? Johonkin tuohon ajattelin ehkä soveltaa vivuston. Vinkkejä / kuvia voisin tarvita.

Eräs jo ehti yv:llä väittää ettei 606 turboa ole tehty mekaanisella pumpulla, mutta eikös W124 ole valmistettu 606-turbolla? Käsittääkseni se on mekaanisella pumpulla. Korjatkaa jos olen väärässä.
MB W124 OM606. 0.5bar 315hv 487Nm - Myyty!
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12823
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ainoo 606 jota sai 124:seen oli vapari , jossa vielä siis mekaaninen pumppu.
lassi-s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: La 05.02.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja lassi-s »

teikkö vapari koneesta ton?
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
Avatar
hanomag
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 15.05.2006 18:06
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hanomag »

Jup. Vaparista.

epk kirjoitti:ainoo 606 jota sai 124:seen oli vapari , jossa vielä siis mekaaninen pumppu.

= valmista vivustoa ei ole. :?
MB W124 OM606. 0.5bar 315hv 487Nm - Myyty!
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
Avatar
hanomag
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 15.05.2006 18:06
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hanomag »

Huhtikuusta asti seissyt auto käynnistyy. Terveen kuuloinen kolina on musiikkia korville! 8)
MB W124 OM606. 0.5bar 315hv 487Nm - Myyty!
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
Avatar
hanomag
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 15.05.2006 18:06
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hanomag »

Nyt on Mersu muutettu takaisin Etelä-Savoon.

Ainakin osa syy ilmenneeseen tehottomuuteen ja turbon heräämättömyyteen selvisi: Hukkaportin venttiili vuotaa. Todennäköisesti tehty laippa, jossa pakosarjalta tulevat putket yhdistyvät, on vain tehty niin huonosti ettei vain toimi.
MB W124 OM606. 0.5bar 315hv 487Nm - Myyty!
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
Avatar
hanomag
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 15.05.2006 18:06
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hanomag »

Tästä tulee VNT-Mersu.

Tarvitaan uudet turbon männät noille veiveille. Sitten aletaan sitä sopivaa ahdinta etsimään.

Hukkis saa nyt 3 pulssia ja se on sijoitettu pakosarjan alle. Noin se hukkis saa myös olla sen VNT:n kanssa, varalla. Ahtoputki menee umpion takaa, alas ja coolerille.
MB W124 OM606. 0.5bar 315hv 487Nm - Myyty!
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
Avatar
hanomag
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 15.05.2006 18:06
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hanomag »

Ahdin (GT40) herää noin 2500rpm, jonka jälkeen voimaa on reippaasti. Maksimi ahdot 1,7bar. Käyttöautoksi tämä on aika makoisa kokoonpano.

Maavaran kärsittyä jonkinverran 4,5" pakoputkella, tein röörin uudelleen 3,5":sta rosterista, joita laitoin kaksi rinnan. Pakoputki on nyt noin 15-20 mm auton pohjasta alempana, ennen taka-akselin alitusta. 1 2
Viimeksi muokannut hanomag, La 31.05.2008 13:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB W124 OM606. 0.5bar 315hv 487Nm - Myyty!
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
Avatar
hanomag
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 15.05.2006 18:06
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hanomag »

Päivitellään tänne nyt jotain. Auto tuli myytyä sopivaan hintaan, onnistunut projekti kaikkineen.

Ajelua suljetulla alueella tietysti.

Teholappu 0.5bar ahdoilla.

Jatkossa Mersuilu jää ainakin toviksi. Seuraavaksi 5.9 Cumminssin kimppuun (mahdollisesti ?)..
MB W124 OM606. 0.5bar 315hv 487Nm - Myyty!
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
Vastaa Viestiin