Tolla haulla ei löytynyt kovin paljoa tietoo tosta aineesta. (X1R)
Eli onko siitä mitään hyötyä? Kuuleman mukaan se pienentää kitkaa yms.
Vois kuvitella että siitä olis hyötyä ainakin jossain laakeroinneissa?
Mutta yllätys että ei se tee mitään koneremonttia!
Mikä nyt on ihan ymmärrettävää!
Onko kellään mitään kokemuksia tästä aineesta?
Luulis kai noista jostain aineestakin olevan hyötyä kerran tekniikkakin kehittyy niin miksi ei noi aineetkin??
Toinen aine on vissiin se RVS mistä on jo ihan hyviäkin näyttöjä.
Olen tuota X1R:ää käyttänyt työmaalla, ja mielestäni ei sen kummempaa, kuin WD40 tai joku muu monitoimiöljy. Purkki on kyllä hieno avaruusteknologiaan viittavine logoineen, mutta ne mainosmiehet
maukku kirjoitti:Olen tuota X1R:ää käyttänyt työmaalla, ja mielestäni ei sen kummempaa, kuin WD40 tai joku muu monitoimiöljy. Purkki on kyllä hieno avaruusteknologiaan viittavine logoineen, mutta ne mainosmiehet
Oisko sulla tietoo siitä moottoriin laitettavasta aineesta?
Ikävä kyllä kokemusta vain tuosta spray-pullotavarasta
Itse suhtaudun hyvin epäilevästi kaikkiin kitkaa (muka)vähentäviin Tefloneihin ynnä muihin, jotka pahimmassa tapauksessa tukkivat öljykanavat, muoveja kun ovat. Heti, kun näen puolueettoman testin tai pari, muutan mielipidettäni. Kun metalli kitkan vaikutuksesta kuluu, vaikea kuvitella mitään korvaavaa apua purkista saatavan.
Viimeksi muokannut maukku, Ma 16.01.2006 20:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mä laitoin tuota yhden pullollisen öljynvaihdon yhteydessä 240D:n koneeseen. Joko korvani valehtelevat, tai sitten tyhjäkäynnin kierrosluku nousi noin 200km ajon mittaan ehkä noin 100rpm ja koneen käyntiääni selvästi hiljeni kaikilla kierroksilla. Polttoaineen kulutuskin näyttäisi vähän laskeneen, suunnilleen sille tasolle kuin se oli lämpimämmillä keleillä. Tosiaan muutos ei tullut heti, vaan pikkuhiljaa. Eli positiivisia kokemuksia. Kyllä se ilmeisesti kitkaa vähentää.
ei ole aineesta omakohtaisia kokemuksia, mutta eräs autoilija kertoi laittaneensa kuorma-autonsa vaihdelaatikkoon kyseisen lisäaineen, kun oli päässyt laatikko pyörimään kuivana ja alkanut ääntämään. Ulina oli aineella loppunut.
Jeesaa pari tuhatta kilometriä, sitten tuntuu, että katoaa vaikutus. Vähentää moottorin ääntä ja tasoittaa koneen toimintaakin. Kuten yllä jo sanottiinkin.
Talvella mineraaliöljyillä jeesaa varmaan enempi kuin synt litkujen kanssa.
Uskaltaskohan mennä kokeilemaan tota ainetta koneeseen?
Kaverilla olis purnukka sitä mörriä jota vois lirauttaa koneeseen.
Vähän arvelluttaa siltä mennä laittelemaan vaikka kyllä Forteekin oon kokeillu ja vielä hyväx todennu.
Mulla on ainakin joka paikassa (moottori,v.laatikko,perä,ohjaustehostin, vetonivelet+ polttoaineen lisäaine) nuo X1R:t.
Positiivisiä kokemuksia
- äänet hiljenee
- polttoaineen kulutus pieneni noin litran,ehkä vähän alle
- katsastuksen pakokaasu päästöt 0,2 ennen 1,67 (max . 3,0 )
- vaikutuksen näkee vielä öljyn vaihdossakin, vanha öljy liukasta ja puhdasta
Luultavasti pärjäis ilmankin, mutta auttaa varmasti jaksamaan pitempään
Öljyt on Mobil RF 5w-50 ja auto E290 td -97
Ja lisäaineiden kanssa ajettu 60 000 tkm
Suosittelen kokeilemaan, mutta huomioi kun lisäät ainetta että kone ja aine on lämmin. Kylmänä aine limppiintyy (jos ei sekoitu öljyyn) suodattimeen ja tukkii sen ja loput arvaakin.
Timo J kirjoitti:Mulla on ainakin joka paikassa (moottori,v.laatikko,perä,ohjaustehostin, vetonivelet+ polttoaineen lisäaine) nuo X1R:t.
Positiivisiä kokemuksia
- äänet hiljenee
- polttoaineen kulutus pieneni noin litran,ehkä vähän alle
- katsastuksen pakokaasu päästöt 0,2 ennen 1,67 (max . 3,0 )
- vaikutuksen näkee vielä öljyn vaihdossakin, vanha öljy liukasta ja puhdasta
Luultavasti pärjäis ilmankin, mutta auttaa varmasti jaksamaan pitempään
Öljyt on Mobil RF 5w-50 ja auto E290 td -97
Ja lisäaineiden kanssa ajettu 60 000 tkm
Suosittelen kokeilemaan, mutta huomioi kun lisäät ainetta että kone ja aine on lämmin. Kylmänä aine limppiintyy (jos ei sekoitu öljyyn) suodattimeen ja tukkii sen ja loput arvaakin.
No jos noi pitää paikkansa ni sitä sit vois uskaltaa vaikka kokeillakkin.
Mutta silti arvelluttaa pistää sitä mörriä tonne automaattilaatikkoon jos se kerran poistaa kitkaa ni tuntus että se kitkan pieneneminen ei olisi hyväx laatikossa?
Ja myös tonne kitkaperään hieman arvelluttaa laittaa?
Voi olla että taitaa riittää jos vaan tuon koneen käsittelee sillä aineella.
Juu no mulla on manuaalilaatikko ja normaali perä, että niissä ei ainakaan ole varomista. Kannattaa tietysti aina miettiä tarkkaan ennen ku työntää "ylimääräisiä" litkuja autoon, meni mullakin puol vuotta ennen kuin olin vakuuttunut että laitan sitä mihinkään.
PS. Moottoriinkaan en laittanut kuin reilun desilitran ( 7 litraan öljyä ), vaikka sitä käsketään laittaan purkillinen tuohon määrään.
Olen käyttäny aineita jo vuoden perässä ja moottorissa eikä mitään kielteistä ole ollut. mielestäni kone käy paremmin, mutta se on oma mielipiteeni. Automaattilaatikkoon laitoin vasta parikuukautta sitten eikä siinäkään mitään moittimista ole.
Mielestäni aineiden vaikutuksen näkee parhaiten vasta kilometrien jälkeen, eihän hyvän moottorin käyntiääntä voi oikeen paljon parantaa, vasta sitten aineen vaikutuksen voi kunnolla sanoa, kun satojen tuhansien jälkeen kone käy lähes samoin kuin ennen. Ja kulumista on tapahtunut vähemmän kuin normaalisti. Auttaahan ne huonompaankin moottoriin, mutta ei se lisäaine sitä tivistä.
Tässä tietoa...itse käytän myös ainetta moottorissa,automaattilaatikossa,asd perässä ja polttoaineessa.
Ei mitään huonoa sanottavaa,pitää sen minkä lupaa. http://www.x1r.fi/html2/kv.html
W124:n perä pitää hienoista ujellusta 80-90km/h alueella,eräs myyjä suositteli kokeilemaan ainetta saatesanoilla että ulina ei ehkä häivy kokonaan mutta vaimenee jonkin verran,miten lisään tuon aineen,siis vaihdanko uudet öljyt perään vai laitanko vain vanhojen n.30.000km ajettujen öljyjen sekaan.
jokus kirjoitti:W124:n perä pitää hienoista ujellusta 80-90km/h alueella,eräs myyjä suositteli kokeilemaan ainetta saatesanoilla että ulina ei ehkä häivy kokonaan mutta vaimenee jonkin verran,miten lisään tuon aineen,siis vaihdanko uudet öljyt perään vai laitanko vain vanhojen n.30.000km ajettujen öljyjen sekaan.
Olen kokeillu perään tätä ainetta. Ei ollu vaikutusta.
Polttoaineenkulutus laskee kun moottoriöljyn sekaan laittaa ohjeen mukaan. Takana oli 10t km keskikulutus ja sit laitoin tuon lisäaineen. Kulutus putosi ex lankussa (200D vm89) vajaat 1/2 litraa sadalle.
Käytin ex:ssä säännöllisesti tuota ainetta. Ajoin autolla noin 150t. Laskin piruuttani 130t km keskikulutuksen kuuden vuoden ajalta kun on kerta tullu joka tankkaus merkattua ylös. Kulutus 5.9L . Työmatka ajo päivittäin noin 12 km suuntaansa josta kaupunkia noin 5km. Matka-ajon sekä työmatka-ajon suhde noin 70% työmatka-ajoa ja matka-ajoa 30%. Talvella aamustartit aina lämppäristä. Työmaalla vain jos pakkasta yli 10 astetta. (pumpun säädätin heti kun ostin auton)
Mielestäni tuossa on haastetta monelle ikäiselleen Dieselille. Nykyinen 300DT lankku vie ainetta vähän toiseen tahtiin. Kattoin nyt 1500 km kulutuksen 7.46L pelkkää matka-ajoa nopeudet rajoitusten mukaan. Motaria noin 300km. Pumppu just säädetty. Seuraan kulutusta nyt jonkin aikaa ja sit lisäaineen kanssa. Ilmastointi voi kyllä kesällä sotkea mittauksia.
maukku kirjoitti:Olen tuota X1R:ää käyttänyt työmaalla, ja mielestäni ei sen kummempaa, kuin WD40 tai joku muu monitoimiöljy. Purkki on kyllä hieno avaruusteknologiaan viittavine logoineen, mutta ne mainosmiehet
Joo,näinhän näitä myydään automiehille kuin naisille laihdutuspillereitä tai kasvovoiteita yms. ,ostoskanavien vitkuttimista puhumattakaan. Kyllä nämä aineet olis jo aikoja sitten lisätty öljyihin tai polttoaineisiin jos niistä olis jotain hyötyä autoilijoille.Valmistajille ja myyjille tietysti on,osa porukastahan elää näillä kusetuksilla. Uskontojahan nää on.Missä on riippumattomat testit näistä aineista? Eipä taida löytyä...
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Manu300cea24 kirjoitti:Sen verran kokemusta nyt on kyseisestä aineesta et en osta enää muuta kun öljyä mitä määrätään mihinkin paikkaa.
Tehostimeen laitoin joskus ton x1r:n ja rupes tehostin huutamaan.
Loppu vasta kun vaihdoin uudet öljyt ja ei mitään lisäaineita.
Voi tietty olla että aine ei loppupeleissä mosalle ole hyväksi vaikka polttoaineen kulutus laskisikin. Tuo kulutuksen lasku on kyllä omalla kohdalla ex lankussa fakta juttu. 6v keskikulutuskin 5.9l 70% lyhyttä työmatkaa 30% matka-ajoa tukee edellistä väitettä. Trippimittarin virhe oli tuossa autossa noin 2% joten todellinen kulutus on hieman yli 6l. (Eri autojen tripeissä tuntuu olevan erisuuruisia mittavirheitä. Suurimmat 8% luokkaa.) Nyt kulkupelin mittarissa on reipas 630t kun jututin kaveria joka auton minulta osti. Mottia en ainakaan minä avannut eikä tiettävästi edellinen omistajakaan. Ykköspytyn kohdalla se tyypillinen pieni öljyvuoto ulospäin kertoo siitä ettei kannentiivistettä ole luultavasti vaihdettu.
Perheen toiseen kulkupeliin (Bensaa japski) sanottavaa vaikutusta aineella ei tuntunut olevan ja en nyttemmin lisää siihen tuoa R:ää. Tosin tarkaa kirjanpitoakaan kulutuksista ei ole koskaan tehty.
No jokainen uskoo mihin tahtoo mutta kokeilemallahan se selviää ja varmaa on ettei tuo aine mikään jokapaikan eliksiiri ole. Automaattilootaan en kokeilisi. Siellähän tietyissä paikoissa pitääkin olla suuri kitkavoima ja siksi joissain lootaöljyissä on lisäaineena mukana kitka-aine. Tämän x1r -aineen vailutus voisi olla kumoava jolloin loota alkaa luistamaan?
laitoin 300tdt:n tankkiin tuota x1r litkua kun käynti oli hiukan epätasainen. Nyt olen tankillisen ajanut niin kylläpä muuttu karkiaksi käyntiääni ja po suodatin meni tukkoon. Käy nyt tasasemmin mutta käyntiääni on ruma
hessut32 kirjoitti:laitoin 300tdt:n tankkiin tuota x1r litkua kun käynti oli hiukan epätasainen. Nyt olen tankillisen ajanut niin kylläpä muuttu karkiaksi käyntiääni ja po suodatin meni tukkoon. Käy nyt tasasemmin mutta käyntiääni on ruma
Allekirjottanut puhuu vain tuosta m -öljyn sekaan laitettavasta. P-aineen sekaan olen joskus lirauttanu 2T öljyä (silloin kun arktista laatua tankannu).
Itse myyn tuota X1R:ää päivittäin spraypulloina ja tippapulloina, mutta teollisuuteen paineilmajärjestelmien ja koneiden voiteluun. Siellä toimii mainiosti koska ei ole muun kuin ilman kanssa tekemisissä.
Mutta autoon.... eeeen ainakaan itse laittaisi.
Kovanen kirjoitti:Saatan olla ehkä vähän tyhmä tai tietämätön.
Itse myyn tuota X1R:ää päivittäin spraypulloina ja tippapulloina, mutta teollisuuteen paineilmajärjestelmien ja koneiden voiteluun. Siellä toimii mainiosti koska ei ole muun kuin ilman kanssa tekemisissä.
Mutta autoon.... eeeen ainakaan itse laittaisi.
Tätä ainetta on tehty moneen tarkoitukseen alkaen polkupyörän ketjuista jne. Niinkuin tuolla aiemmin kirjoitin m-öljyn sekaan laitettavasta niin polttoaineenkulutukseen vaikutus oli kiistaton. Konetta ei vieläkään ole tarvinnut avata joten sisuskalujen kunnosta ei tietoa mutta 200D:n 650t km kielii siitä ettei mitään pahasti pielessä voi olla. Käy tasaiseen öljyn paineet kesäkuumanakin 1bar tyhjäkäynnillä. Kaikki moottorin alapuoliset suojat on paikoillaan joten öljypohjaa ajoviima ei ylimääräisiä jäähdyttele. Saa nähdä jos kilahataa niin miltä sisuskalut näyttää.
Vois suorittaa yksinkertaisen testin jos nurkissa sattuisi olemaan sopivia "rojuja" Eli kampiakseli siihen sopivat laakeripukit ja laakerit. Sitten lohko tai sopiva teline, sähkömoottori akselia pyörittämään ja sit kummallekkin liukupinnalle omat esim 20kg puntit. Toinen voidellaan esim Mobilin 1:llä ja toinen m -öljyn joukkoon tarkoitetulla X1R:llä. Sit veivaamaan niin pitkään kunnes jompi kumpi leikkaa kiinni tai alkaa kuumumaan. Tällaisen testin perusteella voi sanoa jotain joka perustuu todelliseen testattuun tulokseen. Hitto kun ei ole nuita tai pitäiskö sanoa paremminkin sanoa onneksi ei ole ja toivottavasti ei tulekkaan
Jollakulla varmaan löytyisi sopivat kilkkeet. Mä voisin sponsoroida litkut Siten ainakin tietäisi mistä puhuu.
Jari Ke kirjoitti:Konetta ei vieläkään ole tarvinnut avata joten sisuskalujen kunnosta ei tietoa mutta 200D:n 650t km kielii siitä ettei mitään pahasti pielessä voi olla. Käy tasaiseen öljyn paineet kesäkuumanakin 1bar tyhjäkäynnillä.
Eiköhän tuo nyt ole aivan mahdollista ilman mitään lisäaineitakin
rvs tökötit laitoin väyrysen moottoriin,manuaalivaihteistoon ja perään.kyllä tuo ainakin nyt on hiljaisempi.moottori varsinkin.perästä kuului hieman ääntä kun ajoi n.40km/h nyt ei kuulu.vaikutuksen kestosta ei vielä ole mitään havaintoa kun auto on nyt talvilevolla....
w123 -83 käyttö/tuleva harrastepeli
w210 -95 ruosteinen projekti
w124 -95 200da
w123ce -81 uusin tulokas,kesäauto
Jari Ke kirjoitti:Konetta ei vieläkään ole tarvinnut avata joten sisuskalujen kunnosta ei tietoa mutta 200D:n 650t km kielii siitä ettei mitään pahasti pielessä voi olla. Käy tasaiseen öljyn paineet kesäkuumanakin 1bar tyhjäkäynnillä.
Eiköhän tuo nyt ole aivan mahdollista ilman mitään lisäaineitakin
Kyllä on. Meinasinkin sitä ettei se ainakaan riko mitään.
Muistaako kukaan puskuri -ohjelmaa missä Ford Sierraa kokeiltiin RVS käsittelyn jälkeen? Ajoivat käsittelyn jälkeen öljyttömällä koneella useita kymmeniä kilometreja (olisko ollu peräti 80km) ja sit nokka-akselin stefa alkoi käryämään mutta kone ei leikannu kiinni. En jaksa muistaa avasivatko moottoria vai ei ?