Miksi Mersun perät ulisee?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
mirri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 04.04.2008 07:36
Paikkakunta: Käpälämäki

Miksi Mersun perät ulisee?

Viesti Kirjoittaja mirri »

Olen useamman erimerkkisen auton harrastaja sekä käyttäjä.
Ostin talvella -90 mallisen SL Mersun, aika vähän ajetunkin, hk. ja perä pitää inhottavaa ulinaa veto päällä, kolmas Mersu missä on sama vika, aiemmassa ässämersussa perä myös huusi, kyydissäolijat ihmettelivät ulinaa, siinä sai sitten selitellä Mersun laatua ihmisille.
Nyt ostin kaveriksi -93 Ässän 300SE, aj. 200tkm. ja siinä ei perä ääntele.
Luin tuolta aiemmista topiikeista keskustelua aiheesta.
Avatar
jopi62
Mersumies
Mersumies
Viestit: 797
Liittynyt: Pe 10.08.2007 21:02

Viesti Kirjoittaja jopi62 »

pojalla nyt tuollainen servoletti epiga käytössä jonkin aikaa, niin en voi muuta sanoa kuin että vanha 124 korinenkin on hiljaisempi takapäästä :? anteeksi ot
Partanen.net
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

jopi62 kirjoitti:pojalla nyt tuollainen servoletti epiga käytössä jonkin aikaa, niin en voi muuta sanoa kuin että vanha 124 korinenkin on hiljaisempi takapäästä :? anteeksi ot
Jaaha.... Katotaan nyt mitä uudet merkkiliikkeen öljyt sekä äänien poistamiseen tarkoitettu "tökötti" saa aikaan. 90:n vauhdissa vedättäessä oma 124 ääntää.
lettreb
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ke 01.02.2006 23:01
Paikkakunta: Ruokolahti

Viesti Kirjoittaja lettreb »

Olen kuullut seuraavanlaisen teorian ulisevista peristä: auton jäädessä seisomaan pidemmäksi aikaa laakerin yläosa jää ilman voitelua (etenkin jos huohotin on ollut tukossa ja stefa on fuskannut --> liian vähän öljyä perässä) Maallikon järjenjuoksulla ko. asialla voisi olla osuutta asiaan..;)
God created Ford to keep fools away from good cars like Porsche and Mercedes Benz..c",)..!
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Mulla tällainen teoria. Perät ulisee yleensä vähän ajetuissa autoissa.
Ajettu vähän ja lyhyttä matkaa -> peräöljyt ei koskaan lämpene kunnolla -> kondensoitunut vesi ei haihdu pois -> peräöljyjen voitelukyky huononee -> alkaa ulisemaan.

Useinhan noista ulisevista peristä löytyy karseanvälistä mössöä joka ei muistuta öljyä ollenkaan. Eli vaikka autolla ajetaan vähän niin pitää peräöljyt vaihtaa joka tapauksessa muutaman vuoden välein.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Kyllä perät ulisee enemmänkin ajetuissa autoissa. Ulina tulee hammasrattaitten metallipinnoista, jotka on päässeet kontaktiin keskenään. Eli öljyn puutteesta ja sitten ei enää auta uudetkaan öljyt.

Eiköhän syynä ole se, että jengi ei tarkista peröljyn määrää säännöllisesti. Sitten ihmetellään kun vinkuu ja korjaamosetä vaihtaa peräöljyn jota on jäljellä liraus ja sekin metallihiukkasta täynnä.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Kyllä perät ulisee enemmänkin ajetuissa autoissa. Ulina tulee hammasrattaitten metallipinnoista, jotka on päässeet kontaktiin keskenään. Eli öljyn puutteesta ja sitten ei enää auta uudetkaan öljyt.

Eiköhän syynä ole se, että jengi ei tarkista peröljyn määrää säännöllisesti. Sitten ihmetellään kun vinkuu ja korjaamosetä vaihtaa peräöljyn jota on jäljellä liraus ja sekin metallihiukkasta täynnä.
Jos näin pääsee käymään, se on kyllä mersun huolto-ohjelman tai merkkihuollon osaamattomuuden syy.
Nopeahuoli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 25.06.2007 15:05

Viesti Kirjoittaja Nopeahuoli »

Mersun perät on ilmeisesti huonoja.
W202022 111961 722423
Avatar
jussi77
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ma 16.05.2005 22:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

No ei niitä huonoksi voi sanoa, mulla oli ex 124:sen mittarissa 550 000km ja täysin äänetön perä. Ja Remppaamaton orginaali perä.
Nykyiset:
S210 270cdi A -00


Exät:
S123 240D -79
W124 300E -90
S124 250TD -91
S124 230TE -89
W123 220D -76
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Onkohan se varmasti perä mikä siellä ulisee? Meilläkin on w126 korinen mersu melko vähässä ajossa ja siinä ulisemaan rupesi tuo kardaanin laakeri. Kai sinnekkin ruoste tunkee väliin ja pilaa tuon laakerin jos auto seisoo pitempiä aikoja ajamatta
Avatar
Eber
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ke 15.06.2005 23:35
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Eber »

Paskojahan nuo, jos vaikka vertailee toiseen saksalaiseen takavetoseen... Toisen merkin, joka läpi historiansa valmistanu takavetoisia, eipä tunneta peräongelmia siellä, vasta kuin suuria tehoja käytettäessä.

Mutta minkäs teet. Pitäis aina asentaa pienimpäänkin tähdelliseen aina se suurin murikka mitä sarjasta löytyy, niin silloon todennäkösesti sais pitemmäksi aikaa äänettömän takapään. Lompakossa sais olla painetta.
Nopeahuoli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 25.06.2007 15:05

Viesti Kirjoittaja Nopeahuoli »

jussi77 kirjoitti:No ei niitä huonoksi voi sanoa, mulla oli ex 124:sen mittarissa 550 000km ja täysin äänetön perä. Ja Remppaamaton orginaali perä.
No minulla on 230 tkm ajettu C, täydellä vehon huoltokirjalla. Ja ulisee joten en kovin hyvänäkään voi pitää.
W202022 111961 722423
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Nopeahuoli kirjoitti:
jussi77 kirjoitti:No ei niitä huonoksi voi sanoa, mulla oli ex 124:sen mittarissa 550 000km ja täysin äänetön perä. Ja Remppaamaton orginaali perä.
No minulla on 230 tkm ajettu C, täydellä vehon huoltokirjalla. Ja ulisee joten en kovin hyvänäkään voi pitää.
Vaikka olis kuinka täys huoltokirja niin onko niitä peräöljyjä vaihdettu koskaan? Ja paljonko autollasi on ajettu vuodessa ja millaista ajoa?

Itsellä on tuo kasiväykky jolla on ajettu yli 30tkm vuodessa eikä pidä perä mitään ääntä.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mitä itse olen näitä ihmetellyt niin voisin sanoa että 100% syy miksi mersun perä ulisee on se että ei ole huollettu asianmukaisesti JA PISTE.


vähän ajettu tai vaikka lähelle miljoona niin oikein huollettuna ei varmasti ulise !
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ihmetellyt myös tuota ulinaa, sillä itsellä ei ole alkanut yksikään perä huutamaan, ei tippaakaan millään nopeudella. No yksi huutavaperäinen oli, mutta se oli sellainen jo ostaessa, "uusi" perä ja johan hiljeni.

Eiköhän nuo huutamiset johdu pääasiassa siitä että öljy pääsee vähiin. Esim. huohotin tukossa->öljyt pihalle stafoista-> perä huutaa. Eli huollon puutetta.
Avatar
cscjhe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ti 11.03.2008 22:33
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja cscjhe »

Mulla on näitä mersuja ollut ja kaikilla järjestään ajettu 500.000 täyteen. Uliseva perä on ollut vain nykyistä ennen olleessa W210 270 CDI. Siinä ostettaessa oli jo perä kardaanin kohdalta "märkä" ==> voipi olla että ajettu öljyt liian vähiin ? Jotenkin komppaan noita edellisiä siinä, että jos TODELLA hoidettu oikein niin pysyy kunnossa. Riippuu tietysti myös ajosta, varsinkin manuaalivaihteisella pystyy tietysti perää rasittamaan ihan eri tavalla.
Mersu-putki: 1.700.000 km ja lisää tulee
200D -67, 220D W115 -72, 220D W123 -77, 200D W124 -86, 200D W124 -90, 300D W124 -90, E 270 CDI W210 -00, E 270 CDI W211 -02, E 220 CDI W211 -06, E 220 CDI W212 -09, E 220 CDI W212 -14, GLC 250d -16
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Ja sekin on turhaa puhetta, että siinä toisen merkkisessä ei ulise.

Tähän astisella autoilu-urallani, olen kuullut ulisevia periä yli merkkirajojen. Paskalla huollolla tai paljolla ajamisella ne ajastaan alkaa ulista.

Kyllä ne ennen ulisi ooppelin ja volovonkin perät jo parissa sadassa tuhannessa ja aikanaan työkaverin piimerissä jo 150 tkm riitti.

Onneksi, toisin kuin etuvetoisissa, ulina ei yleensä ole kuin korviin käyvä haittavielä piiiiiitkään aikaan. Etuvetoisissa taas laatikko/perä yhdistelmä laukeaa jo ennenkuin ulina ehtii alkaa.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
mirri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 04.04.2008 07:36
Paikkakunta: Käpälämäki

Viesti Kirjoittaja mirri »

kuitsi kirjoitti:Onkohan se varmasti perä mikä siellä ulisee? Meilläkin on w126 korinen mersu melko vähässä ajossa ja siinä ulisemaan rupesi tuo kardaanin laakeri. Kai sinnekkin ruoste tunkee väliin ja pilaa tuon laakerin jos auto seisoo pitempiä aikoja ajamatta
Uskon että se on perä, koska veto päällä kuuluu ulinaa, täytyy tarkastaa öljyt.
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1567
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

öljyt ei ainakaan kustannuskysymys. Litran molemmin puolin riippuen perästä. Itse vaihdan 100 tkm välein ja joka kerta on tullut tarpeeseen eli öljy on tehnyt tehtävänsä mitä sen kuuluukin.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Nopeahuoli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 25.06.2007 15:05

Viesti Kirjoittaja Nopeahuoli »

juhape kirjoitti:
Vaikka olis kuinka täys huoltokirja niin onko niitä peräöljyjä vaihdettu koskaan? Ja paljonko autollasi on ajettu vuodessa ja millaista ajoa?
Ah jos haluaa mesen jossa perä ei äännä niin pitää ostaa se uutena ja joka kerran huollossä jököttää katsomassa vieressä että Vehon poika tekee homman huolto-ohjelman mukaisesti?

Ajettu 230 tkm, millaista ajoa edelliset omistajat ovat harrastaneet en ossoo sanoo. Mutta eikö mersun pitäisi just ajoa kestää :?:
W202022 111961 722423
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Eber kirjoitti:Paskojahan nuo, jos vaikka vertailee toiseen saksalaiseen takavetoseen... Toisen merkin, joka läpi historiansa valmistanu takavetoisia, eipä tunneta peräongelmia siellä, vasta kuin suuria tehoja käytettäessä.

Mutta minkäs teet. Pitäis aina asentaa pienimpäänkin tähdelliseen aina se suurin murikka mitä sarjasta löytyy, niin silloon todennäkösesti sais pitemmäksi aikaa äänettömän takapään. Lompakossa sais olla painetta.
Aika harvinaisia on bemarit missä perä huutaa ainakin 90 luvun puolelta.Jo pienimmässä malleissa on melko isot perät jotka kestää varmaankin tehoa ja kovaa käyttöä.Nykyään uusissa näyttäs olevan pienemmät perä murikat ja öljyn tyhjennysproput on jätetty pois.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Öljy paitsi voitelee, myös jäähdyttää.

Vänttisen korjaamo jätti 124:n perän öljytulpan auki ja puolet öljyistä
valui maantielle. Autolla ei ajettu kovin pitkälle, mutta oli vene
perässä ja hellekeli. Muutamaa viikkoa myöhemmin alkoi
perä pitää vienoa ääntä, joka sittemmin on muuttunut kovemmaksi.
Kilometrejä oli noin 240 t ja nyt 286 t.

Vänttisen mukaan Mersun perä voi alkaa äännellä milloin tahansa, jopa
vain 50 tkm ajettuna, eikä öljyn tilapäisellä puutteella ole mitään vaikutusta
asiaan.
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Mulla on yleensä perät ruvennut ulisemaan enemmän aina öljyvaihdon yhteydessä, vaikka käytänkin veholta ostettua öljyä. :roll: :roll: :oops:
En tiiä sitten puhistaako uusi öljy sitten kaikki mäskit hammaspinnoilta vai mistä tuo johtuu, muutama tuhat kilsaa aina tuntuu hiljasemmalta mutta sitten ulisee enemmän kuin aikaisemmin.

-Risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Eipä tuo väykyn perä pidä itsestään mitään ääntä. 506tkm jo takana.
Avatar
mirri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 04.04.2008 07:36
Paikkakunta: Käpälämäki

Viesti Kirjoittaja mirri »

Malm kirjoitti:Mulla on yleensä perät ruvennut ulisemaan enemmän aina öljyvaihdon yhteydessä, vaikka käytänkin veholta ostettua öljyä. :roll: :roll: :oops:
En tiiä sitten puhistaako uusi öljy sitten kaikki mäskit hammaspinnoilta vai mistä tuo johtuu, muutama tuhat kilsaa aina tuntuu hiljasemmalta mutta sitten ulisee enemmän kuin aikaisemmin.

-Risto
Mun autolla on ajettu tarkkaan 138 tkm. , auto on seissyt pitkiäkin aikoja. Se on selvää kun vaihdetaan vanhat öljyt (mömmöt) pois ja uudet tilalle niin perä alkaa ääntämään enemmän, koska vanha öljy on siirappimaista paksua mönjää, aion kuitenkin vaihtaa öljyt ja kuulostella tilannetta.
Avatar
kekes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: Ti 20.09.2005 22:37
Paikkakunta: Tampere nääs

Viesti Kirjoittaja kekes »

Eihän mesen huolto-ohjelmassa ole mainintaa perän öljyn
vaihdosta,ainkaan vanhemmassa mallissa.
Eli pitäisi kestää auton iän öljyjä vaihtamatta.

Itse olen kyllä vaihdattanut öljyt vaikkei olekkaan huolto-ohjelmassa.
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Mulla ensimmäinen peräulina Mersuissa tuli 124-malliin jo ennen 400tkm:ä ja ihan lonksunan kanssa. Nykyisessä 210:ssä on kohta puoli milliä lasissa ja perä täysin äänetön ja vieläpä päällepäin kuiva. :shock:
Nopeahuoli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 25.06.2007 15:05

Viesti Kirjoittaja Nopeahuoli »

kekes kirjoitti:Eihän mesen huolto-ohjelmassa ole mainintaa perän öljyn
vaihdosta,ainkaan vanhemmassa mallissa.
Eipä muuten olekaan, ainakaan minun huoltokirjasta ei löydy :roll:
W202022 111961 722423
Avatar
JohaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: La 04.02.2006 11:07
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja JohaT »

ei riitä että öljyt vaihtaa vaan toinen tärkeä on just se huohotin. Itsellä tuo farkku 550tkm ajettu, öljyt vaihdettu 60tkm välein ja täysin kunnossa perä
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
Avatar
Jankku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:04

Viesti Kirjoittaja Jankku »

Ei ole omissa Mersuissa perä ulissut ikinä enkä ole ikinä uliseva peräsellä Mersulla ajanutkaan, pois lukien että tos mun ex W124:sessa takapää huusi tajuttomasti mutta vika oli pyörän laakerin ei perän.
Jani Salomaa

Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
Vastaa Viestiin