722.4 kova vaihto isommalle jos ei kierroksia päällä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Nopeahuoli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 25.06.2007 15:05

722.4 kova vaihto isommalle jos ei kierroksia päällä

Viesti Kirjoittaja Nopeahuoli »

Terve

Juu 722.4 vaihtaa hyvin niin kauan kun on kierroksia, jos erehtyy kaasun nostamaan ennen vaihtoehetkeä rysähtää isompi pykälä päälle melko ikävästi?

Olen laskenut laatikon paineita ja löysännyt sen vaijerin niin että vaihtaa mahdollisimman aikaisin. Hiukan on toimet auttaneet mutta vieläkin pitää olla varovainen ettei kaasua nosta risteyksiin tullessa jne.

Öljyt on vaihdettu jne.

Ehdotuksia?
W202022 111961 722423
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Kannattaisi ehkä tarkastaa vuotaako alipainekello, se vuotaessaan aiheuttaa mm. tuollaista.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Nopeahuoli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 25.06.2007 15:05

Viesti Kirjoittaja Nopeahuoli »

Kiitos mistäs kello löytyy ja/tai mikä se on in english? Omistan meinaan Haynesin manuaalin...
W202022 111961 722423
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Se on se samainen vekotin mistä olet säätänyt niitä paineita laatikkoon. Kuljettajan puolella laatikon keskivaiheilla oleva alipainekello. Sen tulisi pitää ainakin 0.6-07 baarin alipaine.

http://www.continentalimports.com/ser_ic20242.html

Tuolta löytyypi jotaikin tietoa. Alipainekello on kuvassa 5.

Mikäli auto on dieseli, voi syynä olla rikkoontunut/väärinsäädetty alipaineohjain. Tukkiintuneet letkut. yms.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Kiitos uski linkistä! Ihan päällikkö!!
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Nopeahuoli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 25.06.2007 15:05

Viesti Kirjoittaja Nopeahuoli »

Bensakonehan mulla on ja laatikon kyljessä oleva sakarallinen säädin kiertyy sen vajaan puoli kiekkaa.
W202022 111961 722423
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

laatikon kyljessä oleva sakarallinen säädin kiertyy sen vajaan puoli kiekkaa
Siis kiinnipäin käännettäessä "avain" liikkuu vain puoli kierrosta, ennenkuin jämähtää kiinni?? Mikäli näin on, voisin ymmärtää nykäyksenkin. Laatikkosi ohjauspaineet ovat siinä tapauksessa jo pakotettu niin korkealle, että tyhjäkäynnin alipaine ei enään pysty laskemaan ohjauspaineita ja nykäisy tulee varmasti pienillä vaihteilla.

Säätimen perusasento on joku n. kolme - nejä kierrosta aukipäin. Virallisestihan ohjauspaine tosin tulee mitata ja säätää painemittarin avulla tiettyllä tavalla ja tietylla kierroksilla.

Toisaalta ohjauspaineen laskeminen kuluneessa laatikossa saattaa aiheuttaa luistoa 2-3 tai 3-4 vaihdoissa. Mikäli taas näin käy, eikä luisto lopu ennenkuin ohjauspaineet on säädetty takaisin melkein tappiinsa, minun epäilykseni on, että laatikkosi saattaisi olla tiensä päässä ja vaatii ainakin kytkinlevyjen ja mahdollisesti kytkimien työsylinterien tiivisteiden vaihdon....tämähän on siis vain oletus.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

unski kirjoitti:
laatikon kyljessä oleva sakarallinen säädin kiertyy sen vajaan puoli kiekkaa
Siis kiinnipäin käännettäessä "avain" liikkuu vain puoli kierrosta, ennenkuin jämähtää kiinni?? Mikäli näin on, voisin ymmärtää nykäyksenkin. Laatikkosi ohjauspaineet ovat siinä tapauksessa jo pakotettu niin korkealle, että tyhjäkäynnin alipaine ei enään pysty laskemaan ohjauspaineita ja nykäisy tulee varmasti pienillä vaihteilla.

Säätimen perusasento on joku n. kolme - nejä kierrosta aukipäin. Virallisestihan ohjauspaine tosin tulee mitata ja säätää painemittarin avulla tiettyllä tavalla ja tietylla kierroksilla.

Toisaalta ohjauspaineen laskeminen kuluneessa laatikossa saattaa aiheuttaa luistoa 2-3 tai 3-4 vaihdoissa. Mikäli taas näin käy, eikä luisto lopu ennenkuin ohjauspaineet on säädetty takaisin melkein tappiinsa, minun epäilykseni on, että laatikkosi saattaisi olla tiensä päässä ja vaatii ainakin kytkinlevyjen ja mahdollisesti kytkimien työsylinterien tiivisteiden vaihdon....tämähän on siis vain oletus.
Näissä "uudemmissa" mekaanisesti ohjatuissa lootissa on sellanen "muovihäkkyrä" tuossa sakaran kohdilla, taisiis niin olen täältä foorumilta lukenut. Se nimenomaan estää sen ettei tuota sakaraa voi kääntää kuin sen puolisen kierrosta.

Bensakoneistahan en tiedä mitään, miten imusarjan alipaine käyttäytyy jos jokin haara vuotaa, ei välttämättä pelkästään laatikolle menevä haara, vai haaroitetaanko kaikki alipainehaarat yhdestä imusarjalta lähtevältä liitoksesta ?

Jokatapauksessa, kannattaa tutkia tarkoin tuo laatikolle menevä alipaineletku, onko liitoksissa murtumia tai onko mahdollisesti kokonaan irti ? Saattaa se laatikon alipainekellon kalvokin puhjeta, mutta silloin ei tuo paineiden säätö pitäisi vaikuttaa mitenkään, ja laatikosta katoaa öljyt imusarjaan.

-Risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Näissä "uudemmissa" mekaanisesti ohjatuissa lootissa on sellanen "muovihäkkyrä" tuossa sakaran kohdilla, taisiis niin olen täältä foorumilta lukenut. Se nimenomaan estää sen ettei tuota sakaraa voi kääntää kuin sen puolisen kierrosta.
Onko tietoa kuinka uusista laatikosta mahtaa olla kyse, itse en ole purkanut 722.3/4 ja vanhempia laatikoita kuin vuoteen -89 saakka ja niissä ei koskaan ole ollut mitään estoa...?
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

unski kirjoitti: Onko tietoa kuinka uusista laatikosta mahtaa olla kyse, itse en ole purkanut 722.3/4 ja vanhempia laatikoita kuin vuoteen -89 saakka ja niissä ei koskaan ole ollut mitään estoa...?
Ei ole ihan tarkkaa tietoa, haulla löytyy aiheesta useita keskusteluja, tuossa nyt yksi jonka äkkiä löysin:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... iden+nosto

Semmonen mututuntuma on että pari vuotta -90 päälle niin tuli nuo härpäkkeet.

-Risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

itseään lainaten:
Onko tietoa kuinka uusista laatikosta mahtaa olla kyse
näyttääpä olevan 5/93 alkaen tuollainen uudempi alipainesäädin asennetttu laatikoihin. (Onneksi itse ajelen paljon vanhemmilla laitteilla ;) ) Korjauskäsikirjan mukaan sitäkin voi säätää enemmän, kunhan purkaa "säätöhatun" päältä pois.....Tosin kuvien mukaan näytti olevan juuri sellainen muovinapsuhökötys, joka hajoaa vanhuuttaan ensikosketuksesta muovipirstaleiksi, varsinkin kun se on haurastunut lämmössä, öljyssä ja pakkasessa. Joten en tosiaan välttämättä suosittelisi kokeilemaan....

Ensin on tosiaan syytä tarkastaa vuotaako tuo alipainekello ja tarkastaa myös ettei järjestelmässä ole muita alipainevuotoja.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14211
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

unski kirjoitti:itseään lainaten:
Onko tietoa kuinka uusista laatikosta mahtaa olla kyse
näyttääpä olevan 5/93 alkaen tuollainen uudempi alipainesäädin asennetttu laatikoihin. (Onneksi itse ajelen paljon vanhemmilla laitteilla ;) ) Korjauskäsikirjan mukaan sitäkin voi säätää enemmän, kunhan purkaa "säätöhatun" päältä pois.....Tosin kuvien mukaan näytti olevan juuri sellainen muovinapsuhökötys, joka hajoaa vanhuuttaan ensikosketuksesta muovipirstaleiksi, varsinkin kun se on haurastunut lämmössä, öljyssä ja pakkasessa. Joten en tosiaan välttämättä suosittelisi kokeilemaan....
Mulla on farkussa tuollainen uudemman mallinen säätöjuttu. Siinä on ikäänkuin kahva tai nokka. Puukolla tai meisselillä kampeamalla pois niin sieltä löytyy hahlorengas. Ja eikun säätämään.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

kannattaisi kuitenkin ensin mitata sen alipainekellon toiminta (ne vuotavat aina silloin tällöin) ja tarkastaa imuvuodot (näitä on todella usein) ennen säätöä. Harvoin, jos koskaan olen kuullut, että laatikossa ohjauspaineet itsestään kohoavat, tahtovat pääasiassa vain laskea... Tuo kerrottu iskevä vaihto taas tulee yleensä johtuu korkeista ohjauspaineista, jonka taas siis yleensä aiheuttaa puuttuva alipaine.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Nopeahuoli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 25.06.2007 15:05

Viesti Kirjoittaja Nopeahuoli »

-95 on auton vuosimalli. Se puolikierrostakin säätöä vaikuttaa aika paljon...
Voiko tuotaa tiiveyttä tutkia helposti kotikonstein vai vaihtaako alipainekello suosiolla jos ei ole kovin kallis? Epäilys on tietenkin että on kallis...
W202022 111961 722423
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Voiko tuotaa tiiveyttä tutkia helposti kotikonstein
ja eiku imemään letkusta :D Testi 1. jos suuhun tihkuu oljyä on kalvo rikki. Testi 2. Jos tukkii "alipainestetun" ;) letkunpään kielellä, tulee alipaineen pysyä letkussa ainakin 10-15 sek... suuhygienian takia suosittelisin kuitenkin alipainepumppua... :)

kellon vaihtamiseen joutuu laatikon takapäätä tiputtamaan melko reilusti. Venttiili on pitkänomainen ja vaatii n. 5-7 cm. tilaa jotta tulee ulos, edes jotenkuten... Venttileitä on sitten tietty myös erivärisiä. Väreillä merkitään venttiilin eri versioita...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Nopeahuoli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 25.06.2007 15:05

Viesti Kirjoittaja Nopeahuoli »

No jos tutkisi / vaihtaisi letkun sitten, hinta 3€ Vehossa? Merteil tai KL ei ainakaan nettihinnastoissa mainostaneet tuollaista.
W202022 111961 722423
Nopeahuoli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 25.06.2007 15:05

Viesti Kirjoittaja Nopeahuoli »

Joo enpä oikeita letkuja sitten löytänyt, mistä kohtaa imusarjaa se lähtee?

Tarkistin öljyt ja oli tikussa sentin yli maxin, imaisin vähän pois kokeillaan vaikuttaako mitään.
W202022 111961 722423
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

tarkistithan lämpimästä laatikosta ja moottorin käydessä?
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Nopeahuoli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 25.06.2007 15:05

Viesti Kirjoittaja Nopeahuoli »

Toki toki, 50 km lenkki oli alla. Öljynvaihtopumpulla sai kätevästi imaistua liiat poies.
W202022 111961 722423
Nopeahuoli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 25.06.2007 15:05

Viesti Kirjoittaja Nopeahuoli »

Juu nyt olen parikertaa imenyt liikoja pois ja on pehmentänyt toimintaa vähän, liika on siis liikaa...
W202022 111961 722423
Vastaa Viestiin