190 2.5d turbottaminen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
makke190
Mersumies
Mersumies
Viestit: 622
Liittynyt: Ke 20.02.2008 21:57

190 2.5d turbottaminen

Viesti Kirjoittaja makke190 »

Mitäköhän osia joutuu vaihtamaan, kun heppoja on suunnitelmissa saada irti n. 200? Ja mistäköhän löytäisi varaosanumerot vaihdettaville osille?

Auto ei ole alkuperäinen turbo malli.


Mistäköhän automallista sitten löytyisi tarvittavat osat? :P
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: 190 2.5d turbottaminen

Viesti Kirjoittaja Jube »

makke190 kirjoitti:Mitäköhän osia joutuu vaihtamaan, kun heppoja on suunnitelmissa saada irti n. 200? Ja mistäköhän löytäisi varaosanumerot vaihdettaville osille?

Auto ei ole alkuperäinen turbo malli.


Mistäköhän automallista sitten löytyisi tarvittavat osat? :P
No jos sulla on 190 2.5D niin hommaa siihen 2.5turbodieselin täydellinen turbosarja ja käytä pumppu pajalla niin pääset jonnekkin 150hv paremmalle puolelle niissä puitteissa, että kone saattaa pysyä kasassakin järjen kanssa käytettynä.

Jos tehoa tarvii saada välttämättä enemmän niin sitten muutokset ovat jo mittavampia, koska vapari ja turbokone eroavat jo itsessään aika palajon toisistaan.

Onko manuaali vai automaatti?
Meinaan vakio pikku automaatti voi alkaa jo luisteleen noilla 150hv tehoilla, koska vääntö kuitenkin kasvaa luustavasti enemmän kuin tuo huipputeho.
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
makke190
Mersumies
Mersumies
Viestit: 622
Liittynyt: Ke 20.02.2008 21:57

Viesti Kirjoittaja makke190 »

Auto on automaatti, mut tarkotus ois ostaa isompi loota ja perä.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

makke190 kirjoitti:Auto on automaatti, mut tarkotus ois ostaa isompi loota ja perä.
Ok, no tuo isompi automaatihan kestää vakionakin nuo 200hv/~300+Nm kunnossa ollessaan. Vahvistettuna se sitten kestääkin jo sitten "tarpeeksi" :wink:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
makke190
Mersumies
Mersumies
Viestit: 622
Liittynyt: Ke 20.02.2008 21:57

Viesti Kirjoittaja makke190 »

Juu.

Pitäs vaan tietää et mitä joutuu vaihtamaan tehokkaammasta automallista et saa paperit turbolle.

Eteen jäähytetyt levyt ainakin, mut mitäköhän muuta?
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Mittaat semmoset tehot ahtimen kanssa, että teho ei ole noussut yhtään vakiosta. Silloin sun ei tarvitse vaihtaa mitään. En suosittele tietenkään, mutta noin sen pitäisi mennä. 20% sääntö koskee vain mallisarjan tehokkainta mallia..
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

MikkoH kirjoitti:Mittaat semmoset tehot ahtimen kanssa, että teho ei ole noussut yhtään vakiosta. Silloin sun ei tarvitse vaihtaa mitään. En suosittele tietenkään, mutta noin sen pitäisi mennä. 20% sääntö koskee vain mallisarjan tehokkainta mallia..
Täh?
Siis eikös se mene niin, että jos turbotetaan tässä tapauksessa tuo 190, niin vertailutehoksi otetaan tehokkain vastaavilla osilla oleva, mikä se nyt lieneekään. Olkoon esimerkiksi vaikka se 2,5 D vapari..Ja siihen + 20%.

Tai sitten niin, että otetaan mallisarjan tehokkain versio, onkos se nyt sitten joku 2,6 bensa vai mikä, vaihdetaan projektiauton "elintärkeät" osat vastaaviksi, ja sitten ynnätään se tehokkain versio + 20%.

Eli olen kuvitellut, että minkä vaan mallin tehoa saa nostaa 20% ilman muutoksia, tai jos alusta/jarrut on tehty, tai vakiona samat, niin sitten sen tehokkaimman mukaan

Jos joku ymmärsi mitä ajan takaa, voisi selvittää mulle niin, että minäkin lyhyellä fysiikalla ymmärrän
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
makke190
Mersumies
Mersumies
Viestit: 622
Liittynyt: Ke 20.02.2008 21:57

Viesti Kirjoittaja makke190 »

^ Näin minäkin olen käsittänyt :)


Mutta tietääkö siis kukaan mitä ja mistä autosta osia pitää vaihtaa ja sitten jos vielä tietäs mistä löytää niitä varaosanumeroita :D
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

makke190 kirjoitti:^ Näin minäkin olen käsittänyt :)


Mutta tietääkö siis kukaan mitä ja mistä autosta osia pitää vaihtaa ja sitten jos vielä tietäs mistä löytää niitä varaosanumeroita :D
Käytännössä 200hp tehot leimalla tarkoittaa alustalta ja jarruilta ja voimansiirrolta 2.5 16v EVO1 tai EVO2 tekniikkaa.

Suosittelen leimaamaan noin 160hp eli 2.6E:n tehoille, jolloin riittää pienet muutokset, eli etujarrut 284x22mm ja etuvakaaja 2.6E tai kuustoistavenasesta bensavehkeestä. Asiallinen katsastushenkilö antaa nuilla leiman. Tuosta jos menee yli, niin pitää vaihtaa etu ja takanavat ja takajarrut ja takavakaaja ja ohjaustehostin, voimansiirto moottorilta vanteeseen asti. Kuka laskee rosentit?

Edit: Ohessa vertailukohteita, aina kun teholuku ylittyy niin tekniikkaa vaaditaan vähintään seuraavaksi isommasta mallista. Maksimi on 235hp+20%=>282hp ja se taitaa ylittää suurimman sallitun tehopainosuhteen aika reilusti.

2.0E 122hp. Et luultavasti tarvitse mitään muutoksia
2.3E 136hp. Et luultavasti tarvitse mitään muutoksia
2.6E 166hp. Tarvitset etujarrut ja etuvakaajatangon
2.3 16v 185hp. Tarvitset käytännössä alustan, jarrut ja voimansiirron
2.5 16v 195hp. Tarvitset käytännössä alustan, jarrut ja voimansiirron
EVO1 204hp. Tarvitset käytännössä alustan, jarrut ja voimansiirron
EVO2 235hp. Tarvitset käytännössä alustan, jarrut ja voimansiirron
3.2 AMG 234hp. Tarvitset käytännössä alustan, jarrut ja voimansiirron
Viimeksi muokannut AK47, To 21.02.2008 21:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Vertaa sitä 2.0 bensaan, niin ei tarvi vaihtaa mitään osia
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Fenton kirjoitti:Siis eikös se mene niin, että jos turbotetaan tässä tapauksessa tuo 190, niin vertailutehoksi otetaan tehokkain vastaavilla osilla oleva, mikä se nyt lieneekään. Olkoon esimerkiksi vaikka se 2,5 D vapari..Ja siihen + 20%.
Ei mene, vain tehokkaimpaan vertailumoottoriin saa lisätä tehoa 20%.
Fenton kirjoitti:Tai sitten niin, että otetaan mallisarjan tehokkain versio, onkos se nyt sitten joku 2,6 bensa vai mikä, vaihdetaan projektiauton "elintärkeät" osat vastaaviksi, ja sitten ynnätään se tehokkain versio + 20%.
Juuri noin voi tehdä.
Fenton kirjoitti:Eli olen kuvitellut, että minkä vaan mallin tehoa saa nostaa 20% ilman muutoksia, tai jos alusta/jarrut on tehty, tai vakiona samat, niin sitten sen tehokkaimman mukaan
Ei saa nostaa ilman muutoksia, vaan tehon kasvaessa pitää vaihtaa jarrut, ym. mallisarjaan kuuluvasta autosta, jossa vähintään yhtä paljoin tehoa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

AK47 kirjoitti:...Ohessa vertailukohteita, aina kun teholuku ylittyy niin tekniikkaa vaaditaan vähintään seuraavaksi isommasta mallista. Maksimi on 235hp+20%=>282hp ja se taitaa ylittää suurimman sallitun tehopainosuhteen aika reilusti.

2.0E 122hp. Et luultavasti tarvitse mitään muutoksia
2.3E 136hp. Et luultavasti tarvitse mitään muutoksia
2.6E 166hp. Tarvitset etujarrut ja etuvakaajatangon
2.3 16v 185hp. Tarvitset käytännössä alustan, jarrut ja voimansiirron
2.5 16v 195hp. Tarvitset käytännössä alustan, jarrut ja voimansiirron
EVO1 204hp. Tarvitset käytännössä alustan, jarrut ja voimansiirron
EVO2 235hp. Tarvitset käytännössä alustan, jarrut ja voimansiirron
3.2 AMG 234hp. Tarvitset käytännössä alustan, jarrut ja voimansiirron
282 hevosvoimaa eli 207 kW vaatii 207 x 7 = 1449 kg omapainon. Omapainon muuttamisesta muutoskatsastuksessa ei ole kokemusta. Esim. 190E vm. 1990 painaa rekisteriotteen mukaan noin 1150 kg, jolloin max, teho on noin 164 kW eli 223 hv.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
masah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 12.02.2006 22:18
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja masah »

käykö nuo evosta eteenpäin olevat mallisarjasta?
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

tomant kirjoitti:
Fenton kirjoitti:Eli olen kuvitellut, että minkä vaan mallin tehoa saa nostaa 20% ilman muutoksia, tai jos alusta/jarrut on tehty, tai vakiona samat, niin sitten sen tehokkaimman mukaan
Ei saa nostaa ilman muutoksia, vaan tehon kasvaessa pitää vaihtaa jarrut, ym. mallisarjaan kuuluvasta autosta, jossa vähintään yhtä paljoin tehoa.

tomant
Aha. Ookoo. Kiitos. Taas olen viisaampi. :)
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
makke190
Mersumies
Mersumies
Viestit: 622
Liittynyt: Ke 20.02.2008 21:57

Viesti Kirjoittaja makke190 »

Käykös siis 2.5 -16v etujarrulevyt ja satulat?

Vai pitääkö levyt ja satulat ottaa 2.6E?

Ja riittääkö 262x22 vai pitääkö olla 284x22?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

makke190 kirjoitti:Käykös siis 2.5 -16v etujarrulevyt ja satulat?

Vai pitääkö levyt ja satulat ottaa 2.6E?

Ja riittääkö 262x22 vai pitääkö olla 284x22?
Lue tuo ylläoleva AK47:n viesti. 200 hevosvoimaan tarvitaan 2.5-16 -mallin alusta. Sitä on tehty myös 204 hv tehoisena.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
makke190
Mersumies
Mersumies
Viestit: 622
Liittynyt: Ke 20.02.2008 21:57

Viesti Kirjoittaja makke190 »

kiitoksia tiedoista

Tietääkö kukaan saako netistä jostain nuita varaosanumeroita nuihin osiin?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Amg-mallit ei sitten ole vertailuautoja :idea:
Joku mersupurkaamo??
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Aki P kirjoitti:Amg-mallit ei sitten ole vertailuautoja :idea:
No, niihinhän sitä juurikin pitäisi verrata jos meinaa verrata autoa johonkin:)

Elikkä 2.5 16v 195hp(tai oliko ilman kattia 204/205hp) olisi sitten se vertailuauto. Jos kerta joutuu 2.5 16v tekniikat asentamaan niin samalla on pakko laittaa se +20%=>245hp elikkä kuka haluaisi jäädä 200hp tasolle tuon vaivan jälkeen?

245hp tehoinen saa painaa (245hp/1.36)KW*7kg/KW=1261kg ja eiköhän tuohon painoon juuri satu aika lähelle painavamman tekniikan takia. Jos ei muuta niin 100Ah akku ja paksulti pohjamassaa jotta keveinkin malli muuttuu painavammaksi :) Muistaakseni kakslitrainen ruiskulla oleva w201 painaa 1270kg.

Löytyykö ABS? Käsittääkseni ei ole valmistettu yli 166hp malleja ilman ABS jarruja. Eli kaikki kuustoistavenaset on ABS kärryjä. Onko tullut vastaan ilman ABS:ää olevia kuustoistavenasia?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

AK47 kirjoitti:...Muistaakseni kakslitrainen ruiskulla oleva w201 painaa 1270kg...
Minulla on 190E vm. 1990 ja sen omamassa on rekisteriotteen mukaan 1150 kg. Tällä omamassalla on suurin mahdollinen teho 1150 / 7 = 164 kW eli 223 hv. Omamassan tarkistamisesta muutoskatsastuksen yhteydessä minulla ei ole tietoa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
makke190
Mersumies
Mersumies
Viestit: 622
Liittynyt: Ke 20.02.2008 21:57

Viesti Kirjoittaja makke190 »

Ei ole abs jarruja. Mutta jos penkitän auton n.160hv niin eihän silloin vaadita abs jarruja? Kun eikös tuohon 2.6E tullut vasta -90 vakioksi abs jarrut?
jyfko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: La 15.12.2007 22:25
Paikkakunta: Turku

siis...

Viesti Kirjoittaja jyfko »

Sori, että tulee puol vuotta liian myöhään..

Onko niin, että 160hv + 20% on se mallisarjan tehokkain..
Aattelin vaan, että olisko se cossu oma sarja?

Ainakin BMW:ssä on M sarja oma mallisarja, eli siihen ei pysty vertaa..

Siis mulla on orginal 2,5turbo diisseli ja oon kuullu, että olis verrattu tohon 160hv + 20%.. oonko väärässä? Siis onko se 160Hv vai 166?
Mulla ei oo ABS:ssää
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

16-venttiiliset eli Cosworthin kannella varustetut ovat samaa mallisarjaa eli 160 (tai 166 ilman kattia) hevosvoimaan ei saa 20%:n lisäystä. Saksassa tuli 2.6-malli myyntiin syksyllä 1985 ja siinä on ollut ABS vakiona alkaen 9/1986 (lähde http://www.baureihe201.de/W201/technik.htm ).

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
jyfko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: La 15.12.2007 22:25
Paikkakunta: Turku

jees

Viesti Kirjoittaja jyfko »

Siis mallia 2,6 160hv on ollut ilman ABS:sää, jos näin on se ei ole pakollinen! Siis se käy vertailusta.
Riittänee, että jos on ollut ilman ABS:sää, niin sehän käy vertailusta.
ELi onko siinä 2,6:ssa se 160hv, kun oon lukenu erillaisia tehoja tuosta.. 177hv. Amerikanmallissa on vähempi jne..
jyfko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: La 15.12.2007 22:25
Paikkakunta: Turku

vielä

Viesti Kirjoittaja jyfko »

Siis onko myös 2,5turbo diisselissä milloin tullu ABS vakioksi??


Edit: Nyt osasin lukea taulukkoa.. juup.. kiitos!
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tuo mainitsemani sivusto on yksityishenkilön ylläpitämä, EI Mersun.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Toinen lähde, Etzold: Mercedes 190/190E, So wird's gemacht, kertoo seuraavaa. MB 190E 2.6 tuli markkinoille 9/86 ja ilman kattia oli tehoa 166 hv ja katin kanssa 160 hv. Tällöin siis ABS olisi ollut alusta asti vakiona.

Tuo syksy -85 on peräisin kirjasta Mercedes-Benz since 1945, Volume 4: The 1980's, A collector's guide by James Taylor.

Melkein uskoisin Etzoldin tietoa varmemmaksi, saksalaiset ovat aika tarkkoja veikkoja.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
toni.k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ti 15.11.2005 13:21
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja toni.k »

Elikkäs mitä osia pitää vaihtaa siihen 2.5d koneeseen että se kestää sen 200hp :?:
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

toni.k kirjoitti:Elikkäs mitä osia pitää vaihtaa siihen 2.5d koneeseen että se kestää sen 200hp :?:
Ainaskin turbomallin kiertokangen laakerit ja kun tekee kk-pesään uran selkäpuollelle sekä katkoskohtaan kolon, niin voi jättää rieän poraamatta helalle.
Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Kestää oikein käytettynä sopivalla kokoonpanolla vaihtamalla nuo turbomallin kk-laakerit.
S210 220 CDI A -02
Vastaa Viestiin