Automaattilaatikon öljyn vaihto?
Automaattilaatikon öljyn vaihto?
Onkos kellään tietoa mitä mahtaa maksaa automaattilaatikon öljyn vaihto? Alkaisi huolto lähestyä ja ajattelin että jos samalla vaihtaisi. Pitääkö samalla uusia suodatin jos sellainen on. Jostain olen kuullut, että sellainen löytyy? Eräs huoltomies kertoi, että takseihin ovat vaihtaneet n. 120 tkm välein automaattilaatikon öljyt ja suositteli sitä, vaikka se ei tietämykseni kuulu huolto-ohjelmaan. Tuskin siitä haittaakaan on vaikka öljyt vaihtaakin mutta kannattaako kun se ei huolto-ohjelmaan kuulukaan?
Ja autohan oli w203 C270T CDI A.
Ja autohan oli w203 C270T CDI A.
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Ei kuullosta pahalta niin täytyy kyllä vaihtaa jos ei ole tuon kalliinpi. Autolla on ajettu tällä hetkellä n. 120 tkm ja kohta olis seuraava huolto edessä niin täytyy vaihdattaa samalla. Auto on tuotu saksasta noin vuosi sitten ja merkkihuollettu ja muutenkin hyvin pidetty niin ei tuo iso kustannus ole kyllä. Onko noissa laatikoissa joku heikko kohta tai laakeri. Jäänyt vaan mieleen kun lukenut tätä forumia?
Kyllä mielestäni on syytä vaihtaa, etenkin jos ei historiaa ole tiedossa.
Omaan W203'een vaihdettu 100tkm välein vaikkei huolto-ohjelmassa sitä tarjota(rullattu 500tkm, ei ongelmia).
Satalankussa öljynvaihto 60tkm(+suodatin ja pohjan tiivistevälein, kulkenut nyt 650tkm, tomaatti toimii ongelmitta.
Siis, muutaman mesen kokemuksella, ajoissa tehty öljynvaihto säästää monilta ongelmilta, se on paljon halvempaa kuin kitkojen vaihto tms.
Omaan W203'een vaihdettu 100tkm välein vaikkei huolto-ohjelmassa sitä tarjota(rullattu 500tkm, ei ongelmia).
Satalankussa öljynvaihto 60tkm(+suodatin ja pohjan tiivistevälein, kulkenut nyt 650tkm, tomaatti toimii ongelmitta.
Siis, muutaman mesen kokemuksella, ajoissa tehty öljynvaihto säästää monilta ongelmilta, se on paljon halvempaa kuin kitkojen vaihto tms.
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Noista uudemmista automaattilaatikoista joissa ei ole momentinmuuntimessa proppua saa kyllä vaihdettua kaiken öljyn. Ensin lasketaan öljypohjasta öljyt pois ja vaihdetaan suodatin, sitten lisätään muutama litra uutta öljyä ja irroitetaan vaihteistoöljynjäähdyttimen paluuletku vaihteistosta, moottori käyntiin ja odotellaan kunnes pois tuleva öljy on uuden väristä. Öljyä joutuu tietysti lisäämään välillä. Tällä tavalla öljyä kuluu vaihdossa hyvinkin kymmenen litraa ellei ylikin, eli sitä kannattaa varata reilusti.
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Re: Automaattilaatikon öljyn vaihto?
Jukka katsoppa kenen valmistma vaihteistoöljyn lauhdutin autossasi on.Jukka_75 kirjoitti: Ja autohan oli w203 C270T CDI A.
Behr vai Valeo ,tuon vuosimallin autoissa on KUULO puheitten mukaan ollut joku nen ongelma,EI yleinen.
Tässä asiasta enemmän.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Muistaakseni ylempi letku oli paluuletku kun vaihdoin viimeksi öljyt väyryseen jossa oli juuri tämä erillinen vaihteistoöljynjäähdytin. Öljy ei tule kovin suurella paineella sieltä letkusta, eli kannattaa ottaa kokeeksi jompikumpi letkuista irti ja pyytää apuria käynnistämään moottori hetkeksi. Sopiva palju vain alle ja katsoa mistä päästä öljy alkaa valua.
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
mä maksoin lähemmäs 200 egee koko hommasta.laineracing kirjoitti:meillä vaihdettu noin 60tkm välein,vaikka ei olekkaan suositusta vaihtovälille.
muistelisin että 22e maksaa suodin+tiiviste. öljyä noin 3litraa,olikohan sähkölaatikon öljy n.12e/L työtä jokunen hetki.
työn osuus oli suurin kustannus.
//// AMG Owners Club Finland
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Tuo kierrättämällä vaihtaminen on muuten todellisuudessa helpompaa kuin miltä se vaikuttaa näin luettuna. Lisätyötä tulee kohtuullisen vähän siihen verrattuna, että vaihtaisi vain sen mitä saa öljypohjan kautta pois.
Ja ne öljyt tosiaan kannattaa vaihtaa 60000 km välein, vaikka huoltokirjassa ei niin käsketä.
Ja ne öljyt tosiaan kannattaa vaihtaa 60000 km välein, vaikka huoltokirjassa ei niin käsketä.
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Kyllähän se virallisesti kuuluisi huuhtomalla vaihtaa 120tkm välein, mutta milläs tavalla se on huonompi vaihtoehto vaihtaa se suodatin ja 3,5L öljyä 60tkm välein
Oli miten oli niin öljyn vaihto on halvinta remonttia mitä tuohon laatikkoon voi tehdä
Aivan turhaa yleisesti venyttää sitä öljyn vaihtoa sinne 120tkm kohdalle sen takia että se on kallista? Vaikka voihan se joillain olla että kaikki luotot on menny jo siihen itse "statukseen" eikä ole enää varaa huollattaa



Aivan turhaa yleisesti venyttää sitä öljyn vaihtoa sinne 120tkm kohdalle sen takia että se on kallista? Vaikka voihan se joillain olla että kaikki luotot on menny jo siihen itse "statukseen" eikä ole enää varaa huollattaa


Joku mersupurkaamo??
Vanhoissa laatikoissa kun oli tottunut siihen 60tkm vaihtoväliin niin ekassa uudessa sähkölaatikossa hermo kesti 80tkm kohdalle ja täytyy sanoa että melkosta kuraa oli jo niillä kilometreillä!
Nyt on vaihtoväli 30tkm ja suodatin joka toisella kerralla. Näin vaihtuu se reipas 3 litraa kerralla mutta öljy pysyy kuitenkin ihan siedettävän näköisenä, melkein yhtä kirkkaana kuin niissä niskannaksauttajamalleissa 60tkm vaihtovälillä.
Mulla on sellanen pito että tämä sähkölaatikko on mekaanisesti yhtä kestävä kuin lankussakin mutta tällä virheellisellä vaihtovälipelleilyllä on tuhottu monta laatikkoa tarpeettomasti.
Nyt on vaihtoväli 30tkm ja suodatin joka toisella kerralla. Näin vaihtuu se reipas 3 litraa kerralla mutta öljy pysyy kuitenkin ihan siedettävän näköisenä, melkein yhtä kirkkaana kuin niissä niskannaksauttajamalleissa 60tkm vaihtovälillä.

Mulla on sellanen pito että tämä sähkölaatikko on mekaanisesti yhtä kestävä kuin lankussakin mutta tällä virheellisellä vaihtovälipelleilyllä on tuhottu monta laatikkoa tarpeettomasti.
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Mä vaihdatin omaan 280e -97 väyryseen automaattilaatikon öljyn+suodattimen ja peräöljyn ja sit vielä laatikkoa hieman säädettiin kun se vaihtoi hieman "tökkien"!!! Ja hinta oli 250€ ilman kuittii!!! Ja ei oo sähkölaatikko!!! Kuulemma peräöljy oli kamalan mustaa!!!
Niin ja entinen omistaja oli vaihdattanut öljyt noin 30tkm sitten!!!

Joo täytyy vaihtaa laatikon öljyt samalla kun seuraavaan huoltoon on n. 5000 km ajotietokoneen mukaan. En sillä et se olisi liian kallista vaikkei se kuulukaan huoto-ohjelmaan vaan ihan sillä että laatikko pysyy kunnossa pitkälle tulevaisuuteen. Halpaa se tuo öljyjen vaihto on kumminkin vielä loppupelissä.
Mites noitten peräöljyjen kanssa. Onko niille annettu vaihtoväliä? Se pitäis olla varmaan kumminkin aika nopea ja helppo toimenpide niin vaihtaa samalla.
W203 C270T CDI A / 120 tkm
Mites noitten peräöljyjen kanssa. Onko niille annettu vaihtoväliä? Se pitäis olla varmaan kumminkin aika nopea ja helppo toimenpide niin vaihtaa samalla.
W203 C270T CDI A / 120 tkm
Itse olen vaihtanut peräöljyt samalla laatikkoöljyjen kanssa. Kun itse vaihtaa, ei tule kustannuksiakaan kuin öljyn hinta. Ja tietää että työ on todella tehty niin kuin pitää. 

W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Oon käyny secciin vähän kyselemässä laatikkoöljyn vaihtohintoja. Eri huolloilla tuntuu olevan erilaiset tyylit vaihtaa öljyt. Toiset ottaa vaan pohjan pois ja puhdistaa, vaihtaa suodattimen ja tiivisteet. Tällä tavoin tehdyn öljynvaihdon hinta pyörii 100 euron tuntumassa. Mutta oisko sitte parempi vaihdattaa öljyt silleen, että puhdistetaan koko järjestelmä? Tai miten se itse asiassa edes tehdään? Vai riittääkö pelkästään se että otetaan pohja vaan pois..
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
No siinä sun SECissä kun on nimenomaan tyhjennysproppu myös turbiinissa, mikähän siinä on kun sitä eivät tyhjentäisi?
Silloin tulisi lähes kaikki öljyt vaihtoon, 8-9 litraa muistaakseni.
Suurin lisätyö on pyörittää proppu kohdalle.
Täyttäessä kaadetaan ensin laatikkoon vaikka 4-5 litraa, sitten hetkeksi käymään että turbiini täyttyy ja lisää öljyä.
Jos kaataa enempi kerralla voi tulla öljyt huohottimesta lattialle.
Silloin tulisi lähes kaikki öljyt vaihtoon, 8-9 litraa muistaakseni.
Suurin lisätyö on pyörittää proppu kohdalle.
Täyttäessä kaadetaan ensin laatikkoon vaikka 4-5 litraa, sitten hetkeksi käymään että turbiini täyttyy ja lisää öljyä.
Jos kaataa enempi kerralla voi tulla öljyt huohottimesta lattialle.
JariN
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Aki P kirjoitti:Kyllähän se virallisesti kuuluisi huuhtomalla vaihtaa 120tkm välein, mutta milläs tavalla se on huonompi vaihtoehto vaihtaa se suodatin ja 3,5L öljyä 60tkm väleinOli miten oli niin öljyn vaihto on halvinta remonttia mitä tuohon laatikkoon voi tehdä
![]()
Aivan turhaa yleisesti venyttää sitä öljyn vaihtoa sinne 120tkm kohdalle sen takia että se on kallista? Vaikka voihan se joillain olla että kaikki luotot on menny jo siihen itse "statukseen" eikä ole enää varaa huollattaa![]()
Kyllähän se sähkölaatikon virallinen moka on ettei niitä tarvis vaihtaa ollenkaan, mutta käytäntö osoittanut että,kannattaa vaihtaa 60000 välein,suodatin tiiviste ja vajaa 4 litraa öljyä,eikä ihmeitä kustanna jos vaihtaa samalla peräöljyt.
Vähän ihmetytti kun vuosi sitten ostin tuon Mersuni E320CDI vm.03 aj.25500km,Rosierilta Saksasta MB-liike ja siihen tuli vuoden takuu ja huolenpito sopimus,oli takakontissa Öljysuodatin, 8l Mobil 0-W40, polttoainesuodin,4l vaihteistoöljyä,vaihteiston suodatin ja pohjan tiiviste,ilmanpuhdistin,sisätilan raitisilmasuodatin , 3 pulloa jotain erikoista jarrunestettä,isompi 100amppeerin akku ja pyyhkijän sulat,mukana Veholle kirjelmä jossa käskettiin seuraavan huollon yhteydessä vaihtaa kaikki,ja lähettää työstä lasku,ja 32674km,nämä työt tehtiin ja työ oli 454,58 eikä pyyhkijän sulkia ole vieläkään tarvinnu vaihtaa,että kyllä sakemannikin tietää jotain vaihteistoöljyn vaihdosta,ja ihmetyttää miksi jo 30000jälkeen käskettiin vaihtaa vaan oliko se iästä johtuva homma kun 4 vuotta.Pitävät suomia näköjään melko ryssämaana kun luulevat ettei täällä ole edes osia,tai ovat niin nuukia että pistävät omat osat mukaan,niin ei veho pääse kusettaan.
Vaihteisto öljyn vaihto, työn osuus näyttää olevan sinetin kanssa 107,59
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D