Automaattilaatikon öljyn vaihto?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Jukka_75
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ke 24.01.2007 21:07

Automaattilaatikon öljyn vaihto?

Viesti Kirjoittaja Jukka_75 »

Onkos kellään tietoa mitä mahtaa maksaa automaattilaatikon öljyn vaihto? Alkaisi huolto lähestyä ja ajattelin että jos samalla vaihtaisi. Pitääkö samalla uusia suodatin jos sellainen on. Jostain olen kuullut, että sellainen löytyy? Eräs huoltomies kertoi, että takseihin ovat vaihtaneet n. 120 tkm välein automaattilaatikon öljyt ja suositteli sitä, vaikka se ei tietämykseni kuulu huolto-ohjelmaan. Tuskin siitä haittaakaan on vaikka öljyt vaihtaakin mutta kannattaako kun se ei huolto-ohjelmaan kuulukaan?

Ja autohan oli w203 C270T CDI A.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

meillä vaihdettu noin 60tkm välein,vaikka ei olekkaan suositusta vaihtovälille.
muistelisin että 22e maksaa suodin+tiiviste. öljyä noin 3litraa,olikohan sähkölaatikon öljy n.12e/L työtä jokunen hetki.
Jukka_75
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ke 24.01.2007 21:07

Viesti Kirjoittaja Jukka_75 »

Ei kuullosta pahalta niin täytyy kyllä vaihtaa jos ei ole tuon kalliinpi. Autolla on ajettu tällä hetkellä n. 120 tkm ja kohta olis seuraava huolto edessä niin täytyy vaihdattaa samalla. Auto on tuotu saksasta noin vuosi sitten ja merkkihuollettu ja muutenkin hyvin pidetty niin ei tuo iso kustannus ole kyllä. Onko noissa laatikoissa joku heikko kohta tai laakeri. Jäänyt vaan mieleen kun lukenut tätä forumia?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

On kai siellä enemmän kuin 3l? Onko turbiinia tyhjennetty?

Vanhempaan w124sen lootaan menee lähes 7l turbiinin kanssa.
Avatar
Make44
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Ti 25.09.2007 00:41
Paikkakunta: Salonseutu

Viesti Kirjoittaja Make44 »

Kyllä mielestäni on syytä vaihtaa, etenkin jos ei historiaa ole tiedossa.
Omaan W203'een vaihdettu 100tkm välein vaikkei huolto-ohjelmassa sitä tarjota(rullattu 500tkm, ei ongelmia).
Satalankussa öljynvaihto 60tkm(+suodatin ja pohjan tiivistevälein, kulkenut nyt 650tkm, tomaatti toimii ongelmitta.
Siis, muutaman mesen kokemuksella, ajoissa tehty öljynvaihto säästää monilta ongelmilta, se on paljon halvempaa kuin kitkojen vaihto tms.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

eihän tosta uudemmasta saa turbiinia tyhjennettyä.
vanhemmasta viellä saikin.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

huvittavaa välillä kun asiakas mainostaa kuinka on ollu merkkiliiikkeen huollolla auto,sit otat ropun auki perästä tai laatikosta ja tulee aivan mustaa/harmaata öljyä ni asiakas ihmettelee että eikö ne vaihdakkaan niitä merkkiliikkeessä :lol:
no eihän ne vaihda kun ei ne kuulu vaihtaa ikinä :roll: :lol:
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Noista uudemmista automaattilaatikoista joissa ei ole momentinmuuntimessa proppua saa kyllä vaihdettua kaiken öljyn. Ensin lasketaan öljypohjasta öljyt pois ja vaihdetaan suodatin, sitten lisätään muutama litra uutta öljyä ja irroitetaan vaihteistoöljynjäähdyttimen paluuletku vaihteistosta, moottori käyntiin ja odotellaan kunnes pois tuleva öljy on uuden väristä. Öljyä joutuu tietysti lisäämään välillä. Tällä tavalla öljyä kuluu vaihdossa hyvinkin kymmenen litraa ellei ylikin, eli sitä kannattaa varata reilusti.
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Re: Automaattilaatikon öljyn vaihto?

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Jukka_75 kirjoitti: Ja autohan oli w203 C270T CDI A.
Jukka katsoppa kenen valmistma vaihteistoöljyn lauhdutin autossasi on.
Behr vai Valeo ,tuon vuosimallin autoissa on KUULO puheitten mukaan ollut joku nen ongelma,EI yleinen.
Tässä asiasta enemmän.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
Jukka_75
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ke 24.01.2007 21:07

Viesti Kirjoittaja Jukka_75 »

Mistäs sen lauhduttimen merkin näkee? Pitääkö käydä nosturilla että näkee alle? Vai onko se tuossa syylärin edessä..
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Kysymys on nimenomaan syyläristä, johon on samaan integroitu vaihteistorasvojen jäähdytin. Siinä se päällä lukee, mutta purkaa pitää.
Alkaa pukkaamaan rasvat ja vedet sekaisin.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Jukka_75
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ke 24.01.2007 21:07

Viesti Kirjoittaja Jukka_75 »

jaahas mitähän siitä alkaisi purkaa? äkkiseltään kun katsoin niin en ainakaan nähnyt mitään merkkiä että kumpi se on... pitää toivoa parasta. auto on rekisteröity 07/2003 ja en tiedä kertooko se mitään.....
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Yksi vaihtoehtohan on myös se että vaihteistoöljylle on kokonaan oma jäähdyttimensä. Eli jos heti päällimmäisenä on n 20 x 20 cm jäähdytin josta lähtee letkut lootalle, niin se on sitten se, eikä vesi/öljy sekoilu-ongelmaa ole. Mutta minuakin kiinnostaisi tietää kumpiko letku on paluuletku.
W203CDI
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Muistaakseni ylempi letku oli paluuletku kun vaihdoin viimeksi öljyt väyryseen jossa oli juuri tämä erillinen vaihteistoöljynjäähdytin. Öljy ei tule kovin suurella paineella sieltä letkusta, eli kannattaa ottaa kokeeksi jompikumpi letkuista irti ja pyytää apuria käynnistämään moottori hetkeksi. Sopiva palju vain alle ja katsoa mistä päästä öljy alkaa valua.
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Avatar
Hokke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 25.06.2004 11:53
Paikkakunta: Espoonlahti

Viesti Kirjoittaja Hokke »

laineracing kirjoitti:meillä vaihdettu noin 60tkm välein,vaikka ei olekkaan suositusta vaihtovälille.
muistelisin että 22e maksaa suodin+tiiviste. öljyä noin 3litraa,olikohan sähkölaatikon öljy n.12e/L työtä jokunen hetki.
mä maksoin lähemmäs 200 egee koko hommasta.
työn osuus oli suurin kustannus.
//// AMG Owners Club Finland
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

eikai siinäkän ole järkeä ruveta läträämään sen öljyn kanssa niistä letkuista,vaikka kerralla ei saakkaan kaikkea pois ni vaihtelis ne öljyt sen 60tkm välein?meillä ei ainakan näin ole tehty.
jos laskee sen 22e+36e+vaikka tunti töitä=52e sehän tekee?110e
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Tuo kierrättämällä vaihtaminen on muuten todellisuudessa helpompaa kuin miltä se vaikuttaa näin luettuna. Lisätyötä tulee kohtuullisen vähän siihen verrattuna, että vaihtaisi vain sen mitä saa öljypohjan kautta pois.
Ja ne öljyt tosiaan kannattaa vaihtaa 60000 km välein, vaikka huoltokirjassa ei niin käsketä.
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kyllähän se virallisesti kuuluisi huuhtomalla vaihtaa 120tkm välein, mutta milläs tavalla se on huonompi vaihtoehto vaihtaa se suodatin ja 3,5L öljyä 60tkm välein :? Oli miten oli niin öljyn vaihto on halvinta remonttia mitä tuohon laatikkoon voi tehdä :idea:
Aivan turhaa yleisesti venyttää sitä öljyn vaihtoa sinne 120tkm kohdalle sen takia että se on kallista? Vaikka voihan se joillain olla että kaikki luotot on menny jo siihen itse "statukseen" eikä ole enää varaa huollattaa :lol: :lol:
Joku mersupurkaamo??
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Vanhoissa laatikoissa kun oli tottunut siihen 60tkm vaihtoväliin niin ekassa uudessa sähkölaatikossa hermo kesti 80tkm kohdalle ja täytyy sanoa että melkosta kuraa oli jo niillä kilometreillä!

Nyt on vaihtoväli 30tkm ja suodatin joka toisella kerralla. Näin vaihtuu se reipas 3 litraa kerralla mutta öljy pysyy kuitenkin ihan siedettävän näköisenä, melkein yhtä kirkkaana kuin niissä niskannaksauttajamalleissa 60tkm vaihtovälillä. :D

Mulla on sellanen pito että tämä sähkölaatikko on mekaanisesti yhtä kestävä kuin lankussakin mutta tällä virheellisellä vaihtovälipelleilyllä on tuhottu monta laatikkoa tarpeettomasti.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

välillä näkee asiakkaiden autoissa tosiaan semmosia liemiä että oikein pahaa tekee :lol:
suurinosa tajuaa kyllä että öljynvaihdot on halvintapa pitää vehkeet kondiksessa.
väykky97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Su 06.11.2005 01:10
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja väykky97 »

Mä vaihdatin omaan 280e -97 väyryseen automaattilaatikon öljyn+suodattimen ja peräöljyn ja sit vielä laatikkoa hieman säädettiin kun se vaihtoi hieman "tökkien"!!! Ja hinta oli 250€ ilman kuittii!!! Ja ei oo sähkölaatikko!!! Kuulemma peräöljy oli kamalan mustaa!!! :cry: Niin ja entinen omistaja oli vaihdattanut öljyt noin 30tkm sitten!!!
Jukka_75
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ke 24.01.2007 21:07

Viesti Kirjoittaja Jukka_75 »

Joo täytyy vaihtaa laatikon öljyt samalla kun seuraavaan huoltoon on n. 5000 km ajotietokoneen mukaan. En sillä et se olisi liian kallista vaikkei se kuulukaan huoto-ohjelmaan vaan ihan sillä että laatikko pysyy kunnossa pitkälle tulevaisuuteen. Halpaa se tuo öljyjen vaihto on kumminkin vielä loppupelissä.
Mites noitten peräöljyjen kanssa. Onko niille annettu vaihtoväliä? Se pitäis olla varmaan kumminkin aika nopea ja helppo toimenpide niin vaihtaa samalla.

W203 C270T CDI A / 120 tkm
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Itse olen vaihtanut peräöljyt samalla laatikkoöljyjen kanssa. Kun itse vaihtaa, ei tule kustannuksiakaan kuin öljyn hinta. Ja tietää että työ on todella tehty niin kuin pitää. :D
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Kuis se on, onko C240 -98 farkun turpiinissa tyhjennysroppu? Ainakin alla on suojaverkossa samanlainen reikä kuin satalankun tomaatissa.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

spede10 kirjoitti:Kuis se on, onko C240 -98 farkun turpiinissa tyhjennysroppu? Ainakin alla on suojaverkossa samanlainen reikä kuin satalankun tomaatissa.
On. Jää pois muistaakseni vm. 2000 paikkeilla.
JariN
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Hyvä, voi vaihtaa ihan perinteisesti öljyt.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1065
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Oon käyny secciin vähän kyselemässä laatikkoöljyn vaihtohintoja. Eri huolloilla tuntuu olevan erilaiset tyylit vaihtaa öljyt. Toiset ottaa vaan pohjan pois ja puhdistaa, vaihtaa suodattimen ja tiivisteet. Tällä tavoin tehdyn öljynvaihdon hinta pyörii 100 euron tuntumassa. Mutta oisko sitte parempi vaihdattaa öljyt silleen, että puhdistetaan koko järjestelmä? Tai miten se itse asiassa edes tehdään? Vai riittääkö pelkästään se että otetaan pohja vaan pois..
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

No siinä sun SECissä kun on nimenomaan tyhjennysproppu myös turbiinissa, mikähän siinä on kun sitä eivät tyhjentäisi?
Silloin tulisi lähes kaikki öljyt vaihtoon, 8-9 litraa muistaakseni.
Suurin lisätyö on pyörittää proppu kohdalle.
Täyttäessä kaadetaan ensin laatikkoon vaikka 4-5 litraa, sitten hetkeksi käymään että turbiini täyttyy ja lisää öljyä.
Jos kaataa enempi kerralla voi tulla öljyt huohottimesta lattialle.
JariN
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Aki P kirjoitti:Kyllähän se virallisesti kuuluisi huuhtomalla vaihtaa 120tkm välein, mutta milläs tavalla se on huonompi vaihtoehto vaihtaa se suodatin ja 3,5L öljyä 60tkm välein :? Oli miten oli niin öljyn vaihto on halvinta remonttia mitä tuohon laatikkoon voi tehdä :idea:
Aivan turhaa yleisesti venyttää sitä öljyn vaihtoa sinne 120tkm kohdalle sen takia että se on kallista? Vaikka voihan se joillain olla että kaikki luotot on menny jo siihen itse "statukseen" eikä ole enää varaa huollattaa :lol: :lol:

Kyllähän se sähkölaatikon virallinen moka on ettei niitä tarvis vaihtaa ollenkaan, mutta käytäntö osoittanut että,kannattaa vaihtaa 60000 välein,suodatin tiiviste ja vajaa 4 litraa öljyä,eikä ihmeitä kustanna jos vaihtaa samalla peräöljyt.
Vähän ihmetytti kun vuosi sitten ostin tuon Mersuni E320CDI vm.03 aj.25500km,Rosierilta Saksasta MB-liike ja siihen tuli vuoden takuu ja huolenpito sopimus,oli takakontissa Öljysuodatin, 8l Mobil 0-W40, polttoainesuodin,4l vaihteistoöljyä,vaihteiston suodatin ja pohjan tiiviste,ilmanpuhdistin,sisätilan raitisilmasuodatin , 3 pulloa jotain erikoista jarrunestettä,isompi 100amppeerin akku ja pyyhkijän sulat,mukana Veholle kirjelmä jossa käskettiin seuraavan huollon yhteydessä vaihtaa kaikki,ja lähettää työstä lasku,ja 32674km,nämä työt tehtiin ja työ oli 454,58 eikä pyyhkijän sulkia ole vieläkään tarvinnu vaihtaa,että kyllä sakemannikin tietää jotain vaihteistoöljyn vaihdosta,ja ihmetyttää miksi jo 30000jälkeen käskettiin vaihtaa vaan oliko se iästä johtuva homma kun 4 vuotta.Pitävät suomia näköjään melko ryssämaana kun luulevat ettei täällä ole edes osia,tai ovat niin nuukia että pistävät omat osat mukaan,niin ei veho pääse kusettaan.
Vaihteisto öljyn vaihto, työn osuus näyttää olevan sinetin kanssa 107,59
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Joo, kyllä ne automaatin öljyt on hyvä vaihtaa ajoissa. On siellä semmoinen puuro sisällä, jos ajeltu muutama satatuhatta samoilla öljyillä.

Tämmöset lauhat talvet säästää laatikoita, kun huonotkin öljyt lähtee nopeammin liikkeelle. Koko muukin auto pääsee helpommalla, koria lukuunottamatta.
Vastaa Viestiin