Pidänkö bensa-auton vai onko dieselin osto edessä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Carnetti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 12.08.2006 18:20

Pidänkö bensa-auton vai onko dieselin osto edessä?

Viesti Kirjoittaja Carnetti »

Maaliskuusta lähtien auton käyttö lisääntyy merkittävästi ja kilometrejä
kertyy n. 1000-1500 km kuukausittain.

Nyt autona on 200E -89 2.0 automaatti, bensaversio
Auton kulutus on kohtuukova, jotain 10 litraa matka-ajossa, 12-13 litraa
kaupungissa.

Ensi vuonna käyttö jatkuu samana kuin nytkin eli kilsoja kertyy
vuodessa likimain 10000 km

Olen katsonut w124 korisen auton kulutuksia diesel mallisena ja ne ovat olleet positiivinen yllätys. Automaatista pidän mutta manuaali menee myös.


1. Kannattaako vaihto dieseliin, perusteluja joka tapauksessa, kiitos
2. Kannattaako kulutuksen puolesta valita 2.0, 2,5 vai 3.0 -litrainen?


Kiitos jo etukäteen :)
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Jos ajat 18 tkm vuodessa, niin tuon bensa-auton pitäisi mennä se
matka 2000 litralla ja kuluja on 2800 euroa. Aika iso on tuo kulutus,
kannattaisi varmaan tarkistaa säädöt. Itse en saanut kuutoskoneisiakaan
bensamersuja syömään noin paljon vaikka painoin kaasua.

Diesel voisi mennä kahdeksalla litralla sata kilometriä eli 1440 litralla
koko vuoden. Se maksaisi noin 1700 euroa. Säästöä bensa-autoon
tulisi 1100 euroa, josta dieselveroa menisi noin puolet ja puolet jäisi
käteen.

Kymppitonnin ajolla diesel taitaa mennä samoihin.

Joku saattaisi saada dieselin kulkemaan vähemmälläkin määrällä ainetta,
tosin ihan pienet esikammiodieselit eivät vastaa bensa-autoa kulultaan.
Lisäksi sinulla taitaa olla raskas jalka tai lyhyttä ajoa. Se 200D on joka
tapauksessa nuukin ja 300D persoin aineelle.

Diesel kestää paremmin. Tuommoinen 250 turbodiesel alkuperäisenä tai
vain hiukan ruuvattuna voisi olla sopivan kulkeva. Jos syöttöä ei
ahnehdi liikaa, niin se ei ajamalla heti hajoa.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Jos autosi on hyväkuntoinen, älä vaihda sitä. Noin vähäisillä kilometreillä lienee sama, millä ajaa. Ota huomioon myös mahdollisen vaihdon aiheuttamat sekä arvonmuutoksen kustannukset. Automaatista ei minusta myöskään kannata luopua, erityisesti kaupunkiajossa, vaikka se kuluttaakin enemmän.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

Viesti Kirjoittaja geoman »

Älä vaihda autoasi. On mahdollista, että haittamaksut sekä dieselpolttoaineen hinta muuttuvat kun diesel:in kysyntä lisääntyy. Saattaa olla, että seuraavana aletaan mittaamaan hiukkaspäästöjä ja silloin diesel on epäedullisemmassa asemassa.

Diesel on hyödyllinen polttoaine teollisuudelle. Käsitykseni on, että bensiinin ja dieselöljyn hinta lähestyy toisiaan. Bensiini on öljynjalostuksen "ylijäämätuote" - nyt sille on kysyntää esim. Yhdysvalloissa.

Poliitikkojen mieli verotusten ja haittamaksujen suhteen voi muuttua nopeastikin - poliitikot ovat autoteollisuuden parhaita lobbaajia.
Carnetti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 12.08.2006 18:20

Viesti Kirjoittaja Carnetti »

geoman kirjoitti:Älä vaihda autoasi. On mahdollista, että haittamaksut sekä dieselpolttoaineen hinta muuttuvat kun diesel:in kysyntä lisääntyy. Saattaa olla, että seuraavana aletaan mittaamaan hiukkaspäästöjä ja silloin diesel on epäedullisemmassa asemassa.

Diesel on hyödyllinen polttoaine teollisuudelle. Käsitykseni on, että bensiinin ja dieselöljyn hinta lähestyy toisiaan. Bensiini on öljynjalostuksen "ylijäämätuote" - nyt sille on kysyntää esim. Yhdysvalloissa.

Poliitikkojen mieli verotusten ja haittamaksujen suhteen voi muuttua nopeastikin - poliitikot ovat autoteollisuuden parhaita lobbaajia.

Kiitoksia tähänastisista vastauksista, mielelelläni en vaihtaisi dieseliin.
Pidän kuitenkin tästä autosta kovasti, auto on yllättävän ripeä 2-litraiseksi.
Ajoltaan kunnossa ja vakionopeudensäätimen kanssa pidemmätkin matkat ovat mukavia.
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Jotenkin tuo kulutus kuulostaa liian isolta. Itse ajoin viime kesänä taajamajoa 10l/100km. Maantie/moottoritieajossa meni 8l/100km. Enimmillään tuo on kuluttanut 10,5 ja silloinkin oli lyhyttä taajama-ajoa kylmillä ilmoilla.Tietysti tuo automaatti tuo vähän lisää, mutta pari litraa tuntuu jo melko kohtuuttomalta. Ja eikös tuo ole vielä ruiskupeli. Itse ajelen kaasarilla.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Tätä kulutusasiaa on puitu monesti, mutta laitampahan vielä tähän kertaalleen.

Eli oma 300TD (Farmari - Ei Turbo) automaatti on pienimmillään kulkenut minun käskyssä 6,2 ltr / 100 km, mutta keskimäärin sanoisin että 7,5 on normaali kulutus ajossa kun ajossa laillisilla nopeuksilla.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
mese230te
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 25.01.2004 08:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mese230te »

Ei tuo kulutus mitenkään mahdottomalta kuullosta, oma 230 meni suunnilleen samoihin.
MB 220 CDI T A S211 Elegance 2009
Vanhat
MB 220 CDI T -02
MB 230 TE -90
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Ei se noin vähillä kilsoilla kannata edes harkita vaihtavansa dieseliin. Häviät siinä vaihdossa kuitenkin, eikä vuotuinen säästö päätä huimaa... Ja tuskin dieselillä ajaminen ainakaan halventuu tulevaisuudessa. Tietty jos ostat jonku A-sarjan Mersun, mikä menee alle 4 litralla / 100 km niin sehän on tietty säästävä peli... ;)
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

190D:n mittariin on kertynyt 480tkm ilman tekniikkapuolen remontteja, öljyjä ja suodattimia vaihtamalla. Siinä yksi syy siirtyä pois noista kynttilöillä käyvistä harrasteautoista.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Aapo.T kirjoitti:...Siinä yksi syy siirtyä pois noista kynttilöillä käyvistä harrasteautoista.
Oletko muuten verrannut kynttilän tuoksua öljypolttimen tuoksuun ;-)

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

tomant kirjoitti:
Aapo.T kirjoitti:...Siinä yksi syy siirtyä pois noista kynttilöillä käyvistä harrasteautoista.
Oletko muuten verrannut kynttilän tuoksua öljypolttimen tuoksuun ;-)

tomant
"öljynpolttimessa" on paljon miehekkäämmät tuoksut..

alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni, dieseliä suosisin.. :roll:
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Rammstein69 kirjoitti:
tomant kirjoitti:
Aapo.T kirjoitti:...Siinä yksi syy siirtyä pois noista kynttilöillä käyvistä harrasteautoista.
Oletko muuten verrannut kynttilän tuoksua öljypolttimen tuoksuun ;-)

tomant
"öljynpolttimessa" on paljon miehekkäämmät tuoksut..

alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni, dieseliä suosisin.. :roll:
Olen, öljylampuissa on parempi tuoksu :wink:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
äm-ällä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Su 20.01.2008 20:15
Paikkakunta: eteläpohojammaa
Viesti:

Mä vaihdoin dieselistä bensaan

Viesti Kirjoittaja äm-ällä »

Mulla oli toyota land-cruiser, mut kun taas oli dsl verot noussu, ni päätin et toi auto lähtee pihasta nyt!!! Ajan vuodessa n 18000 km, eli aika vähän ja laskin et saan pelkän dsl veron hinnalla tohon meseen 4 kk:n bensat ja ku toi on pienellä :oops: moottorilla niin vakuutuksetki putos aika tuntuvasti.

Laskettiin et nyt alkaa olla jo samalla kulutuksella 38 tkm/v tarvittava ajomäärä niin kannattaa ajaa dsl autolla. Tulos ei oleellisesti muuttunut, et oliko laskennas land-cruiser vai avensis.

Säästän n 1100 e vuosi kun ajan bensa autolla.
Vastaa Viestiin