...että ei ole niihin lehtien testauksiin aina uskomista. Niissä kun ei testejä tehdä kunnolla autossa ja myös kuulustella elementtejä äärirajoille asti.
Nyt on jo aivan pakko avautua kun on jo niin paljon mennyt turhaa rahaa itseltäni ja muutamalta muulta henkilöltä. Toivottavasti joku tästä jotain rahan arvoista tietoa saa itselleen jotta ei tarvitse pettyä.
Taustatiedot:
testissä subbarit, 1kpl 12" Raptor ja 2kpl 12" Predator, kaikki uusina suoraan paketista ja kunnollisen sisäänajon jälkeen ennen ensimmäisiä äärimmäisiä pyristyksiä.
Testikotelot:
Raptorille 45l suljettu, 65l refleksi @32Hz ja 4.asteen bandbass(mittoja en enää muista sillä kotelo on jo myyty pois). Kaikki kotelot tunnettuun tapaan suunniteltu ohjelmalla ja varmistettu myös ettei valmistajan suositus poikkea radikaalisti noista.
Predatorille samat kotelot kuin raptorille ja lisäksi 30l suljettu ja 52l refleksi @35Hz. eli VIISI eri koteloa.
Testissä päätteinä:
1. Monacor Wanted 2/600
2. DLS A6
3. Lanzar Optidrive joku...
4. Monacor Wanted 1/800D
Ja kytkentöinä kokeilimme lähes kaikkia mahdollisia mitä nyt kahden vuorokauden yhteensä kestoltaan olevan testin aikana kerkesimme.
Diagnoosi:
Molemmat elementit soivat pirun hyvin tiettyyn pisteeseen asti mutta kun ryhdyimme vähänkään hakemaan pientä tuntumaa äänenpaineen suhteen, kaikista koteloista kaikilla elementeillä kuuluu aivan järkyttävä paukahdus, sellainen terävä napsahdus.
Ja hetken testattuamme ja haisteltuamme totesimme että elementit ovat edelleenkin aivan samassa iskussa kuin olivat uutenakin päivää aiemmin, nostimme boksin auton takapenkille ja päätimme katsoa että mitä kyseisessä vaiheessa oikein tapahtuu...
Ja kyllähän siinä niin käy että se kamala napsahdus kuuluu yläripustuksesta kaikissa kolmessa elementissä. Herääkin kysymys että onko kyseessä jokin vakava suunnitteluvirhe elementtien ripustusmateriaaleissa vai mikä oikein on homman nimi?
Nyt, pitkän testailun ja rahan tuhlailun jälkeen voin ainakin todeta että jokin tässä nyt mättää ja pahasti.
Ikinä ei ole millään halpissubbareillakaan tullut moista vastaan, mutta että nyt ja tämän hintaluokan subeilla...
Ei pysty käsittämään.
PS. Valitettavasti ei ole tarpeeksi rahaa jatkaa testailua, joten ostin itse tilalle testatusti toimivan elementin ja harmittaa vain kun saksalaisten testien mukaan olivat hyviäkin subbareita ja niitä sitten asensin parin asiakkaan autoonkin. Nyt pitää vain nolosti todeta että jos vähääkään haluavat painetta tulevan, pitää suositella vaihtamaan merkkiä.
Monacor Subwoofers -kallis testi mutta tulipa todettua...
Lainaus Autosoundin palstalta:
taidanpa soittaa kaikille asianomaisille ja pyytää palauttamaan yhdessä kaikki elementit valmistajalle...
Että näin.Samuli Saarimaa kirjoitti:Fakta tietoa:
- monacor subbarin rakenne on sellainen että johtimet katkeaa ennen kuin pohjaa puhekela.
Eli paukahdus kuuluu johtimista olen tavannut pari yksilöä jossa näin on käynyt.
taidanpa soittaa kaikille asianomaisille ja pyytää palauttamaan yhdessä kaikki elementit valmistajalle...
ratkaisu ongelmaan
Maahantuojalle suuri kiitos erittäin tyhjentävistä vastauksista.
Ratkaisu:
ainakin predatoreiden tapauksessa, elementille pitää tehdä joko 6. asteen bandbasskotelo jolla saadaan jyrkästi leikattua taajuudet 32 - 50HZ väliin tai sitten kuten Audissa tein (tilan puutteen takia suljettu kotelo) jakosuotimilla 24dB/oct subsonic-suodatuksen 30Hz ja Alipäästö 24dB/oct 48Hz.
Tällöin subbarin liikerata pysyy kontrollissa ja puhekela ei pääse pohjaamaan.
Tosin nyt pitää vaihtaa sitten huomattavasti järeämmät midbassot jotta tuon jaon tiputtamisen aiheuttama "50-70Hz kuilu" saadaan korjattua.
Ratkaisu:
ainakin predatoreiden tapauksessa, elementille pitää tehdä joko 6. asteen bandbasskotelo jolla saadaan jyrkästi leikattua taajuudet 32 - 50HZ väliin tai sitten kuten Audissa tein (tilan puutteen takia suljettu kotelo) jakosuotimilla 24dB/oct subsonic-suodatuksen 30Hz ja Alipäästö 24dB/oct 48Hz.
Tällöin subbarin liikerata pysyy kontrollissa ja puhekela ei pääse pohjaamaan.
Tosin nyt pitää vaihtaa sitten huomattavasti järeämmät midbassot jotta tuon jaon tiputtamisen aiheuttama "50-70Hz kuilu" saadaan korjattua.