Garrett gt32 miten toimisi 200d:ssä?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Garrett gt32 miten toimisi 200d:ssä?

Viesti Kirjoittaja jeemu »

200d tarvisi vierelleen ahtimen. Löytyisi otsikon mukainen ahdin 47mm imu ja 55mm pakosivillä, pako ar on .78 jaettu. Miten mahtaisi soveltua moottoriin johon "kaikki" temput tehtynä?

Tev. Mb rookie
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Vaikuttas aika toimivalta, jos isotappinen pumppu kyljessä kiinni. Ehkei kuitenkaan aivan alhaalla vielä heräile, mutta kuulostas aika passelilta, jos tehoa haetaan 200+ hepoa.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

JP74 kirjoitti:Vaikuttas aika toimivalta, jos isotappinen pumppu kyljessä kiinni. Ehkei kuitenkaan aivan alhaalla vielä heräile, mutta kuulostas aika passelilta, jos tehoa haetaan 200+ hepoa.
Ei ole vielä. Moottoriin tulee mynä pumppu, kansityöt, paremmat veivit yms muut pakolliset. Teho tavoitteet lähempänä 3 kuin 2 sataa :roll:
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

GT- piisaa jonnekkin 300hp hujakoille yhdestä bmw koneisesta (2.5 diiselissä) omegasta 297hp ja suti rulilla... :lol:

en vaan muista tarkempia arvoja turbosta..
Itse tein ja säästin
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

petska kirjoitti:GT- piisaa jonnekkin 300hp hujakoille yhdestä bmw koneisesta (2.5 diiselissä) omegasta 297hp ja suti rulilla... :lol:

en vaan muista tarkempia arvoja turbosta..
Sama ahdin mutta portillinen ja .63 pako ar:llä. Tuo varmasti olisi tähänkin projektiin parempi.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Pistä mieluummin samainen gt32 mutta juuttuvilla siivillä. Riittää yli 350hv ja herää tyhjäkäynniltä... :wink:
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Ja ohjauksen toteutus on puoli-ilmaista :D No ei sitä kuitenkaan enää tarvitse itse keksiä kun se pyörä pyörii jo ja tuntuu jopa pelaavan.
diipa daapa...
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

norsu kirjoitti:Pistä mieluummin samainen gt32 mutta juuttuvilla siivillä. Riittää yli 350hv ja herää tyhjäkäynniltä... :wink:
Tuohan se olisi. Mistäs noita saisi? Täytyy laittaa harkintaan.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Sellaista tiedustelisin, että missä 4 sylinterisessä on käytetty tuota metallitiivistettä. Tilasin tuossa kokeeksi 220d:n tiivisteen, mutta oli massa tiiviste.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

olisko om 604 moottori
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

jmo2204 kirjoitti:olisko om 604 moottori
Juurikin tuollaisen Mb w210 220d om604 moottorin tiivisteen tilasin, eikä ollut metalli.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Tilaa veholta alkuperäinen tiiviste :wink:
RED POWER IHC DT-358
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

jeemu kirjoitti:
petska kirjoitti:GT- piisaa jonnekkin 300hp hujakoille yhdestä bmw koneisesta (2.5 diiselissä) omegasta 297hp ja suti rulilla... :lol:

en vaan muista tarkempia arvoja turbosta..
Sama ahdin mutta portillinen ja .63 pako ar:llä. Tuo varmasti olisi tähänkin projektiin parempi.
olisi muistikuva et omegassa on jollain 0.8 ar suhteella ja 0.63 voi olla kaksataa naksuun sopiva....
Itse tein ja säästin
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

jeemu kirjoitti:
norsu kirjoitti:Pistä mieluummin samainen gt32 mutta juuttuvilla siivillä. Riittää yli 350hv ja herää tyhjäkäynniltä... :wink:
Tuohan se olisi. Mistäs noita saisi? Täytyy laittaa harkintaan.
Minultahan noita saa. 8)

Totuus tuosta on kuitenkin aivan kuten Hatemi jo sanoikin: Ohjaus tuohon on KALLIS, mutta ilman sitä tuo ahdin on viraton.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

norsu kirjoitti:
jeemu kirjoitti:
norsu kirjoitti:Pistä mieluummin samainen gt32 mutta juuttuvilla siivillä. Riittää yli 350hv ja herää tyhjäkäynniltä... :wink:
Tuohan se olisi. Mistäs noita saisi? Täytyy laittaa harkintaan.
Minultahan noita saa. 8)

Totuus tuosta on kuitenkin aivan kuten Hatemi jo sanoikin: Ohjaus tuohon on KALLIS, mutta ilman sitä tuo ahdin on viraton.
Niin, mehän keskusteltiinkin aikaisemmin tuosta yv:llä. Makia elämä maksaa :)
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

petska kirjoitti:
jeemu kirjoitti:
petska kirjoitti:GT- piisaa jonnekkin 300hp hujakoille yhdestä bmw koneisesta (2.5 diiselissä) omegasta 297hp ja suti rulilla... :lol:

en vaan muista tarkempia arvoja turbosta..
Sama ahdin mutta portillinen ja .63 pako ar:llä. Tuo varmasti olisi tähänkin projektiin parempi.
olisi muistikuva et omegassa on jollain 0.8 ar suhteella ja 0.63 voi olla kaksataa naksuun sopiva....
Jos nyt puhutaan siitä valkoisesta b omegasta niin siinä olevan gt32:sen pakopesä on .68 ar:llä. En itsekkään tarkkaan muista mutta taisi imu siipi olla 47mm ja pako siipi 55mm.

No oli miten oli, tämä 200d projekti jäi tähän, talliin tuli om605 mihin tungen tuon 32:sen.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

taitaa olla pieni 605 kylkeen...tuntuu vaativan 2bar painetta....et omegassa pelaa kunnolla...pikkuisen isompi kompura ehkä pitäisi olla...en tiennyt et se olikin noin pieni...
Itse tein ja säästin
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Noh josko tuota kokeilis. Kapeakantisessa 300:ssa kuuleman mukaan toimii erittäinkin hienosti. Tästähän ei olla hakemassa kaikkia hevosia irti. Toki saa julkaista tietonsa jos parempi ahdin vaihtoehto on tiedossa.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

juu niin kuulemma pelaa...ja miksei pelaisi on aika passeli käyttöturbo...
Itse tein ja säästin
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 356
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Viesti Kirjoittaja hentar »

Moi Norsu.

Ei löytyis gt 25? Mulla 290 td, ja akselilla sen verran välystä että tarttis tehdä jotakin?

Ari
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

290:iin lienee OM606:n vakioturbo aika helppo upgrade-ahdin, kun menee suoraan pakosarjaan kiinni.
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Tämäkin menee vähän aiheesta ohi ,mutta kun täällä on puhuttu ar. luvusta
Meneeko ar luku ja pakosiiven koko yleensa käsikädessä
mulla on carret 3/4 missä on pakosiiven koko 57,5mm ar63 ja vakio t03 on 50mm ar48
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

sunbeam kirjoitti:Tämäkin menee vähän aiheesta ohi ,mutta kun täällä on puhuttu ar. luvusta
Meneeko ar luku ja pakosiiven koko yleensa käsikädessä
mulla on carret 3/4 missä on pakosiiven koko 57,5mm ar63 ja vakio t03 on 50mm ar48
A/R on kompressorin tai turbiinin torven alan suhde keskipisteen etäisyyteen akselista ilmaistuna tuumina. Esim. A/R=0,48 tuumaa. Siiven mitoilla ei ole merkitystä. Katso esim. http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... ch102.html

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Muutenkin kannattaa kahlata nuo Garrett:in sivut läpi. Aika paljon tietoa ja laskukaavoja näihin hommiin.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

tomant kirjoitti:
sunbeam kirjoitti:Tämäkin menee vähän aiheesta ohi ,mutta kun täällä on puhuttu ar. luvusta
Meneeko ar luku ja pakosiiven koko yleensa käsikädessä
mulla on carret 3/4 missä on pakosiiven koko 57,5mm ar63 ja vakio t03 on 50mm ar48
A/R on kompressorin tai turbiinin torven alan suhde keskipisteen etäisyyteen akselista ilmaistuna tuumina. Esim. A/R=0,48 tuumaa. Siiven mitoilla ei ole merkitystä. Katso esim. http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... ch102.html

tomant
Ihan yhtähyvin pinta-ala on neliösenttiä ja mainittu etäisyys senttejä jolloin a/r:n yksikkö on senttiä tai cm.
Torvi tunnetaan myös nieluna :) .
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

TDIfreak kirjoitti:
tomant kirjoitti:
sunbeam kirjoitti:Tämäkin menee vähän aiheesta ohi ,mutta kun täällä on puhuttu ar. luvusta
Meneeko ar luku ja pakosiiven koko yleensa käsikädessä
mulla on carret 3/4 missä on pakosiiven koko 57,5mm ar63 ja vakio t03 on 50mm ar48
A/R on kompressorin tai turbiinin torven alan suhde keskipisteen etäisyyteen akselista ilmaistuna tuumina. Esim. A/R=0,48 tuumaa. Siiven mitoilla ei ole merkitystä. Katso esim. http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... ch102.html

tomant
Ihan yhtähyvin pinta-ala on neliösenttiä ja mainittu etäisyys senttejä jolloin a/r:n yksikkö on senttiä tai cm.
Torvi tunnetaan myös nieluna :) .
Mitta voisi olla tietysti senttiäkin, mutta se on ilmeisesti tuumaa. Jos esimerkiksi pinta-ala on 1 neliötuuma ja etäisyys 2 tuumaa on A/R=0,5 tuumaa, mikä on tyypillinen arvo pienelle ahtimelle. Neliösentteinä vastaava olisi noin 6,45/5,08 eli 1,27 mikä on aivan erinäköinen ahdin. A/R=0,5 sentteinä johtaisi säteeseen 12,9 cm, mikä ei voi pitää paikkaansa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Just joo,onko toi ar=63 carrett pakopesä turhan pieni 2.9 dieseliin 7mm tapeilla ,talvi ahtimeksi vai tarviiko se jättää bensa koneisiin 350-400hv kuten myynti tekstissä luvattiin
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

sunbeam kirjoitti:Just joo,onko toi ar=63 carrett pakopesä turhan pieni 2.9 dieseliin 7mm tapeilla ,talvi ahtimeksi vai tarviiko se jättää bensa koneisiin 350-400hv kuten myynti tekstissä luvattiin
Tuossa on .63 pesällä oleva 32:nen http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=57463
Löytyy myös samalla siipi koolla olevaa ahdinta portittomalla .70 ar pesällä.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

sunbeam kirjoitti:Just joo,onko toi ar=63 carrett pakopesä turhan pieni 2.9 dieseliin 7mm tapeilla ,talvi ahtimeksi vai tarviiko se jättää bensa koneisiin 350-400hv kuten myynti tekstissä luvattiin
kokeile pakopainemittari vaan kiinni...

Minulla on 2.5 kapiakantisessa 54/58 siivillä oleva ahdin ja pako ar on tietääkseni 63.....pelaa parhaiten 1.5-1.7bar ahdoilla...1.7 aavistuksen karkaa pakopaineet mut reilut 100tkm olen jo ajellut... :shock: yksi sulake mennyt :shock:

32 carretissa on vähän pienempi compura puoli ja siivet siksi se ei tuo pakokaan ahdista....mut bmw diiselin kyleessä tarvi reilusti korkeammat ahdot mitä mun autossa toi switserin ja holsetin sekasikiö.... :lol:

mut kuitenkin 300hp kerhoon pukkas bemarinkin kones...ahtoja reilut 2bar

eli päätelmäksi et aika hyvä voipi olla toi 32 carretti 2.9 kapiakantiseenkin....kun ei vaan nosta ahtoja et alkaa pakopuoli ahdistaan..... :!:

ja soppapumppua ei tarvi ruuvata tappiin minullakin on mynän säätö puolessa välissä kun ei auttanut tuossa pari vuotta sitten ruuvata lisää ei vaikuttanut kun oli liian pikku paineet ja pikkuinen ahdin :lol: mitä penkissä testattiin....
Itse tein ja säästin
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Vois se näköjään toimia,tossa on imu puoli samankokoinen 58mm kun pakopuolikin ,mutta imun ar=50
Pakopaine mittari on jo mutta uuteen pakosarjaan tarvii laittaa lämpöanturikin paljon dieselissä lämmöt sais olla ?
On sit pari isompaa scwitseriä 60/60 ja 65/70 jos toi ei ole hyvä,mutta
niissä on paljon raskaampi akseli ja ne on huomattavasti isompia ulkomitaltaan
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Vastaa Viestiin