omistan mb 290td -96 josta jakokettinki meni poikki

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
sami g
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: La 01.12.2007 23:10
Paikkakunta: haapavesi

omistan mb 290td -96 josta jakokettinki meni poikki

Viesti Kirjoittaja sami g »

ja nokkaakseli on kolmena kappaleena. onko muilla ollut näin hyvää tuuria. mitähän kaikkea tuolta on särkynyt, kannattaakohan avata ja ottaa esim. kansi pois. vai pitääkö suosiolla katella uusi kone.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kansi pois niin selviää kannen kohtalo. Vventtiilit nyt varmaan menee uusiksi. samaten hydrauli nostajat. Ohjurit täytyy kyllä tarkistaa.

Jakopään kotelo olis myös tarkastaa. Että laahaimet on edes jotenkuten paikoillaan.

Mikähän tuon muuten on katkassut? alipaine pumppu?

Paljonko ajettu?
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

Kyllä moottori on kärsinyt melkoisen vaurion.
On vaikea näkemättä sanoa, miksi jakopäänketju on mennyt poikki.
Yksi lähes varma vaihtoehto on, että öljypumpun akseli on katkennut ja sitten jakopäänketju saa vauhtia..rikkoo rakenteita jakopäässä sekä kannessa.
Minulla on tiedossa kaksi OM 602-tyypin moottoria 2.9-litraista, joissa on molemmissa katkennut öljypumpun akseli.
Kyllä voi olla että kannattaa ottaa koko moottori pois, koska siellä on voinut tapahtua männillekin vaurioita männäntapin kohdalta. Kampiakselikin on tarkastettava sekä laakerinliuskojen kunto.
Se on kova kajaus kun mäntä huitasee aukiolevaan venttiiliin, nokka-akselin laakeripukit nousee ylös ja pahimmassa tapauksessa niinkuin sinulla käynyt...nokka-akseli kolmesta kohtaa poikki.
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Kiinnostaa paljonko ajettu ja syy katkeamiseen? Ihan sen vuoksi, että osaa ajoissa ennakoida vastavat vauriot.
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Tiedän tapauksen, jossa Mersun dieselmoottorista (24 venttiilinen) meni nokkaketju poikki tyhjäkäyntikieroksilla ja moottorista ei hajonnut muuta kuin jakopää (mm. nokka-akselin ketjupyörä). Ketjun katkeamisen syy taisi tuolloin olla alipainepumpun laakerista pudonnut kuula.

Näin uskomatonta tuuria ei vain liene jokaisessa ketjunkatkeamisessa.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

paloviita kirjoitti:Tiedän tapauksen, jossa Mersun dieselmoottorista (24 venttiilinen) meni nokkaketju poikki tyhjäkäyntikieroksilla ja moottorista ei hajonnut muuta kuin jakopää (mm. nokka-akselin ketjupyörä). Ketjun katkeamisen syy taisi tuolloin olla alipainepumpun laakerista pudonnut kuula.

Näin uskomatonta tuuria ei vain liene jokaisessa ketjunkatkeamisessa.
Kyllä on yllättävän pienillä vaurioilla säilytty tässä tapauksessa.
Kun moottorista menee jakoketju poikki, jää kaksi venttiiliä aina jonkinverran aukiasentoon. Vaikka olisikin tyhjäkäyntikierrokset moottorissa, männät vielä ehtii ennen pysähtymistä osua aukioleviin venttiileihin, ja yleensä sen sylinteriryhmän nokka-akselin laakeripukki rikkoontuu.
Mäntääkin tulee selvästi venttiilin jälki.
Alipainepumpun sisäkalujen putoaminen jakopäässä aiheuttaa jakoketjulle ja muille ketjurattaille juuri tuonkaltaisia vaurioita.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Vaikka olisikin tyhjäkäyntikierrokset moottorissa, männät vielä ehtii ennen pysähtymistä osua aukioleviin venttiileihin, ja yleensä sen sylinteriryhmän nokka-akselin laakeripukki rikkoontuu.
Mutta ei onneksi aina :D Ainakaan OM601:ssä.
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

vito500tkm kirjoitti:
Vaikka olisikin tyhjäkäyntikierrokset moottorissa, männät vielä ehtii ennen pysähtymistä osua aukioleviin venttiileihin, ja yleensä sen sylinteriryhmän nokka-akselin laakeripukki rikkoontuu.
Mutta ei onneksi aina :D Ainakaan OM601:ssä.
Kyllä tietääkseni 4-syliterisessäkin on aina kaksi venttiiliä jonkin verran auki, kun ketju katkeaa. Fysiikan lakien mukaan liike-energia ei heti lakkaa edestakaisin liikkuvista massoista. Poikkeuksena jos kampiakseli jämähtää jumiin.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

romuroope kirjoitti:
vito500tkm kirjoitti:
Vaikka olisikin tyhjäkäyntikierrokset moottorissa, männät vielä ehtii ennen pysähtymistä osua aukioleviin venttiileihin, ja yleensä sen sylinteriryhmän nokka-akselin laakeripukki rikkoontuu.
Mutta ei onneksi aina :D Ainakaan OM601:ssä.
Kyllä tietääkseni 4-syliterisessäkin on aina kaksi venttiiliä jonkin verran auki, kun ketju katkeaa. Fysiikan lakien mukaan liike-energia ei heti lakkaa edestakaisin liikkuvista massoista. Poikkeuksena jos kampiakseli jämähtää jumiin.
Joo, mutta kannesta ja alakerrasta ei välttämättä mene mitään rikki.

Otsikon autossa tuhoa on tullut jos nokkakin on kappaleina.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: omistan mb 290td -96 josta jakokettinki meni poikki

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

sami g kirjoitti:ja nokkaakseli on kolmena kappaleena. onko muilla ollut näin hyvää tuuria. mitähän kaikkea tuolta on särkynyt, kannattaakohan avata ja ottaa esim. kansi pois. vai pitääkö suosiolla katella uusi kone.
Otan osaa tapahtuneeseen :cry:

Ihan yleisen kiinnostuksen vuoksi mitä koneella ja ketjulla oli ajettu?
Vaihdettu muuta jakopään osaa?
sami g
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: La 01.12.2007 23:10
Paikkakunta: haapavesi

vika paikallistettu.

Viesti Kirjoittaja sami g »

ketju oli poikki, nokkaakseli oli poikki, kansi 1 kohalta venttiili palasina, sekä kannessa pieni jälki. 1 mäntä oli ihan palasina, sekä 4 männässä pieni jälki. auto oli ajettu 466tkm takuu metreillä. uusi kone tilattu meren takaa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Paljonko hintaa vanhalla lohkolla?

Lohko kiinnostaa jos sylintereihin ei tullu jälkiä. Muutkin ehjät osat voip kiinnostaa. :D
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Re: vika paikallistettu.

Viesti Kirjoittaja romuroope »

sami g kirjoitti:ketju oli poikki, nokkaakseli oli poikki, kansi 1 kohalta venttiili palasina, sekä kannessa pieni jälki. 1 mäntä oli ihan palasina, sekä 4 männässä pieni jälki. auto oli ajettu 466tkm takuu metreillä. uusi kone tilattu meren takaa.
Tätä vähän arvelinkin. Vauriot ovat yleensä tuota luokkaa.

On miehellä rahaa, kun uusi vain kelpaa ??!!
Kyllä tänä päivänä saa ostettua sopivasti kyseisiä moottoreita kolari- tai auto muuten ruostevauriollisesta.
No leikkiähän tämä minulta vain on. Kukin hakee parasta autoonsa.

Voisitko kuvailla, mistä tarkalleen jakopäänketju meni poikki.
Olen kiinnostunut, olisiko materiaalivaista tai jatkoskohdan huonosta liitosvirheestä kysymys ? Tarkka kuva vauriokohdasta ei olisi pahitteeksi. Voit tiedot lähettää myös yv:n kautta, sieltä saat sähköpostiosoitteen minne voit mailata kuvan.
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Re: vika paikallistettu.

Viesti Kirjoittaja Pena »

sami g kirjoitti:ketju oli poikki, nokkaakseli oli poikki, kansi 1 kohalta venttiili palasina, sekä kannessa pieni jälki. 1 mäntä oli ihan palasina, sekä 4 männässä pieni jälki. auto oli ajettu 466tkm takuu metreillä. uusi kone tilattu meren takaa.
Oliko alipainepumppu vielä ehjä? Ettei ollut syynä ketjun katkeamiseen.

Aika lailla näyttää 2- rivinen ketju kestävän sen 450...550 tkm keskimäärin ajaa ennen kuin katkee. Toinen tapaus tiedossa josta katkesi 550tkm kohdalla. Ei omistaja kehdannut vaihtaa, joten kopas kepillä jäätä.
Miten lie sitten todelliset mittarilukemat paikkansapitäviä näissä katkeamistapauksissa.
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Re: vika paikallistettu.

Viesti Kirjoittaja romuroope »

Pena kirjoitti:
sami g kirjoitti:ketju oli poikki, nokkaakseli oli poikki, kansi 1 kohalta venttiili palasina, sekä kannessa pieni jälki. 1 mäntä oli ihan palasina, sekä 4 männässä pieni jälki. auto oli ajettu 466tkm takuu metreillä. uusi kone tilattu meren takaa.
Oliko alipainepumppu vielä ehjä? Ettei ollut syynä ketjun katkeamiseen.

Aika lailla näyttää 2- rivinen ketju kestävän sen 450...550 tkm keskimäärin ajaa ennen kuin katkee. Toinen tapaus tiedossa josta katkesi 550tkm kohdalla. Ei omistaja kehdannut vaihtaa, joten kopas kepillä jäätä.
Miten lie sitten todelliset mittarilukemat paikkansapitäviä näissä katkeamistapauksissa.
Mersun dieselmoottoreihin on suositus jakopäänketjun vaidolle 200000 km. Kokemuksesta voin sanoa, että kun ketjulla on ajettu yli 350000 km,
alkaa ketju " krapistelemaan " jakopään alumiinirakenteisiin kiinni. Ketju on jo sen verran venynyt, ettei hydraulinen kiristys enää kiristä ketjua riittävästi.
Avatar
InsaneMe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: To 23.06.2005 15:12
Paikkakunta: Oulu

Re: vika paikallistettu.

Viesti Kirjoittaja InsaneMe »

romuroope kirjoitti: On miehellä rahaa, kun uusi vain kelpaa ??!!
Kyllä tänä päivänä saa ostettua sopivasti kyseisiä moottoreita kolari- tai auto muuten ruostevauriollisesta.
No leikkiähän tämä minulta vain on. Kukin hakee parasta autoonsa.
Eihän kyseinen henkilö pakosta meinaa aivan tuliterrää konetta hommata, jos sannoo uuven konneen hommaavansa niin voihan se "käytettykin" olla uusi tuohon autoon :wink: .

Pittää ruveta itelleki suunnitella tuota jakopään remppaa niin ei pääse sattuun kalliimpaa vahinkoa, ku ei tiiä millon on vaihettu se ketju sun muuta...


T.Sankari
M-B w210 290td
M-B w123 300TDT
M-B w126 500 SEL
sami g
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: La 01.12.2007 23:10
Paikkakunta: haapavesi

väärinkäsitys...

Viesti Kirjoittaja sami g »

en todellakaan ihan uutta ole tilannut, vaan sellasen varmaan alle miljoonan ajetun käyvän koneen. paljonko romuroopella kone olis maksanut? kyllä mä myyn kaikki mitä ylimääräiseksi jää. siinä on esim oulussa diesel turusella kunnostettu bumppu, alipainepummpu on täysin kunnossa, lohkossa ei jälkiä ja kannenkin käytän asiantuntijalla jos vaikka kannattais kunnostaa.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

200D:ssä mittarissa nyt 770tkm, orkkisketju. Ennakot säätelin pumpusta, vaikka ihmeen vähän ne mihinkään oli muuttuneet :shock: No hyväähän tuo ketjun vaihto tekee, mutta 200tkm tuntuu jo aika turhan tiuhalle vaihtovälille.
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

AM kirjoitti:200D:ssä mittarissa nyt 770tkm, orkkisketju. Ennakot säätelin pumpusta, vaikka ihmeen vähän ne mihinkään oli muuttuneet :shock: No hyväähän tuo ketjun vaihto tekee, mutta 200tkm tuntuu jo aika turhan tiuhalle vaihtovälille.

Niinpä niin, mutta varman päälle kun yritetään pelata, takuut ym. seikat huomioon ottaen !!??
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Itse vaihdatin 250.000 kohdalla ja ketju olikin aika venynyt.
Ei maksanut paljon ja nyt on mukava ajella, kun tuli ruiskutusennakko
samalla säädetyksi. Ketjun vaihtoi Vänttinen, jonka mielestä
350.000 olisi yläraja samalle ketjulle. Tosin kyseessä on OM603.
Avatar
Hulk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: Ma 02.02.2004 12:13
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Hulk »

Eikös se ole ollut tapana, että 500 000 tienoilla kansipahvi ja ketju uusiksi?
200d '86
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

Hulk kirjoitti:Eikös se ole ollut tapana, että 500 000 tienoilla kansipahvi ja ketju uusiksi?
Se on hyvin paljon kiinni siitä, miten moottoria kuormitetaan. Talvella käyntiin lämmittämättä...tai vedetään vaunua..peräkärryjä paljon.
Itse ainakin vaihtaisin Vehon suosituksen mukaan, jos auto on vielä uudehko ja kutakuinkin takuun piikissä. Kyllä muutenkin voisi ketjun vaihtaa 200000 ajokilometrin jälkeen, ainakin säädettävä ruiskutusennakko paikalleen, kallistamalla ruiskutuspumppua jonkin verran moottorin suuntaan edestäpäin katsottuna.
No nyt puhuin vanhemmista Mersuista ja dieseleistä.
Viimeksi muokannut romuroope, Ke 05.12.2007 17:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Vaihdetaanko takseihin muuten jakoketjuja takuuaikana? Noissahan nuo kilometrit tulee joskus täyteen takuuaikana? Mersussahan on vuoden takuu muuten, ainakin yksityiskäytössä. Taksitakuu tais olla kauemmin voimassa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tuskimpa vaihdetaan. Ei taida jakoketjun vaihto kuulua huolto-ohjelmaan. Kuten ei automaattivaihteiston öljynvaihtokaan joku aika sitten.
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

Sen tiedän, ettei uuden automaattimersun, jossa on tiptronic-automaattivaihteisto, ei vaihdeta Vehon ilmoituksen mukaan koskaan öljyjä.
Se etteikö jakopäänketjun huolto kuulu takuuhuollon piiriin ??!!
Jos näin on, niin ei voi kuin ihmetellä. Tiedustelen asiaa seuraavana arkipäivänä Vehosta.
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Muistaakseni käyttöohjeen mukaisen huolto-ohjelman mukaisesti ketjun 1. tarkastus on 300 000 tkm kohdalla ja tarvittaessa tietysti vaihto. Voi olla että muistan ihan omiani.
sami g
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: La 01.12.2007 23:10
Paikkakunta: haapavesi

ketjun vaihdosta.

Viesti Kirjoittaja sami g »

meillä on ollut 310 ja sprintereitä taksissa 5kpl ja kaikilla ajettu vähintään 500 tkm jokaisella eikä ikinä ole ketjua vaihdettu eikä veholla edes ehdotettu.
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Re: ketjun vaihdosta.

Viesti Kirjoittaja romuroope »

sami g kirjoitti:meillä on ollut 310 ja sprintereitä taksissa 5kpl ja kaikilla ajettu vähintään 500 tkm jokaisella eikä ikinä ole ketjua vaihdettu eikä veholla edes ehdotettu.
Yllättävää kuulla Mersun..lähinnäkin Vehon huoltovarmuudesta.

Voipa tietenkin olla, että ketjun -ja rattaiden materiaalit on saatu yhteensopivaksi kulutuskestävyydeltään ja hyvien öljyjen ansiosta niin hyväksi, ettei kokemusperäisesti ketjuja tarvitse vaihtaa niin usein.
Ei tarvitse montaa vuotta mennä taaksepäin, kun ketjun vaihtoväliksi suositeltiin 200000 km.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Tuli mieleen että millä kilometreillä kiristimen kisko on kulunut puhki? Ex 200D:ssä kisko oli kulunut lähes puhki. Eräänä aamuna ketju pääsi hyppäämään heti käynnistyksen jälkeen. Autolla oli ajettu vähintään 600tkm (km mittari rikki) ehkä miljoona oli lähempänä todellista. Ketju siis hyppäsi nokalta hampaalla, eikä mennyt poikki. Vai olisko hyppääminen johtunut kuitenkin kuluneesta ketjusta ennemmin kuin kuluneesta kiristimen kiskosta :roll:
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Vaihtoväliksi Veho on ilmoittanut 300000km :!:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Vastaa Viestiin