omistan mb 290td -96 josta jakokettinki meni poikki
omistan mb 290td -96 josta jakokettinki meni poikki
ja nokkaakseli on kolmena kappaleena. onko muilla ollut näin hyvää tuuria. mitähän kaikkea tuolta on särkynyt, kannattaakohan avata ja ottaa esim. kansi pois. vai pitääkö suosiolla katella uusi kone.
Kyllä moottori on kärsinyt melkoisen vaurion.
On vaikea näkemättä sanoa, miksi jakopäänketju on mennyt poikki.
Yksi lähes varma vaihtoehto on, että öljypumpun akseli on katkennut ja sitten jakopäänketju saa vauhtia..rikkoo rakenteita jakopäässä sekä kannessa.
Minulla on tiedossa kaksi OM 602-tyypin moottoria 2.9-litraista, joissa on molemmissa katkennut öljypumpun akseli.
Kyllä voi olla että kannattaa ottaa koko moottori pois, koska siellä on voinut tapahtua männillekin vaurioita männäntapin kohdalta. Kampiakselikin on tarkastettava sekä laakerinliuskojen kunto.
Se on kova kajaus kun mäntä huitasee aukiolevaan venttiiliin, nokka-akselin laakeripukit nousee ylös ja pahimmassa tapauksessa niinkuin sinulla käynyt...nokka-akseli kolmesta kohtaa poikki.
On vaikea näkemättä sanoa, miksi jakopäänketju on mennyt poikki.
Yksi lähes varma vaihtoehto on, että öljypumpun akseli on katkennut ja sitten jakopäänketju saa vauhtia..rikkoo rakenteita jakopäässä sekä kannessa.
Minulla on tiedossa kaksi OM 602-tyypin moottoria 2.9-litraista, joissa on molemmissa katkennut öljypumpun akseli.
Kyllä voi olla että kannattaa ottaa koko moottori pois, koska siellä on voinut tapahtua männillekin vaurioita männäntapin kohdalta. Kampiakselikin on tarkastettava sekä laakerinliuskojen kunto.
Se on kova kajaus kun mäntä huitasee aukiolevaan venttiiliin, nokka-akselin laakeripukit nousee ylös ja pahimmassa tapauksessa niinkuin sinulla käynyt...nokka-akseli kolmesta kohtaa poikki.
Tiedän tapauksen, jossa Mersun dieselmoottorista (24 venttiilinen) meni nokkaketju poikki tyhjäkäyntikieroksilla ja moottorista ei hajonnut muuta kuin jakopää (mm. nokka-akselin ketjupyörä). Ketjun katkeamisen syy taisi tuolloin olla alipainepumpun laakerista pudonnut kuula.
Näin uskomatonta tuuria ei vain liene jokaisessa ketjunkatkeamisessa.
Näin uskomatonta tuuria ei vain liene jokaisessa ketjunkatkeamisessa.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Kyllä on yllättävän pienillä vaurioilla säilytty tässä tapauksessa.paloviita kirjoitti:Tiedän tapauksen, jossa Mersun dieselmoottorista (24 venttiilinen) meni nokkaketju poikki tyhjäkäyntikieroksilla ja moottorista ei hajonnut muuta kuin jakopää (mm. nokka-akselin ketjupyörä). Ketjun katkeamisen syy taisi tuolloin olla alipainepumpun laakerista pudonnut kuula.
Näin uskomatonta tuuria ei vain liene jokaisessa ketjunkatkeamisessa.
Kun moottorista menee jakoketju poikki, jää kaksi venttiiliä aina jonkinverran aukiasentoon. Vaikka olisikin tyhjäkäyntikierrokset moottorissa, männät vielä ehtii ennen pysähtymistä osua aukioleviin venttiileihin, ja yleensä sen sylinteriryhmän nokka-akselin laakeripukki rikkoontuu.
Mäntääkin tulee selvästi venttiilin jälki.
Alipainepumpun sisäkalujen putoaminen jakopäässä aiheuttaa jakoketjulle ja muille ketjurattaille juuri tuonkaltaisia vaurioita.
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Kyllä tietääkseni 4-syliterisessäkin on aina kaksi venttiiliä jonkin verran auki, kun ketju katkeaa. Fysiikan lakien mukaan liike-energia ei heti lakkaa edestakaisin liikkuvista massoista. Poikkeuksena jos kampiakseli jämähtää jumiin.vito500tkm kirjoitti:Mutta ei onneksi ainaVaikka olisikin tyhjäkäyntikierrokset moottorissa, männät vielä ehtii ennen pysähtymistä osua aukioleviin venttiileihin, ja yleensä sen sylinteriryhmän nokka-akselin laakeripukki rikkoontuu.Ainakaan OM601:ssä.
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Joo, mutta kannesta ja alakerrasta ei välttämättä mene mitään rikki.romuroope kirjoitti:Kyllä tietääkseni 4-syliterisessäkin on aina kaksi venttiiliä jonkin verran auki, kun ketju katkeaa. Fysiikan lakien mukaan liike-energia ei heti lakkaa edestakaisin liikkuvista massoista. Poikkeuksena jos kampiakseli jämähtää jumiin.vito500tkm kirjoitti:Mutta ei onneksi ainaVaikka olisikin tyhjäkäyntikierrokset moottorissa, männät vielä ehtii ennen pysähtymistä osua aukioleviin venttiileihin, ja yleensä sen sylinteriryhmän nokka-akselin laakeripukki rikkoontuu.Ainakaan OM601:ssä.
Otsikon autossa tuhoa on tullut jos nokkakin on kappaleina.
Re: omistan mb 290td -96 josta jakokettinki meni poikki
Otan osaa tapahtuneeseensami g kirjoitti:ja nokkaakseli on kolmena kappaleena. onko muilla ollut näin hyvää tuuria. mitähän kaikkea tuolta on särkynyt, kannattaakohan avata ja ottaa esim. kansi pois. vai pitääkö suosiolla katella uusi kone.

Ihan yleisen kiinnostuksen vuoksi mitä koneella ja ketjulla oli ajettu?
Vaihdettu muuta jakopään osaa?
vika paikallistettu.
ketju oli poikki, nokkaakseli oli poikki, kansi 1 kohalta venttiili palasina, sekä kannessa pieni jälki. 1 mäntä oli ihan palasina, sekä 4 männässä pieni jälki. auto oli ajettu 466tkm takuu metreillä. uusi kone tilattu meren takaa.
Re: vika paikallistettu.
Tätä vähän arvelinkin. Vauriot ovat yleensä tuota luokkaa.sami g kirjoitti:ketju oli poikki, nokkaakseli oli poikki, kansi 1 kohalta venttiili palasina, sekä kannessa pieni jälki. 1 mäntä oli ihan palasina, sekä 4 männässä pieni jälki. auto oli ajettu 466tkm takuu metreillä. uusi kone tilattu meren takaa.
On miehellä rahaa, kun uusi vain kelpaa ??!!
Kyllä tänä päivänä saa ostettua sopivasti kyseisiä moottoreita kolari- tai auto muuten ruostevauriollisesta.
No leikkiähän tämä minulta vain on. Kukin hakee parasta autoonsa.
Voisitko kuvailla, mistä tarkalleen jakopäänketju meni poikki.
Olen kiinnostunut, olisiko materiaalivaista tai jatkoskohdan huonosta liitosvirheestä kysymys ? Tarkka kuva vauriokohdasta ei olisi pahitteeksi. Voit tiedot lähettää myös yv:n kautta, sieltä saat sähköpostiosoitteen minne voit mailata kuvan.
Re: vika paikallistettu.
Oliko alipainepumppu vielä ehjä? Ettei ollut syynä ketjun katkeamiseen.sami g kirjoitti:ketju oli poikki, nokkaakseli oli poikki, kansi 1 kohalta venttiili palasina, sekä kannessa pieni jälki. 1 mäntä oli ihan palasina, sekä 4 männässä pieni jälki. auto oli ajettu 466tkm takuu metreillä. uusi kone tilattu meren takaa.
Aika lailla näyttää 2- rivinen ketju kestävän sen 450...550 tkm keskimäärin ajaa ennen kuin katkee. Toinen tapaus tiedossa josta katkesi 550tkm kohdalla. Ei omistaja kehdannut vaihtaa, joten kopas kepillä jäätä.
Miten lie sitten todelliset mittarilukemat paikkansapitäviä näissä katkeamistapauksissa.
Re: vika paikallistettu.
Mersun dieselmoottoreihin on suositus jakopäänketjun vaidolle 200000 km. Kokemuksesta voin sanoa, että kun ketjulla on ajettu yli 350000 km,Pena kirjoitti:Oliko alipainepumppu vielä ehjä? Ettei ollut syynä ketjun katkeamiseen.sami g kirjoitti:ketju oli poikki, nokkaakseli oli poikki, kansi 1 kohalta venttiili palasina, sekä kannessa pieni jälki. 1 mäntä oli ihan palasina, sekä 4 männässä pieni jälki. auto oli ajettu 466tkm takuu metreillä. uusi kone tilattu meren takaa.
Aika lailla näyttää 2- rivinen ketju kestävän sen 450...550 tkm keskimäärin ajaa ennen kuin katkee. Toinen tapaus tiedossa josta katkesi 550tkm kohdalla. Ei omistaja kehdannut vaihtaa, joten kopas kepillä jäätä.
Miten lie sitten todelliset mittarilukemat paikkansapitäviä näissä katkeamistapauksissa.
alkaa ketju " krapistelemaan " jakopään alumiinirakenteisiin kiinni. Ketju on jo sen verran venynyt, ettei hydraulinen kiristys enää kiristä ketjua riittävästi.
Re: vika paikallistettu.
Eihän kyseinen henkilö pakosta meinaa aivan tuliterrää konetta hommata, jos sannoo uuven konneen hommaavansa niin voihan se "käytettykin" olla uusi tuohon autoonromuroope kirjoitti: On miehellä rahaa, kun uusi vain kelpaa ??!!
Kyllä tänä päivänä saa ostettua sopivasti kyseisiä moottoreita kolari- tai auto muuten ruostevauriollisesta.
No leikkiähän tämä minulta vain on. Kukin hakee parasta autoonsa.

Pittää ruveta itelleki suunnitella tuota jakopään remppaa niin ei pääse sattuun kalliimpaa vahinkoa, ku ei tiiä millon on vaihettu se ketju sun muuta...
T.Sankari
M-B w210 290td
M-B w123 300TDT
M-B w126 500 SEL
M-B w123 300TDT
M-B w126 500 SEL
väärinkäsitys...
en todellakaan ihan uutta ole tilannut, vaan sellasen varmaan alle miljoonan ajetun käyvän koneen. paljonko romuroopella kone olis maksanut? kyllä mä myyn kaikki mitä ylimääräiseksi jää. siinä on esim oulussa diesel turusella kunnostettu bumppu, alipainepummpu on täysin kunnossa, lohkossa ei jälkiä ja kannenkin käytän asiantuntijalla jos vaikka kannattais kunnostaa.
AM kirjoitti:200D:ssä mittarissa nyt 770tkm, orkkisketju. Ennakot säätelin pumpusta, vaikka ihmeen vähän ne mihinkään oli muuttuneetNo hyväähän tuo ketjun vaihto tekee, mutta 200tkm tuntuu jo aika turhan tiuhalle vaihtovälille.
Niinpä niin, mutta varman päälle kun yritetään pelata, takuut ym. seikat huomioon ottaen !!??
Se on hyvin paljon kiinni siitä, miten moottoria kuormitetaan. Talvella käyntiin lämmittämättä...tai vedetään vaunua..peräkärryjä paljon.Hulk kirjoitti:Eikös se ole ollut tapana, että 500 000 tienoilla kansipahvi ja ketju uusiksi?
Itse ainakin vaihtaisin Vehon suosituksen mukaan, jos auto on vielä uudehko ja kutakuinkin takuun piikissä. Kyllä muutenkin voisi ketjun vaihtaa 200000 ajokilometrin jälkeen, ainakin säädettävä ruiskutusennakko paikalleen, kallistamalla ruiskutuspumppua jonkin verran moottorin suuntaan edestäpäin katsottuna.
No nyt puhuin vanhemmista Mersuista ja dieseleistä.
Viimeksi muokannut romuroope, Ke 05.12.2007 17:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
ketjun vaihdosta.
meillä on ollut 310 ja sprintereitä taksissa 5kpl ja kaikilla ajettu vähintään 500 tkm jokaisella eikä ikinä ole ketjua vaihdettu eikä veholla edes ehdotettu.
Re: ketjun vaihdosta.
Yllättävää kuulla Mersun..lähinnäkin Vehon huoltovarmuudesta.sami g kirjoitti:meillä on ollut 310 ja sprintereitä taksissa 5kpl ja kaikilla ajettu vähintään 500 tkm jokaisella eikä ikinä ole ketjua vaihdettu eikä veholla edes ehdotettu.
Voipa tietenkin olla, että ketjun -ja rattaiden materiaalit on saatu yhteensopivaksi kulutuskestävyydeltään ja hyvien öljyjen ansiosta niin hyväksi, ettei kokemusperäisesti ketjuja tarvitse vaihtaa niin usein.
Ei tarvitse montaa vuotta mennä taaksepäin, kun ketjun vaihtoväliksi suositeltiin 200000 km.
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Tuli mieleen että millä kilometreillä kiristimen kisko on kulunut puhki? Ex 200D:ssä kisko oli kulunut lähes puhki. Eräänä aamuna ketju pääsi hyppäämään heti käynnistyksen jälkeen. Autolla oli ajettu vähintään 600tkm (km mittari rikki) ehkä miljoona oli lähempänä todellista. Ketju siis hyppäsi nokalta hampaalla, eikä mennyt poikki. Vai olisko hyppääminen johtunut kuitenkin kuluneesta ketjusta ennemmin kuin kuluneesta kiristimen kiskosta 
