w124 200d -93 rötää kylmänä
w124 200d -93 rötää kylmänä
kylmäkäynnistyksen jälkeen ei meinaa ottaa kierroksia, rötää vaan pirusti ja tuuppaa sinistä savua... pa-suodatin vaihdettu eikä ollut apua. mikähän moisen voisi aiheuttaa? ihan kuin suuttimet pitäisi niksutusta tuossa rötäämisen kohdalla, olisiko kuluneet suuttimet tuon vian aiheuttaja?
onkos noissa jonkinlainen kylmäkäynnistyspiiri joka pitää kierroksia korkeammalla kylmänä? kysyn koska ihan kuin tuo käynti paranisi laakista heti sen ajan kuluttua kun tuo piiri on päällä.
onkos noissa jonkinlainen kylmäkäynnistyspiiri joka pitää kierroksia korkeammalla kylmänä? kysyn koska ihan kuin tuo käynti paranisi laakista heti sen ajan kuluttua kun tuo piiri on päällä.
Nykyinen Auto: C180 -99
Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
kylmäkäynti
hehkuihin viittaisi kyllä vissiin,
on niissä kylmäkäyntipiiri sekä jälkihehkutustoiminto.
on niissä kylmäkäyntipiiri sekä jälkihehkutustoiminto.
Nykyiset : W124 230TE -90
Ford Transit 100L -89
Entiset :
W202 C180 -94
W124 200D -92
W201 190E -84
W126 300SEL -86
W124 E 200D -93
W124 300D -85
W124 200D -86
W123 230CE -82
+Iso liuta vääräuskoisten autoja
Ford Transit 100L -89
Entiset :
W202 C180 -94
W124 200D -92
W201 190E -84
W126 300SEL -86
W124 E 200D -93
W124 300D -85
W124 200D -86
W123 230CE -82
+Iso liuta vääräuskoisten autoja
Kyseisen auton moottorissa on ns. kylmäkäynnistyspiiri, joka pitää moottorin kierroksia tiettyyn lämpötilaan saakka korkeammalla.
Jos polttoaineen kierrossa on vähänkin ilmaa, moottori ei ota käynnistyksen jälkeen kunnolla kierroksia. Varmista polttoaineen siirtovuodot. Jos hienojakosuodattimen polttoainepinta laskee vähänkin, niin se pudottaa kierrokset alas ja suorittaa ns. automaatti-ilmauksen, jolloin ei saa painaa kaasua yhtään.
Jos suuttimet ns. kusee, toki se puhaltaa pakoputkesta siniharmaata savua niin kauan kunnes moottori lämpiää.
Vika voi olla myös pakokaasunkierrätyksen EGR-venttiilin läpässä,se voi olla osittain jumissa.
Suutinviat ja hehkuviat kyllä heiluttaa moottoria melkoisesti kylmäkäynnistyksen alkuaikana.
Jos moottorilla on ajettu samalla jakopäänketjulla 300 tkm, sekin aiheuttaa kylmäkäynnistyksessä käyntihäiriöitä..savuttaa ja ravistaa moottoria, mutta vain minuutin verran, sitten kun lämpenee kaikki on OK.
Jos polttoaineen kierrossa on vähänkin ilmaa, moottori ei ota käynnistyksen jälkeen kunnolla kierroksia. Varmista polttoaineen siirtovuodot. Jos hienojakosuodattimen polttoainepinta laskee vähänkin, niin se pudottaa kierrokset alas ja suorittaa ns. automaatti-ilmauksen, jolloin ei saa painaa kaasua yhtään.
Jos suuttimet ns. kusee, toki se puhaltaa pakoputkesta siniharmaata savua niin kauan kunnes moottori lämpiää.
Vika voi olla myös pakokaasunkierrätyksen EGR-venttiilin läpässä,se voi olla osittain jumissa.
Suutinviat ja hehkuviat kyllä heiluttaa moottoria melkoisesti kylmäkäynnistyksen alkuaikana.
Jos moottorilla on ajettu samalla jakopäänketjulla 300 tkm, sekin aiheuttaa kylmäkäynnistyksessä käyntihäiriöitä..savuttaa ja ravistaa moottoria, mutta vain minuutin verran, sitten kun lämpenee kaikki on OK.
Viimeksi muokannut hitsari, La 24.11.2007 23:42. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
eikös hehkun valon pitäisi jäädä palamaan jos tulppia on pimeänä, vai tarkoitatko että itse hehkureleessä olisi vika, tuo jälkihehkutus ei toimisi kunnolla vai?Mika.T kirjoitti:Tarkistaisin ne hehkut kuitenkin ensimmäisenä.
edit: joo taitaapi olla vika hehkuissa... hehkutin tänä aamuna reilusti pidempään kuin valon sammumiseen niin lähti nätisti käyntiin ja kun alkoi vähän ajan päästä rötäämään käänsin nopeasti virta-avaimen nollille ja takaisin käyntiasentoon jolloin hehkutti uudelleen ja käynti alkoi paranemaan taas... eli toi jälkihehkutuskohan tuossa nyt mättää? mikä sen jälkihehkutuksen pituuden määrää, hehkurelekö yksinään vai liittyykö se tuohon kylmäkäyntipiiriin jollain lailla? jos joku tietäisi niin osaisi lähteä tutkimaan vian syytä...
Viimeksi muokannut samip, Su 25.11.2007 10:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nykyinen Auto: C180 -99
Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
kuinkas ne voi testata? katsoin että suutinkärjet ei maksa kuin 24eur kappale, voikos ne vaihdella itse, tuleeko sillä konstilla hyvä vai pitäiskö viedä jonnekkin diesel-korjaamolle?jopi62 kirjoitti:suuttimissa jos vika voit testata ne ihan itse. toki pitää olla mittarit, ja nekään ei välttämättömät.
Nykyinen Auto: C180 -99
Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
No kun tuollaisen kysymyksen esität niin eihän sulla silloin varmaankaan ole siihen laitteita.samip kirjoitti: kuinkas ne voi testata?
Jos haluat varmistaa suuttimet, niin ota irti ja vie dieselpajalle, jossa ne tarkastetaan. Eihän niihin suipäin kannata ostaa jotain kärkiä, vanhathan voi olla paremmat kuin ne uudet halvat.
Kyllä minä epäilisin vahvasti tuota jälkihehkutusta.samip kirjoitti:... toi jälkihehkutuskohan tuossa nyt mättää? mikä sen jälkihehkutuksen pituuden määrää, hehkurelekö yksinään vai liittyykö se tuohon kylmäkäyntipiiriin jollain lailla?
Miten se nyt on? Onko Mersun jälkihehkutusaika vakio, niinkuin monissa sivistyneissä kulkupeleissä, vai vaihteleeko se lämpötila-anturin komentojen mukaan?
niin, jos saan alla olevan vastauksen alunperin niin kai se oli ihan luonnollinen kysymys????juhaoh kirjoitti:No kun tuollaisen kysymyksen esität niin eihän sulla silloin varmaankaan ole siihen laitteita.samip kirjoitti: kuinkas ne voi testata?
suuttimissa jos vika voit testata ne ihan itse. toki pitää olla mittarit, ja nekään ei välttämättömät.
mut asiaan, toi jälkihehkutuksen pituuden määräytyminen tosiaan kiinnostaa, tekeekö hehkurele sen ihan ominpäin ilman mitään tietoa moottorinlämpötilasta eli lähtisikö vikaa haarukoimaan pelkästään hehkureleestä vaiko jostain anturista...
KL-varaosat luettelosta pikaisesti tarkastettuna olisi rele sama vm.89:stä lähtien, pitääkö paikkansa? missä muuten hehkurele sijaitsee?
jos tästä viasta tuon releen uusinnalla selviää tuntuu 80euroa pikkurahalta.
Viimeksi muokannut samip, Su 25.11.2007 19:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Nykyinen Auto: C180 -99
Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
kyllä noihin hehkuihin edelleen päätyisin. ne vaihtoon ensiksi . en usko että noihin suuttimien kärkiin kovin helposti mitään tulee. omassa oli samanlaista vaivaa mikä korjaantui juurikin noilla hehkujen vaihdoilla. eihän se suuttimien kärkien vaihtokaan mikään ylivoimainen ole,putket irti runko irti ja sitten se kärki. siitä sitten näkee sen miten ruiskuttaa eli pissaako joku. en tiiä, en oo noita paljon ropannu.
Partanen.net
vielä noista suuttimista sen verran että jos päädyn tekemään tuon suutinrempan niin tekeekö noilla KL:n myymillä BOSCH:in suuttimilla mitään, tuntuisi niin helpolle vaihtoehdolle ostaa kokonaiset uudet suuttimet 105eur/kpl ja vaihtaa ne itte ja saahan noista vanhoista 29eur/kpl takaisin kun vie KL:lle vai onko parempi vaihtoehto korjauttaa asiansa osaavassa diesel-huollossa noi alkuperäiset omansa??
muistelin nimittäin että joskus joku kehui että vastaavan mesen suuttimista tuli äänekkäät kun oli uusittu käret... sitä en muista oliko ne mistä hankittu.
muistelin nimittäin että joskus joku kehui että vastaavan mesen suuttimista tuli äänekkäät kun oli uusittu käret... sitä en muista oliko ne mistä hankittu.
Nykyinen Auto: C180 -99
Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3146
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Äänen määrä asiantuntijoiden mukaan lisääntyy aina, kun suuttimet käytetään irti, varsinkin kaksisatasessa. Oma kolmesatanenkin kurnutti huomattavasti pahemmalla äänellä, kun suuttimet käytettiin irki ohivuotojen mittausta varten. Johtuupi kuulemma siitä, kun vaimentava karsta häviää välistä... Tiedä sitten, näin mulle on kerrottu
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Boschin suuttimet ääntää vähemmän kuin esim Monarkin. Mutta hinnassa on melkoinen ero.
Pienen käytön jälkeen hiljenee. Hioutuu paikalleen.
Jos autolla on jo ajettu mainitun verran ilman suutin rempaa, niin on jo aikakin vaihtaa...
Kysy nyt ensin paljonko kustantaa diesel-pajalla kärkien vaihto Epäilenpä, että saat saman, pelkän auton viemisen vaivalla, valmiiksi asti
Pienen käytön jälkeen hiljenee. Hioutuu paikalleen.
Jos autolla on jo ajettu mainitun verran ilman suutin rempaa, niin on jo aikakin vaihtaa...
Kysy nyt ensin paljonko kustantaa diesel-pajalla kärkien vaihto Epäilenpä, että saat saman, pelkän auton viemisen vaivalla, valmiiksi asti
autodidakti
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 138
- Liittynyt: Ma 24.07.2006 03:47
- Paikkakunta: Haukipudas/ Martinniemi
Omassa 124, 200D, -90, ilmeni eilen illalla, kylmastä käynnistäessä tuollaista rykimistä, samoin tänä aamulla. Mutta melko nopeasti käynti tasaantui (noin 15 - 20 sek. kuluttua) Hehun valo syttyi ihan normaalisti, sammui ja käynnistin. Käynnistyksen jälkeen merkkivalo syttyi uudelleen noin 20 - 30 sek. ajaksi. Tämän päivän auto oli lohkolämmityksessä, hehkun valo ei syttynyt ollenkaan avaimesta vääntämällä, auto käynnistyi ihan normaalisti, ei rykimistä, mutta hehkun valo syttyi käynnistyksen jälkeen noin 20 - 30 sek. ajaksi.
Elikkä vika ilmeisesti hehkutulpissa/ -tulpassa?
Joten kysymys kuuluu: Onko nuo tulpat iisi homma vaihtaa itse? Melko ahtaassa paikassa näyttää olevan? Sisältääkö toimenpide paljon kirosanoja ja muuta verenpainetta nostattavaa juttua?
Elikkä vika ilmeisesti hehkutulpissa/ -tulpassa?
Joten kysymys kuuluu: Onko nuo tulpat iisi homma vaihtaa itse? Melko ahtaassa paikassa näyttää olevan? Sisältääkö toimenpide paljon kirosanoja ja muuta verenpainetta nostattavaa juttua?
Itse aikoinaan olen tarkistanu tuon jälkihehkun toiminnan siten että laitan volttimittarin akun napoihin kiinni Tämän jälkeen kylmäkäynnistys ja mittaria seuraamaan mitä tapahtuu. Ex 200D:ssä pakkas startin jälkeen akun napajännite heti startin jälkeen oli noin 12V ja jonkin ajan päästä pompsahti 13.4V. Muistaakseni noin -5 asteen pakkasella jälkihehku kesti noin 10 - 15 sekuntia. Myöhemmin kun sitä osasi seurata jälkihehkun loppumisen huomasi selvästi myös ajovalojen kirkkaudessa. Joskus kun lohkon käyttö ei ollu mahdollista -20 asteessa jälkih:n aika venyi puoleen minuttiin jopa hieman yli.
Näin myös nykyisessä 300D:ssä. Erona se että jälkihehkuaika on lyhyempi.
Sellainen ero oli mun ja ukkelin (kummatkin 200D) autossa että mun jäi käymään pakkasesta riippumatta aina tasaiseen eikä rykimisiä ollu. Ukkelin taas lähti kyllä käymään ihan yhtälailla mutta ryki. Ukkelin on vm87 ja mun oli loppuvuoden 89. Kannen rakenne muuttuu 10/89 hieman. Eron huomaa siitä että suuttimet tulee uudemmassa hiukan vinosti kanteen kiinni kun taas vanhemmassa kohtisuoraan. Käyntiääni lämpimällä koneella oli siistimpi tässä uudemmassa. Joku Dieselpajan ukko selittikin teoriaa miksi näin. No syitä voi olla monia.
Näin myös nykyisessä 300D:ssä. Erona se että jälkihehkuaika on lyhyempi.
Sellainen ero oli mun ja ukkelin (kummatkin 200D) autossa että mun jäi käymään pakkasesta riippumatta aina tasaiseen eikä rykimisiä ollu. Ukkelin taas lähti kyllä käymään ihan yhtälailla mutta ryki. Ukkelin on vm87 ja mun oli loppuvuoden 89. Kannen rakenne muuttuu 10/89 hieman. Eron huomaa siitä että suuttimet tulee uudemmassa hiukan vinosti kanteen kiinni kun taas vanhemmassa kohtisuoraan. Käyntiääni lämpimällä koneella oli siistimpi tässä uudemmassa. Joku Dieselpajan ukko selittikin teoriaa miksi näin. No syitä voi olla monia.
Hehkut vaihtoonPostman kirjoitti:Omassa 124, 200D, -90, ilmeni eilen illalla, kylmastä käynnistäessä tuollaista rykimistä, samoin tänä aamulla. Mutta melko nopeasti käynti tasaantui (noin 15 - 20 sek. kuluttua) Hehun valo syttyi ihan normaalisti, sammui ja käynnistin. Käynnistyksen jälkeen merkkivalo syttyi uudelleen noin 20 - 30 sek. ajaksi.
Elikkä vika ilmeisesti hehkutulpissa/ -tulpassa?
Joten kysymys kuuluu: Onko nuo tulpat iisi homma vaihtaa itse? Melko ahtaassa paikassa näyttää olevan? Sisältääkö toimenpide paljon kirosanoja ja muuta verenpainetta nostattavaa juttua?
Yksinkertaisempi toimenpide kuin omassani http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 325#387325
Eikä kannatta kirosanoilla, niitä apujoukkoja matkaan pyytää, pahentaa vain tilannetta
autodidakti
varsinaisesti jälkihehkutusta ei ole tarkastettu, mutta hehkutusaika ilman käynnistystä on ainakin toooodella pitkä... voisiko vika kuitenkin olla sellainen että hehkutus loppuu kun auton käynnistää?
kiinnostaisi kyllä tosi paljon tietää että mikä tuon jälkihehkutuksen ajan pituuden määrää??? onko se pelkästään rele vai tuleeko moottorin lämpötilasta releelle informaatiota? releen käytin auki mut ei sieltä ainakaan mitään silmiinpistävää vikaa löytynyt.
kiinnostaisi kyllä tosi paljon tietää että mikä tuon jälkihehkutuksen ajan pituuden määrää??? onko se pelkästään rele vai tuleeko moottorin lämpötilasta releelle informaatiota? releen käytin auki mut ei sieltä ainakaan mitään silmiinpistävää vikaa löytynyt.
Nykyinen Auto: C180 -99
Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Niin ja lisätään vielä että akun napajännitteestä volttimittarillajuhaoh kirjoitti:Näkeehän tuon jälkihehkutuksen loppumisen ajovalojen tai sisävalon kirkastumisena auton käydessä.samip kirjoitti:.. voisiko vika kuitenkin olla sellainen että hehkutus loppuu kun auton käynnistää?
.
Olen mielestäni nähny grafin jossa esitetään hehkuaika sekunteina lämpötilan funktiona. Lämpötilatieto tulee ainakin Ex:200D_ssä moottorin lämpötila-anturilta. (Huomasi kun jotain hommaa tehdessä johto unohtui laittaa paikoilleen. Hehkuaika venyi ja venyi ulkona +15 lämmintä)