w124 200d -93 rötää kylmänä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

w124 200d -93 rötää kylmänä

Viesti Kirjoittaja samip »

kylmäkäynnistyksen jälkeen ei meinaa ottaa kierroksia, rötää vaan pirusti ja tuuppaa sinistä savua... pa-suodatin vaihdettu eikä ollut apua. mikähän moisen voisi aiheuttaa? ihan kuin suuttimet pitäisi niksutusta tuossa rötäämisen kohdalla, olisiko kuluneet suuttimet tuon vian aiheuttaja?

onkos noissa jonkinlainen kylmäkäynnistyspiiri joka pitää kierroksia korkeammalla kylmänä? kysyn koska ihan kuin tuo käynti paranisi laakista heti sen ajan kuluttua kun tuo piiri on päällä.
Nykyinen Auto: C180 -99

Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Avatar
jopi62
Mersumies
Mersumies
Viestit: 797
Liittynyt: Pe 10.08.2007 21:02

Viesti Kirjoittaja jopi62 »

lähteekö muuten normaalisti laakista käymään?
Partanen.net
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Viesti Kirjoittaja samip »

lähtee avainta näyttämällä käyntiin, eli hehkut on pois suljettu vaihtoehto?
Nykyinen Auto: C180 -99

Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tarkistaisin ne hehkut kuitenkin ensimmäisenä.
Avatar
OPH200D
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ti 04.04.2006 23:16
Paikkakunta: Uurainen
Viesti:

kylmäkäynti

Viesti Kirjoittaja OPH200D »

hehkuihin viittaisi kyllä vissiin,
on niissä kylmäkäyntipiiri sekä jälkihehkutustoiminto.
Nykyiset : W124 230TE -90
Ford Transit 100L -89

Entiset :
W202 C180 -94
W124 200D -92
W201 190E -84
W126 300SEL -86
W124 E 200D -93
W124 300D -85
W124 200D -86
W123 230CE -82
+Iso liuta vääräuskoisten autoja
hitsari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Su 18.11.2007 20:07

Viesti Kirjoittaja hitsari »

Kyseisen auton moottorissa on ns. kylmäkäynnistyspiiri, joka pitää moottorin kierroksia tiettyyn lämpötilaan saakka korkeammalla.
Jos polttoaineen kierrossa on vähänkin ilmaa, moottori ei ota käynnistyksen jälkeen kunnolla kierroksia. Varmista polttoaineen siirtovuodot. Jos hienojakosuodattimen polttoainepinta laskee vähänkin, niin se pudottaa kierrokset alas ja suorittaa ns. automaatti-ilmauksen, jolloin ei saa painaa kaasua yhtään.
Jos suuttimet ns. kusee, toki se puhaltaa pakoputkesta siniharmaata savua niin kauan kunnes moottori lämpiää.
Vika voi olla myös pakokaasunkierrätyksen EGR-venttiilin läpässä,se voi olla osittain jumissa.
Suutinviat ja hehkuviat kyllä heiluttaa moottoria melkoisesti kylmäkäynnistyksen alkuaikana.

Jos moottorilla on ajettu samalla jakopäänketjulla 300 tkm, sekin aiheuttaa kylmäkäynnistyksessä käyntihäiriöitä..savuttaa ja ravistaa moottoria, mutta vain minuutin verran, sitten kun lämpenee kaikki on OK.
Viimeksi muokannut hitsari, La 24.11.2007 23:42. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
jopi62
Mersumies
Mersumies
Viestit: 797
Liittynyt: Pe 10.08.2007 21:02

Viesti Kirjoittaja jopi62 »

suuttimissa jos vika voit testata ne ihan itse. toki pitää olla mittarit, ja nekään ei välttämättömät.
Partanen.net
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Viesti Kirjoittaja samip »

Mika.T kirjoitti:Tarkistaisin ne hehkut kuitenkin ensimmäisenä.
eikös hehkun valon pitäisi jäädä palamaan jos tulppia on pimeänä, vai tarkoitatko että itse hehkureleessä olisi vika, tuo jälkihehkutus ei toimisi kunnolla vai?


edit: joo taitaapi olla vika hehkuissa... hehkutin tänä aamuna reilusti pidempään kuin valon sammumiseen niin lähti nätisti käyntiin ja kun alkoi vähän ajan päästä rötäämään käänsin nopeasti virta-avaimen nollille ja takaisin käyntiasentoon jolloin hehkutti uudelleen ja käynti alkoi paranemaan taas... eli toi jälkihehkutuskohan tuossa nyt mättää? mikä sen jälkihehkutuksen pituuden määrää, hehkurelekö yksinään vai liittyykö se tuohon kylmäkäyntipiiriin jollain lailla? jos joku tietäisi niin osaisi lähteä tutkimaan vian syytä...
Viimeksi muokannut samip, Su 25.11.2007 10:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nykyinen Auto: C180 -99

Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Viesti Kirjoittaja samip »

jopi62 kirjoitti:suuttimissa jos vika voit testata ne ihan itse. toki pitää olla mittarit, ja nekään ei välttämättömät.
kuinkas ne voi testata? katsoin että suutinkärjet ei maksa kuin 24eur kappale, voikos ne vaihdella itse, tuleeko sillä konstilla hyvä vai pitäiskö viedä jonnekkin diesel-korjaamolle?
Nykyinen Auto: C180 -99

Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Vaihdon voi tehdä itsekkin, mutta niiden avautumispaineen säätö hieman hankalampi ilman välineitä.
:arrow: Paja suorittaa kokonaisuudessaan työn ja tarvittavat osat
autodidakti
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

samip kirjoitti: kuinkas ne voi testata?
No kun tuollaisen kysymyksen esität niin eihän sulla silloin varmaankaan ole siihen laitteita.
Jos haluat varmistaa suuttimet, niin ota irti ja vie dieselpajalle, jossa ne tarkastetaan. Eihän niihin suipäin kannata ostaa jotain kärkiä, vanhathan voi olla paremmat kuin ne uudet halvat.
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

samip kirjoitti:... toi jälkihehkutuskohan tuossa nyt mättää? mikä sen jälkihehkutuksen pituuden määrää, hehkurelekö yksinään vai liittyykö se tuohon kylmäkäyntipiiriin jollain lailla?
Kyllä minä epäilisin vahvasti tuota jälkihehkutusta.
Miten se nyt on? Onko Mersun jälkihehkutusaika vakio, niinkuin monissa sivistyneissä kulkupeleissä, vai vaihteleeko se lämpötila-anturin komentojen mukaan?
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Viesti Kirjoittaja samip »

juhaoh kirjoitti:
samip kirjoitti: kuinkas ne voi testata?
No kun tuollaisen kysymyksen esität niin eihän sulla silloin varmaankaan ole siihen laitteita.
niin, jos saan alla olevan vastauksen alunperin niin kai se oli ihan luonnollinen kysymys????
suuttimissa jos vika voit testata ne ihan itse. toki pitää olla mittarit, ja nekään ei välttämättömät.

mut asiaan, toi jälkihehkutuksen pituuden määräytyminen tosiaan kiinnostaa, tekeekö hehkurele sen ihan ominpäin ilman mitään tietoa moottorinlämpötilasta eli lähtisikö vikaa haarukoimaan pelkästään hehkureleestä vaiko jostain anturista...
KL-varaosat luettelosta pikaisesti tarkastettuna olisi rele sama vm.89:stä lähtien, pitääkö paikkansa? missä muuten hehkurele sijaitsee?

jos tästä viasta tuon releen uusinnalla selviää tuntuu 80euroa pikkurahalta. :roll:
Viimeksi muokannut samip, Su 25.11.2007 19:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Nykyinen Auto: C180 -99

Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Avatar
jopi62
Mersumies
Mersumies
Viestit: 797
Liittynyt: Pe 10.08.2007 21:02

Viesti Kirjoittaja jopi62 »

kyllä noihin hehkuihin edelleen päätyisin. ne vaihtoon ensiksi . en usko että noihin suuttimien kärkiin kovin helposti mitään tulee. omassa oli samanlaista vaivaa mikä korjaantui juurikin noilla hehkujen vaihdoilla. eihän se suuttimien kärkien vaihtokaan mikään ylivoimainen ole,putket irti runko irti ja sitten se kärki. siitä sitten näkee sen miten ruiskuttaa eli pissaako joku. en tiiä, en oo noita paljon ropannu.
Partanen.net
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Viesti Kirjoittaja samip »

vielä noista suuttimista sen verran että jos päädyn tekemään tuon suutinrempan niin tekeekö noilla KL:n myymillä BOSCH:in suuttimilla mitään, tuntuisi niin helpolle vaihtoehdolle ostaa kokonaiset uudet suuttimet 105eur/kpl ja vaihtaa ne itte ja saahan noista vanhoista 29eur/kpl takaisin kun vie KL:lle vai onko parempi vaihtoehto korjauttaa asiansa osaavassa diesel-huollossa noi alkuperäiset omansa??

muistelin nimittäin että joskus joku kehui että vastaavan mesen suuttimista tuli äänekkäät kun oli uusittu käret... sitä en muista oliko ne mistä hankittu.
Nykyinen Auto: C180 -99

Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Äänen määrä asiantuntijoiden mukaan lisääntyy aina, kun suuttimet käytetään irti, varsinkin kaksisatasessa. Oma kolmesatanenkin kurnutti huomattavasti pahemmalla äänellä, kun suuttimet käytettiin irki ohivuotojen mittausta varten. Johtuupi kuulemma siitä, kun vaimentava karsta häviää välistä... Tiedä sitten, näin mulle on kerrottu :?:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Boschin suuttimet ääntää vähemmän kuin esim Monarkin. Mutta hinnassa on melkoinen ero.
Pienen käytön jälkeen hiljenee. Hioutuu paikalleen.
Jos autolla on jo ajettu mainitun verran ilman suutin rempaa, niin on jo aikakin vaihtaa...

Kysy nyt ensin paljonko kustantaa diesel-pajalla kärkien vaihto :?: Epäilenpä, että saat saman, pelkän auton viemisen vaivalla, valmiiksi asti
autodidakti
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Kaveri soitteli Viron puolelta.
Oli teettänyt korjaamolla, alle 2000 EEK
autodidakti
Postman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 138
Liittynyt: Ma 24.07.2006 03:47
Paikkakunta: Haukipudas/ Martinniemi

Viesti Kirjoittaja Postman »

Omassa 124, 200D, -90, ilmeni eilen illalla, kylmastä käynnistäessä tuollaista rykimistä, samoin tänä aamulla. Mutta melko nopeasti käynti tasaantui (noin 15 - 20 sek. kuluttua) Hehun valo syttyi ihan normaalisti, sammui ja käynnistin. Käynnistyksen jälkeen merkkivalo syttyi uudelleen noin 20 - 30 sek. ajaksi. Tämän päivän auto oli lohkolämmityksessä, hehkun valo ei syttynyt ollenkaan avaimesta vääntämällä, auto käynnistyi ihan normaalisti, ei rykimistä, mutta hehkun valo syttyi käynnistyksen jälkeen noin 20 - 30 sek. ajaksi.

Elikkä vika ilmeisesti hehkutulpissa/ -tulpassa?

Joten kysymys kuuluu: Onko nuo tulpat iisi homma vaihtaa itse? Melko ahtaassa paikassa näyttää olevan? Sisältääkö toimenpide paljon kirosanoja ja muuta verenpainetta nostattavaa juttua?
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Itse aikoinaan olen tarkistanu tuon jälkihehkun toiminnan siten että laitan volttimittarin akun napoihin kiinni Tämän jälkeen kylmäkäynnistys ja mittaria seuraamaan mitä tapahtuu. Ex 200D:ssä pakkas startin jälkeen akun napajännite heti startin jälkeen oli noin 12V ja jonkin ajan päästä pompsahti 13.4V. Muistaakseni noin -5 asteen pakkasella jälkihehku kesti noin 10 - 15 sekuntia. Myöhemmin kun sitä osasi seurata jälkihehkun loppumisen huomasi selvästi myös ajovalojen kirkkaudessa. Joskus kun lohkon käyttö ei ollu mahdollista -20 asteessa jälkih:n aika venyi puoleen minuttiin jopa hieman yli.

Näin myös nykyisessä 300D:ssä. Erona se että jälkihehkuaika on lyhyempi.

Sellainen ero oli mun ja ukkelin (kummatkin 200D) autossa että mun jäi käymään pakkasesta riippumatta aina tasaiseen eikä rykimisiä ollu. Ukkelin taas lähti kyllä käymään ihan yhtälailla mutta ryki. Ukkelin on vm87 ja mun oli loppuvuoden 89. Kannen rakenne muuttuu 10/89 hieman. Eron huomaa siitä että suuttimet tulee uudemmassa hiukan vinosti kanteen kiinni kun taas vanhemmassa kohtisuoraan. Käyntiääni lämpimällä koneella oli siistimpi tässä uudemmassa. Joku Dieselpajan ukko selittikin teoriaa miksi näin. No syitä voi olla monia.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Postman kirjoitti:Omassa 124, 200D, -90, ilmeni eilen illalla, kylmastä käynnistäessä tuollaista rykimistä, samoin tänä aamulla. Mutta melko nopeasti käynti tasaantui (noin 15 - 20 sek. kuluttua) Hehun valo syttyi ihan normaalisti, sammui ja käynnistin. Käynnistyksen jälkeen merkkivalo syttyi uudelleen noin 20 - 30 sek. ajaksi.

Elikkä vika ilmeisesti hehkutulpissa/ -tulpassa?

Joten kysymys kuuluu: Onko nuo tulpat iisi homma vaihtaa itse? Melko ahtaassa paikassa näyttää olevan? Sisältääkö toimenpide paljon kirosanoja ja muuta verenpainetta nostattavaa juttua?
Hehkut vaihtoon :!:
Yksinkertaisempi toimenpide kuin omassani http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 325#387325

Eikä kannatta kirosanoilla, niitä apujoukkoja matkaan pyytää, pahentaa vain tilannetta :idea:
autodidakti
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Viesti Kirjoittaja samip »

hehkutulpat vaihdettu... kuten jo pelkäsin ei ollut vika niissä...
Nykyinen Auto: C180 -99

Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Onkos sitä jälkihehkutusta vielä tutkittu?
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Viesti Kirjoittaja samip »

varsinaisesti jälkihehkutusta ei ole tarkastettu, mutta hehkutusaika ilman käynnistystä on ainakin toooodella pitkä... voisiko vika kuitenkin olla sellainen että hehkutus loppuu kun auton käynnistää?

kiinnostaisi kyllä tosi paljon tietää että mikä tuon jälkihehkutuksen ajan pituuden määrää??? onko se pelkästään rele vai tuleeko moottorin lämpötilasta releelle informaatiota? releen käytin auki mut ei sieltä ainakaan mitään silmiinpistävää vikaa löytynyt.
Nykyinen Auto: C180 -99

Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Niin ja minun kommentti oli postmanille :lol:
Eli varsinaisen asian ohi :oops:
autodidakti
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Jostain nyt etsimään höyli Mersu-veli, jolta lainaa sen releen siksi aikaa kun kokeilee..
Luulisi jossain semmoinen olevan. Tai sitten Anttilan parkkip... eikun paikalliselta purkaamolta.. Eihän nyt kokeilemisen takia uutta ehkä kannata ostaa
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

samip kirjoitti:.. voisiko vika kuitenkin olla sellainen että hehkutus loppuu kun auton käynnistää?
.
Näkeehän tuon jälkihehkutuksen loppumisen ajovalojen tai sisävalon kirkastumisena auton käydessä.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

juhaoh kirjoitti:
samip kirjoitti:.. voisiko vika kuitenkin olla sellainen että hehkutus loppuu kun auton käynnistää?
.
Näkeehän tuon jälkihehkutuksen loppumisen ajovalojen tai sisävalon kirkastumisena auton käydessä.
Niin ja lisätään vielä että akun napajännitteestä volttimittarilla

Olen mielestäni nähny grafin jossa esitetään hehkuaika sekunteina lämpötilan funktiona. Lämpötilatieto tulee ainakin Ex:200D_ssä moottorin lämpötila-anturilta. (Huomasi kun jotain hommaa tehdessä johto unohtui laittaa paikoilleen. Hehkuaika venyi ja venyi ulkona +15 lämmintä)
Vastaa Viestiin