madallus ja kumit

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Avatar
retzki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ke 26.09.2007 22:16

madallus ja kumit

Viesti Kirjoittaja retzki »

eli haluaisin tietää näistä kumeista mitkä voidaan vaihtaa jousien vaihdon yhteydessä. Asian luin tästä topicista: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=42104

itellä on H&R:n -45mm madallus laatikossa oottamassa vaihtoa, että mikä on näitten "kumien" vaikutus mataluuteen? eli mitkä kumit kannattais ostaa että sais mahdollisimman matalan? :D :oops:
Avatar
retzki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ke 26.09.2007 22:16

Re: madallus ja kumit

Viesti Kirjoittaja retzki »

retzki kirjoitti:eli haluaisin tietää näistä kumeista mitkä voidaan vaihtaa jousien vaihdon yhteydessä. Asian luin tästä topicista: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=42104

itellä on H&R:n -45mm madallus laatikossa oottamassa vaihtoa, että mikä on näitten "kumien" vaikutus mataluuteen? eli mitkä kumit kannattais ostaa että sais mahdollisimman matalan? :D :oops:

edit: ja mielellään etupää huomattavasti matalampi kun perä ;D
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

No ainakin W201:een noita kumeja on muistaakseni neljää eri vahvuutta, alkaen 9mm ja olikohan joku 24mm vahvin. Eli kyllähän jo pelkästään niillä saa reilun sentin madallettua jos vaikka neloskumit ovat siellä alkuperäsenä ja laittaa tilalle nuo ykköskumit. Itse suosittelen että laitat eteen ykköskumit ja taakse kakkoset. Alustasarjan kans tulee hyvännäköinen saksalaistyylinen etukenoasento.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Mitkähän kumit ne viralliset alkuperäiset on w201 ja w124 coupe sportline? Itekin haluttaisi edestä alemmas kuin mitä nyt on.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
retzki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ke 26.09.2007 22:16

Viesti Kirjoittaja retzki »

Kinnunen kirjoitti:No ainakin W201:een noita kumeja on muistaakseni neljää eri vahvuutta, alkaen 9mm ja olikohan joku 24mm vahvin. Eli kyllähän jo pelkästään niillä saa reilun sentin madallettua jos vaikka neloskumit ovat siellä alkuperäsenä ja laittaa tilalle nuo ykköskumit. Itse suosittelen että laitat eteen ykköskumit ja taakse kakkoset. Alustasarjan kans tulee hyvännäköinen saksalaistyylinen etukenoasento.
joo eli tarkotuksena ois tämä etukenoasento :wink: ja malli on kyllä w201.
eli ykköset eteen ja kakkoset taakse, tälläkö sitten etukenoasento onnistuu ja madaltuu sentin vielä lisää?
Avatar
Zalbeer
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1165
Liittynyt: Ma 21.02.2005 01:40
Paikkakunta: Jkl Mlk

Viesti Kirjoittaja Zalbeer »

retzki kirjoitti:
Kinnunen kirjoitti:No ainakin W201:een noita kumeja on muistaakseni neljää eri vahvuutta, alkaen 9mm ja olikohan joku 24mm vahvin. Eli kyllähän jo pelkästään niillä saa reilun sentin madallettua jos vaikka neloskumit ovat siellä alkuperäsenä ja laittaa tilalle nuo ykköskumit. Itse suosittelen että laitat eteen ykköskumit ja taakse kakkoset. Alustasarjan kans tulee hyvännäköinen saksalaistyylinen etukenoasento.
joo eli tarkotuksena ois tämä etukenoasento :wink: ja malli on kyllä w201.
eli ykköset eteen ja kakkoset taakse, tälläkö sitten etukenoasento onnistuu ja madaltuu sentin vielä lisää?
Itellä on tuossa allekirjotuksessa edessä ja takana ykkösen kumit. Noilla kumeilla saatava madallushan riippuu ihan siitä mitkä kumit sulla siellä tällä hetkellä on. :wink:
Zalbeer@hotmail.com
"Ihmiset autoissa aiheuttavat vahinkoja. Vahingot autoissa aiheuttavat ihmisiä."

Ei ole mulla autoa ei, mutta siitä viis mä välitän..
Avatar
retzki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ke 26.09.2007 22:16

Viesti Kirjoittaja retzki »

[/quote]Itellä on tuossa allekirjotuksessa edessä ja takana ykkösen kumit. Noilla kumeilla saatava madallushan riippuu ihan siitä mitkä kumit sulla siellä tällä hetkellä on. :wink:[/quote]


eli luultavasti siellä on ne alkuperäiset, ja niistä minulla ei ole tietoa et minkä kokoiset ne ovat.. kertokoot joku asiasta tietävä?
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

retzki kirjoitti: eli luultavasti siellä on ne alkuperäiset, ja niistä minulla ei ole tietoa et minkä kokoiset ne ovat.. kertokoot joku asiasta tietävä?
Viisain kurkistaa mitkä siellä on. Niissä kumien alareunassa näkyy nystyrät joka kertoo kumin numeron.

Niin ja tuon kumin vaikutushan on kaksinkertainen eli jos vaidat 24mm kumit 9mm:iin niin laskee n. 30 mm.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

juhaoh kirjoitti:
retzki kirjoitti: eli luultavasti siellä on ne alkuperäiset, ja niistä minulla ei ole tietoa et minkä kokoiset ne ovat.. kertokoot joku asiasta tietävä?
Viisain kurkistaa mitkä siellä on. Niissä kumien alareunassa näkyy nystyrät joka kertoo kumin numeron.

Niin ja tuon kumin vaikutushan on kaksinkertainen eli jos vaidat 24mm kumit 9mm:iin niin laskee n. 30 mm.

ei se nyt ihan kaksin kertainen ole lähimainkaan, mutta isompi kyllä mitä kumin millimääräinen ero.
Avatar
retzki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ke 26.09.2007 22:16

Viesti Kirjoittaja retzki »

siis ymmärsinkö nyt oikein että niitä täytyy ostaa joka kulmaan yks kumi, eli neljä yhteensä?
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

retzki kirjoitti:siis ymmärsinkö nyt oikein että niitä täytyy ostaa joka kulmaan yks kumi, eli neljä yhteensä?
Kyllä vain.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Joskus käy sitenkin, että pitää ostaa 12 kumia ennenkuin löytyy se sopiva. Se ykkösen kumi sopivan renkaan kanssa ja sopivalla ajotylillä aiheuttaa pohjakosketusta, tai siis renkaan kulutuspinnan pohjaamista pyöräkoteloon :roll:

Sopivan kumi riippuu vähän auton ja lisälaitteiden painostakin.

Kumi tulee jousen päälle...ja ei niitä kannata ostaa lisää jos siellä on jo sopivan kokoinen valmiina :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Eikö todellakaan ole kellää tietoa siitä mikä tulee missäkin standardina? Kai siihen joku ohjeistus on? Itel nois kumeis ei oo minkäänlaisia pisteitä tai muitakan merkkejä... on vain kulunutta kumia (en ees kattonu 124 alle).
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
retzki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ke 26.09.2007 22:16

Viesti Kirjoittaja retzki »

veskola kirjoitti:Joskus käy sitenkin, että pitää ostaa 12 kumia ennenkuin löytyy se sopiva. Se ykkösen kumi sopivan renkaan kanssa ja sopivalla ajotylillä aiheuttaa pohjakosketusta, tai siis renkaan kulutuspinnan pohjaamista pyöräkoteloon :roll:

Sopivan kumi riippuu vähän auton ja lisälaitteiden painostakin.

Kumi tulee jousen päälle...ja ei niitä kannata ostaa lisää jos siellä on jo sopivan kokoinen valmiina :lol:
mutta tuleeko vielä 45mm madalluksella pohjakosketusta vaikka ostais ykkösen kumit? ei kai siitä niin matala voi tulla :roll:

kumminki aattelin ostaa 1 kumin eteen ja 2 kumin taakse -45mm madalluksen kanssa? onko noi hyvät vai mitkä kumit sopis paremmin, kellään kokemusta tai tietoa?
Avatar
Zalbeer
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1165
Liittynyt: Ma 21.02.2005 01:40
Paikkakunta: Jkl Mlk

Viesti Kirjoittaja Zalbeer »

retzki kirjoitti:
veskola kirjoitti:Joskus käy sitenkin, että pitää ostaa 12 kumia ennenkuin löytyy se sopiva. Se ykkösen kumi sopivan renkaan kanssa ja sopivalla ajotylillä aiheuttaa pohjakosketusta, tai siis renkaan kulutuspinnan pohjaamista pyöräkoteloon :roll:

Sopivan kumi riippuu vähän auton ja lisälaitteiden painostakin.

Kumi tulee jousen päälle...ja ei niitä kannata ostaa lisää jos siellä on jo sopivan kokoinen valmiina :lol:
mutta tuleeko vielä 45mm madalluksella pohjakosketusta vaikka ostais ykkösen kumit? ei kai siitä niin matala voi tulla :roll:

kumminki aattelin ostaa 1 kumin eteen ja 2 kumin taakse -45mm madalluksen kanssa? onko noi hyvät vai mitkä kumit sopis paremmin, kellään kokemusta tai tietoa?
Puhutaanko nyt auton pohjakosketuksesta vai renkaan ottamisesta koteloon? Jos jälkimmäinen niin minkäs kokoset renkaat retzkin autossa on?
Zalbeer@hotmail.com
"Ihmiset autoissa aiheuttavat vahinkoja. Vahingot autoissa aiheuttavat ihmisiä."

Ei ole mulla autoa ei, mutta siitä viis mä välitän..
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Näin niin ku aihetta sivuttaen niin saikos noita kumeja vaihdettua ilman jousen irroitusta vai riittääkö kun jousen vaan puristaa kasaan paikallaan ja vaihtaa kumin?
Ite en muista enää ku on jousien vaihdost jo niin paljo aikaa :oops:
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
retzki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ke 26.09.2007 22:16

Viesti Kirjoittaja retzki »

Zalbeer kirjoitti:
retzki kirjoitti:
veskola kirjoitti:Joskus käy sitenkin, että pitää ostaa 12 kumia ennenkuin löytyy se sopiva. Se ykkösen kumi sopivan renkaan kanssa ja sopivalla ajotylillä aiheuttaa pohjakosketusta, tai siis renkaan kulutuspinnan pohjaamista pyöräkoteloon :roll:

Sopivan kumi riippuu vähän auton ja lisälaitteiden painostakin.

Kumi tulee jousen päälle...ja ei niitä kannata ostaa lisää jos siellä on jo sopivan kokoinen valmiina :lol:
mutta tuleeko vielä 45mm madalluksella pohjakosketusta vaikka ostais ykkösen kumit? ei kai siitä niin matala voi tulla :roll:

kumminki aattelin ostaa 1 kumin eteen ja 2 kumin taakse -45mm madalluksen kanssa? onko noi hyvät vai mitkä kumit sopis paremmin, kellään kokemusta tai tietoa?
Puhutaanko nyt auton pohjakosketuksesta vai renkaan ottamisesta koteloon? Jos jälkimmäinen niin minkäs kokoset renkaat retzkin autossa on?
joo siis renkaan ottamisesta koteloon :D ja renkaitten kokoa ei ole vielä selvillä kun en ole ens kesäks renkaita vielä ostanu..
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei sitä kukaan pysty sanomaan mitä tulee milläkin kumilla ja renkaalla. Renkaita on miljoona erikokoista, vanteita on joka autossa erilaiset, autoja on miljoona eri painoista ja eri varusteilla, autojen lähtökorkeudet vaihtelevat kymmenen senttiä. Auton paino, käytetty nopeus, tienlaatu (kuoppien ominaisuudet), ja ajajan tyyli vaikuttavat ottaako rengas kiinni pyöränkoteloon. Minulla ottaa edelleenkin tietynlaisessa käännöksessä, vaikka lokareita on levitetty 20 mm. Nuo ketkä sanovat ettei ota kiinni, ne valehtelevat. Ne eivät raaski ajaa niillä autoilla siten kuin autoilla on suunniteltu ajettavan, eli 140 lasissa siltojen ja töyssyisten mutkien läpi :twisted:

Eikös minulla ole H&R 45 mm ja kakkosen kumit, ja kyllä ne saa kaariin kiinni kakkosen kumeillakin. Minulla on nyt tosi hyvä alusta ajella noita pikkuteitä päivittäin 2*50 km töihin. (Renkaat on _uudet_ 205/60R16 ja kori on W124 farmari, keulapainona 3 litran dieseli ja ilmastointi + turbo + eberi)

Kyllä käytännössä jousi pitää ja kannattaa ottaa pois, samalla rasvaa sen kumin kunnolla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Zalbeer
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1165
Liittynyt: Ma 21.02.2005 01:40
Paikkakunta: Jkl Mlk

Viesti Kirjoittaja Zalbeer »

Mulla 205/50 16 talvikumi -40mm vogtland jouset ja ykkösen kumit eessä ja takana. Ei oo ottanu kii mihkään paitsi etukaaren etureunaan sillon ku renkaat on käännetty tappiin ja sattuu olee kunnon töyssy et keula joustaa.. Mut ei kuitenkaan normaaliajossa ota mihkään... :lol:
Zalbeer@hotmail.com
"Ihmiset autoissa aiheuttavat vahinkoja. Vahingot autoissa aiheuttavat ihmisiä."

Ei ole mulla autoa ei, mutta siitä viis mä välitän..
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ke 15.04.2009 21:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Love D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Pe 20.05.2005 22:09
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Love D »

KaiM kirjoitti:
veskola kirjoitti:Nuo ketkä sanovat ettei ota kiinni, ne valehtelevat. Ne eivät raaski ajaa niillä autoilla siten kuin autoilla on suunniteltu ajettavan, eli 140 lasissa siltojen ja töyssyisten mutkien läpi :twisted:
Entisessä 201ssä otti kiinni ja komeesti :D :shock:
-40mm weitecit ja 8mm kumit edessä, takana tais olla 2 kumit :roll: vai tulikohan sinnekkin ykköset, ei voi muistaa.
Edestä rälläkällä hipasin kaaren pokkaukset pois ni herken kihnuamasta joka töyssyssä, tosin renkaita ei siltikää kärsiny aivan linkkuun pahassa kuopassa laittaa, talvirenkaat ku tuli alle ni piti korottaa :shock:
15" ja ET35 vanteella kesäkumina pyöri 195/60 ja talvella oisko ollu 195/65 :roll:

Ceessäkin tuntuu rouhivan edessä :twisted: etuset linkkuun ja metriseen kuoppaan ku jysäyttää ni ryystää kivasti, en oo kyl ihan varma että ryystääkö puskuri maata vai rengas lokaria :lol: vaiko molempia, rapinaa kuuluu mutta sehän kuuluu asiaan :roll:

Viimmeks kuullosti rouhivan tosissaan iisalmessa LH-osan takapihalla :oops: empähän toista kertaa sinne änkee :twisted:
Itellä nyt talvitassuis matalampi kumiprofiili ku kesärenkais, ja tolla -40mm weitec jousilla ei ainakaan raavi kiinni :) Vaikka ko. jousilla luvattiin pudotukseksi -40mm, niin kyl edestä sen -55m tippui ja takaa -50mm :D

- LoveD
Avatar
retzki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ke 26.09.2007 22:16

Viesti Kirjoittaja retzki »

sen verran vielä että mistä nämä kumit mahtaa löytää, eli missä kohtaa ne ovat? :lol:
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

retzki kirjoitti:sen verran vielä että mistä nämä kumit mahtaa löytää, eli missä kohtaa ne ovat? :lol:
Jousen yläpäässä.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
retzki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ke 26.09.2007 22:16

Viesti Kirjoittaja retzki »

Kinnunen kirjoitti:
retzki kirjoitti:sen verran vielä että mistä nämä kumit mahtaa löytää, eli missä kohtaa ne ovat? :lol:
Jousen yläpäässä.
joo, sinne onkin sit vaikeampi nähä.
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

ne nystyrät tais tuntee ihan sormilla kokeilemallaki jos en ihan väärin taas muista
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
retzki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ke 26.09.2007 22:16

Viesti Kirjoittaja retzki »

katoin tänään mersun alle, ja millään en niitä kumeja löytäny. Jousen yläpää meni suoraan kuppiin ja siinäkää välillä en nähny mitää kumea vaikka kuinka yritin kattoa :D
Lähtee kuin purkka tukasta..
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

retzki kirjoitti:katoin tänään mersun alle, ja millään en niitä kumeja löytäny. Jousen yläpää meni suoraan kuppiin ja siinäkää välillä en nähny mitää kumea vaikka kuinka yritin kattoa :D
Siinä ne on kupin pohjalla ja sen kumin reunus tulee kupista vähän ulos jousen ympärillä ja reunuksessa näkyy ne nystyrä kolmella kohtaa reunusta. Etupäästä ne on helppo kattoa kun kääntää renkaan linkkuun.
Avatar
retzki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ke 26.09.2007 22:16

Viesti Kirjoittaja retzki »

joo elikkä nyt on -45mm madallusjouset kiinni, ja 2 kumit eessä ja takanaki luultavasti 2 kumit.

eli tuli sellanen juttu mieleen että miten nuo vakioiskarit kestää tuota madallusta?
Lähtee kuin purkka tukasta..
JarnoN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: To 20.10.2005 18:23

Viesti Kirjoittaja JarnoN »

40mm madalluksella vakioiskareilla oon ajellut jo 30tkm eikä ole ollut ongelmia.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

JarnoN kirjoitti:40mm madalluksella vakioiskareilla oon ajellut jo 30tkm eikä ole ollut ongelmia.
Mulla -45mm, Kyb vakiomittaiset kaasuiskarit ajettu ensin 10tkm ilman ja 20tkm madallettuna eikä ongelmia.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vastaa Viestiin