Apua, karmea ääni takapyörästä, seisontajarrusäätöjä tehty
Apua, karmea ääni takapyörästä, seisontajarrusäätöjä tehty
Yritin parantaa seisontajarrun pitävyyttä ja kun pultinreistä säädinmutteria aikani väänsin, ko. mutteri vääntyi erikoiseen asentoon.
Seisontajarru ei ainakaan korjautunut.
Nyt kun lähdin ajamaan niin kuuli karmea hankausääni.
Nyt hirvittää, meneeköhän tämän kuun palkasta puolet tuon korjaukseen.
Auto on siis w124
Seisontajarru ei ainakaan korjautunut.
Nyt kun lähdin ajamaan niin kuuli karmea hankausääni.
Nyt hirvittää, meneeköhän tämän kuun palkasta puolet tuon korjaukseen.
Auto on siis w124
Mitä osia kannattaa/joutuu hankkimaan
Mitäköhön osia joutuu uusimaan ja mitä maksaa tämä seisontajarruremppa. Pakko teettää korjaamossa kun ei ehdi ennen uusintakatsastusajan umpeutumista itse tekemään.
Onko vahingollista ajaa autolla nyt vai miten on?
Kiitos jo etukäteen!
Onko vahingollista ajaa autolla nyt vai miten on?
Kiitos jo etukäteen!
Paitsi että sillä ei saa eikä kannata ajaa kun leima on vanhentunut. On se niin tympeätä ruuvata kilpiä irti.sooppa kirjoitti:Ei se haittaa jos korjausaika umpeutuu, velipojan corilla leimattiin kolmannella uusinnalla ja leima tuli 1kk myöhässä.
Yhden illan homma korjata, jos vain muutama työkalu sattuu pakissa olemaan, lähinnä vasara jms. Eli nopeammin sen saa itse kuntoon kuin jossain korjaamolla.
Luultavasti olet vain vääntänyt sen rullan/levittimen sieltä paikaltaan ja nyt hihnat hankaa koko ajan, ei sillä turhia kannata ajaa, aina se laahaava ääni jotakin osaa kuluttaa...toivottavasti hihnoja eikä sitä säätöratasta tai jotain muuta vipusta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kiitos, helpotti jo kummasti
Tuosta seisontajarrusta vielä, en saanut sitä kiristettyä ollenkaan niin tehokkaaksi kuin sen pitäisi olla. Mitä osia kannattaa/joutuu uusimaan jotta tuon saa taas pelamaan, vai saako senkin kotikonstein.
No eikös siitä olisi siis jarrukengät loppu jos niitä ei saa kiristettyä? Paketin mukanahan tulee uudet palat ja jouset, itse kiristysrulla vaan jää vanhoista osista. Se kun ei "kulu" käytössä. Ja aikaa ei vaihtoon mene kuin maksimissaan tunti per puoli. Itse otin eilen omastani irti ja herkistelin ne, ja aikaa ei kauaa mennyt, varmaan tunti yhteensä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Kiitos, helpotti jo kummasti
Kuka sen tietää avaamatta mitä sinne joutuu uusimaan vai joutuuko mitään. Voihan se tehottomuus johtu siitä että se kenkienlevittäjämekanismi on jumissa.c7c7 kirjoitti:Tuosta seisontajarrusta vielä, en saanut sitä kiristettyä ollenkaan niin tehokkaaksi kuin sen pitäisi olla. Mitä osia kannattaa/joutuu uusimaan jotta tuon saa taas pelamaan, vai saako senkin kotikonstein.
Eikä ole paha homma ollenkaan. Jarrusatula vaan irti ja levy pois. Sitten jo näkee mitä siellä on tapahtunut.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Re: Kiitos, helpotti jo kummasti
Vaikein rasti varmaan on levyn pois ottaminen, varsinkin jos ne mekanismit on siellä jumissa...eli siihen kannattaa vähän varata aikaa, etenkin jollei ole pitkään aikaan käytetty levyä auki.
Jarruhihnojen säätövara voi loppua senkin takina, kun rumpuun on kulunut hihnojen levyinen ura. Toki uusilla hihnoilla se tulee kuntoon, mutta kannattaa miettiä, jos ne jarrulevyt/rummut uusii samalla vaivalla. Ei ole kallista sekään.
Mutta loppuiko se säätövara oikeasti vai jäikö se vain tehottomaksi, kaksi eri tilannetta.
Jarruhihnojen säätövara voi loppua senkin takina, kun rumpuun on kulunut hihnojen levyinen ura. Toki uusilla hihnoilla se tulee kuntoon, mutta kannattaa miettiä, jos ne jarrulevyt/rummut uusii samalla vaivalla. Ei ole kallista sekään.
Mutta loppuiko se säätövara oikeasti vai jäikö se vain tehottomaksi, kaksi eri tilannetta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Siis corillassa viimeinen katsastusaika 31.8 jolloin näytettiin, pomppas ja 1kk korjausaikaa, uusintanäyttö 30.9 ja pomppas taas, leima haettiin 13.10.veskola kirjoitti:Paitsi että sillä ei saa eikä kannata ajaa kun leima on vanhentunut. On se niin tympeätä ruuvata kilpiä irti.sooppa kirjoitti:Ei se haittaa jos korjausaika umpeutuu, velipojan corilla leimattiin kolmannella uusinnalla ja leima tuli 1kk myöhässä.
Yhden illan homma korjata, jos vain muutama työkalu sattuu pakissa olemaan, lähinnä vasara jms. Eli nopeammin sen saa itse kuntoon kuin jossain korjaamolla.
Luultavasti olet vain vääntänyt sen rullan/levittimen sieltä paikaltaan ja nyt hihnat hankaa koko ajan, ei sillä turhia kannata ajaa, aina se laahaava ääni jotakin osaa kuluttaa...toivottavasti hihnoja eikä sitä säätöratasta tai jotain muuta vipusta.
Vielä jos katsastusmaksu nousee niin meidän autoja ei enää katsasteta.
Naapurin ukkokin katsastaa vain joka toinen vuosi ja työkaveri ajelee autolla joka ajokiellossa jo vuoden.
vw golf variant -97,vw vento -96.
Se riippuu ihan tuloista kannattaako katsastaa, mun kannattaa, on ne päiväsakot niin mahtaviasooppa kirjoitti:Vielä jos katsastusmaksu nousee niin meidän autoja ei enää katsasteta.
Naapurin ukkokin katsastaa vain joka toinen vuosi ja työkaveri ajelee autolla joka ajokiellossa jo vuoden.


Aika halpaa tuo katsastaminen on vaikkakin savutestin hinta nousi viime vuodesta 33,3 % (15 € -> 20 €). Pitää säästää vaimon vaatekuluista niin saa katsastettua autot

tai no joo, jos pitää kolme kertaa näyttää niin tuleehan sille hintaa. Halvempi laittaa ajoissa kuntoon, nimimerkki kaksi autoa tänä vuonna laakista läpi

Lisää tietoa: www.skg.fi
Ja takaisin aiheeseen! Mun takajarru kans ihan vähän sipsuttaa... vasen. Autos on ollu pitkät pultit aikaisemmin ja tuo kässärin vipuun on kulunut pultin kolo. Joku pulteista on pakko olla vähän pitempi kuin muut tai sitten on joskus vanteen pultti vedetty koneella niin tiukalle että se on uponnut vanteeseen millin kaks -> ohuempi kiinnityskohta. Olispa kiva kun tietäisi kuinka pitkä pultti tuolle vanteelle on oikeesti 

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Muistaakseni takapyörän pultit on 10mm etupyörien pultteja lyhyemmät. Aika suuri pituusheitto saa olla että hinkkaa jarruosiin, ainakin w123 -kopassa.
100e tuli maksamaan corillan katsastus ja vikana oli liian suuri heitto takajarruissa 0.9 - 1.2. Ajossa ei huomaa mitään ja mielestäni ottavat paremmin kun tuossa omassa volsussa.

100e tuli maksamaan corillan katsastus ja vikana oli liian suuri heitto takajarruissa 0.9 - 1.2. Ajossa ei huomaa mitään ja mielestäni ottavat paremmin kun tuossa omassa volsussa.

vw golf variant -97,vw vento -96.
seisontajarrut
ja taas takaisin aiheeseen!!!
luultavammin olet kiertänyt sen säädön aivan ulos jos meni säätö ihmeelliseen asentoon... eli sinuna joko itse korjaten tai korjaamolle vieden niin vaihtaisin sinne käsijarrunauhat, rummut ja vielä jarrupalat.. niin sitten on taas joka paikassa uutta pintaa uutta vasten.. ja saapi jarrutella muutaman vuoden vailla huolenhäivää.....
luultavammin olet kiertänyt sen säädön aivan ulos jos meni säätö ihmeelliseen asentoon... eli sinuna joko itse korjaten tai korjaamolle vieden niin vaihtaisin sinne käsijarrunauhat, rummut ja vielä jarrupalat.. niin sitten on taas joka paikassa uutta pintaa uutta vasten.. ja saapi jarrutella muutaman vuoden vailla huolenhäivää.....