Apua, karmea ääni takapyörästä, seisontajarrusäätöjä tehty

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Carnetti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 12.08.2006 18:20

Apua, karmea ääni takapyörästä, seisontajarrusäätöjä tehty

Viesti Kirjoittaja Carnetti »

Yritin parantaa seisontajarrun pitävyyttä ja kun pultinreistä säädinmutteria aikani väänsin, ko. mutteri vääntyi erikoiseen asentoon.
Seisontajarru ei ainakaan korjautunut.

Nyt kun lähdin ajamaan niin kuuli karmea hankausääni.
Nyt hirvittää, meneeköhän tämän kuun palkasta puolet tuon korjaukseen.

Auto on siis w124
Carnetti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 12.08.2006 18:20

Mitä osia kannattaa/joutuu hankkimaan

Viesti Kirjoittaja Carnetti »

Mitäköhön osia joutuu uusimaan ja mitä maksaa tämä seisontajarruremppa. Pakko teettää korjaamossa kun ei ehdi ennen uusintakatsastusajan umpeutumista itse tekemään.

Onko vahingollista ajaa autolla nyt vai miten on?


Kiitos jo etukäteen!
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Ei se haittaa jos korjausaika umpeutuu, velipojan corilla leimattiin kolmannella uusinnalla ja leima tuli 1kk myöhässä.

Ota auki ja kato mitä on rikki/irti. Ei siellä montaa liikkuvaa osaa ole.
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

sooppa kirjoitti:Ei se haittaa jos korjausaika umpeutuu, velipojan corilla leimattiin kolmannella uusinnalla ja leima tuli 1kk myöhässä.
Paitsi että sillä ei saa eikä kannata ajaa kun leima on vanhentunut. On se niin tympeätä ruuvata kilpiä irti.

Yhden illan homma korjata, jos vain muutama työkalu sattuu pakissa olemaan, lähinnä vasara jms. Eli nopeammin sen saa itse kuntoon kuin jossain korjaamolla.

Luultavasti olet vain vääntänyt sen rullan/levittimen sieltä paikaltaan ja nyt hihnat hankaa koko ajan, ei sillä turhia kannata ajaa, aina se laahaava ääni jotakin osaa kuluttaa...toivottavasti hihnoja eikä sitä säätöratasta tai jotain muuta vipusta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Carnetti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 12.08.2006 18:20

Kiitos, helpotti jo kummasti

Viesti Kirjoittaja Carnetti »

Tuosta seisontajarrusta vielä, en saanut sitä kiristettyä ollenkaan niin tehokkaaksi kuin sen pitäisi olla. Mitä osia kannattaa/joutuu uusimaan jotta tuon saa taas pelamaan, vai saako senkin kotikonstein.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

No eikös siitä olisi siis jarrukengät loppu jos niitä ei saa kiristettyä? Paketin mukanahan tulee uudet palat ja jouset, itse kiristysrulla vaan jää vanhoista osista. Se kun ei "kulu" käytössä. Ja aikaa ei vaihtoon mene kuin maksimissaan tunti per puoli. Itse otin eilen omastani irti ja herkistelin ne, ja aikaa ei kauaa mennyt, varmaan tunti yhteensä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Kiitos, helpotti jo kummasti

Viesti Kirjoittaja juhape »

c7c7 kirjoitti:Tuosta seisontajarrusta vielä, en saanut sitä kiristettyä ollenkaan niin tehokkaaksi kuin sen pitäisi olla. Mitä osia kannattaa/joutuu uusimaan jotta tuon saa taas pelamaan, vai saako senkin kotikonstein.
Kuka sen tietää avaamatta mitä sinne joutuu uusimaan vai joutuuko mitään. Voihan se tehottomuus johtu siitä että se kenkienlevittäjämekanismi on jumissa.
Eikä ole paha homma ollenkaan. Jarrusatula vaan irti ja levy pois. Sitten jo näkee mitä siellä on tapahtunut.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Kiitos, helpotti jo kummasti

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vaikein rasti varmaan on levyn pois ottaminen, varsinkin jos ne mekanismit on siellä jumissa...eli siihen kannattaa vähän varata aikaa, etenkin jollei ole pitkään aikaan käytetty levyä auki.

Jarruhihnojen säätövara voi loppua senkin takina, kun rumpuun on kulunut hihnojen levyinen ura. Toki uusilla hihnoilla se tulee kuntoon, mutta kannattaa miettiä, jos ne jarrulevyt/rummut uusii samalla vaivalla. Ei ole kallista sekään.

Mutta loppuiko se säätövara oikeasti vai jäikö se vain tehottomaksi, kaksi eri tilannetta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

veskola kirjoitti:
sooppa kirjoitti:Ei se haittaa jos korjausaika umpeutuu, velipojan corilla leimattiin kolmannella uusinnalla ja leima tuli 1kk myöhässä.
Paitsi että sillä ei saa eikä kannata ajaa kun leima on vanhentunut. On se niin tympeätä ruuvata kilpiä irti.

Yhden illan homma korjata, jos vain muutama työkalu sattuu pakissa olemaan, lähinnä vasara jms. Eli nopeammin sen saa itse kuntoon kuin jossain korjaamolla.

Luultavasti olet vain vääntänyt sen rullan/levittimen sieltä paikaltaan ja nyt hihnat hankaa koko ajan, ei sillä turhia kannata ajaa, aina se laahaava ääni jotakin osaa kuluttaa...toivottavasti hihnoja eikä sitä säätöratasta tai jotain muuta vipusta.
Siis corillassa viimeinen katsastusaika 31.8 jolloin näytettiin, pomppas ja 1kk korjausaikaa, uusintanäyttö 30.9 ja pomppas taas, leima haettiin 13.10.

Vielä jos katsastusmaksu nousee niin meidän autoja ei enää katsasteta.
Naapurin ukkokin katsastaa vain joka toinen vuosi ja työkaveri ajelee autolla joka ajokiellossa jo vuoden.
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

sooppa kirjoitti:Vielä jos katsastusmaksu nousee niin meidän autoja ei enää katsasteta.
Naapurin ukkokin katsastaa vain joka toinen vuosi ja työkaveri ajelee autolla joka ajokiellossa jo vuoden.
Se riippuu ihan tuloista kannattaako katsastaa, mun kannattaa, on ne päiväsakot niin mahtavia :lol: Mitäs sitä työttömän kannata katsastaa kun ei sakkojakaan tartte maksaa :roll:

Aika halpaa tuo katsastaminen on vaikkakin savutestin hinta nousi viime vuodesta 33,3 % (15 € -> 20 €). Pitää säästää vaimon vaatekuluista niin saa katsastettua autot :wink:

tai no joo, jos pitää kolme kertaa näyttää niin tuleehan sille hintaa. Halvempi laittaa ajoissa kuntoon, nimimerkki kaksi autoa tänä vuonna laakista läpi 8)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Ja takaisin aiheeseen! Mun takajarru kans ihan vähän sipsuttaa... vasen. Autos on ollu pitkät pultit aikaisemmin ja tuo kässärin vipuun on kulunut pultin kolo. Joku pulteista on pakko olla vähän pitempi kuin muut tai sitten on joskus vanteen pultti vedetty koneella niin tiukalle että se on uponnut vanteeseen millin kaks -> ohuempi kiinnityskohta. Olispa kiva kun tietäisi kuinka pitkä pultti tuolle vanteelle on oikeesti :?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Muistaakseni takapyörän pultit on 10mm etupyörien pultteja lyhyemmät. Aika suuri pituusheitto saa olla että hinkkaa jarruosiin, ainakin w123 -kopassa.

100e tuli maksamaan corillan katsastus ja vikana oli liian suuri heitto takajarruissa 0.9 - 1.2. Ajossa ei huomaa mitään ja mielestäni ottavat paremmin kun tuossa omassa volsussa.
:shock:
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Joo oli nuo tarvikepultit 3mm pitemmät kuin alkuperäiset (toisella puolen autoa) ja lyhensin niitä niin loppu ongelmat.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
mönttööri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 16.04.2007 18:00
Paikkakunta: vihti

seisontajarrut

Viesti Kirjoittaja mönttööri »

ja taas takaisin aiheeseen!!!
luultavammin olet kiertänyt sen säädön aivan ulos jos meni säätö ihmeelliseen asentoon... eli sinuna joko itse korjaten tai korjaamolle vieden niin vaihtaisin sinne käsijarrunauhat, rummut ja vielä jarrupalat.. niin sitten on taas joka paikassa uutta pintaa uutta vasten.. ja saapi jarrutella muutaman vuoden vailla huolenhäivää.....
Avatar
VLy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 16.03.2006 23:31
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja VLy »

no mulla tuli kans melko karmee meteli takapyörästä ja sit pari iltaa sitten purin ja katoin mikä siellä on hätänä, jarrukenkää paikallaan pitävä pikku jousi oli vaan irti ja onnistunut menemään sopivaan rakoon..
-->takas paikoilleen ja meteli katos saman tien....
ex: w201 -91
Vastaa Viestiin