Minkälaisiin tehoihin alkuperäinen turbo riittää?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
postiato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ke 28.03.2007 20:30
Paikkakunta: KORIA

Minkälaisiin tehoihin alkuperäinen turbo riittää?

Viesti Kirjoittaja postiato »

Eli minkälaisiin normaali turbo riittää?

Kyseessä on 300 turbodiesel, OM603.

Tarkoitus olisi vaihtaa pumppuun isommat elementit, kannattaako kyseinen toimenpide?

Eli minkälaisilla konsteilla olisi kyseisessä koneessa nostaa tehoja? Välijäähdytin?
Risto V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ti 27.02.2007 17:50
Paikkakunta: satakunta

Re: Minkälaisiin tehoihin alkuperäinen turbo riittää?

Viesti Kirjoittaja Risto V »

postiato kirjoitti:Eli minkälaisiin normaali turbo riittää?

Kyseessä on 300 turbodiesel, OM603.

Tarkoitus olisi vaihtaa pumppuun isommat elementit, kannattaako kyseinen toimenpide?

Eli minkälaisilla konsteilla olisi kyseisessä koneessa nostaa tehoja? Välijäähdytin?
Jos meinaat ahtoja nostaa niin välijäähdytin on pakollinen :) mitä ikäinen auto on kyseessä? :roll: varmaankin automaatti? harvemmin manuaali? vahvistaminen tulee eteen.
kyllä kannattaa pumpun säätäminen/isommat elementit jos aikoo tehoja irti :P ja tietenkin kuinka paljon tehoa haluat 200hp-400hp :oops: :lol:
W124 200D 92 (yleellinen pappa mersu)
[img]http://img80.imageshack.us/img80/9778/kylkipy1ld2.jpg[/img]
Avatar
postiato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ke 28.03.2007 20:30
Paikkakunta: KORIA

Re: Minkälaisiin tehoihin alkuperäinen turbo riittää?

Viesti Kirjoittaja postiato »

kyllä kannattaa pumpun säätäminen/isommat elementit jos aikoo tehoja irti :P ja tietenkin kuinka paljon tehoa haluat 200hp-400hp :oops: :lol:[/quote]

Kone on vuosimallia 1986, OM603.

Tarkoitus olisi saada reilut 200 hv.

Irtoaako pumpun säädöillä+isommat elementit, välijäähdytin ja maltillinen ahtopaineen nosto?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Minkälaisiin tehoihin alkuperäinen turbo riittää?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei kannata vakioturbolla nostaa painetta yhtään. Samoin menee hukkaan ne 7mm elementit vakioturbolla, pikemminkin ruuvaat syöttöä lisää vakioelementeillä, jos meinaat vakioturbolla ajella. Tehoa tulee sitten sen verran kun tulee, selviää mittauksessa jos absoluuttiset lukemat ovat tärkeitä...ja laita se cooleri.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Risto V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ti 27.02.2007 17:50
Paikkakunta: satakunta

Re: Minkälaisiin tehoihin alkuperäinen turbo riittää?

Viesti Kirjoittaja Risto V »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... hlight=kkk

Tuollainen lyötyi haulla siellä on pölisty asiasta tarkemmin :wink:

Eikös se niin ollut että vakio kkk:lla on 1bar max ahdot ? :roll:
W124 200D 92 (yleellinen pappa mersu)
[img]http://img80.imageshack.us/img80/9778/kylkipy1ld2.jpg[/img]
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Minkälaisiin tehoihin alkuperäinen turbo riittää?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Risto V kirjoitti:Eikös se niin ollut että vakio kkk:lla on 1bar max ahdot ? :roll:
Riippuu kierroksista, 6000 rpm ja 1 bar on aivan liian paljon :twisted: Vakiopainekin on aika paljon kun otetaan tehoa kierroksilla ulos.


huskyjerk kirjoitti:iso välijäähy,vaparisuodatin,vakiosyötöt,ahdot 0.7bar=pakopaine kovilla kierroksilla ahtaalla 300d pakoputkella jopa 2bar :shock:

sama paketti (0.8bar)mutta 3.5 tuuman putkisto vaihdettu=pakopaine tippui 1.5bar.

sama paketti(0.8bar) ja vetäviä kierroksia +5500 ja hieman syöttöä=pakopaine huitelee kierroksilla siinä 1.7-1.8 bar.
Toisin sanoen 0,7 - 0,8 bar on aivan maksimi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
hanomag
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 15.05.2006 18:06
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hanomag »

7mm elementit heti pumppuun! Niillä piristyy vapaastihengittäväkin ihan mukavasti.

Sitten haaveilemaan isosta coolerista ja isommasta turbosta. Äkkiä sitä sitten huomaakin että rahaa menee kaikkeen muuhun oheiseen samanverran mitä noihin kalliisiin yksittäis-osiinkin. :(

Loppujen lopuksi samalla vaivalla (melkein myös rahalla) tekee pulkasta reilu 400 heppasen, kuin 200 heppasenkin.
- terv. muuttuvasiipistä miettivä...
MB W124 OM606. 0.5bar 315hv 487Nm - Myyty!
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
Risto V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ti 27.02.2007 17:50
Paikkakunta: satakunta

Viesti Kirjoittaja Risto V »

Hanomag kirjoitti: Loppujen lopuksi samalla vaivalla (melkein myös rahalla) tekee pulkasta reilu 400 heppasen, kuin 200 heppasenkin.
Nyt kannattaa "postiato" miettiä että kuinka paljon on ylimääräistä rahaa, aikaa ja tarvetta moiselle projektille 8) tietenkin se tulee paljon halvemmaksi jos itse osaa tehdä suurimman osan töistä :wink:

Ja tosi asia on myös kuin hanomag sanoi että rahaa menee aina yli budjetin :cry: Ja ikinä ei ole paljon tehoa mahdollisimman halvalla ja helpolla kaava hyvä tai ainakaan kestävä 8)
W124 200D 92 (yleellinen pappa mersu)
[img]http://img80.imageshack.us/img80/9778/kylkipy1ld2.jpg[/img]
Avatar
Toni.M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 22.02.2005 18:39
Paikkakunta: kälviä

Viesti Kirjoittaja Toni.M »

Vakio turbolla 260hp/450Nm 7mm elementit ja iso cooleri ahdot 1.5bar.
Ajoin 30tkm ilman ongelmia jonka jälkeen laitoin hx 40 ahtimen. Auto oli S124 300tdt.
MB 300E-24V-91(nykyään ST)
EX:S124 300tdt powered by pp-diesel(+300kw)
Vastaa Viestiin