W123 vinkuilee, mutta mistä?!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

W123 vinkuilee, mutta mistä?!

Viesti Kirjoittaja raul »

Jos nyt jaksaisi täällä avautua kun ei tänään varmaan auton alle taivu...
Nimittäin 230E:n takaosasta alkoi eilen kuulua omistuista vinkumista, vähän jarrujen vinkumisen tyyppistä sirinää, hieman matalampaa tosin?

Olin paikantavani äänen joko vasemmasta tai oikeasta takapyörästä, ja se ilmestyi ainoastaan käännettäessä rattia oikealle. Esim. maantiellä 80km/h ja pieni tasainen ohjausliike oikeaan reunaan, ja ääni tuli aivan yhtä selkeästi ohjaamoon. Ääni on jaksottainen ja tuntuu olevan suoraan suhteessa renkaan pyörimisnopeuteen...?

Tsekkasin pulttien kiinnityksen ym sekä ettei mitään asiaankuulumattomia partikkeleita ole mihkään tarttunut... Mietin voiskohan olla vaikka satula hieman löystynyt tms, palat ja levyt oli vielä hetki sitten kunnossa.
Eikä kuulostanut laakerin ääneltä mutta eihän siitäkään varma voi olla.
Auto menee suoraan, nykimättä, eikä täristele, jarrut toimii.

Kokemuksia vastaavista äänistä / ideoita??
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Öhh.... voisiko olla samanlainen massiivinen vika kuin veljeni VW Ventossa. Siinä oli nimittäin kivi joutunut jarrusatulan ja levyn väliin ja piti juurikin kuvaillun kaltaista ääntä. Peruuttamalla/jarruttamma kivi irtosi. Tänä hiekoitussepelin luvattuna aikana ei mikään ihme, jos mursketta joutuu myös vääriin paikkoihin... :x
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Aika hyvä idea, eikä ollenkaan mahdoton, sillä täälläpäin on taas hiekoiteltu totaalisen liikaa...Jos on tuosta syystä niin täytyy toivoa ettei hirveästi ole leyvä raapinut!
Thänx!
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Edelleen vinkkiä: vastaava on tullut kun jarrupalan pinta oli irronnut palasta !
Jännä tosiaan, kun kadunkulmassa hidasti, niin kuului "tsutp..tsup... "
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Tai sitten jarrukilven ja levyn välissä on pieni kivi. Tuo voi pitää ihan älytöntäkin elämää :arrow: ei voi uskoa että johtuu pienestä kivestä. Kerran kävi noin, "vika" korjaantui kun nosti takapyörän ilmaan ja pyöritteli sitä edestakaisin käsin....
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Mä toivon ettei,mut veikkaan kuitenkin laakeria.Itselleni jouduin juuri kesällä vaihtaan 123:een kunmeni niin pahaksi et luulin perän olevan rikki.Oli laakeri palanu niin hyvin kiinni et en saanu edes vetovasaralla irti,vaan joutu leikkaan kaasulla navan poikki.Onneks on varaosina yks pihalla,et sai navan siitä.Oletko muuten vaihtanu just kesä alut alta ja laittanu samoilla pulteilla peltivanteet paikalleen??Jos näin ni on myös mahdollista että pultit ovat liian pitkät ja vastaavat käsijarrukenkien kiinnitys jousien nokkiin(123/124).
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kiitos jarski, jarruKILPEÄhän mäkin aamulla tarkoitin. Kas kun taas vaan meni sanat sekaisin... :oops:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Laakerivika

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

G280E kirjoitti:Mä toivon ettei,mut veikkaan kuitenkin laakeria.Itselleni jouduin juuri kesällä vaihtaan 123:een kunmeni niin pahaksi et luulin perän olevan rikki.Oli laakeri palanu niin hyvin kiinni et en saanu edes vetovasaralla irti,vaan joutu leikkaan kaasulla navan poikki.
Taannoin oli pojan autossa (BMW) vastaava vika: kertoi, että nykäisi ajossa kerran, ja sen älkeen alkoi kitinä eli vollotus. Osasin heti epäillä pyörän laakeria. Se oli leikannut niin totaalisesti kiinni, että pyöri ulkokoolistaa "liukulaakerina". Kaksi laakerihaulia oli peräti kappaleina!
Ilmeisesti paikat oli jossain vaiheessa ollut lievästi sanoen lämpimänä.

Siinä ei tosin ollut irrotusongelmia, koska pesä oli kulunut niin väljäksi, että laakeri tippui itsekseen ulos.
Koko napa meni siitäkin vaihtoon.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

G280E kirjoitti:Oletko muuten vaihtanu just kesä alut alta ja laittanu samoilla pulteilla peltivanteet paikalleen??Jos näin ni on myös mahdollista että pultit ovat liian pitkät ja vastaavat käsijarrukenkien kiinnitys jousien nokkiin(123/124).
En käytä peltivanteita mutta pulttien pituus saattaa heittää kyllä myös tiettyjen aluvanteiden kanssa, ainakin 80-luvun BWA:n kanssa (ongelma jota ei varmaan monella enää :D ole). Siitä tulee sellanen kilkatus-ääni.

Mutta joo, eilen ja toissapäivänä sitä ääntä ei tullut enää millään mutta sitten tänä aamuna taas... Kai siellä hiekkaa on, en ole ehtinyt pesemäänkään autoa :oops: saati sitten muuta
Vastaa Viestiin