W123 vinkuilee, mutta mistä?!
W123 vinkuilee, mutta mistä?!
Jos nyt jaksaisi täällä avautua kun ei tänään varmaan auton alle taivu...
Nimittäin 230E:n takaosasta alkoi eilen kuulua omistuista vinkumista, vähän jarrujen vinkumisen tyyppistä sirinää, hieman matalampaa tosin?
Olin paikantavani äänen joko vasemmasta tai oikeasta takapyörästä, ja se ilmestyi ainoastaan käännettäessä rattia oikealle. Esim. maantiellä 80km/h ja pieni tasainen ohjausliike oikeaan reunaan, ja ääni tuli aivan yhtä selkeästi ohjaamoon. Ääni on jaksottainen ja tuntuu olevan suoraan suhteessa renkaan pyörimisnopeuteen...?
Tsekkasin pulttien kiinnityksen ym sekä ettei mitään asiaankuulumattomia partikkeleita ole mihkään tarttunut... Mietin voiskohan olla vaikka satula hieman löystynyt tms, palat ja levyt oli vielä hetki sitten kunnossa.
Eikä kuulostanut laakerin ääneltä mutta eihän siitäkään varma voi olla.
Auto menee suoraan, nykimättä, eikä täristele, jarrut toimii.
Kokemuksia vastaavista äänistä / ideoita??
Nimittäin 230E:n takaosasta alkoi eilen kuulua omistuista vinkumista, vähän jarrujen vinkumisen tyyppistä sirinää, hieman matalampaa tosin?
Olin paikantavani äänen joko vasemmasta tai oikeasta takapyörästä, ja se ilmestyi ainoastaan käännettäessä rattia oikealle. Esim. maantiellä 80km/h ja pieni tasainen ohjausliike oikeaan reunaan, ja ääni tuli aivan yhtä selkeästi ohjaamoon. Ääni on jaksottainen ja tuntuu olevan suoraan suhteessa renkaan pyörimisnopeuteen...?
Tsekkasin pulttien kiinnityksen ym sekä ettei mitään asiaankuulumattomia partikkeleita ole mihkään tarttunut... Mietin voiskohan olla vaikka satula hieman löystynyt tms, palat ja levyt oli vielä hetki sitten kunnossa.
Eikä kuulostanut laakerin ääneltä mutta eihän siitäkään varma voi olla.
Auto menee suoraan, nykimättä, eikä täristele, jarrut toimii.
Kokemuksia vastaavista äänistä / ideoita??
Öhh.... voisiko olla samanlainen massiivinen vika kuin veljeni VW Ventossa. Siinä oli nimittäin kivi joutunut jarrusatulan ja levyn väliin ja piti juurikin kuvaillun kaltaista ääntä. Peruuttamalla/jarruttamma kivi irtosi. Tänä hiekoitussepelin luvattuna aikana ei mikään ihme, jos mursketta joutuu myös vääriin paikkoihin... 

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
lisää
Edelleen vinkkiä: vastaava on tullut kun jarrupalan pinta oli irronnut palasta !
Jännä tosiaan, kun kadunkulmassa hidasti, niin kuului "tsutp..tsup... "
Jännä tosiaan, kun kadunkulmassa hidasti, niin kuului "tsutp..tsup... "
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
..
Tai sitten jarrukilven ja levyn välissä on pieni kivi. Tuo voi pitää ihan älytöntäkin elämää
ei voi uskoa että johtuu pienestä kivestä. Kerran kävi noin, "vika" korjaantui kun nosti takapyörän ilmaan ja pyöritteli sitä edestakaisin käsin....

w115,123,124,126,140, 210 yms.
Mä toivon ettei,mut veikkaan kuitenkin laakeria.Itselleni jouduin juuri kesällä vaihtaan 123:een kunmeni niin pahaksi et luulin perän olevan rikki.Oli laakeri palanu niin hyvin kiinni et en saanu edes vetovasaralla irti,vaan joutu leikkaan kaasulla navan poikki.Onneks on varaosina yks pihalla,et sai navan siitä.Oletko muuten vaihtanu just kesä alut alta ja laittanu samoilla pulteilla peltivanteet paikalleen??Jos näin ni on myös mahdollista että pultit ovat liian pitkät ja vastaavat käsijarrukenkien kiinnitys jousien nokkiin(123/124).
Laakerivika
Taannoin oli pojan autossa (BMW) vastaava vika: kertoi, että nykäisi ajossa kerran, ja sen älkeen alkoi kitinä eli vollotus. Osasin heti epäillä pyörän laakeria. Se oli leikannut niin totaalisesti kiinni, että pyöri ulkokoolistaa "liukulaakerina". Kaksi laakerihaulia oli peräti kappaleina!G280E kirjoitti:Mä toivon ettei,mut veikkaan kuitenkin laakeria.Itselleni jouduin juuri kesällä vaihtaan 123:een kunmeni niin pahaksi et luulin perän olevan rikki.Oli laakeri palanu niin hyvin kiinni et en saanu edes vetovasaralla irti,vaan joutu leikkaan kaasulla navan poikki.
Ilmeisesti paikat oli jossain vaiheessa ollut lievästi sanoen lämpimänä.
Siinä ei tosin ollut irrotusongelmia, koska pesä oli kulunut niin väljäksi, että laakeri tippui itsekseen ulos.
Koko napa meni siitäkin vaihtoon.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
En käytä peltivanteita mutta pulttien pituus saattaa heittää kyllä myös tiettyjen aluvanteiden kanssa, ainakin 80-luvun BWA:n kanssa (ongelma jota ei varmaan monella enääG280E kirjoitti:Oletko muuten vaihtanu just kesä alut alta ja laittanu samoilla pulteilla peltivanteet paikalleen??Jos näin ni on myös mahdollista että pultit ovat liian pitkät ja vastaavat käsijarrukenkien kiinnitys jousien nokkiin(123/124).

Mutta joo, eilen ja toissapäivänä sitä ääntä ei tullut enää millään mutta sitten tänä aamuna taas... Kai siellä hiekkaa on, en ole ehtinyt pesemäänkään autoa
