Pakokaasun takaisinkierrätys
- Miljoona(tuntia)
- Vakiokalustoa
- Viestit: 193
- Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
- Paikkakunta: Vantaa
Pakokaasun takaisinkierrätys
Nyt tuli tehtyä tuo sama homma kuin Jossi aikaisemmin kertoili,sille isolle
päälimmäiselle alipainekellolle jätin vielä toistaiseksi alipaineen eli tukin
vasta haaroituksen jälkeen letkun-- toimii erittäin hyvin,myös automaatti
vaihtaa nätisti pienemmällekin.
Imusarja oli aika pahasti tukkeessa,menee kesällä sitten nuohoukseen,
fikkarilla totesin,ettei nokea ole kauempana kuin max.5 cm. läpästä poispäin,
eli ryönä ei lisäänny kovin kauas imusarjasta,lähti muuten ihan pyyhkimällä
pois pinnoilta muttei käsistä.
Nyt ajan jonkin aikaa ja katson uudelleen onko puhtaille pinnoille tullut lisää
nokea,silloin ehkä tarvii tukkia jotain lisää?
päälimmäiselle alipainekellolle jätin vielä toistaiseksi alipaineen eli tukin
vasta haaroituksen jälkeen letkun-- toimii erittäin hyvin,myös automaatti
vaihtaa nätisti pienemmällekin.
Imusarja oli aika pahasti tukkeessa,menee kesällä sitten nuohoukseen,
fikkarilla totesin,ettei nokea ole kauempana kuin max.5 cm. läpästä poispäin,
eli ryönä ei lisäänny kovin kauas imusarjasta,lähti muuten ihan pyyhkimällä
pois pinnoilta muttei käsistä.
Nyt ajan jonkin aikaa ja katson uudelleen onko puhtaille pinnoille tullut lisää
nokea,silloin ehkä tarvii tukkia jotain lisää?
Morjens Miljoona(h)!
Onko tullu uusia kokemuksia tuosta tukkimisesta? Pitäisi tehdä sama operatsiooni omaan nokivasaraan kans.
Irroititko imusarjan jo; paljonko mahtoi olla moskaa sisällä?
Hyviä ohjeita!
Onko tullu uusia kokemuksia tuosta tukkimisesta? Pitäisi tehdä sama operatsiooni omaan nokivasaraan kans.
Irroititko imusarjan jo; paljonko mahtoi olla moskaa sisällä?
Hyviä ohjeita!
- - - - - -- - - E220CDI ´07 - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
- Miljoona(tuntia)
- Vakiokalustoa
- Viestit: 193
- Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
- Paikkakunta: Vantaa
Uusia havaintoja löytyi tuosta EGR-venttiilin toiminnasta. Lastutuksen jälkeen venttiilille menevän letkun pystyi tukkimaan ilman mitään selvää vaikutusta, esim. vikatilaa tms. Vähän pidempään ajettuani rupesi auto kuitenkin tuntumaan vähän laiskemmalta, joten tein muutaman mittauksen.
Kiihtyvyys 0-100 km/h oli EGR venttiili ja välijäähdyttimeltä tuleva läppä poistettuna 12,2 sekuntia.
Jos EGR:n kellolta poisti tulppauksen, mutta jätti sen läpälle, kiihtyvyys parantui 10,5 sekuntiin!
Kokonaan ilman tulppauksia kiihtyvyys oli 10,6 sekuntia, joten eroa ei tuohon edelliseen ole käytännössä ollenkaan.
Kiihdytykset tein samassa paikassa, kierrokset ylös jarrua vasten, luistonesto pois kytkettynä. Mittauksen tein GTx-ohjelmalla.
Summa summarum: Vaikka suoranaista vikatilaa ei olisikaan, tuntuu auto vaihtavan jonkun turvallisemman ohjelman, jos EGR-venttiilin tukkii kokonaan. Ilman tuota lastutusta auto meni aina vikatilaan ja se näkyi automaatin sekoiluna, kuten tässä viestiketjussa on ollut puhetta. Ennen imusarjaa olevan läpän eliminoimisella ei ole vaikutusta, joten sen voi huoletta tehdä.
Kiihtyvyys 0-100 km/h oli EGR venttiili ja välijäähdyttimeltä tuleva läppä poistettuna 12,2 sekuntia.
Jos EGR:n kellolta poisti tulppauksen, mutta jätti sen läpälle, kiihtyvyys parantui 10,5 sekuntiin!
Kokonaan ilman tulppauksia kiihtyvyys oli 10,6 sekuntia, joten eroa ei tuohon edelliseen ole käytännössä ollenkaan.
Kiihdytykset tein samassa paikassa, kierrokset ylös jarrua vasten, luistonesto pois kytkettynä. Mittauksen tein GTx-ohjelmalla.
Summa summarum: Vaikka suoranaista vikatilaa ei olisikaan, tuntuu auto vaihtavan jonkun turvallisemman ohjelman, jos EGR-venttiilin tukkii kokonaan. Ilman tuota lastutusta auto meni aina vikatilaan ja se näkyi automaatin sekoiluna, kuten tässä viestiketjussa on ollut puhetta. Ennen imusarjaa olevan läpän eliminoimisella ei ole vaikutusta, joten sen voi huoletta tehdä.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
- Miljoona(tuntia)
- Vakiokalustoa
- Viestit: 193
- Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
- Paikkakunta: Vantaa
Itsekkin haluaisin laittaa tuon kierrätyksen kiinni. on näitä ketjuja lueskeltu ja tuon linkin takaa oman W203 OM611 koneen kuvakin löytyy
http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 030&SGN=01
typ203 code 800
eli voikos tuon kierrätyksen kylmästi tulpata tuosta osa # 119 kohdalta (tiivist) vaiko mistä sen saisi pois niin että toimii ?
Imusarja on kyllä pa...kainen, pitäisi se kanssa puhdistuttaa
Btw mulle on tulossa Carlssonin boxi, joten kohta mennään ehkä hiukan lujampaa
Ja auto on siis tuo c 220 cdi sport coupe
http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 030&SGN=01
typ203 code 800
eli voikos tuon kierrätyksen kylmästi tulpata tuosta osa # 119 kohdalta (tiivist) vaiko mistä sen saisi pois niin että toimii ?
Imusarja on kyllä pa...kainen, pitäisi se kanssa puhdistuttaa
Btw mulle on tulossa Carlssonin boxi, joten kohta mennään ehkä hiukan lujampaa
Ja auto on siis tuo c 220 cdi sport coupe
Difference between men and boys is the price of the toys
W169 180 Cdi
W203 220 Cdi Sport Coupe
Honda Cbr 1000 F
Ex W126 500 SE
W169 180 Cdi
W203 220 Cdi Sport Coupe
Honda Cbr 1000 F
Ex W126 500 SE
Ei onnistu noin ilman vikatilaa tuossa versiossa. Hommaa sen poksin sijaan ohjelmallinen viritys jossa takaisinkierrätys poistuu samalla. Se on paras ratkaisu ja säästyt monilta tulevilta moottorimurheilta.Bruno59 kirjoitti:Itsekkin haluaisin laittaa tuon kierrätyksen kiinni. on näitä ketjuja lueskeltu ja tuon linkin takaa oman W203 OM611 koneen kuvakin löytyy
http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 030&SGN=01
typ203 code 800
eli voikos tuon kierrätyksen kylmästi tulpata tuosta osa # 119 kohdalta (tiivist) vaiko mistä sen saisi pois niin että toimii ?
Imusarja on kyllä pa...kainen, pitäisi se kanssa puhdistuttaa
Btw mulle on tulossa Carlssonin boxi, joten kohta mennään ehkä hiukan lujampaa
Ja auto on siis tuo c 220 cdi sport coupe
Tuo Calssonin boxihan on kaiketi myös mersun hyväksymä, ei pitäisi tulla murheita, siis ei mikään viriviri matolaatikko.
Ohjelmalliset muutokset tyyliin Karala ovat kyllä tosi toimivia, ainakin foorumeitten perusteella lukemieni käyttäjien kokemusten/topicien perusteella, ja saa juuri sitä mitä haluaa tai tilaa.
Carlsson ja Brabus ovat, niin olen ymmärtänyt sitten näistä "valmis liitettäväksi" virityksistä kutakuinkin samaa laatua ja myös mersulaatua ?
Pitää tehdä siitä projektitopicci kun saan boxin kotiin ja asennettua.
Tuleehan sitten dokumentoitua tietoa tänne foorumille miten tuo asennetaan ja miten toimii käytännössä
Itsekkin olin suunnitellut karalalle menoa, matka vaan on pitkä täältä stadista ja jonot pitkät, niin ei onnistu helposti. Ja kun sain Carlssonin boxin edullisesti niin kokeillaampas nyt sitä.
Mutta mutta tuohon kierrätyksen estämiseen, mitä , miten sen voi poistaa versiossa, vai onko ohjelmallinen ainoa vaihtoehto ?? siis onnistuuko myös mekaaninen pakokaasun kierrätyksen esto ??
Kaipa se lisää pikkuisen myös tehoja, se ei kuitenkaan ole nyt hakusessa vaan se että tuo imusarja ja muut röörit pysyisivät puhtaana
Ohjelmalliset muutokset tyyliin Karala ovat kyllä tosi toimivia, ainakin foorumeitten perusteella lukemieni käyttäjien kokemusten/topicien perusteella, ja saa juuri sitä mitä haluaa tai tilaa.
Carlsson ja Brabus ovat, niin olen ymmärtänyt sitten näistä "valmis liitettäväksi" virityksistä kutakuinkin samaa laatua ja myös mersulaatua ?
Pitää tehdä siitä projektitopicci kun saan boxin kotiin ja asennettua.
Tuleehan sitten dokumentoitua tietoa tänne foorumille miten tuo asennetaan ja miten toimii käytännössä
Itsekkin olin suunnitellut karalalle menoa, matka vaan on pitkä täältä stadista ja jonot pitkät, niin ei onnistu helposti. Ja kun sain Carlssonin boxin edullisesti niin kokeillaampas nyt sitä.
Mutta mutta tuohon kierrätyksen estämiseen, mitä , miten sen voi poistaa versiossa, vai onko ohjelmallinen ainoa vaihtoehto ?? siis onnistuuko myös mekaaninen pakokaasun kierrätyksen esto ??
Kaipa se lisää pikkuisen myös tehoja, se ei kuitenkaan ole nyt hakusessa vaan se että tuo imusarja ja muut röörit pysyisivät puhtaana
Difference between men and boys is the price of the toys
W169 180 Cdi
W203 220 Cdi Sport Coupe
Honda Cbr 1000 F
Ex W126 500 SE
W169 180 Cdi
W203 220 Cdi Sport Coupe
Honda Cbr 1000 F
Ex W126 500 SE
Onnistuu sillain että syötät ilmamassamittarin ECU:lle menevään johtoon pienempää arvoa kuin normiarvo on, silloin kun kierrätys on päällä.Bruno59 kirjoitti:
Mutta mutta tuohon kierrätyksen estämiseen, mitä , miten sen voi poistaa versiossa, vai onko ohjelmallinen ainoa vaihtoehto ?? siis onnistuuko myös mekaaninen pakokaasun kierrätyksen esto ??
Kaipa se lisää pikkuisen myös tehoja, se ei kuitenkaan ole nyt hakusessa vaan se että tuo imusarja ja muut röörit pysyisivät puhtaana
Itsellä on rele ja vastushässäkkä joka saa ohjauksen siitä ABS:in vieressä olevasta alipainemokkulasta. On toiminu jo toista vuotta, ei tuu vikakoodeja eikä pakokaasut mene muualle kuin pakoputkeen.
Minkä takia joku haluaa irroittaa EGR venttiilin ? EGR venttiili (eli exhaust gas recirculation) käytännössä rikastaa seosta kun se omalla ajallaan syöttää sekaan ilmaa jossa ei enää ole happea ts. se pienentää NOX päästöjä ts. se viilentää polttotapahtumaa ts. se pehmentää, ja pidentää moottorisi ikää.
'If it ain't broke, DON'T fix it'.
'If it ain't broke, DON'T fix it'.
Vuodesta -73 laatumerkin kanssa kurvaillut.
---------------------------------------------------
'The one that dies with the most expensive toys wins the game'. Words to live by.
W140 + W124.
---------------------------------------------------
'The one that dies with the most expensive toys wins the game'. Words to live by.
W140 + W124.
Just niin kyllä sitä pikimoskaa on putket täynnänsä, niinkuin Tuikku totesi
Siis eikös ole mekaanista tapaa poistaa tuota,
tuo rele vastus hässäkkä ei oikein onnistu meikäläiseltä , mutta voiskos siitä laittaa vähän lisätietoa, jos joku muu haluaisi sellaisen laittaa ?
Siis eikös ole mekaanista tapaa poistaa tuota,
tuo rele vastus hässäkkä ei oikein onnistu meikäläiseltä , mutta voiskos siitä laittaa vähän lisätietoa, jos joku muu haluaisi sellaisen laittaa ?
Difference between men and boys is the price of the toys
W169 180 Cdi
W203 220 Cdi Sport Coupe
Honda Cbr 1000 F
Ex W126 500 SE
W169 180 Cdi
W203 220 Cdi Sport Coupe
Honda Cbr 1000 F
Ex W126 500 SE
Itselläni oli tukittuna tuo alipaineletku. nokeentunut oli silti pahasti imusarja. Nyt on pakosarjalta tulevassa putkessa liitoksen kohdalla peltikiekko. ei varmasti vuoda enää ja lisäksi tuo läppä on poistettu mutta päällepäin kaikki on niinkuin pitääkin.. ei katsastuksessa huomaa.
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
.
Vanhemmista tulppaaminen onnistuukin.
Uudemmista ei.
Kannattaa kokeilla, mitään ei säry.
Menee vaan vikatilaan, tämä saattaa joskus tapahtua vasta parinkin viikon päästä.
Jos ei onnistu, palauttaa takaisin.
Uudemmista kaikista joutuu ohjelmanmuutoksen tekemään.
Sekin kannattaa teetättää, varsinkin jos meinaa jonkun aikaa ko. autoa pitää.
Samalla ottaa ne joutohevosetkin käyttöön, kun muutenkin joutuu boxia irti käyttään.
Vanhemmista tulppaaminen onnistuukin.
Uudemmista ei.
Kannattaa kokeilla, mitään ei säry.
Menee vaan vikatilaan, tämä saattaa joskus tapahtua vasta parinkin viikon päästä.
Jos ei onnistu, palauttaa takaisin.
Uudemmista kaikista joutuu ohjelmanmuutoksen tekemään.
Sekin kannattaa teetättää, varsinkin jos meinaa jonkun aikaa ko. autoa pitää.
Samalla ottaa ne joutohevosetkin käyttöön, kun muutenkin joutuu boxia irti käyttään.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
On alkanut toi oma W203 220cdi käymään huonosti kylmänä, tärisee niin että meinaa paikat tippua hampaista... kun lämpeää niin kaikki toimii taas.
Voisiko vika olla tuossa imusarjan tukkoisuudessa, vai voiko viallinen hehku aiheuttaa tuon? Tietenki viallinen moottorin tyynyt on yksi..
Autolla ajettu 140tkm
Olisi tarkoitus käyttää imusarja irtija putsata se. Mitä tiivisteitä kannattaa varata jo valmiiksi, ainakin imurajan tiiviste mut, mitä muuta.
Mitä muuta kannattaa huomioida, joutuuko ilmaamaan polttoaine sydeemin, vai sahaamalla sit käyntiin?
Samalla yritän vaihtaa hehkut, mikäli irtoavat
Onko kukaan tehnyt ko. projektista minkäänlaista ohjeen tynkää, olisin kiitollinen sellaisesta
Voisiko vika olla tuossa imusarjan tukkoisuudessa, vai voiko viallinen hehku aiheuttaa tuon? Tietenki viallinen moottorin tyynyt on yksi..
Autolla ajettu 140tkm
Olisi tarkoitus käyttää imusarja irtija putsata se. Mitä tiivisteitä kannattaa varata jo valmiiksi, ainakin imurajan tiiviste mut, mitä muuta.
Mitä muuta kannattaa huomioida, joutuuko ilmaamaan polttoaine sydeemin, vai sahaamalla sit käyntiin?
Samalla yritän vaihtaa hehkut, mikäli irtoavat
Onko kukaan tehnyt ko. projektista minkäänlaista ohjeen tynkää, olisin kiitollinen sellaisesta
Barton, olisitko valmis tekemään ohjeet tuohon viritelmään, mikäli se toimii hyvin niin varmaan moni cdi kuski olisi kiinnostunut.Onnistuu sillain että syötät ilmamassamittarin ECU:lle menevään johtoon pienempää arvoa kuin normiarvo on, silloin kun kierrätys on päällä.
Itsellä on rele ja vastushässäkkä joka saa ohjauksen siitä ABS:in vieressä olevasta alipainemokkulasta. On toiminu jo toista vuotta, ei tuu vikakoodeja eikä pakokaasut mene muualle kuin pakoputkeen.
se nokeentuu se imusarja vaikka sinne takaisin kierrätyksen putkiin tunkisi villasukan. ei pysty ymmärtämään miksi pitää alkaa ammattilaisten suunnittelemia moottoreita muuttamaan.tuikku kirjoitti:.
On varmaan niitä kannattavampia muutoksia diiseliin.
Ehdottomasti.
Suomen oloissa sitä pikeä nimittäin kertyy sellaista tahtia.
Varsinkin, jos vielä termostaatti ei nosta lämpöjä kunnolla.
ja kuka sitä carlssonin boxin hyväksyntää miettiikin niin voi ensimmäisenä pohdiskella mikä on mercedeksen käyttämä virityspaja?
eiköhän se ole niin että putkia tukkimalla ei CDI koneesta saa kierrätystä pois.Naku kirjoitti:mroo,
eikö nyt kellään olisi edes yhtä selventävää kuvaa tuollaisesta CDI koneesta värikkäillä nuolilla lisättynä, että mikä putki ja mistä pitää tukkia ?? Selviäisi monta kysymystä samalla kertaa...ja kun asia tuntuu kiinnostavan useita palstan lukijoita.
- Naku -
- Miljoona(tuntia)
- Vakiokalustoa
- Viestit: 193
- Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
- Paikkakunta: Vantaa
Niin,nyt on tuosta kierrätyksen tulppaamisesta jo kulunut aukaa
ja kilometrejä oliskohan jotain n.250 000-ellei enemmänkin
ajettu kierrätys poistettuna .
Ja TOIMII ilman mitään vikatiloja
Kaikille vaan tiedoksi.
Eli suosittelen sen pois ottamista.Jo senkin takia että kone saa kunnolla
ilmaa kun siellä ei ole mitään läppää estämässä.
ja kilometrejä oliskohan jotain n.250 000-ellei enemmänkin
ajettu kierrätys poistettuna .
Ja TOIMII ilman mitään vikatiloja
Kaikille vaan tiedoksi.
Eli suosittelen sen pois ottamista.Jo senkin takia että kone saa kunnolla
ilmaa kun siellä ei ole mitään läppää estämässä.
C220 CDI vm.2000
ilmansaannit kyllä hoidetaan imusarjan läpillä. lähinnä se että saadaan kunnon täytös osakuormalla.. täyskaasulla ilmaa kyllä menee tarpeeksi ja silloin ei takaisinkierrätys ole kuitenkaan käytössä.Miljoona(tuntia) kirjoitti:Niin,nyt on tuosta kierrätyksen tulppaamisesta jo kulunut aukaa
ja kilometrejä oliskohan jotain n.250 000-ellei enemmänkin
ajettu kierrätys poistettuna .
Ja TOIMII ilman mitään vikatiloja
Kaikille vaan tiedoksi.
Eli suosittelen sen pois ottamista.Jo senkin takia että kone saa kunnolla
ilmaa kun siellä ei ole mitään läppää estämässä.
.
Minäkin olen kovasti koettanut miettiä niiden läppien tehtävää.
Nykyisin olisin sitä mieltä, että suurin ja tärkein tehtävä niillä on se, että pienillä kierroksilla, pienillä kaasun asennoilla (siis esim. matka-ajossa), kun ahtopainekkin on pieni, niin parhaan taloudellisuden (= hyötysuhteen) kannalta olisi tärkeää saada sylinteriin hyvä pyörre.
Tällöin imupuolen täytyisi olla juuri "sopivan" ahdas, jotta tämä pyörre saataisiin pienilläkin ilmamäärillä.
Siksi tarvitaan läppiä ohjaamaan ilma toiseen imukanavaan.
Siis avarammalla asenolla virtaama tulisi niin pieneksi, ettei vastaavaa pyörrettä saada aikaiseksi sellaisilla kanavilla, jotka ei sitten toimi rajoitteena suuremmilla ilman määrillä.
(VRT. 290 suorasuihkari -> ahtaat kanavat -> hyvä taloudellisuus ja vääntö, mutta tehon nosto vaati kovasti askartelua kannen parissa.)
Läpät aukeaa melko tarkalleen 2000rpm kohdalla, kun jokin, tavattoman pieni kaasun asento on ylitetty, eli ei olla tyhjäkäynnillä tai moottorijarrutuksessa.
Tämän aukeamisen kuulee käynnistä selvästi, kun paikkoja on vaihdettu avarampaan suuntaan.
Sitä ei tule ajateltua, mutta pyörre ja polttoaineen sekoittuminen sylinterissä on parhaimmillaan juuri silloin, kun ahtopainekkin on suurimmillaan.
Ne läpät ei siis ole mitenkään elintärkeät, mutta kyllä niillä oma, ihan perusteltu tehtävänsä on.
Toimivia ei kannata minun mielestäni poistaa.
Putsailee vaan ja tukkii sen kierrätyksen.
Minäkin olen kovasti koettanut miettiä niiden läppien tehtävää.
Nykyisin olisin sitä mieltä, että suurin ja tärkein tehtävä niillä on se, että pienillä kierroksilla, pienillä kaasun asennoilla (siis esim. matka-ajossa), kun ahtopainekkin on pieni, niin parhaan taloudellisuden (= hyötysuhteen) kannalta olisi tärkeää saada sylinteriin hyvä pyörre.
Tällöin imupuolen täytyisi olla juuri "sopivan" ahdas, jotta tämä pyörre saataisiin pienilläkin ilmamäärillä.
Siksi tarvitaan läppiä ohjaamaan ilma toiseen imukanavaan.
Siis avarammalla asenolla virtaama tulisi niin pieneksi, ettei vastaavaa pyörrettä saada aikaiseksi sellaisilla kanavilla, jotka ei sitten toimi rajoitteena suuremmilla ilman määrillä.
(VRT. 290 suorasuihkari -> ahtaat kanavat -> hyvä taloudellisuus ja vääntö, mutta tehon nosto vaati kovasti askartelua kannen parissa.)
Läpät aukeaa melko tarkalleen 2000rpm kohdalla, kun jokin, tavattoman pieni kaasun asento on ylitetty, eli ei olla tyhjäkäynnillä tai moottorijarrutuksessa.
Tämän aukeamisen kuulee käynnistä selvästi, kun paikkoja on vaihdettu avarampaan suuntaan.
Sitä ei tule ajateltua, mutta pyörre ja polttoaineen sekoittuminen sylinterissä on parhaimmillaan juuri silloin, kun ahtopainekkin on suurimmillaan.
Ne läpät ei siis ole mitenkään elintärkeät, mutta kyllä niillä oma, ihan perusteltu tehtävänsä on.
Toimivia ei kannata minun mielestäni poistaa.
Putsailee vaan ja tukkii sen kierrätyksen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
- Miljoona(tuntia)
- Vakiokalustoa
- Viestit: 193
- Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
- Paikkakunta: Vantaa