Vakionopeudensäädin joka jannulle.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pommac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: Su 05.06.2005 17:20
Paikkakunta: keski-suomi

Vakionopeudensäädin joka jannulle.

Viesti Kirjoittaja pommac »

No ei vaineskaan, mutta pätee ainakin manuaalilootalla oleviin CLK 2.3 kompuroihin VM:99 asti ja ehkä myös 2.0 ja 2.0k

CLK:hon ei saanut manuaalivaihteiston yhteyteen tehtaan vakionopeudensäädintä (2.0 2.0k 2.3k) paitsi vuoden 2000 faseliftin jälkeen se oli optiona myös manuaaleihin, mutta automaatteihin tuo säädin taisi tulla alusta asti kylkiäisenä ainakin isompien koneiden yhteydessä.

Tämä sama kaava taitaa päteä myös C-sarjaan. Kävin huvikseni nettiautossa väijymässä C-sarjan autoja jotka ei ole faselift mallia ja joissa manuaaliloota, yhdessäkään ei ollut tehtaan vakkaria

Totuus kuitenkin on, että tuo vakkari optio on ainakin vm 99 manuaali CLK:ssa ja mahdollisesti C- sarjassa jossa elektrooninen virtalukko jätetty kuitenkin ns. auki.

Eli vakionopeudensäätinen asennus manuaali w208 CLK:hon on seuraava.

-Osta oikea säätimenviiksi veholta.
-Irroita akun - napa.
-Ota autosta ratti pois.
-Ratin irroituksen jälkeen viikselle löytyy valmis paikka monitoimiviiksen yläpuolelta.
-Rattiakselin suojamuoviin on tehtävä sopiva kolo viiksen varrelle.
-Viiksestä lähtee noin 30cm johtosarja, johtosarjan päässä on liitin jolle löytyy paikka virtalukosta kuskin puolelta.
-Viiksi paikalleen johto kiinni ELEKTROONISELLE virtalukolle ja ratti paikalleen.

Auton moottorinohjausyksikössä on vakionopeudensäätimen tarvitsema data valmiina ja elektroniikka tajuaa automaattisesti, että viiksi on asennettu. Sama data käyttää hyväkseen jarru ja kytkin polkimen katkaisijoita.

Vakkarin asennus W208 CLK:hon on valmis ja se toimii aivan kuten sen pitääkin. Aikaa asennukseen meni ehkä jopa pari tuntia.


Tämä on vähän samanlainen juttu kuin esim. väykyn istuin lämmittimien puute, eli kaikista se istuimien lämmitys löytyy, mutta on eri asia onko keskikonsolissa olevien liittimien päissä niille katkaisijoita. :idea:
Mercedes CLK 230 kompura -99
Toyota tercel -84 (meni paaliin)
Ex. porsche 911 coupe 2.7l

Mersut ja Porschet miehen tiellä pitää.
Avatar
Tctic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 403
Liittynyt: To 08.06.2006 08:19
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Tctic »

Eli tämä vinkki voisi hyvällä tuurilla toimia myös c-sarjassa ja mitä tuo viiksi maksaa?
Viimeksi muokannut Tctic, To 06.09.2007 22:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex. S202 cdi -99
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 892
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

Mahtaakos kuinka olla tuon ratin kaa, onko niissä bägejä et kannattaa varmaa olla varoivainen? Vai kuinka herkkiä lie?
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Bägiratin voi kyllä huoletta ottaa pois kun irrottaa ensin akunkengän.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
pommac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: Su 05.06.2005 17:20
Paikkakunta: keski-suomi

Viesti Kirjoittaja pommac »

Tctic kirjoitti:Eli tämä vinkki voisi hyvällä tuurilla toimia myös c-sarjassa ja mitä tuo viiksi maksaa?
No joo. hyvällä tuurilla ehkä. Virtalukossa on viiksen johdolle paikka satavarmasti, on sitten eri asia toimiiko samantien vai täytyykö koodata, clk:ssa toimi samantien.

CLK:hon viiksi maksoi muistaakseni 116€ taitaa C:ssä olla sama viiksi.
Mercedes CLK 230 kompura -99
Toyota tercel -84 (meni paaliin)
Ex. porsche 911 coupe 2.7l

Mersut ja Porschet miehen tiellä pitää.
aapela
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 02.06.2007 18:46
Paikkakunta: Kemijärvi

Viesti Kirjoittaja aapela »

CLK: ssa ei kuitenkaan tuota istuinlämmitysoptiota taida olla?
MB CLK 230k autom -97
Harald
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Su 29.07.2007 20:12
Paikkakunta: Utsjoelta etelään

Viesti Kirjoittaja Harald »

aapela kirjoitti:CLK: ssa ei kuitenkaan tuota istuinlämmitysoptiota taida olla?
Tai vm. -99 C W202:ssa? Nähtävästi ainaki kuskin penkkiin menee joku johto, voiko se liittyä lämmitykseen? Mitään hälytintä, joka ilmaisisi turvavyön unohtumisesta, autossa ei ole.

Kiitokset ketjun aloittajalle tuosta vinkistä, kannusti itseäkin laittamaan sen tempomaatin paikalleen.
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

naftale_n kirjoitti:Mahtaakos kuinka olla tuon ratin kaa, onko niissä bägejä et kannattaa varmaa olla varoivainen? Vai kuinka herkkiä lie?
Kinnunen kirjoitti:Bägiratin voi kyllä huoletta ottaa pois kun irrottaa ensin akunkengän.
Muistaakseni airbagissa oli joku disablointikytkin, tms joka pitää aktivoida ennen irtiottoa. Eikös Airbag ole ihan jollain patruunoilla (kaasu tms). avulla toimiva, eli pitäisi räjähtää kolarissa vaikka autossa ei olisi akkuja ollenkaan.
Avatar
Tctic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 403
Liittynyt: To 08.06.2006 08:19
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Tctic »

Jos joku saa vakionopeussäätimen toimimaan manuaali C:ssä, niin heti viestiä tänne! Minun oli tänään tarkoitus ostaa viiksi kun hain veholta uuden termostaatin, mutta tyylikkäästi unohdin sen ja seuraavan kerran ehdin Veholle vasta parin viikon päästä.

Samoin istuinlämppärien kytkeminen toimiviksi kiinnostaa kovasti, joten vinkkejä kaivataan siihenkin.
Ex. S202 cdi -99
Avatar
pommac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: Su 05.06.2005 17:20
Paikkakunta: keski-suomi

Viesti Kirjoittaja pommac »

Jos penkkiin menee vain yksi johto niin se on luultavasti turvavyön esikiristimen ohjauspiuha.
Mercedes CLK 230 kompura -99
Toyota tercel -84 (meni paaliin)
Ex. porsche 911 coupe 2.7l

Mersut ja Porschet miehen tiellä pitää.
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

Vakio nopeus säädin

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

Eikö Sellaista jokaisella olekkan vai miten se kysymys olikaan
Minullakin on vanha 123. 240D vm 83. ja siinäkin on Vakionopeussäädin
Eikä voi olla vaikea asentaan koska minäkin sain sen paikalleen Ja on jo
7Vuotta pelannut moitteettomasti Mutta eihän nämä uurempien autojen
HALTIJAT Näistä mitään tiedä kun koetaulun on kuin joulukuusi vikavaloja
Täynnä Mutta Vanha 123 pelaa päivästä toiseen ikäänkuin aina vaan paremmin Täällävalitetaan ettei mersu lähre käymään Niinkuin tässä foorumissa on joku jo kauan valittanut en pitäisi tällaista autoa päivääkään
nurkissa olen 40 vuotta lähtenyt mersulla liikenteesen. Mutta jos akku on
tyhjä se ei ole auton vika Vaan Haltijan minun kyllä omistajan eipä ole
koskaan ollut pankin autoa J.S.Lehti
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Hyvin harvalla on pankin auto, eikä taida pankit enään antaa työsuhdeautoja.
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Herätelläämpä hiukan :D .. onko jo tarkempaa tietoa kenellälään toimiiko c-mallissa ?
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
jounir
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: To 20.04.2006 11:24
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja jounir »

Vähän asian vierestä:
Oltiin keskiviikkoaamuna menossa töihin uuden karhealla Saabilla,
cruise aseteltu 90km/t, oli pitkä suora, edessä VW colf jonkun matkan päässä, tuli 50km rajoitus, istuin kuskin vieressä, ihmettelin että kylläpä kaveri vetää lähelle ennenkuin löysää cruisen ja alkaa jarruttaan, enempää en juuri kerennytkään ihmetellä kun rysähti. Mentiin Colfin perään , muovit lenteli, onneksi sentään selvittiin rintakivuilla. Kuski oli saanut jonkun kohtauksen.
Eli cruisi oli tämmöisessä tapauksessa aika vaarallinen laite.
C220 CDI A -00
W124 300TD -92
W211 240 -02
Avatar
aakkocdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 21.04.2006 17:06
Paikkakunta: Itä-suomi

Viesti Kirjoittaja aakkocdi »

jounir kirjoitti:Vähän asian vierestä:
Oltiin keskiviikkoaamuna menossa töihin uuden karhealla Saabilla,
cruise aseteltu 90km/t, oli pitkä suora, edessä VW colf jonkun matkan päässä, tuli 50km rajoitus, istuin kuskin vieressä, ihmettelin että kylläpä kaveri vetää lähelle ennenkuin löysää cruisen ja alkaa jarruttaan, enempää en juuri kerennytkään ihmetellä kun rysähti. Mentiin Colfin perään , muovit lenteli, onneksi sentään selvittiin rintakivuilla. Kuski oli saanut jonkun kohtauksen.
Eli cruisi oli tämmöisessä tapauksessa aika vaarallinen laite.
Tuossa tapauksessa koko auto on vaarallinen laite, olipa siinä cruise tai ei.
Vessu
Harald
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Su 29.07.2007 20:12
Paikkakunta: Utsjoelta etelään

Viesti Kirjoittaja Harald »

Pommacin innoittamana asensin autooni Mersun originellin tempomaattiviiksen, kun siitä kerran se (osittain) sähköinen kaasupoljin ja infrapunavirtalukko löytyvät.

Viiksi meni paikalleen parin tunnin työnä kaverin kanssa tehtynä, itsellä aikaisempia ratin irroituksia takana nolla ja kaverilla jostain ikivanhasta Mersusta yhdesti, joten aika uunoja oltiin molemmat. Kaikki meni silti hyvin siihen nähden että auto ei syttynyt palamaan, mikään vikavalo ei pala ja turvatyyny ei poksahtanut naamalle - 15 minuuttia silti odoteltiin akun irroittamisesta ennen kun alettiin edes kuvitella tyynyn poisottoa.

Viikselle tulee kyllä virta (voidaan havaita siitä että nopeusrajoittimen merkkivalo syttyy kun viikseä tökkää sisäänpäin) mutta itse vakkari ei toimi.

Käytin autoa tänään paikallisessa merkkiliikkeessä jotta oisivat laittaneet testerillä ohjelmallisesti viiksen toimintakuntoon.

Lopputulos oli se, ettei W202:ssa ole tällaista optiota - eivät voineet siis softata autoa tempoviikselle!! Mikäs tämä juttu nyt on? Jos W202:ssa on tehtaalta tempomaatti (sähkökaasulla ja -virtalukolla) niin onko se toteutettu ohjelmalla vai erillisellä boksilla?

Pommacin CLK oli lähtenyt pelaamaan laakista, ja olen kuullut että CDI- väyryset tajuavat saman homman kun boksille vain kerrotaan että viiksi on paikallaan. Mitäs asiantuntijat sanovat, mitä seuraavaksi?
Avatar
Tctic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 403
Liittynyt: To 08.06.2006 08:19
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Tctic »

Nyt voisi sanoa, että voi hitto. Juuri suunnittelin hakevani cruisen viiksen Veholta... :(
Ex. S202 cdi -99
Avatar
pommac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: Su 05.06.2005 17:20
Paikkakunta: keski-suomi

Viesti Kirjoittaja pommac »

Onhan tuo ikävämpi juttu, ettei tuo onnistunut.

En ole muuten missään vaiheessa sanonut, että tämä temppu välttämättä toimisi dieseleissä, mutta en tajunnut siitä varoittaakkaan.

Muutama nimimerkki pystyy kyllä vahvistamaan, että asennus manuaali clk 230 kompuraan onnistuu kertomallani tavalla.

Eikö kukaan ole koittanut asentaa vakkaria esim. vm98 bensa manuaali c:hen :?:
Mercedes CLK 230 kompura -99
Toyota tercel -84 (meni paaliin)
Ex. porsche 911 coupe 2.7l

Mersut ja Porschet miehen tiellä pitää.
Harald
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Su 29.07.2007 20:12
Paikkakunta: Utsjoelta etelään

Viesti Kirjoittaja Harald »

Eipä se mitään.

Tilasin AkiP:ltä käytetyn VDO:n boksin joka osaa hyödyntää tuota viikseä.

Onko Tctic autosi automaattilaatikolla? huollossa epäilivät että siihen vois onnistua paremmin....

Tulee tarpeeseen ainaki itelle, ajoin aamulla ylinopeussakot huolimattomuuttani... :roll:
Avatar
Tctic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 403
Liittynyt: To 08.06.2006 08:19
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Tctic »

Manuaali tuo on. Kaippa tuota ilmankin pärjää, viime viikon aikana tuli 3000km mittariin ja ongelmia jalan puutumisen kanssa ei ollut.
Ex. S202 cdi -99
Harald
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Su 29.07.2007 20:12
Paikkakunta: Utsjoelta etelään

Viesti Kirjoittaja Harald »

Onko kukaan asennellu tuommoista VDO:n boksia ite?

Ajattelin alunperin viedä ammattimiehelle mutta jos ehtii jossai vaiheessa ottaa iltapuhteeksi niin vois katsella itekin. Tai onko foorumilla jossain hyvää ohjetta moiseen? :shock:
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Vakionopeudensäädin joka jannulle.

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Ainiin tuli itsekkin tehtyä jokin aika sitten tuo tempomatin jälkiasennus nii ilmoitetaan nyt sitten tähänkin että tämä homma toimii moitteitta myös M111.944 eli 192hp italian 200K:ssa :thumbup:
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
blackslide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
Paikkakunta: Lappi

Re: Vakionopeudensäädin joka jannulle.

Viesti Kirjoittaja blackslide »

Enpäs tuosta sen koommin tiedä, mutta ärsyttää nuo humppaajat jotka ajaa 80 rajoituksen puitteissa sen 70-90km/h ja sitten kun menee ohi että voi ajaa 85km/h niin ne tulee puskimeen kiinni.. Eli otsikon mukaisesti "Vakionopeudensäädin joka jannulle."
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Vastaa Viestiin