LIsää valoo w126:seen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Taimo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:42
Paikkakunta: Mänttä

LIsää valoo w126:seen

Viesti Kirjoittaja Taimo »

Onko kokemuksia tai ehdotuksia millä sais vanhaan ässään (w126) lisää valoo. Kun idea on se että yksikin lisävalo satsi vaikka pienikin tekee maskista melko idiootin näköisen . Tietysti kaikkeen tottuisi ajan mittaan mutta kuitenkin ei paljoa ole tullu vastaan satakakskutosia lisävaloilla. Tietysti watteja niin etttä piisaa myös sumareihin mutta ei taida vanhat umpiot kestää. Tietääkö kukaan että olis poliisi sakottanut ylenmääräisistä wateista polttimoissa.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, kyllä sakottavat liian suurista polttimoista, ja kyllä sen huomaa jos vastaantulijalla on sataset umpioissa.

Niistä ylisuurista polttimoista ei ole mitään hyötyä jollai johdot ole uusittu vähintään 2.5 neliöisiksi, alkuperäiset ovat ihan paukkulankaa jotka vaan kuumenevat suuremmilla polttimoilla.

Lisävalot voisi olla fiksu idea, itsellä ne on kiinni rekisterikilven alle tulevalla telineellä, joka tietty saa kesäksi lähteä, eli talvella valot keululla, kaväällä sitten pois. Ainakin 124:sessa ne valot eivät ole pahan näköiset, ja vaikka olisivatkin niin mitä sillä on talvella väliä, pääasia että näkee ajaa. Ulkona on niin pimeä ettei kukaan edes huomaa niitä valoja keulalla.

Niin, ja aika hyvä parannus saadaan käyttämällä jotain plussa valoja, esim GE:n +60 % valot ovat todella tehokkaat ja kestävät pitkään, Joka syksyhän valot kannattaa vaihtaa, vanhat alkavat harmaantua heijastimestaan.
Viimeksi muokannut Mauri H., Su 28.12.2003 10:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Itseltäni hoidin tuon homman siten, että vedin kummallekin umpiolle 4 nelion johdot, asentelin kummallekkin umpiolle releet siten, että otin alkuperäisistä johdoista herätteen. Sitten kun vielä vaihdoin jännitteensäätimen semmoiseen lämpötilakompensoituun joka antaa suunnilleen 14,4 volttia entisen 13,8 sijasta. Pelkästään tällä valot parani ihmeesti, kun umpiolle tuleva jännite pomppasi 10,5 v 13,7 volttiin. Sitten voi harkita isonpia polttimoita. Kyllä ne umpiot kestää. Ne kun ei ole muovia niin kuin vaikka Fordissa. :)
Timppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Pe 20.06.2003 14:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Lisää valoa...

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Tein samoin omaan W126:eeni, 4 neliön johdot erillisillä releillä ja sitten vielä 100/80 wattiset polttimot, johan alkoi näkymään, talvihangilla tuntui olevan toisinaan liiankin kirkasta....
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

Niin ja jos omien valojen heijastimet ja lasit ovat päässeet huonoon kuntoon, niin niiden uusiminen auttaa asiaa kummasta. Tosin w126:n hilut voi olla hieman hintavia :? Vai?... 123:eenkin oli kanttiset heijastimet 100€/pari... Yhdessä w123:ssa oli kerran niin huonot valot, että tavallinen taskulamppukin näytti kauemmas kuin pitkät :shock: Oli heijastimet ja lasit ihan loppu.

Tuossa w123:ssa on nyt nuo uudet heijastimet, uusi lasi toisella puolen, toinen lasi melkein virheetön ja GE:n +60& polttimot ja kyllä niillä nyt juuri ja juuri pärjää ilman lisäpitkiä.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12807
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mr..d kirjoitti:Itseltäni hoidin tuon homman siten, että vedin kummallekin umpiolle 4 nelion johdot, asentelin kummallekkin umpiolle releet siten, että otin alkuperäisistä johdoista herätteen. Sitten kun vielä vaihdoin jännitteensäätimen semmoiseen lämpötilakompensoituun joka antaa suunnilleen 14,4 volttia entisen 13,8 sijasta. Pelkästään tällä valot parani ihmeesti, kun umpiolle tuleva jännite pomppasi 10,5 v 13,7 volttiin. Sitten voi harkita isonpia polttimoita. Kyllä ne umpiot kestää. Ne kun ei ole muovia niin kuin vaikka Fordissa. :)
mitäs tuommoinen säädin maksoi? , ilmeisesti heitit sen vanhan tilalle vai?
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

epk kirjoitti:
mr..d kirjoitti:Itseltäni hoidin tuon homman siten, että vedin kummallekin umpiolle 4 nelion johdot, asentelin kummallekkin umpiolle releet siten, että otin alkuperäisistä johdoista herätteen. Sitten kun vielä vaihdoin jännitteensäätimen semmoiseen lämpötilakompensoituun joka antaa suunnilleen 14,4 volttia entisen 13,8 sijasta. Pelkästään tällä valot parani ihmeesti, kun umpiolle tuleva jännite pomppasi 10,5 v 13,7 volttiin. Sitten voi harkita isonpia polttimoita. Kyllä ne umpiot kestää. Ne kun ei ole muovia niin kuin vaikka Fordissa. :)
mitäs tuommoinen säädin maksoi? , ilmeisesti heitit sen vanhan tilalle vai?
Paljonkos teillä latausjännite sitten yleensä on? 14,4 volttia pukkaa tuossa omassa autossa akun navoista mitattuna. Tosin valoille menevää jännitettä en ole mitannut mutta käyttämällä philipsin vision plus polttimoita näkee aikas hyvin noilla vakiovaloilla. Visionit on aika lyhytikäiset, kestää mulla noin 15 -20tkm mutta kesällä voi sitten ajella vaikka bilhelveten polttimoilla :)
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

GE:n +60:set polttomot kestävät minulla kevuesti vuoden ajot, 40 tkm, ja ovat ihan toimivat vielä syksyllä kun vaihdan uusiin.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

epk kirjoitti:
mitäs tuommoinen säädin maksoi? , ilmeisesti heitit sen vanhan tilalle vai?
Se säädin oli vähän toista kymppia saattoi olla joku 14€. Siinähän tulee laturin hiilet samassa. Tähän mennessä kaikissa 80-luvun mersuissa, joiden kanssa olen ollut tekemisissä on ollu 14 voltin säädin joka tuntuu lataavan 13.6-13,8 voltin jännitteellä. Tuo parempi malli on sitten merkinnältään 14,6 volttia. Se näkyy latailevan nolla kelillä 14,4 voltin jännitteellä ja lämpimämmällä kelillä vähän maltillisemmin. Suosittelen boschin säädintä, vaikka itse ostin jonkun tarvikesäätimen, kun ei ollut boschia hyllyssä. Tässä säädinhommassa on sekin hyvä puoli, että akku latautuu pakkasella nopeammin täyteen, vai pitäisikkö sanoa yleensäkin täyteen. Kun ei vajaan 14 voltin latausjännite oikeastaan lataa yhtään mitään pakkasella.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12807
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mr..d kirjoitti:
epk kirjoitti:
mitäs tuommoinen säädin maksoi? , ilmeisesti heitit sen vanhan tilalle vai?
Se säädin oli vähän toista kymppia saattoi olla joku 14€. Siinähän tulee laturin hiilet samassa. Tähän mennessä kaikissa 80-luvun mersuissa, joiden kanssa olen ollut tekemisissä on ollu 14 voltin säädin joka tuntuu lataavan 13.6-13,8 voltin jännitteellä. Tuo parempi malli on sitten merkinnältään 14,6 volttia. Se näkyy latailevan nolla kelillä 14,4 voltin jännitteellä ja lämpimämmällä kelillä vähän maltillisemmin. Suosittelen boschin säädintä, vaikka itse ostin jonkun tarvikesäätimen, kun ei ollut boschia hyllyssä. Tässä säädinhommassa on sekin hyvä puoli, että akku latautuu pakkasella nopeammin täyteen, vai pitäisikkö sanoa yleensäkin täyteen. Kun ei vajaan 14 voltin latausjännite oikeastaan lataa yhtään mitään pakkasella.
saako tuon vaihdettua ilman laturin irroitusta w124 200D:ssä?
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

jep

Viesti Kirjoittaja juha »

epk kirjoitti:
mr..d kirjoitti: saako tuon vaihdettua ilman laturin irroitusta w124 200D:ssä?
Saa, säädinhiilihässäkkä irtoaa laturin perästä kahdella ruuvilla.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12807
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ahaa eli se mihin hiilet tulee on se säädin?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

just. se on ainut osa joka lähtee pikkuruuveilla irti... tarvit vaan lyhyen meisselin siihen hommaan.. muuten ottaa pakosarjaan... (200d)
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12807
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

miksu.80 kirjoitti:just. se on ainut osa joka lähtee pikkuruuveilla irti... tarvit vaan lyhyen meisselin siihen hommaan.. muuten ottaa pakosarjaan... (200d)
jep otin kyllä pitkällä, lähtee silläkin kun on uskoa 8)


vaihdoin juuri pelkät hiilet, nyt täytyykin sit varmaan vaihtaa se säädin.

mistä niitä voi ostaa? veholta, vai mistä?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kyllähän noita mersun laturiin sopivia säätäjiä löytyy lähes jokasesta huoltiksesta/varaosaliikkestä. eriasia vaan et mistä sattuu löytymään esim sellanen 14.6volttinen versio...
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Ainakin Pukinmäen Essolta helsingistä löytyy heti hyllystä. :P
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12807
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

miksu.80 kirjoitti:kyllähän noita mersun laturiin sopivia säätäjiä löytyy lähes jokasesta huoltiksesta/varaosaliikkestä. eriasia vaan et mistä sattuu löytymään esim sellanen 14.6volttinen versio...
eli nimenomaan pitäisi löytää tuo 14.6 volttinen?

täytyykin metsästää tuollainen jostain...
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

tyyppi..

Viesti Kirjoittaja juha »

epk kirjoitti:
miksu.80 kirjoitti:kyllähän noita mersun laturiin sopivia säätäjiä löytyy lähes jokasesta huoltiksesta/varaosaliikkestä. eriasia vaan et mistä sattuu löytymään esim sellanen 14.6volttinen versio...
eli nimenomaan pitäisi löytää tuo 14.6 volttinen?

täytyykin metsästää tuollainen jostain...
Mulla on digikuva säätimen tyyppinumerosta mikä omassa autossa on. Latausjännite on mulla ~14,4 volttia mutta mittari saattaa heittää sen 0,2 eli luulenpa jotta on tehokkaampi versio. Tosin tossa kärryssä ei ole enää alkuperäinen laturi, voi olla että säädin ei oo sama kuin originaalilaturissa....
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12807
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: tyyppi..

Viesti Kirjoittaja epk »

juha kirjoitti:
epk kirjoitti:
miksu.80 kirjoitti:kyllähän noita mersun laturiin sopivia säätäjiä löytyy lähes jokasesta huoltiksesta/varaosaliikkestä. eriasia vaan et mistä sattuu löytymään esim sellanen 14.6volttinen versio...
eli nimenomaan pitäisi löytää tuo 14.6 volttinen?

täytyykin metsästää tuollainen jostain...
Mulla on digikuva säätimen tyyppinumerosta mikä omassa autossa on. Latausjännite on mulla ~14,4 volttia mutta mittari saattaa heittää sen 0,2 eli luulenpa jotta on tehokkaampi versio. Tosin tossa kärryssä ei ole enää alkuperäinen laturi, voi olla että säädin ei oo sama kuin originaalilaturissa....
jep täytyy mitata heti kun pääsen töistä,

mistä nyt siis kannattaa mitata tuo latausjännite ?

laita kuva numerosta :wink:
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Re: tyyppi..

Viesti Kirjoittaja juha »

Akun navoista se kait yleensä mitataan, sieltähän näkee sen todellisen latausjännitteen. Saattahan se muutaman kymmenyksen heittää vaikka on sama säädin, riippuu varmaan maadotuksien kunnosta ja mittarin tarkkuudesta..
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
MiQu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 18.11.2003 15:43
Paikkakunta: Tampere / Valtimo

Re: LIsää valoo w126:seen

Viesti Kirjoittaja MiQu »

200D:stä mittailin jokunen viikko sitten jännitteet, kun tuntui, että polttimot palaisivat alijännitteellä. Johdotusten uusiminen ja releillä kytkentä oli mielessä, mutta taitaa olla turhaa. Kannalta mitattuna jännite oli 13,6-13,7 V tyhjäkäynnillä.
Polttimoina sallitun tehoiset vision plussat ja umpiot laseineen on uusittu pari vuotta sitten, joten pakko kai se on uskoa, että mersun valot on huonot :(
Hella Cometit kai ne olisi soviteltava keulaan ja pari kyt wattia tehokkaammat polttimot ajovaloihin. :?
Puhallin on yleisnimi laitteelle, jolla lähtö- ja tulopaineen suhde on pienempi kuin 2
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12807
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mittasin jännitteet, päällä oli siis auto itse, valot (edessä 80/100w ), rokkikset (1kw vahvistin tehoa)


akulta 13.3 tyhjäkäynti
14.1 kaasulla


ajovalon kannasta 11.7 tyhjäkäynti
12.6 kaasulla



eli ilmeisesti mun kannattais laittaa 4 johdot ja releet.

ja tuo säädin uusiksi, 14.6 volttinen.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Vinkki

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Tuli tuossa alkuviikosta ählättyä tuon 123:n kampiakselin stefan kanssa. Siinä samassa huomasin, jotta latausjännite oli pudonnut tuonne 12V:n pintaan. Laturiin menevän johtonivaskan heilutus nosti jännitteen 13V:n paikkeille ja CRC-hoito toivotulle 14V:n tasolle.
Terveisin
Tero
Vastaa Viestiin