LIsää valoo w126:seen
LIsää valoo w126:seen
Onko kokemuksia tai ehdotuksia millä sais vanhaan ässään (w126) lisää valoo. Kun idea on se että yksikin lisävalo satsi vaikka pienikin tekee maskista melko idiootin näköisen . Tietysti kaikkeen tottuisi ajan mittaan mutta kuitenkin ei paljoa ole tullu vastaan satakakskutosia lisävaloilla. Tietysti watteja niin etttä piisaa myös sumareihin mutta ei taida vanhat umpiot kestää. Tietääkö kukaan että olis poliisi sakottanut ylenmääräisistä wateista polttimoissa.
Joo, kyllä sakottavat liian suurista polttimoista, ja kyllä sen huomaa jos vastaantulijalla on sataset umpioissa.
Niistä ylisuurista polttimoista ei ole mitään hyötyä jollai johdot ole uusittu vähintään 2.5 neliöisiksi, alkuperäiset ovat ihan paukkulankaa jotka vaan kuumenevat suuremmilla polttimoilla.
Lisävalot voisi olla fiksu idea, itsellä ne on kiinni rekisterikilven alle tulevalla telineellä, joka tietty saa kesäksi lähteä, eli talvella valot keululla, kaväällä sitten pois. Ainakin 124:sessa ne valot eivät ole pahan näköiset, ja vaikka olisivatkin niin mitä sillä on talvella väliä, pääasia että näkee ajaa. Ulkona on niin pimeä ettei kukaan edes huomaa niitä valoja keulalla.
Niin, ja aika hyvä parannus saadaan käyttämällä jotain plussa valoja, esim GE:n +60 % valot ovat todella tehokkaat ja kestävät pitkään, Joka syksyhän valot kannattaa vaihtaa, vanhat alkavat harmaantua heijastimestaan.
Niistä ylisuurista polttimoista ei ole mitään hyötyä jollai johdot ole uusittu vähintään 2.5 neliöisiksi, alkuperäiset ovat ihan paukkulankaa jotka vaan kuumenevat suuremmilla polttimoilla.
Lisävalot voisi olla fiksu idea, itsellä ne on kiinni rekisterikilven alle tulevalla telineellä, joka tietty saa kesäksi lähteä, eli talvella valot keululla, kaväällä sitten pois. Ainakin 124:sessa ne valot eivät ole pahan näköiset, ja vaikka olisivatkin niin mitä sillä on talvella väliä, pääasia että näkee ajaa. Ulkona on niin pimeä ettei kukaan edes huomaa niitä valoja keulalla.
Niin, ja aika hyvä parannus saadaan käyttämällä jotain plussa valoja, esim GE:n +60 % valot ovat todella tehokkaat ja kestävät pitkään, Joka syksyhän valot kannattaa vaihtaa, vanhat alkavat harmaantua heijastimestaan.
Viimeksi muokannut Mauri H., Su 28.12.2003 10:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itseltäni hoidin tuon homman siten, että vedin kummallekin umpiolle 4 nelion johdot, asentelin kummallekkin umpiolle releet siten, että otin alkuperäisistä johdoista herätteen. Sitten kun vielä vaihdoin jännitteensäätimen semmoiseen lämpötilakompensoituun joka antaa suunnilleen 14,4 volttia entisen 13,8 sijasta. Pelkästään tällä valot parani ihmeesti, kun umpiolle tuleva jännite pomppasi 10,5 v 13,7 volttiin. Sitten voi harkita isonpia polttimoita. Kyllä ne umpiot kestää. Ne kun ei ole muovia niin kuin vaikka Fordissa. 

Lisää valoa...
Tein samoin omaan W126:eeni, 4 neliön johdot erillisillä releillä ja sitten vielä 100/80 wattiset polttimot, johan alkoi näkymään, talvihangilla tuntui olevan toisinaan liiankin kirkasta....
Niin ja jos omien valojen heijastimet ja lasit ovat päässeet huonoon kuntoon, niin niiden uusiminen auttaa asiaa kummasta. Tosin w126:n hilut voi olla hieman hintavia
Vai?... 123:eenkin oli kanttiset heijastimet 100€/pari... Yhdessä w123:ssa oli kerran niin huonot valot, että tavallinen taskulamppukin näytti kauemmas kuin pitkät
Oli heijastimet ja lasit ihan loppu.
Tuossa w123:ssa on nyt nuo uudet heijastimet, uusi lasi toisella puolen, toinen lasi melkein virheetön ja GE:n +60& polttimot ja kyllä niillä nyt juuri ja juuri pärjää ilman lisäpitkiä.


Tuossa w123:ssa on nyt nuo uudet heijastimet, uusi lasi toisella puolen, toinen lasi melkein virheetön ja GE:n +60& polttimot ja kyllä niillä nyt juuri ja juuri pärjää ilman lisäpitkiä.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
mitäs tuommoinen säädin maksoi? , ilmeisesti heitit sen vanhan tilalle vai?mr..d kirjoitti:Itseltäni hoidin tuon homman siten, että vedin kummallekin umpiolle 4 nelion johdot, asentelin kummallekkin umpiolle releet siten, että otin alkuperäisistä johdoista herätteen. Sitten kun vielä vaihdoin jännitteensäätimen semmoiseen lämpötilakompensoituun joka antaa suunnilleen 14,4 volttia entisen 13,8 sijasta. Pelkästään tällä valot parani ihmeesti, kun umpiolle tuleva jännite pomppasi 10,5 v 13,7 volttiin. Sitten voi harkita isonpia polttimoita. Kyllä ne umpiot kestää. Ne kun ei ole muovia niin kuin vaikka Fordissa.
Paljonkos teillä latausjännite sitten yleensä on? 14,4 volttia pukkaa tuossa omassa autossa akun navoista mitattuna. Tosin valoille menevää jännitettä en ole mitannut mutta käyttämällä philipsin vision plus polttimoita näkee aikas hyvin noilla vakiovaloilla. Visionit on aika lyhytikäiset, kestää mulla noin 15 -20tkm mutta kesällä voi sitten ajella vaikka bilhelveten polttimoillaepk kirjoitti:mitäs tuommoinen säädin maksoi? , ilmeisesti heitit sen vanhan tilalle vai?mr..d kirjoitti:Itseltäni hoidin tuon homman siten, että vedin kummallekin umpiolle 4 nelion johdot, asentelin kummallekkin umpiolle releet siten, että otin alkuperäisistä johdoista herätteen. Sitten kun vielä vaihdoin jännitteensäätimen semmoiseen lämpötilakompensoituun joka antaa suunnilleen 14,4 volttia entisen 13,8 sijasta. Pelkästään tällä valot parani ihmeesti, kun umpiolle tuleva jännite pomppasi 10,5 v 13,7 volttiin. Sitten voi harkita isonpia polttimoita. Kyllä ne umpiot kestää. Ne kun ei ole muovia niin kuin vaikka Fordissa.

--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Se säädin oli vähän toista kymppia saattoi olla joku 14€. Siinähän tulee laturin hiilet samassa. Tähän mennessä kaikissa 80-luvun mersuissa, joiden kanssa olen ollut tekemisissä on ollu 14 voltin säädin joka tuntuu lataavan 13.6-13,8 voltin jännitteellä. Tuo parempi malli on sitten merkinnältään 14,6 volttia. Se näkyy latailevan nolla kelillä 14,4 voltin jännitteellä ja lämpimämmällä kelillä vähän maltillisemmin. Suosittelen boschin säädintä, vaikka itse ostin jonkun tarvikesäätimen, kun ei ollut boschia hyllyssä. Tässä säädinhommassa on sekin hyvä puoli, että akku latautuu pakkasella nopeammin täyteen, vai pitäisikkö sanoa yleensäkin täyteen. Kun ei vajaan 14 voltin latausjännite oikeastaan lataa yhtään mitään pakkasella.epk kirjoitti:
mitäs tuommoinen säädin maksoi? , ilmeisesti heitit sen vanhan tilalle vai?
saako tuon vaihdettua ilman laturin irroitusta w124 200D:ssä?mr..d kirjoitti:Se säädin oli vähän toista kymppia saattoi olla joku 14€. Siinähän tulee laturin hiilet samassa. Tähän mennessä kaikissa 80-luvun mersuissa, joiden kanssa olen ollut tekemisissä on ollu 14 voltin säädin joka tuntuu lataavan 13.6-13,8 voltin jännitteellä. Tuo parempi malli on sitten merkinnältään 14,6 volttia. Se näkyy latailevan nolla kelillä 14,4 voltin jännitteellä ja lämpimämmällä kelillä vähän maltillisemmin. Suosittelen boschin säädintä, vaikka itse ostin jonkun tarvikesäätimen, kun ei ollut boschia hyllyssä. Tässä säädinhommassa on sekin hyvä puoli, että akku latautuu pakkasella nopeammin täyteen, vai pitäisikkö sanoa yleensäkin täyteen. Kun ei vajaan 14 voltin latausjännite oikeastaan lataa yhtään mitään pakkasella.epk kirjoitti:
mitäs tuommoinen säädin maksoi? , ilmeisesti heitit sen vanhan tilalle vai?
jep
Saa, säädinhiilihässäkkä irtoaa laturin perästä kahdella ruuvilla.epk kirjoitti:mr..d kirjoitti: saako tuon vaihdettua ilman laturin irroitusta w124 200D:ssä?
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
jep otin kyllä pitkällä, lähtee silläkin kun on uskoamiksu.80 kirjoitti:just. se on ainut osa joka lähtee pikkuruuveilla irti... tarvit vaan lyhyen meisselin siihen hommaan.. muuten ottaa pakosarjaan... (200d)

vaihdoin juuri pelkät hiilet, nyt täytyykin sit varmaan vaihtaa se säädin.
mistä niitä voi ostaa? veholta, vai mistä?
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
tyyppi..
Mulla on digikuva säätimen tyyppinumerosta mikä omassa autossa on. Latausjännite on mulla ~14,4 volttia mutta mittari saattaa heittää sen 0,2 eli luulenpa jotta on tehokkaampi versio. Tosin tossa kärryssä ei ole enää alkuperäinen laturi, voi olla että säädin ei oo sama kuin originaalilaturissa....epk kirjoitti:eli nimenomaan pitäisi löytää tuo 14.6 volttinen?miksu.80 kirjoitti:kyllähän noita mersun laturiin sopivia säätäjiä löytyy lähes jokasesta huoltiksesta/varaosaliikkestä. eriasia vaan et mistä sattuu löytymään esim sellanen 14.6volttinen versio...
täytyykin metsästää tuollainen jostain...
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Re: tyyppi..
jep täytyy mitata heti kun pääsen töistä,juha kirjoitti:Mulla on digikuva säätimen tyyppinumerosta mikä omassa autossa on. Latausjännite on mulla ~14,4 volttia mutta mittari saattaa heittää sen 0,2 eli luulenpa jotta on tehokkaampi versio. Tosin tossa kärryssä ei ole enää alkuperäinen laturi, voi olla että säädin ei oo sama kuin originaalilaturissa....epk kirjoitti:eli nimenomaan pitäisi löytää tuo 14.6 volttinen?miksu.80 kirjoitti:kyllähän noita mersun laturiin sopivia säätäjiä löytyy lähes jokasesta huoltiksesta/varaosaliikkestä. eriasia vaan et mistä sattuu löytymään esim sellanen 14.6volttinen versio...
täytyykin metsästää tuollainen jostain...
mistä nyt siis kannattaa mitata tuo latausjännite ?
laita kuva numerosta

Re: tyyppi..
Akun navoista se kait yleensä mitataan, sieltähän näkee sen todellisen latausjännitteen. Saattahan se muutaman kymmenyksen heittää vaikka on sama säädin, riippuu varmaan maadotuksien kunnosta ja mittarin tarkkuudesta..
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Re: LIsää valoo w126:seen
200D:stä mittailin jokunen viikko sitten jännitteet, kun tuntui, että polttimot palaisivat alijännitteellä. Johdotusten uusiminen ja releillä kytkentä oli mielessä, mutta taitaa olla turhaa. Kannalta mitattuna jännite oli 13,6-13,7 V tyhjäkäynnillä.
Polttimoina sallitun tehoiset vision plussat ja umpiot laseineen on uusittu pari vuotta sitten, joten pakko kai se on uskoa, että mersun valot on huonot
Hella Cometit kai ne olisi soviteltava keulaan ja pari kyt wattia tehokkaammat polttimot ajovaloihin.
Polttimoina sallitun tehoiset vision plussat ja umpiot laseineen on uusittu pari vuotta sitten, joten pakko kai se on uskoa, että mersun valot on huonot

Hella Cometit kai ne olisi soviteltava keulaan ja pari kyt wattia tehokkaammat polttimot ajovaloihin.

Puhallin on yleisnimi laitteelle, jolla lähtö- ja tulopaineen suhde on pienempi kuin 2
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Vinkki
Terve!
Tuli tuossa alkuviikosta ählättyä tuon 123:n kampiakselin stefan kanssa. Siinä samassa huomasin, jotta latausjännite oli pudonnut tuonne 12V:n pintaan. Laturiin menevän johtonivaskan heilutus nosti jännitteen 13V:n paikkeille ja CRC-hoito toivotulle 14V:n tasolle.
Tuli tuossa alkuviikosta ählättyä tuon 123:n kampiakselin stefan kanssa. Siinä samassa huomasin, jotta latausjännite oli pudonnut tuonne 12V:n pintaan. Laturiin menevän johtonivaskan heilutus nosti jännitteen 13V:n paikkeille ja CRC-hoito toivotulle 14V:n tasolle.
Terveisin
Tero
Tero