En tiedä tuosta, mutta kaveri ahtoi -88 300TE 4-maticin, jossa on myös k-jetti. Eikä tuo tainnut muuta kun pultata ahtimen koneen kylkeen ja vesitoiminen cooleri koneen päälle. Käytti säädättämässä Jyväskylässä ?Harisella? vai kukas se nyt olikaan... Takarenkailta toistaiseksi 200Kw ja lisää kuulema tulee(nälkä kasvaa syödessä jne)
Ei sillä että tässä mitään fööniprojektia olisi lähiaikoina tiedossa, mutta ihan mielenkiinnosta aiheeseen liittyen:
Mites nyt tuo M603 (eikös se meitillä ole) kone on mekaanisesti erilainen föönillä ja ilman? Elikkä notta onkos eri puristussuhteet, erilainen kansi tai jotain?
Kolja ainakin mielestäni väitti kirkkain silmin että olis suuttimetkin ihan samat.
Kulkee kärry ihan tarpeeksi mutta monella on varmaan käynyt, etenkin 200D koneissa, mielessä että hiustenkuivain koneen kyljessä vois olla ihan kiva pikku lisä ja loppujen lopuksi aika helppo asennus. Pakosarja turbosta tai itse tehden, paineenkestävää letkua intercooleriin puskurin sisälle ja sieltä imusarjalle. Ja siinä se. Periaatteessa.
Henkka
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
..on kyllä tarjolla ihan oikeastaan ilmaiseksi. Tuo nykyinen hovikorjaaja on enemmänkin noiden turbo-saabien kanssa pelannu, tosin kyllä sen käsistä muutama turbo-asconakin on lähtenyt. Muutoinkin ukko on vanha rallikuski ja osaa tarvittaessa tehdä osat mitotuksineen.. periaatteella se mitä ei valmiina löydy, tehdään itse.
Lähinnä kyselinkin noiden vanhempien kutvosten perään, jos niissä jotain erikoista olisi..
Niin, muistaakseni M603:n erot ahdetuissa ja ahtamattomissa ovat ainakin laakerissa, laakerin kuorissa ja männänrenkaissa. Lisäksi kansipahvi taisi olla paksumpi, tietty kansi erilainen ja vissiin venttiilitkin. Samoja osia on mielestäni esim. suuttimet, vai olisikohan ne turbossa isommat...?
Kolja kirjoitti:Niin, muistaakseni M603:n erot ahdetuissa ja ahtamattomissa ovat ainakin laakerissa, laakerin kuorissa ja männänrenkaissa. Lisäksi kansipahvi taisi olla paksumpi, tietty kansi erilainen ja vissiin venttiilitkin. Samoja osia on mielestäni esim. suuttimet, vai olisikohan ne turbossa isommat...?
Nyt mennään hiukan heikoilla jäillä eli muistinvaraisesti, mutta jostakin putkahti mieleen muutamia eroja lisää.
Siis esitän asian enemmänkin muodossa "olisiko turbokoneessa":
- erilainen nokka-akseli (ajoitus sekä materiaali)
- erilainen metalliseos venttiileissä (parempi lämmönkestävyys)
- alapuolisella öljysuihkulla jäähdytetyt männät
- erilainen materiaali runkolaakereissa
- vankemmin mitoitettu kampiakseli (rutkasti suuremmat mäntävoimat)
- suuremmalle kuormitukselle mitoitettu voitelujärjestelmä
Heti ensimmäinen huutaa HEP, jos sekoitan nämä pointit OM617-koneiden turbollisen ja vapaastihönkivän eroihin.
Matti N kirjoitti:Tämä mainitsemasi mies on kyllä tiedetty. Muutama kolari-baas sai uuden ja hienon elämän tämän kaverin käsittelyssä. Eikös hän perustanut oman "oikean" korjaamon poistuttuaan johtotähti-liikkeen palveluksesta?
Perheen autot taisivat (ainakin pari vuotta sitten) olla kaikki ahdettuja lukuunottamatta sitä Ralli-(o)peliä.
Taitaa olla sama mies:) Kyllähän tälläkin hetkellä perheen kulkineet kovasti turbo-saab -kantaa ovat.. No se ooppeli-projekti tyssäs lopulta prosenttiongelmiin.. yrittävät etsiä uutta aihiota..