Kutvosen ahtamisesta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 11.03.2003 22:41
Paikkakunta: Hollola

Kutvosen ahtamisesta

Viesti Kirjoittaja Timo K. »

Löytyisiköhän mistään juttua mahdollisita projekteista koskien M110:n ahtamisesta (tuollaisille matalille 0,4bar ahdoille)?
Periaatteessahan homma ei olisi kummoinen, kun k-jetronicin ilmamäärämittarin vaihtaisi turbosaabin/-volvon vastaavaan ahtopaineet huomioivaan malliin. Loppuhan on ihan normaalia väkerrystä. Kunhan vain kuvittelen tuollaisen joskus w123:n nokalle laittavani.. :shock:
Koneella on koneen tahti
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Turboturboturbo

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

En tiedä tuosta, mutta kaveri ahtoi -88 300TE 4-maticin, jossa on myös k-jetti. Eikä tuo tainnut muuta kun pultata ahtimen koneen kylkeen ja vesitoiminen cooleri koneen päälle. Käytti säädättämässä Jyväskylässä ?Harisella? vai kukas se nyt olikaan... Takarenkailta toistaiseksi 200Kw ja lisää kuulema tulee(nälkä kasvaa syödessä jne)

Ja arvaa kuka vahvisti laatikon ja jakolaatikon?
:wink:
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Turboturboturbo

Viesti Kirjoittaja PM »

Jarkko S kirjoitti:Käytti säädättämässä Jyväskylässä ?Harisella? vai kukas se nyt olikaan...
Harinen ainakin majailee Valkeakoskella ja puljun nimi oli Toijalan Autosähkö. Näin vain välihuomautuksena... :wink:

nim. "Kokemusta on Harisen palveluista"
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Matti N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:34
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Matti N »

-
Viimeksi muokannut Matti N, Pe 18.03.2011 15:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Ahdistaa

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Ei sillä että tässä mitään fööniprojektia olisi lähiaikoina tiedossa, mutta ihan mielenkiinnosta aiheeseen liittyen:

Mites nyt tuo M603 (eikös se meitillä ole) kone on mekaanisesti erilainen föönillä ja ilman? Elikkä notta onkos eri puristussuhteet, erilainen kansi tai jotain?

Kolja ainakin mielestäni väitti kirkkain silmin että olis suuttimetkin ihan samat.

Kulkee kärry ihan tarpeeksi mutta monella on varmaan käynyt, etenkin 200D koneissa, mielessä että hiustenkuivain koneen kyljessä vois olla ihan kiva pikku lisä ja loppujen lopuksi aika helppo asennus. Pakosarja turbosta tai itse tehden, paineenkestävää letkua intercooleriin puskurin sisälle ja sieltä imusarjalle. Ja siinä se. Periaatteessa.

Henkka

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Matti N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:34
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Matti N »

-
Viimeksi muokannut Matti N, Pe 18.03.2011 15:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Timo K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 11.03.2003 22:41
Paikkakunta: Hollola

Ammattitaitoa..

Viesti Kirjoittaja Timo K. »

..on kyllä tarjolla ihan oikeastaan ilmaiseksi. Tuo nykyinen hovikorjaaja on enemmänkin noiden turbo-saabien kanssa pelannu, tosin kyllä sen käsistä muutama turbo-asconakin on lähtenyt. Muutoinkin ukko on vanha rallikuski ja osaa tarvittaessa tehdä osat mitotuksineen.. periaatteella se mitä ei valmiina löydy, tehdään itse.
Lähinnä kyselinkin noiden vanhempien kutvosten perään, jos niissä jotain erikoista olisi..
Koneella on koneen tahti
Matti N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:34
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Matti N »

-
Viimeksi muokannut Matti N, Pe 18.03.2011 15:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Erot

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Niin, muistaakseni M603:n erot ahdetuissa ja ahtamattomissa ovat ainakin laakerissa, laakerin kuorissa ja männänrenkaissa. Lisäksi kansipahvi taisi olla paksumpi, tietty kansi erilainen ja vissiin venttiilitkin. Samoja osia on mielestäni esim. suuttimet, vai olisikohan ne turbossa isommat...?
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Erot

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kolja kirjoitti:Niin, muistaakseni M603:n erot ahdetuissa ja ahtamattomissa ovat ainakin laakerissa, laakerin kuorissa ja männänrenkaissa. Lisäksi kansipahvi taisi olla paksumpi, tietty kansi erilainen ja vissiin venttiilitkin. Samoja osia on mielestäni esim. suuttimet, vai olisikohan ne turbossa isommat...?
Nyt mennään hiukan heikoilla jäillä eli muistinvaraisesti, mutta jostakin putkahti mieleen muutamia eroja lisää.
Siis esitän asian enemmänkin muodossa "olisiko turbokoneessa":
- erilainen nokka-akseli (ajoitus sekä materiaali)
- erilainen metalliseos venttiileissä (parempi lämmönkestävyys)
- alapuolisella öljysuihkulla jäähdytetyt männät
- erilainen materiaali runkolaakereissa
- vankemmin mitoitettu kampiakseli (rutkasti suuremmat mäntävoimat)
- suuremmalle kuormitukselle mitoitettu voitelujärjestelmä

Heti ensimmäinen huutaa HEP, jos sekoitan nämä pointit OM617-koneiden turbollisen ja vapaastihönkivän eroihin.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Höh

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

No se siitä bolt-on -projektista sitten.

Jos se niin helposti kävisi niin kai maailma olisikin pullollaan jälkiturbotettuja nakumesejä...

Henkka

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
Timo K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 11.03.2003 22:41
Paikkakunta: Hollola

Re: Joo, tiedetty ammattilainen

Viesti Kirjoittaja Timo K. »

Matti N kirjoitti:Tämä mainitsemasi mies on kyllä tiedetty. Muutama kolari-baas sai uuden ja hienon elämän tämän kaverin käsittelyssä. Eikös hän perustanut oman "oikean" korjaamon poistuttuaan johtotähti-liikkeen palveluksesta?

Perheen autot taisivat (ainakin pari vuotta sitten) olla kaikki ahdettuja lukuunottamatta sitä Ralli-(o)peliä.
Taitaa olla sama mies:) Kyllähän tälläkin hetkellä perheen kulkineet kovasti turbo-saab -kantaa ovat.. No se ooppeli-projekti tyssäs lopulta prosenttiongelmiin.. yrittävät etsiä uutta aihiota..
Koneella on koneen tahti
Vastaa Viestiin