Automaatti-ilmastoinnin ohjausboxi

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
levyjarru
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: To 07.09.2006 08:45

Automaatti-ilmastoinnin ohjausboxi

Viesti Kirjoittaja levyjarru »

Olisko jollain tietoo automaatti ilmastoinnin ohjauboxsista joka olis kaupan
se on alipaine ja sähköohjattu.Malli johon tarvis vm-79 350 slc w 107 :twisted:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14254
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kysypä nimimerkki Tomilta, on tietääkseni pelaillut jonkun verran systeemin kanssa 1980 450 SEL:ssä. Samoin olisikohan Mesedesillä tietoa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

mikä osanumero tuossa on, nurkissa saattaisi olla ylimääräinen...ainakin lainaksi
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Tarkotatko sitä sähköohjattua vesiventtiiliä joka myös ohjaa läppien alipaineyhteitä ja joka on konehuoneen puolella vai sitä sähköistä ohjausboksia joka taas on kojelaudan alla. Siihen ei kyllä tuu alipaineliityntää, muistaakseni. :?:
Mulla on pari kertaa käynyt sillain että tuo sähköohjattu vesiventtiili tartahtaa kiinni ja silloin palaa sieltä kojelaudan alla olevasta ohjausboksista yks diodi eikä sen jälkeen enää lämmönsäätö toimi ennenkuin on vaihtanut tuo diodin.
Mulla oli kyllä kaks raatoa mut taisin siivota nurkkia ja... :cry:
levyjarru
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: To 07.09.2006 08:45

boxsi

Viesti Kirjoittaja levyjarru »

Tarkoitan poksia konehuoneessa johon tulee vesiletkut.Se on sähköisesti ja alipaineella ohjattu.Vesi tulee poksiin mutta sieltä ei aukase venttiiliä et vesi menis kennolle.Numeroita siinä on 000 830 03 94 114 27 109
p52 102 35 9417 24 made in usa :twisted:
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

nuo olen heittänyt jo ajat sitten roskiin. Ymmärsin ohjauboksilla ohjainyksikköä joka sijaitsee koelaudan alla.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Timo L. kirjoitti:Samoin olisikohan Mesedesillä tietoa.
Joo...Tiedän, ettei sitä saa kivittää.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Niitä vesiventtiilisydeemejä kaupataan jenkkien ebayssä jatkuvasti.

Jos englanti on hallussa, kysy suoraan george.murphy@compuserve.com
, hän myy alumiinikuorisia, jotka kuulemma ei halkea niinkuin ne muoviset alkuperäiset. (n. 400 USD, en tarkaa tiedä)

Sitten on olemassa elektronisia korvausjärjestelmiä, joka kyllä maksaa (n. 700 USD) , mutta pelaa niinku alkuperäinen eikä mene rikki.

ja sitten on vielä olemassa ohitusjärjestelma, jolloin siitä tulee manuaalinen järjestelmä , halpa on mutta automaatin ihanuus häviää.

Niin ja taala on nyt halpa, mikä on tässä etu. mutta varaudu n. 20-25 % tullimaksuihin.

Siellä hanskalokerossa on se 'amplifier' eli tehostaja, (mulla yksi ylimääräinen). Se palaa jos vesiventtiili jää jumiin, ja se jää jumiin jos se on halki sisältä ja vuotaa vesiä väärään paikkaan.

Tässä vielä vanha venttiili jossa oli jo alum. yläkuori mutta muovinen alakuori, joka halkesi (kun Timppa otti tyypit :lol: )

Kuva

tässä se muovikappale, joka on nyt alumiinisena takaisin paikalla ja pelaa

Kuva

On se hieno systeemi kun se pelaa.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
levyjarru
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: To 07.09.2006 08:45

poksi

Viesti Kirjoittaja levyjarru »

Mulla on prikulleen tuollanen poksi.Alumiininen yläosa ja muovinen alaosa.Avattu on ja venttiilit ei jumissa ja halkeamia ei näy,mutta vettä ei päästä kennolle
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Entä toimiiko se sähköinen kiertovesipumppu siinä vieressä. Pitäis pörähtää päälle kun lämmitysvesi nousee yli about 50 asteen.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
levyjarru
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: To 07.09.2006 08:45

Viesti Kirjoittaja levyjarru »

Pumppu toimii kyllä ja nostaa painetta poksille ja sinne vesi jää
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Se on tyyppivika että se pystysuunnassa liikkuva vesiventtiili jumahtaa kiinni ja polttaa sen diodin sieltä ohjausboksista. Mersulta tuli siihen aikoinaan muutossarja jolla siirretään se varsinainen vesiventtiili siihen musta boksin päälle ja samalla se muuttuu kiertyväksi. Se pystysuunnassa oleva venttiili poistetaan ja sama koneisto joka ruuvasi sitä venttiiliä säätää sitä uutta kiertyvää venttiiliä.
levyjarru
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: To 07.09.2006 08:45

Viesti Kirjoittaja levyjarru »

Onko se palava diodi siinä poksissa johon tulee vesiletkut :twisted:
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Eikun nimenomaa siellä kojelaudan alla on sellanen vahvasti jäähdytysreijitetty musta elektroniikkaa sisältävä boksi. Kun pyörität sitä lämmönsäätöpyörää kojelaudassa niin tämän boksin ohjaamana se vesiventtiili (siellä konehuoneen puolella) osaa mennä oikeaan asentoon.

Kun se vesiventtiili jää nalkkiin niin tämän ohjausboksin tehtävä muodostuu ylivoimaiseksi ja se kuolee mutta sillä diodin vaihdolla sen voi herättää uudelleen henkiin. :wink:
levyjarru
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: To 07.09.2006 08:45

Viesti Kirjoittaja levyjarru »

Asia selvä.Olenkin jo ihmetellyt mihinkä kyseinen poksi vaikuttaa.Täytyy ottaa irti se ja ens viikolla mitata löytyykö sietä palannut diodi. :twisted:
levyjarru
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: To 07.09.2006 08:45

Viesti Kirjoittaja levyjarru »

Nyt vasta sain aikaseksi avata elektroniikka poksin ja diodit oli ehjät mutta yksi transistori oli rikki.Muutosta ei tullut asiaan,mutta sähköinen pumppu pyörii niin pirusti että jouduin irrottaan johdot siitä koska vesiventtiili ei vaan aukea kennoon päin. :evil:
Vastaa Viestiin