Auton vahaus
Auton vahaus
Voiko kulmakonetyyppistä "kiillotuskonetta" kierrosluku 700...3000 rpm käyttää auton kiillottamiseen vahalla. Esim. keltainen Simoniz levitettäisiin käsin ja kiillottettaisiin em. koneella. Kestääkö muovikyljet.
Myllytykseen eli hioma/puhdistus-aineen hinkkamiseen maalipinnalle olen kyseistä laitetta nähnyt käytettävän superlonityynyn kanssa.
Onko kokemuksia?
Myllytykseen eli hioma/puhdistus-aineen hinkkamiseen maalipinnalle olen kyseistä laitetta nähnyt käytettävän superlonityynyn kanssa.
Onko kokemuksia?
Aina koneellisessa kiillotuksessa pitää olla tarkkana että pinta ei pääse likaa lämpenemään, varsinkin kulmat on riskialttiimpia paikkoja, mutta kyllähän se säästää aikaa ja vaivaa kun koneella päästelee, kun vaan muista olla tarkka sen pinnan lämpötilan kanssa.
edelliset
W124 250D automat -88 W202 C280 automat -94 W202 C250TDT automat-96 W124 250D automat -91 W124 230 automat -91
"nykyratsu" W211 E320CDI -03 ja "mammalla" W204 C220CDI -08
W124 250D automat -88 W202 C280 automat -94 W202 C250TDT automat-96 W124 250D automat -91 W124 230 automat -91
"nykyratsu" W211 E320CDI -03 ja "mammalla" W204 C220CDI -08
- Pakardinen
- Mersumies
Minäkin ämpyilin monta vuotta, että kehtaisko sijoittaa kiillotuskoneeseen. Viime kesänä ostin, maksoi hurjat 18 euroa ja voinpa sanoa, että olis pitäny ostaa jo vuosia sitten. On sitä joskus ollu hullu, kun on käsin kitkuttanut. Kyllä koneella pääsee niin hlvtin paljon vähemmällä! Suosittelen!
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Nojoo..pääsee ja pääsee..Pakardinen kirjoitti:Minäkin ämpyilin monta vuotta, että kehtaisko sijoittaa kiillotuskoneeseen. Viime kesänä ostin, maksoi hurjat 18 euroa ja voinpa sanoa, että olis pitäny ostaa jo vuosia sitten. On sitä joskus ollu hullu, kun on käsin kitkuttanut. Kyllä koneella pääsee niin hlvtin paljon vähemmällä! Suosittelen!
Ostin minäkin joskus sellaisen..ja pääseehän sillä tavallaan helpommalla, mutta siellä se nyt hyllyssä on ja pysyy..ei sellaista sittenkään arvaa pistää pyörimään (toistaiseksi ja edelleen) täysin naarmuttomalle maalipinnalle.
Eli vaikka kuinka huolellinen olen koittanut olla sen laitteen kanssa, niin kyllä sen kanssa pyörrejälkiä vain kummasti aikaansaa silläkin.
Käsipelillä vahaamisessa on vaivansa..mutta ei pidä ottaa sitä rasitteena vaan enempi harrastuksen kannalta

("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
käsin jynssäys on myös hyvä tapa kuntoilla.jossainhan se oikein tutkittiin urheilun kannalta tuo vahaus niin se oli melko hyvissä asemissa kävelyn yms.. rinnalla.itsekin ostin yli vuosi sitten juuri tuon parinkympin laitteen mutta vielä on paketissa(eikä lähde sieltä milloinkaan pois)raju myllytys on tietenkin asia erikseen mutta siihenhän onkin sitten hieman eri vehkeet.
välillä työni puolesta hiontaa ja vahausta oon "vähän" harrastanut.ja oon tullut siihen tulokseen että molemmilla sekä käsin että koneella vahaamalla saa hyvän tuloksen mutta priimaa saa vaan käsin..
mutta kuten mainitsin molemmilla saa hyvän jälen kuhan tietää mitä tekee.. 

autot:
124 300tdt -92
123 200d -81
115 220d -69
124 300tdt -92
123 200d -81
115 220d -69
- Pakardinen
- Mersumies
Kolme kertaa olen nyt käyttänyt kiillotuksessa konetta maalauksen jälkeen, eikä naarmuja vielä näy...
Ja eikös niitä naarmuja synny ihan yhtä hyvin käsin hankaamallakin, jos nyt saivartelemaan aletaan. Hangataanhan siinäkin...
No joo, tyyli on vapaa. Itse käytän konetta jatkossakin!
Ja eikös niitä naarmuja synny ihan yhtä hyvin käsin hankaamallakin, jos nyt saivartelemaan aletaan. Hangataanhan siinäkin...
No joo, tyyli on vapaa. Itse käytän konetta jatkossakin!

Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
naarmuja tulee aina kaikesta mikä osuu maalipintaan.ja koneesta jää yleensä laikan jäljet..jos ei muuten nähtävät niin auringon valossa ku katsoo niin rupee näkymään.kuitenkin suosin käsin vahausta sen takia että vaha kerros jää paksumpana sitä suojaa antamaan kuin koneella kiillottamalla.
autot:
124 300tdt -92
123 200d -81
115 220d -69
124 300tdt -92
123 200d -81
115 220d -69
Minkäslaista "esikäsittelyä" suositellaan isommille kivenhakkaamille ennen myllytystä ? Olisiko syytä "töpötellä" maalilla nuo hakkaamat ennen myllytystä ? Laiskana miehenä teetän myllytyksen ja vahauksen jossakin firmassa, joten olisiko suosituksia pirkanmaalla olevista laatufirmoista ?
Onko jotain muita huomioitavia seikkoja asian suhteen ?
Onko jotain muita huomioitavia seikkoja asian suhteen ?
Jepjep..syntyyhän niitä naarmuja toki käsinkin jos on huolimaton..Pakardinen kirjoitti:Kolme kertaa olen nyt käyttänyt kiillotuksessa konetta maalauksen jälkeen, eikä naarmuja vielä näy...
Joo..ja konevahauksesta vielä sen verran että jos uskot ettei siitä ole laikanjälkiä tullut niin veikkaan että yllätyt kun kirkas valo esim tallissa tulee sopivasta kulmasta..tai auringonvalo ulkosalla..
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
- Voihanrontti
- Mersumies
No työnnetäänpä lusikka tähänkin taistoon
. Työssäni joudun minäkin tekemisiin kiillotuskoneen kanssa päivittäin. Aivan tavallisen vahauksen suorittaisin/suoritan käsin omaan autooni.
Kiillotuskonehan pääsäätöisestihän tarkoitettu kiillotukseen, muutenhan se olisi vahauskone
tms. Toki se takuulla nopeuttaa vahan levitystä/poistoa/kiillotusta, mutta aina vaarana (etenkin ei-epäkeskeistä liikettä tekevällä koneella) se että pintoihin saattaa tulla tuota pyörrejälkeä joka näkyy monesti auringossa niinkutsuttuna 'hologrammina'.
Tämä kaikki riippuu tietenkin monesta tekijästä kuten koneesta, laikasta, aineista ja käyttäjästä.
Että käsin vaan!

Kiillotuskonehan pääsäätöisestihän tarkoitettu kiillotukseen, muutenhan se olisi vahauskone

Tämä kaikki riippuu tietenkin monesta tekijästä kuten koneesta, laikasta, aineista ja käyttäjästä.
Että käsin vaan!
Think Locally, Fuck Globally
Kärry (v92 300ce) menossa maanantaina "myllärille" (http://www.autokiilto.com/kiillotus.html). Ennakolta jo tietää, että silmät meinaa päästä pudota kun näkee valmiin tuloksen. 
Mutta..mutta..mihin seikkoihin/kohtiin tulisi erityisesti kiinnittää huomiota ennakolta/jälkitarkastuksessa, eli mitkä ovat yleensä niitä ongelmakohtia jopa ammattilaisen käsittelyssä? Eipä silti, tuskin alan mitään ohjeistuksia näin maallikkona ammattilaiselle antamaan...vaikka sitä vikaa toisinaan onkin ilmennyt
Mitään kivenhakkaamien töpöttelyä maalilla ei suositeltu ennen hiontaa, ovat tosin erittäin pieniä, eli hoituvat tn:sti samassa rytäkässä.
Tuontiautojen työstö poikkeaa kuulemma hieman suomiautojen käsittelystä, johtuen esim. happosateesta ym.

Mutta..mutta..mihin seikkoihin/kohtiin tulisi erityisesti kiinnittää huomiota ennakolta/jälkitarkastuksessa, eli mitkä ovat yleensä niitä ongelmakohtia jopa ammattilaisen käsittelyssä? Eipä silti, tuskin alan mitään ohjeistuksia näin maallikkona ammattilaiselle antamaan...vaikka sitä vikaa toisinaan onkin ilmennyt

Mitään kivenhakkaamien töpöttelyä maalilla ei suositeltu ennen hiontaa, ovat tosin erittäin pieniä, eli hoituvat tn:sti samassa rytäkässä.
Tuontiautojen työstö poikkeaa kuulemma hieman suomiautojen käsittelystä, johtuen esim. happosateesta ym.
[url=http://www.matkapuhelininfo.com/keskustelu/index.php]Matkapuhelinfoorumi[/url] arivi
Antakeehan sitten tietoa, mikä vaha on tosi laadukas ja hyvä sekä kestävä?
Olen käyttänyt Grohetin pönttövahaa(sellainen saksalaisvalmisteinen sininen tölkki, vaaleaa kermaa) ja hyvä on ollut, mutta onko vielä jotain laadukkaampaa. Tuo maksoi muistaakseni parikymppiä.
Onko jotain netistä tilattavaa, specialvahaa.
Se on nimittäin ässän vahaus kohta edessä.
Olen käyttänyt Grohetin pönttövahaa(sellainen saksalaisvalmisteinen sininen tölkki, vaaleaa kermaa) ja hyvä on ollut, mutta onko vielä jotain laadukkaampaa. Tuo maksoi muistaakseni parikymppiä.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
w116 450SE 1975
- Pakardinen
- Mersumies
Itse olen käyttänyt Auto Glymin vahoja. Ensin vahaus punaisella etiketillä olevasta pullosta, sitten kullanvärisellä etiketillä olevasta pullosta "panssari"vaha vielä päälle. Tulee hyvä ja Auto Glymin vahathan ovat moninkertaisia testivoittajia.
Onhan niitä varmasti vielä parempiakin, jos oikein hifistelemään aletaan, mutta hinta/laatusuhde Auto Glymillä kohdallaan. Suosittelen!
PS. Sen "panssari"vahan pitää sitten tosiaan antaa kuivua vähintään tunti ja on muuten sen jälkeen kova homma kiillottaa, ainakin käsin. Itsehän käytän (vieläkin) epäkeskokiillotuskonetta...
Onhan niitä varmasti vielä parempiakin, jos oikein hifistelemään aletaan, mutta hinta/laatusuhde Auto Glymillä kohdallaan. Suosittelen!
PS. Sen "panssari"vahan pitää sitten tosiaan antaa kuivua vähintään tunti ja on muuten sen jälkeen kova homma kiillottaa, ainakin käsin. Itsehän käytän (vieläkin) epäkeskokiillotuskonetta...

Tulipa vahoista mieleen että olikohan TM:ssa kun oli vahatesti tässä jokin aika sitten.
Tuloksissa oli sen verran mielenkiintoista että Korrekin vahat ylsivät kiilto-ominaisuuksissa täysin Glymin kultaisen tasolle, osin jopa ylikin.
Korrekin "kestovaha" oli kiilloltaan täysin vertailukelpoinen Glymin kultaisen kanssa, samoin Korrekin uusin tulokas,eli "kiiltovaha".
Itse olin vuosia piintynyt ja lähes fanaattinen Glymin punainen + kulta- yhdistelmän käyttäjä.
Sitten päädyin joskus sattumien summana vahaamaan talvioloissa auton Korrekin vahalla..ja kas kummaa..se tuntui kestävän talvikelejä ja pesuja huomattavasti paremmin kuin Glymin vahat.
Sittemmin siirryin kokonaan Korrekin tuotteisiin ja nykyistä autoa olen uudesta asti vahannut Korrekin "kestovahalla" ja nyt kevään tullen siirtynyt "kiiltovahaan" ja silmällä mitaten kiilto on vähintään samaa tasoa kuin mihin aiemmin pääsin Glymin punainen + kulta- yhdistelmällä, mutta edelleen Korrekin kiilto säilyy erittäin hyvin, mielestäni paremmin kuin Glymillä.
Joo..ja todettakoon vielä sekin että pesuun käytettävä aine vaikuttaa kiiltoon ja vahauksen kestoon. Glymin kanssa käytin aina Glymin autoshampoota ja Korrekin kanssa heidän vastaavaa pesuainetta.
Korrek tuntuu pelaavan Glymiä paremmin..vaikka asiaa tarkasteltaisiin vain kiillon osalta!
Entisenä Glym-fanaatikkona uskallan suositella Korrekin (ja miksei muidenkin tuotteiden) rohkeaa kokeilemista..joskus voi yllättyä, kuten minulle kävi tämän Korrekin kanssa. Ja vaikka vahojen hinnat tuskin mikään kynnyskysymys on, niin onhan se Korrek eduliisemmin hinnoiteltu kuin Glym.
Tuloksissa oli sen verran mielenkiintoista että Korrekin vahat ylsivät kiilto-ominaisuuksissa täysin Glymin kultaisen tasolle, osin jopa ylikin.
Korrekin "kestovaha" oli kiilloltaan täysin vertailukelpoinen Glymin kultaisen kanssa, samoin Korrekin uusin tulokas,eli "kiiltovaha".
Itse olin vuosia piintynyt ja lähes fanaattinen Glymin punainen + kulta- yhdistelmän käyttäjä.
Sitten päädyin joskus sattumien summana vahaamaan talvioloissa auton Korrekin vahalla..ja kas kummaa..se tuntui kestävän talvikelejä ja pesuja huomattavasti paremmin kuin Glymin vahat.
Sittemmin siirryin kokonaan Korrekin tuotteisiin ja nykyistä autoa olen uudesta asti vahannut Korrekin "kestovahalla" ja nyt kevään tullen siirtynyt "kiiltovahaan" ja silmällä mitaten kiilto on vähintään samaa tasoa kuin mihin aiemmin pääsin Glymin punainen + kulta- yhdistelmällä, mutta edelleen Korrekin kiilto säilyy erittäin hyvin, mielestäni paremmin kuin Glymillä.
Joo..ja todettakoon vielä sekin että pesuun käytettävä aine vaikuttaa kiiltoon ja vahauksen kestoon. Glymin kanssa käytin aina Glymin autoshampoota ja Korrekin kanssa heidän vastaavaa pesuainetta.
Korrek tuntuu pelaavan Glymiä paremmin..vaikka asiaa tarkasteltaisiin vain kiillon osalta!
Entisenä Glym-fanaatikkona uskallan suositella Korrekin (ja miksei muidenkin tuotteiden) rohkeaa kokeilemista..joskus voi yllättyä, kuten minulle kävi tämän Korrekin kanssa. Ja vaikka vahojen hinnat tuskin mikään kynnyskysymys on, niin onhan se Korrek eduliisemmin hinnoiteltu kuin Glym.
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
- Pakardinen
- Mersumies
Taisi olla nimet ihan simppelisti "kestovaha" ja "kiiltovaha"..jos oikein muistan.
Esim Korrekin nettisivuilta löytyy varmaan tietoa kuvien kanssa.
Kannattaa noita kokeilla, koska ne tosiaan pärjäsivät TM:n testissä myös kiillon osalta erittäin hyvin..vähintään yhtä hyvin kuin Glymin kulta.
Esim Korrekin nettisivuilta löytyy varmaan tietoa kuvien kanssa.
Kannattaa noita kokeilla, koska ne tosiaan pärjäsivät TM:n testissä myös kiillon osalta erittäin hyvin..vähintään yhtä hyvin kuin Glymin kulta.
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
korrekin tuotteet vaikuttaa kaupantuotteista ihan hyviltä.vaihdoin glymin pesuaineen korrekin kestopesuun ja lopputulos on hyvä.erilaisia vahoja tulee kokeiltua paljon ja nyt on jo tuntuma sonaxin nanovahoihin.hyvä kesto ja erittäin lipakka lopputulos.hintaa purkilla n.12e.
w123 -83 käyttö/tuleva harrastepeli
w210 -95 ruosteinen projekti
w124 -95 200da
w123ce -81 uusin tulokas,kesäauto
w210 -95 ruosteinen projekti
w124 -95 200da
w123ce -81 uusin tulokas,kesäauto
Joo..viime kesänä tuli kokeiltua kanssa tuota Sonaxin nanovahaa ja ihan ok lopputulos tuli silläkin, erityismaininta minulta Sonaxille siitä että se on ehkä eräs helpoiten käsiteltävä vaha mitä olen koskaan käyttänyt!
Helppo levittää ja muihin vahoihin verrattuna erittäin helppo ja kevyttöinen kiillottaa.
Helppo levittää ja muihin vahoihin verrattuna erittäin helppo ja kevyttöinen kiillottaa.
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
Ere866 kirjoitti:Antakeehan sitten tietoa, mikä vaha on tosi laadukas ja hyvä sekä kestävä?

Jos käyttää Glymin vahoja, kannattaa muistaa, että oikea tapa myös puna-etikettiselle vahalle on antaa sen olla vähintään pari tuntia pinnassa ennen pois pyyhkimistä. Kulta taas mielellään yön yli. Kyllä kestää ja kiiltää. Kiilotin aikaisemmin normaalisti Glymilla ja en oikeen pitänyt. Nyt tuolla tyylillä vahatessa Glymit on tulleet suosikikseni Korrekin tilalle.
Totta on että Glymit eivät ole mitään pikavahoja.
Mä pidin tapana vahata ensin punaisella ja sitten kultaltaisella päälle tai sitten punaisen ja kultaisen sekoituksella, johon kuulin vinkin joskus Glymiä myyvästä myyntipisteestä.
Kultaista tai puna-kultamiksausta pidn maalipinnassa vähintään 12h, mieluummin pidempäänkin..mutta siitä huolimatta vaihdoin Korrekiin, koska minusta Korrek kiiltää samalla tavalla kuin Glymit, mutta kestää pinnassa paremmin
No, kaipa se tässä(kin) alkaa nykyisin olemaan niin että useimpien merkkien tuotteet ovat vähintäänkin hyviä, useimmat erittäin hyviä ja erot häviävän pieniä, joten on hyvin pitkälle makuasia mistä kukin eniten pitää.
Oikeastaan tämän voi päätellä mm vahatesteistäkin. Kärkivahojen erot ovat olemattomia, kärjen ja keskitason erotkin ovat lähes merkityksettömiä, ainoastaan parhaiden ja kaikkein huonoimman välillä on sen verran eroja että niitä voi eroiksi sanoa
Mä pidin tapana vahata ensin punaisella ja sitten kultaltaisella päälle tai sitten punaisen ja kultaisen sekoituksella, johon kuulin vinkin joskus Glymiä myyvästä myyntipisteestä.
Kultaista tai puna-kultamiksausta pidn maalipinnassa vähintään 12h, mieluummin pidempäänkin..mutta siitä huolimatta vaihdoin Korrekiin, koska minusta Korrek kiiltää samalla tavalla kuin Glymit, mutta kestää pinnassa paremmin

No, kaipa se tässä(kin) alkaa nykyisin olemaan niin että useimpien merkkien tuotteet ovat vähintäänkin hyviä, useimmat erittäin hyviä ja erot häviävän pieniä, joten on hyvin pitkälle makuasia mistä kukin eniten pitää.
Oikeastaan tämän voi päätellä mm vahatesteistäkin. Kärkivahojen erot ovat olemattomia, kärjen ja keskitason erotkin ovat lähes merkityksettömiä, ainoastaan parhaiden ja kaikkein huonoimman välillä on sen verran eroja että niitä voi eroiksi sanoa

- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
Itseä kiinnostaisi tuollainen kiillotuskone sen takia, että olen kuullut toisen käden tietoa, että sillä saisi vahan paremmin pysymään pinnassa, mutta jos tosiaan pyörre-/hologrammijälkien riskiä on yhtään olemassa, niin tyydyn kyllä kiltisti käsin vahaukseen jatkossakin..
Autoglymin punaisen toisesta vaihtoehdosta eli Deepshinestä (tarkoitettu erityisesti tummille väreille) sen verran, että se kuulemma tulisi poistaa pinnasta heti kuivuttuaan, ettei jähmety kun taas punaisen voi antaa olla pinnassa selvästi kauemmin.
Tällä hetkellä käytössä itsellä Autoglymin punainen/Deepshine & kultainen -yhdistelmä, mutta myös Korrek:ia kokeiltu. Ei niissä paljoa eroa ole, ehkä suurin ero on oma henkinen suhtautuminen asiaan eli kun ajattelee "laittaa auton viimeisen päälle", niin Autoglym menee pintaan.
Autoglymin punaisen toisesta vaihtoehdosta eli Deepshinestä (tarkoitettu erityisesti tummille väreille) sen verran, että se kuulemma tulisi poistaa pinnasta heti kuivuttuaan, ettei jähmety kun taas punaisen voi antaa olla pinnassa selvästi kauemmin.
Tällä hetkellä käytössä itsellä Autoglymin punainen/Deepshine & kultainen -yhdistelmä, mutta myös Korrek:ia kokeiltu. Ei niissä paljoa eroa ole, ehkä suurin ero on oma henkinen suhtautuminen asiaan eli kun ajattelee "laittaa auton viimeisen päälle", niin Autoglym menee pintaan.
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
Joskus 80-luvun alussa tuli ostettua hyvää vahaa, se oli sellaisessa pyöreässä läpinäkyvässä muovipurkissa, ruskeaa nestettä.
Kun vertaatte noita vahoja keskenään, katsotteko paljonko vaha sisältää hiomahiukkasia?
Tuo ns. myllääminen vaha varmasti sisältää paljon ja en kyllä usko sitä, mitä esim tuolla edellämainitulla saitilla lukee "Eikä kuluta auton maalipintaa ollenkaan". Jokainen vahaus kuluttaa maalipintaa aina.
Kun vertaatte noita vahoja keskenään, katsotteko paljonko vaha sisältää hiomahiukkasia?
Tuo ns. myllääminen vaha varmasti sisältää paljon ja en kyllä usko sitä, mitä esim tuolla edellämainitulla saitilla lukee "Eikä kuluta auton maalipintaa ollenkaan". Jokainen vahaus kuluttaa maalipintaa aina.
Päivän puunaus ja tulos on kiiltävä.
Huomatkaa ovenkahvatkin! Tuli mustaa...
http://jenkkireki.te.nu/~anttij/Mersu/sisus.jpg
http://jenkkireki.te.nu/~anttij/Mersu/kone.jpg
http://jenkkireki.te.nu/~anttij/Mersu/Kumho.jpg
http://jenkkireki.te.nu/~anttij/Mersu/MB_kiilto.jpg
http://jenkkireki.te.nu/~anttij/Mersu/M ... 3kahva.jpg
Huomatkaa ovenkahvatkin! Tuli mustaa...
http://jenkkireki.te.nu/~anttij/Mersu/sisus.jpg
http://jenkkireki.te.nu/~anttij/Mersu/kone.jpg
http://jenkkireki.te.nu/~anttij/Mersu/Kumho.jpg
http://jenkkireki.te.nu/~anttij/Mersu/MB_kiilto.jpg