taloudellisuusmittarista kysymys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

taloudellisuusmittarista kysymys

Viesti Kirjoittaja Make »

Elikkäs,tänään havahduin tämmöseen,auto kun on tyhjäkäynnillä ja joku vaihde päällä,niin mittari nousee n.3mm??vapaalla ollessa tai p:asennossa mittari on"nollassa"eli vasemmanpuoleisessa tapissa,myöskin moottorijarrutuksessa se on k.o tapissa.
Mistähän tämmönen efekti johtuu,mielestäni mittari on ennen ollut tyhjäkäynnillä aina vasemmalla napissaa,mutta nyt se ei enää ole??
Auto kyllä pelaa ihan bueno :shock:
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Eiköhän kyseessä ole ihan normaali ilmiö, joka johtuu siitä että vaihde päällä koneelle tulee pieni kuorma. Ruiskusysteemi osaa sitten hiukan "tulla vastaan" eli rikastaa seosta tms. jotta kone ei nyykähtäisi. Ja tämähän jos mikä lisää kulutusta jolloin mittarin kuuluukin loogisesti heilahtaa.
Moottorijarrutuksessa taas on ruiskutus poikki eli "läppä kiinni" jolloin ei alipainettakaan (johon mittari reagoisi) ole.


Eller hur? :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

Tää voi kyllä olla mutu-tunne,en ole ihan varma oisko se ollut aina käytökseltään tollanen,rupesin vaan jostain syystä liikennevaloissa tuijottelemaan tota mittaria.
On muuten aika erikoinen lisävaruste meikäläisen autossa joka kuitenkin on vähän tehokkaampi malli.
No voihan joku olla tilannut taloudellisuusmittarin myös 500 E :henkin
Onkohan tossa SLR:ssä semmosta,meni o.t taas :wink:
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
pedro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 21.04.2003 01:14
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja pedro »

make kirjoitti:On muuten aika erikoinen lisävaruste
Jos tarkoitat sitä mittaria, mikä on samassa "taulussa" polttoaine- ja öljynpainemittarin kanssa, niin eikös se ole ollut ihan vakiovaruste kaikissa sun autosi ikäisissä ja vähän vanhemmissakin bensamersuissa? Tai sitten on HYVIN yleinen lisävaruste..
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

make kirjoitti:On muuten aika erikoinen lisävaruste meikäläisen autossa joka kuitenkin on vähän tehokkaampi malli.
Ei mulla ainakaan ole talousmittaria...ovat varmaan ajatelleet ettei tuosta taloudellista saa tekemälläkään.... :shock:
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

Ei ole vakiovaruste missään mallissa.
Tarkoitin,että se tekee siitä erikoisen,että joku tilaa sen autoon joka on mallisarjassa tehokkaampia.
Ymmärrän jos sen ottaa 230 CE,joka on kulutukseltaan hieman eriluokkaan
Jos joku ostaa esim 500 E W124,niin tuskin se taloudellisuusmittaria kaipailee,Mutta on sen saanut siihenkin tilattua :lol:
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Siis hetkinen? Onko kyseessä se alipainetoiminen kulutusmittari? Se on vakiovaruste. Tuli jo W123:n bensamalleihin kolmossarjan myötä.
Avatar
Tomi L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ti 23.09.2003 19:28
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi L. »

make kirjoitti:Jos joku ostaa esim 500 E W124,niin tuskin se taloudellisuusmittaria kaipailee,Mutta on sen saanut siihenkin tilattua :lol:
Puhumattakaan ajotietokoneesta että voi oikein paneutua siihen kuluttaako juuri nyt 14 vai 18 L sadalla :wink: Tuollainen löytyy omasta 420 SE:sta
- Tomi L.
W126 420 SE -86
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

ja lisää

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

....Ja se miksi mittari on nyt alkanut nousta tapista vaihde päällä, johtuu siitä että kelit on kylmenneet ja vaihteiston öljyt on jäykemmät ja muutenkin joka paikka jäykempää. Ruisku joutuu siis lykkäämään ainetta masiinaan, jotta kierrokset pysyisivät normaalina.... tästä taas tulee alipainetta vehkeeseen ja mittari alkaa elämään.

Varsinkin kylminä aamuina automaatiautoissa mitari voi nousta jopa puoleen väliin...jopa N tai P päällä, koska vaihteisto öljy on jäykkää.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: ja lisää

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Day Downhill kirjoitti:....Ja se miksi mittari on nyt alkanut nousta tapista vaihde päällä, johtuu siitä että kelit on kylmenneet ja vaihteiston öljyt on jäykemmät ja muutenkin joka paikka jäykempää. Ruisku joutuu siis lykkäämään ainetta masiinaan, jotta kierrokset pysyisivät normaalina.... tästä taas tulee alipainetta vehkeeseen ja mittari alkaa elämään.

Varsinkin kylminä aamuina automaatiautoissa mitari voi nousta jopa puoleen väliin...jopa N tai P päällä, koska vaihteisto öljy on jäykkää.
Miten muuten on automaatin lämmityksen kanssa. Tykkääkö värkki kyttyrää, jos sen jättää esim. D silmässä pihalle seisomaan mutta potkaisee käsijarrun päälle niin ettei auto lähde liikekannalle? Ainakin kone lämpiää näin kuorman lisääntyessä, eikä tuo lootallekaan ole kummempi juttu kuin liikennevaloissa seisominen, mutta...?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14218
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Yhdistelmämittarin alalaidassa oleva Economy-mittari tuli W123:een 9/82, lieneekö jo ollut W126:ssa tätä ennen? Kuitenkin, siitä lähtien se on ollut jokaisessa bensamersussa (ainakin ruiskuissa) varmuudella 1989 saakka. tiedä sitten, onko se esim. pahvikylkien myötä tiputettu pois... ei kai?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

En kyllä suosittelisi tuota D- asennossa lämmittämistä...

Jarkko S. voisi ehkä asiaa paremminkin perustella. Yleensä kuitenkin käyttöoppaissa neuvotaan jopa heittämään ruuhkassa N- tai P- asentoon,
ettei laatikko rasittuisi ja lämpenisi.

* Tuo taloudellisuus/ alipainemittari on muuten mielenkiintoinen apuväline. Aikoinaan ennenkuin saataville tuli stoboskooppeja sytytyksen
säätöä varten, niin tarkin väline oli juuri alipainemittari. Varsinaisessa tälläisessä mittarissahan näyttöalue on paljon laajempi kuin tuossa typistetyssä "taloudellisuus" versiossa.

Aiemmin käyttöautoissani ( w110,111 , 114 ) asensin heti tämän ja volttimittarin. Valitettavasti nykyisissä ei ole juuri tilaa...
Mittarista näki esim. koska katkojankärkien kosketuskulma oli muuttunut,
ja säätö aiheellinen. Vanhemmissa autotekniikan oppikirjoissa on myös
kuvattu lukuisia erilaisia näyttöarvoja ja häiriö/ vianmääritys kuvia, joiden
syyt selviävät juuri tällä mittarilla.

Ja kyllä tuo taloudellisuusmittarikin jotakin kertoo. Esim. jos mittari on aina
punaisella alueella ja auto ei kulje, niin kaasarin kalvo on mennyt.
Viimeksi muokannut Henry V., Ke 17.12.2003 08:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Timo L. kirjoitti:Yhdistelmämittarin alalaidassa oleva Economy-mittari tuli W123:een 9/82, lieneekö jo ollut W126:ssa tätä ennen? Kuitenkin, siitä lähtien se on ollut jokaisessa bensamersussa (ainakin ruiskuissa) varmuudella 1989 saakka. tiedä sitten, onko se esim. pahvikylkien myötä tiputettu pois... ei kai?
Mun W201 oli a) kaasari ja b) pahvikylki, ja siinäkin oli Economymittari.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14218
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Aku P kirjoitti:Mun W201 oli a) kaasari ja b) pahvikylki, ja siinäkin oli Economymittari.
Mutta onhan sinulla W124:ssa ja W123:ssakin tuo meetteri?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Samaa vikaa, mullakin oli w201 vm-83 karvalakein kaasarivehje ja economy oli siinäkin.
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

Voin olla taas väärässäkin,mutta paras tapa kun kylmällä ilmalla lähtee huristelemaan on se,että kun auto on käynnistetty,laittaa laatikon N-asentoon kun raappailee vaikka ikkunoita,näin paineet lootassa menevät kiertoon paremmin,eikä laatikko nykäise kun se että käynnistymisen jälkeen -30 pakkasta tyrkätään heti D-asentoon ja lähtään baanalle.
Mutta jarkko S,voi meitä asiantuntevasti jälleen valaista,jos lukee tämän. :wink:
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Eiköhän kyseessä ole ihan normaali ilmiö, joka johtuu siitä että vaihde päällä koneelle tulee pieni kuorma. Ruiskusysteemi osaa sitten hiukan "tulla vastaan" eli rikastaa seosta tms. jotta kone ei nyykähtäisi. Ja tämähän jos mikä lisää kulutusta jolloin mittarin kuuluukin loogisesti heilahtaa.
Moottorijarrutuksessa taas on ruiskutus poikki eli "läppä kiinni" jolloin ei alipainettakaan (johon mittari reagoisi) ole.
"

ei alipainettakaan" ?

eiköhän se ole just toisin päin... tuo economy mittari on otettu suoraan imusarjasta ja esim tyhjäkäynnillä/moottorijarrutuksessahan imusarjasssa on TÄYSI alipaine ja mittari on tällöin "nollassa" ja kaasua painettaessa kaasuläppä avautuu ja imusarjassa vallitseva alipaine laskee ja se "taloudellisuus"mittarikin laskee... (menee kohti punaista). ja sammutettaessa alipaine katoaa ja mittari menee "täysille" (punaiselle).

itellä sellainen omituisuus että se "taloudellisuus" mittari ei mene "nollille" tyhjäkäynnillä.. moottori jarrutuksessa kyllä menee.. johtuukohan tuo vanhalla tekniikalla tehdystä moottorista (M110) vai mistäköhän.. remppa koneelle on just tehty...
Avatar
J.T.H
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: To 21.08.2003 16:36
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja J.T.H »

Ei kellään satu olemaan tietoa eco-mittarin sielunelämästä?
Sattuu olemaan kokoajan punasen puolella tapissa vaikkei auto edes käy... :roll:

Tai nooh.. aika turha kapistus se on, mutta olisihan se kuitenkin kiva jos toimisi ja jollakulla olisi tietoa.. :?
Gyl määki Turuus..

SL320 24V
Ex-E240 V6
Ex-C230 Kompressor
Ex-MB 300CE 24V
Ex-MB 300 E
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

J.T.H kirjoitti:Ei kellään satu olemaan tietoa eco-mittarin sielunelämästä?
Sattuu olemaan kokoajan punasen puolella tapissa vaikkei auto edes käy... :roll:

Tai nooh.. aika turha kapistus se on, mutta olisihan se kuitenkin kiva jos toimisi ja jollakulla olisi tietoa.. :?
jos pellin alta löytyy pensakone nii varmaanki letku irti... elikkäs se mittari pelaa pelkällä alipaineella ja ei tarvi mitään sähköhärveleitä.. letku mittarin persuuksista suoraan imusarjaan nii sen pitäs toimia jos vaan ei ole hajonnut.. ja se muuten kuuluu olla punasella moottorin seistessä... se punasen pääty on sen mittarin "lepoasento"
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

Eli näin kun auto ei ole käynnissä,ja sitten kun lähtee tulille,niin mittarinneula kimpoaa toiseen laitaan.
Eli tämmönen "sielunelämä" :shock:
http://members.surfeu.fi/forssma/123-2355_IMG.JPG
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

miksu.80 kirjoitti: tuo economy mittari on otettu suoraan imusarjasta ja esim tyhjäkäynnillä/moottorijarrutuksessahan imusarjasssa on TÄYSI alipaine ja mittari on tällöin "nollassa" ja kaasua painettaessa kaasuläppä avautuu ja imusarjassa vallitseva alipaine laskee ja se "taloudellisuus"mittarikin laskee... (menee kohti punaista). ja sammutettaessa alipaine katoaa ja mittari menee "täysille" (punaiselle).
Jep.
Näinhän se on: mitä suurempi alipaine, so. mitä vähemmän ilmaa kone saa sisuksiinsa, sen vähemmän tarvitaan polttoainetta. Syttymisrajat ovat melko ahtaat...
Ns. economy-mittari mittaa nimenomaan alipaineen suuruutta. Sähköisissä ruiskuvehkeissä voi olla hienostuneempiakin sovelluksia.
Jos tyhjäkäyntiarvot näyttävät olevan pielessä, niin kehotan tarkistamaan läppien keskityksen. Ilmeisesti läpät tai niitten akselit falskaa, jolloin myös alipaine pienenee ja "economy" näyttää lisääntynyttä kulutusta.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
Hannu V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 23.05.2003 07:38
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hannu V. »

Siis mitäh? Meikällä kyseinen ego-mittari ei mene koskaan tummalle puolelle.
eli paikallaan tai moottorilla jarrutellessa ei mene kuin juuri ja juuri puolivälin vasemmalle puolelle. Kun painelee kaasua niin nousee kyllä luontevasti punaiselle puolelle. Eli onkohan kysessä ns.puolitoiminen mittari :shock: Vaiko mikäköhän siinä reistailee...?
W209 240CLK -04
S204 220CDI -11
Exät MB:t:
S204 180CDI -12
S211 220CDI -04.
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Hannu V. kirjoitti:Siis mitäh? Meikällä kyseinen ego-mittari ei mene koskaan tummalle puolelle.
eli paikallaan tai moottorilla jarrutellessa ei mene kuin juuri ja juuri puolivälin vasemmalle puolelle. Kun painelee kaasua niin nousee kyllä luontevasti punaiselle puolelle. Eli onkohan kysessä ns.puolitoiminen mittari :shock: Vaiko mikäköhän siinä reistailee...?
vaikuttaa että mittarin letkussa on vuotoa...

makelle: eli just noin sen kuuluu olla moottori sammuksissa... ja sit ajossa reilulla kaasulla... :D
Vastaa Viestiin