Kävin tallilla 126:sen käyttöönottoa valmistelemassa. Lähti hyvin käyntiin mutta tyhjäkäynti oli oudon tärisevä eikä parantunut vaikka kone lämpeni mutta pensa alkoi vahvasti tuoksua. Ei muuta kuin kokeilemaan pakosarjaa ja 3 ja 4 pyttyn pakoaukot tuntui kylmiltä muihin verrattuna. Sitten 3:sen tulpanhatusta kiinni ja nykäsy, käynti ei muuttunut mutta löi virrat näpeille eli huono kokemus. Ilmansuodatin irti ja kone käyntiin uudelleen ja ruiskusuuttimien putkia availemaan määränjakajasta vuoronperään. 3:sen ja 4:sen kohdalla ei avaus vaikuttanut käyntiin, sitten otin tulpanjohdot irti 3 ja 4 pytyistä ja kytkin irto tulpat niihin ja kone käyntiin ja kipinää iski tulpatkin. Eli pensaa ja kipinää ainakin riittää .Tuli mieleen josko olis kaksi tulppaa sipannut, ei muuta kun vaihdoin 3 ja 4:sen pytyille uudet tulpat ja kone käyntiin ja ihme tapahtu, kone heräsi käyntiin kaikilla pytyillä . Päätin sitten vielä kokeilla niitä pois vaihdettuja tulppia mittarilla ja ehjiltä nekin vaikutti, irrotin vielä yhden tulpanjohdon ja kokeilin vielä näkyykö kipinä ja hyvin iski . Merkillinen tapaus, tulpissakaan ei mitään vikaa.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
On tullu joskus vastaan pienkoneissa sama asia. olen pähkäilly voiskohan tuo johtua kenties puristuksesta? Kai täällä joku osaa kertoa mistä moinen ilmiö johtuu? Tai voihan se olla keski elektroidineristin kappaleena, vaikka se toimii kun ei ole kannessa kii...
Oisko semmonen mitenkään järkeenkäypää että jos kannentiiviste vuotaa hienoisesti tai kansi itse niin talven mittaan sylinteriin pääsee jäähdytysnestettä ja keväällä käynnisteltäessä menee hetki ennenkuin jäähytinnesteet häviää sylintereistä. Ja tästä johtuis sitte vajaakäynti. Kesällä tätä ei sitten välttämättä edes huomaa koska vuoto on niin pientä ettei sylintereihin ehdi tihkua nestettä kun konetta käytetään säännöllisesti. Toisin sanoen sylinterit pysyvät "kuivina".
timo230e kirjoitti:Pannaas sitten kysymys. Lyökö kunnossa olevat tulpanjohdot näpeille kun niitä irrottelee koneen käydessä?
Riippuu siitä miten laadukkaat johdot on. Tulpanjohdoissakin on eroja.
Voisko olla mahdollista että virta hakeutuis väärään sylinteriin aiheuttaen käyntihäiriön. Ohmit oli kyllä kaikissa 1.020-1.070 välillä. Ei oikein uskois tohon jäähdytysneste vuotoon kun heti tulppien vaihdon jälkeen rupes käymään kunnolla mutta pidetään mielessä jos vika alkaa uusia.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Ensinnäkin tuosta käynissä ollessa repimistä kynttilänjohtoja pois.
Niin jos sulla on elektroninen sytkä systeemin niin voipa olla hyvinkin että kyrähtää syttyyksikkö kun tempaset johdon pois.
Tulee niin hirvee jännite piikki että saattaa palaa yksikkö.
Enkä usko että kipinä hakeutuu toiseen sylinteriin johtojen kautta.
Onko sulla 126 seissyt koko talven vai onko ollu ajossa talvellakin
Jos on seissyt niin voi olla vanhaa bensaa tai muuten hapettumat tehny tehtävänsä.
Tai tulpat pimeenä.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
timo230e kirjoitti:Pannaas sitten kysymys. Lyökö kunnossa olevat tulpanjohdot näpeille kun niitä irrottelee koneen käydessä?
Kipinä purkautuu sieltä mistä se löytää helpoimman reitin. Kipinä purkautuu aina, jos ei tulpasta tai johtimesta, niin lyö jostain läpi. Käytännössä kipinä voi purkautua myös väärässä tulpassa. Tällöin jakajan kannessa on, tai syntyy hetkellisesti sisäinen vuoto, jota pitkin kipinä suuntautuu väärään sylinteriin. Kerran kun kipinä löytää "väärän" reitin, niin se "muistaa" sen seuraavalla kerralla ja esim. kostealla ilmalla aiheuttaa ongelmia.
Itse vältän johtimien nykimistä. Käytän mielummin testitulppaa. Tapauksessasi on ilmeisesti käynnistystilanteessa pari tulppaa kastuneet ja ne ei herää henkiin ennen kuin kuivaa, tai kuivataan.
Kokeile niitä vanhoja tulppia uudestaan niihin samoihin sylintereihin, niin seviää oliko ongelma tulpissa vai muussa.
Se, etä tulppa toimii normaalissa ilmanpaineessa ei tarkoita sitä, että se välttämättä toimisi puristuspaineessa vaikka niitä näin yleensä testataankin.
Kiitoksia kaikille, nyt tuli niin paljon asiaa että kokeilen vielä niitä vanhoja tulppia paikalleen ne oli nimittäin aika kosteat kun otin pois. Eikä kannata tärvellä ehjää boksia ottamalla käynnissä olevasta koneesta tulpanjohtoja irti, on nimittäin sen verran arvokkaita noi ezl boksit.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
juhaoh kirjoitti:Kokeile niitä vanhoja tulppia uudestaan niihin samoihin sylintereihin, niin seviää oliko ongelma tulpissa vai muussa.
Se, etä tulppa toimii normaalissa ilmanpaineessa ei tarkoita sitä, että se välttämättä toimisi puristuspaineessa vaikka niitä näin yleensä testataankin.
Nimeenomaan näin on.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
ei muuta kuin testilenkkiä alle ja kone kunnolla lämpöiseksi. Ei sitten turhia kaasutteluja paikallaan ennen sammuttamista. Kyllä se kone siitä virkoaa jos paikat vaan on ehjät.
Tää juttu selvis, kun vaihdoin takasin ne pari tulppaa niin taas kävi kuudella. Jotain vikaa niissä on vaikka ne löi kipinää irtonaisina . Onhan ne voineet saada liikaa bensaakin kun olivat niin mustia.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
timo230e kirjoitti:Tää juttu selvis, kun vaihdoin takasin ne pari tulppaa niin taas kävi kuudella. Jotain vikaa niissä on vaikka ne löi kipinää irtonaisina . Onhan ne voineet saada liikaa bensaakin kun olivat niin mustia.
Eli toisinsanoen on saanu liikaa bensaa kitusiin.
Ei vaan ole jaksanu sytyttää ja kasteli tulpat.
Ainahan kaikennäkösiä käyntiongelmia esiintyy kun talvenjälkeen otetaan käyttöön vehkeet ekaa kertaa.
Vaatii vaan jonkun verran verryttelyä ja sen jälkeen possua.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter