Kasi kävi kuudella

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Kasi kävi kuudella

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Kävin tallilla 126:sen käyttöönottoa valmistelemassa. Lähti hyvin käyntiin mutta tyhjäkäynti oli oudon tärisevä eikä parantunut vaikka kone lämpeni mutta pensa alkoi vahvasti tuoksua. Ei muuta kuin kokeilemaan pakosarjaa ja 3 ja 4 pyttyn pakoaukot tuntui kylmiltä muihin verrattuna. Sitten 3:sen tulpanhatusta kiinni ja nykäsy, käynti ei muuttunut mutta löi virrat näpeille eli huono kokemus. Ilmansuodatin irti ja kone käyntiin uudelleen ja ruiskusuuttimien putkia availemaan määränjakajasta vuoronperään. 3:sen ja 4:sen kohdalla ei avaus vaikuttanut käyntiin, sitten otin tulpanjohdot irti 3 ja 4 pytyistä ja kytkin irto tulpat niihin ja kone käyntiin ja kipinää iski tulpatkin. Eli pensaa ja kipinää ainakin riittää :roll: .Tuli mieleen josko olis kaksi tulppaa sipannut, ei muuta kun vaihdoin 3 ja 4:sen pytyille uudet tulpat ja kone käyntiin ja ihme tapahtu, kone heräsi käyntiin kaikilla pytyillä 8) . Päätin sitten vielä kokeilla niitä pois vaihdettuja tulppia mittarilla ja ehjiltä nekin vaikutti, irrotin vielä yhden tulpanjohdon ja kokeilin vielä näkyykö kipinä ja hyvin iski :shock: . Merkillinen tapaus, tulpissakaan ei mitään vikaa.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
kualeppi2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ke 25.10.2006 12:33
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kualeppi2 »

On tullu joskus vastaan pienkoneissa sama asia. olen pähkäilly voiskohan tuo johtua kenties puristuksesta? Kai täällä joku osaa kertoa mistä moinen ilmiö johtuu? :oops: Tai voihan se olla keski elektroidineristin kappaleena, vaikka se toimii kun ei ole kannessa kii...
:roll:
Meleko varmasti ehkä kyllä... Tahi sitte ee...
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Pannaas sitten kysymys. Lyökö kunnossa olevat tulpanjohdot näpeille kun niitä irrottelee koneen käydessä?
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

timo230e kirjoitti:Pannaas sitten kysymys. Lyökö kunnossa olevat tulpanjohdot näpeille kun niitä irrottelee koneen käydessä?
Riippuu siitä miten laadukkaat johdot on. Tulpanjohdoissakin on eroja.
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Oisko semmonen mitenkään järkeenkäypää että jos kannentiiviste vuotaa hienoisesti tai kansi itse niin talven mittaan sylinteriin pääsee jäähdytysnestettä ja keväällä käynnisteltäessä menee hetki ennenkuin jäähytinnesteet häviää sylintereistä. Ja tästä johtuis sitte vajaakäynti. Kesällä tätä ei sitten välttämättä edes huomaa koska vuoto on niin pientä ettei sylintereihin ehdi tihkua nestettä kun konetta käytetään säännöllisesti. Toisin sanoen sylinterit pysyvät "kuivina".
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

e320 kirjoitti:
timo230e kirjoitti:Pannaas sitten kysymys. Lyökö kunnossa olevat tulpanjohdot näpeille kun niitä irrottelee koneen käydessä?
Riippuu siitä miten laadukkaat johdot on. Tulpanjohdoissakin on eroja.
Voisko olla mahdollista että virta hakeutuis väärään sylinteriin aiheuttaen käyntihäiriön. Ohmit oli kyllä kaikissa 1.020-1.070 välillä. Ei oikein uskois tohon jäähdytysneste vuotoon kun heti tulppien vaihdon jälkeen rupes käymään kunnolla mutta pidetään mielessä jos vika alkaa uusia.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Ensinnäkin tuosta käynissä ollessa repimistä kynttilänjohtoja pois.
Niin jos sulla on elektroninen sytkä systeemin niin voipa olla hyvinkin että kyrähtää syttyyksikkö kun tempaset johdon pois.
Tulee niin hirvee jännite piikki että saattaa palaa yksikkö.

Enkä usko että kipinä hakeutuu toiseen sylinteriin johtojen kautta.
Onko sulla 126 seissyt koko talven vai onko ollu ajossa talvellakin :?:

Jos on seissyt niin voi olla vanhaa bensaa tai muuten hapettumat tehny tehtävänsä.
Tai tulpat pimeenä.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

timo230e kirjoitti:Pannaas sitten kysymys. Lyökö kunnossa olevat tulpanjohdot näpeille kun niitä irrottelee koneen käydessä?
Kipinä purkautuu sieltä mistä se löytää helpoimman reitin. Kipinä purkautuu aina, jos ei tulpasta tai johtimesta, niin lyö jostain läpi. Käytännössä kipinä voi purkautua myös väärässä tulpassa. Tällöin jakajan kannessa on, tai syntyy hetkellisesti sisäinen vuoto, jota pitkin kipinä suuntautuu väärään sylinteriin. Kerran kun kipinä löytää "väärän" reitin, niin se "muistaa" sen seuraavalla kerralla ja esim. kostealla ilmalla aiheuttaa ongelmia.

Itse vältän johtimien nykimistä. Käytän mielummin testitulppaa. Tapauksessasi on ilmeisesti käynnistystilanteessa pari tulppaa kastuneet ja ne ei herää henkiin ennen kuin kuivaa, tai kuivataan.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Kokeile niitä vanhoja tulppia uudestaan niihin samoihin sylintereihin, niin seviää oliko ongelma tulpissa vai muussa.
Se, etä tulppa toimii normaalissa ilmanpaineessa ei tarkoita sitä, että se välttämättä toimisi puristuspaineessa vaikka niitä näin yleensä testataankin.
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Kiitoksia kaikille, nyt tuli niin paljon asiaa että kokeilen vielä niitä vanhoja tulppia paikalleen ne oli nimittäin aika kosteat kun otin pois. Eikä kannata tärvellä ehjää boksia ottamalla käynnissä olevasta koneesta tulpanjohtoja irti, on nimittäin sen verran arvokkaita noi ezl boksit.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

juhaoh kirjoitti:Kokeile niitä vanhoja tulppia uudestaan niihin samoihin sylintereihin, niin seviää oliko ongelma tulpissa vai muussa.
Se, etä tulppa toimii normaalissa ilmanpaineessa ei tarkoita sitä, että se välttämättä toimisi puristuspaineessa vaikka niitä näin yleensä testataankin.
Nimeenomaan näin on.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1567
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

ei muuta kuin testilenkkiä alle ja kone kunnolla lämpöiseksi. Ei sitten turhia kaasutteluja paikallaan ennen sammuttamista. Kyllä se kone siitä virkoaa jos paikat vaan on ehjät.
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Tää juttu selvis, kun vaihdoin takasin ne pari tulppaa niin taas kävi kuudella. Jotain vikaa niissä on vaikka ne löi kipinää irtonaisina :o . Onhan ne voineet saada liikaa bensaakin kun olivat niin mustia.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

timo230e kirjoitti:Tää juttu selvis, kun vaihdoin takasin ne pari tulppaa niin taas kävi kuudella. Jotain vikaa niissä on vaikka ne löi kipinää irtonaisina :o . Onhan ne voineet saada liikaa bensaakin kun olivat niin mustia.
Eli toisinsanoen on saanu liikaa bensaa kitusiin.
Ei vaan ole jaksanu sytyttää ja kasteli tulpat.
Ainahan kaikennäkösiä käyntiongelmia esiintyy kun talvenjälkeen otetaan käyttöön vehkeet ekaa kertaa.
Vaatii vaan jonkun verran verryttelyä ja sen jälkeen possua.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Vastaa Viestiin