Takakelkan kumien vaihto w210

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
pasa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ma 23.01.2006 13:11

Takakelkan kumien vaihto w210

Viesti Kirjoittaja pasa »

Minkäläinen homma vaihtaa kumityynysarja ? Parhaat niksit ja konstit? Etummaiset sekä takimmaiset?
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Koko alakelkka alas ja kumit vaihtoon. Korjaamolla muistaakseni 6 tunnin laskettu työaika koko hommalle.

Omaani tehtiin tuo työ muutama kuukausi sitten, taisi olla kustannus jossain 450 euron pintaan työlle + osat.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12824
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

muistaakseni 210 takakelkka ei paljoa eroa 124:sta , vai miten on ?

tuntuu kummalta että koko kelkka pitää tiputtaa alas .
pasa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ma 23.01.2006 13:11

Viesti Kirjoittaja pasa »

Jos 210 rakenne on samallainen niin sen verran olen lukenut noita 124 kumin vaihto juttuja että etummaiset kaiketi saa irti kun ottaa renkaat pois ja pultit auki niin kelkan etureuna putoo sen verran että saa rautakangen kanssa vaihdettua? Mutta kuinkas takimmaiset? Ja joku juttu kertoi ettei niissä useimmiten ole vikaa? Joutuu kait nekin yhtä kovalle rasitukselle kuin etummaisetkin?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12824
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

124:sta lähtee helpoiten näin :

renkaat pois -> siltä puolelta miltä vaihtaa niin kelkan molemmat pultit irti, eli taka ja etupultit. -> pusla irti ja uutta paikalle -> sama toiselle puolelle.

tunkilla kannattaa sitten nostella ja passailla uudet paikalle, rasvaa tai jotain puslille niin pulahtaa paikalle helposti. Perä sun muut jää kardaanin varaan roikkumaan, kardaani lepää sen tukiraudan päällä kun pultit ottaa irti.

näin suoritettuna homma hoituu tunnissa, joten tuo 450 kuulostaa kusetukselta tai ammattitaidottomuudelta :lol:
pasa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ma 23.01.2006 13:11

Viesti Kirjoittaja pasa »

Ok. Oon vähän jo tiedustelu reissua tehnyt pohjan alle mutta täytyy kysellä homman jo tehneiltä, kun itte ei ole tuota koskaan tehnyt ja jos siinä on jotain niksejä. Homma vaikuttaa kyllä juuri tuollaiselta kuin epk kertoi. Lähteekö ne vanhat yleensä helposti pois? Juu ja kiitoksia hyvistä vastauksista. :D
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12824
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

vanhat lähtee nopeiten paineilma "vasaralla" , ei tarvitse paljoo hikoilla ja käy nopeesti, kangella tai vastaavalla en lähtis edes koittamaan...
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

epk kirjoitti:124:sta lähtee helpoiten näin :

renkaat pois -> siltä puolelta miltä vaihtaa niin kelkan molemmat pultit irti, eli taka ja etupultit. -> pusla irti ja uutta paikalle -> sama toiselle puolelle.

tunkilla kannattaa sitten nostella ja passailla uudet paikalle, rasvaa tai jotain puslille niin pulahtaa paikalle helposti. Perä sun muut jää kardaanin varaan roikkumaan, kardaani lepää sen tukiraudan päällä kun pultit ottaa irti.

näin suoritettuna homma hoituu tunnissa, joten tuo 450 kuulostaa kusetukselta tai ammattitaidottomuudelta :lol:
No tuo oli Vehon huolto-ohjeen mukaan. Tehty Auto-Sunilla.
pasa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ma 23.01.2006 13:11

Viesti Kirjoittaja pasa »

Homma tuli hoidettua kotipihalla ja kävi juuri niinkuin epk neuvoi paitsi että aikaa meni vähän enemmän kuin 1 h :D. Mutta loppupeleissä...normaalia raakaa työtä ja samallainen systeemi kuin w124 koppasessakin. Puslat maksoi 125 eur. Muuttui ajokin jämäkämmäksi! :lol:
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Oliko päällepäin minkälaista kulumaa havaittavissa?
Paljonko oli ajettu?
pasa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ma 23.01.2006 13:11

Viesti Kirjoittaja pasa »

150 tha mittarissa saksan tuonti, mersun huoltokirjalla, mutta mistäpä niitä ikinä tietää ( auto kyllä sen mukaisessa kunnossa). Kun nostaa auton ylös ja vääntelee renkaasta ja kokeilee käden kanssa puslasta niin tuntee kyllä, tosin vaatii vertailu kohteen. Itse vertasin isän autoon jossa huomasin niiden olevan huomattavasti jämäkämmät. Oli niissä sellaista pientä "repeämääkin" silmämääräisesti havaittavissa mutta en tiedä vaikuttiko mitään toimintaan. Onhan autokin tietysti 10 - 11 vuotta vanha joten kyllä se kumi vanhenee vaikkei kilsoja mitarissa olekkaan. Etummaisia kun otin pois niin kyllä niistä nestettäkin tiurusi reilusti vielä uloskin ettei ne niin lopussa olleet mutta kumman pehmeet olivat!
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Yli 350 tkm "suomiauton" mittarissa ja havaittu sama vaihtotarve.
Siitä voi päätellä ehkä kilometrejä, puoleen tai toiseen toki.... :D
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
pasa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ma 23.01.2006 13:11

Viesti Kirjoittaja pasa »

Väliäkö noilla kilometreillä kun vanhan käyttöauton ostaa.....pääasia että käy ja kukkuu. Tyytyväinen olen ja kunto hieno autossa meinaan :D . Mutta sitäkään ei kenenkään käy kieltäminen etteikö kumi osat vanhene vaikka auton seisoessa tallissakin :roll: . Kyllä noillakin ajaa vielä olisi voinut mutta vähän semmoinen ajokoiramainen olotila tuli :evil: .
pekkakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: La 09.04.2005 12:02

Viesti Kirjoittaja pekkakoo »

Samaa mieltä Pasa väliäkö sillä mitä vehkeillä on takana se ratkaisee mitä on EDESSÄ...! Millä otit puslat irti...vaatiko koko hauista vai lähtikö ongelmitta? Itse meinaan värkkäillä samaa operatsuunia omaan ajokkiini lähitulevaisuudessa. Vaihdoitko vain ne etupuslat vai kaikki?
mbe220d
Vastaa Viestiin