JUHHisi kirjoitti:Jos tuntuu että alkaa mersun tunkki käymään pieneks tai ei jostain syystä kelpuuta hallitunkkia niin onhan sitten vielä yks vaihtoehto..
Joo pitääpä hommata, kyseinen tunkki ja laittaa kattotelineet katolle ihan sitä varten että saa kuletettua tuota mukana.
Saattais porukka vähä kattoa tuolla tienpäällä jos rengas menee niin auton vaan tunkkaa kylelleen ja alkaa vaihtaan rengasta.
Pikkumersuilija kirjoitti: Niin se vaan menee. Ei millin paksunen pelti voi kestää niin suurta painoa, jos tunkki vähän siinä vielä notkahtaa.
Höpö höpö! Jos ottaisit auki helman kokonaan siitä tunkin kohdalta, niin näkisit millainen konstruktio sisällä on. Tunkista tulevat voimat siirretään pääosin muualle kuin helman pintapeltiin sisäpuolisella rakenteella. Tunkin korvakkeet ovat Mersujen lujimpia kohtia, niistä se kiinnitetään muun muassa korinoikaisupenkkiin kiinni ja niissä käytetään aivan eri luokan voimia kuin tunkilla edes saadaan aikaiseksi.
Pikkumersuilija kirjoitti: Niin se vaan menee. Ei millin paksunen pelti voi kestää niin suurta painoa, jos tunkki vähän siinä vielä notkahtaa.
Höpö höpö! Jos ottaisit auki helman kokonaan siitä tunkin kohdalta, niin näkisit millainen konstruktio sisällä on. Tunkista tulevat voimat siirretään pääosin muualle kuin helman pintapeltiin sisäpuolisella rakenteella. Tunkin korvakkeet ovat Mersujen lujimpia kohtia, niistä se kiinnitetään muun muassa korinoikaisupenkkiin kiinni ja niissä käytetään aivan eri luokan voimia kuin tunkilla edes saadaan aikaiseksi.
juuri näin
ja se puhki ruostuminen alkaa sisäpuolelta kun kotelo suojaus on tehtu huolimattomasti josko ollenkaan
an55 kirjoitti:Jos ottaisit auki helman kokonaan siitä tunkin kohdalta, niin näkisit millainen konstruktio sisällä on. Tunkista tulevat voimat siirretään pääosin muualle kuin helman pintapeltiin sisäpuolisella rakenteella.
Loistava kuva ! Enpä ollut tuotakaan tiennyt että ko. kolo ei ole oikeastaan millään kytköksissä ympäröiväänkoteloon, eli eihän kynnyskoteloa tarttisi siis edes korjata "tukevasti", kunhan mahdollinen ruostereikä on peitossa, vai ?!
markus_200E kirjoitti:Loistava kuva ! Enpä ollut tuotakaan tiennyt että ko. kolo ei ole oikeastaan millään kytköksissä ympäröiväänkoteloon, eli eihän kynnyskoteloa tarttisi siis edes korjata "tukevasti", kunhan mahdollinen ruostereikä on peitossa, vai ?!
No tuosta Jackien kuvasta sen näkee! Auton voi edelleen nostaa tunkin korvasta vaikka helmapelti siitä kohtaa puuttuukin.
Pikkumersuilija kirjoitti:
Niin se vaan menee. Ei millin paksunen pelti voi kestää niin suurta painoa, jos tunkki vähän siinä vielä notkahtaa. .
Tuo tunkinputki on tuettu aivan muualle kuin tuohon kynnyksen ulkopeltiin, kestää nostaa hyvin ilman taipumia vaikka olisikin ruostunut puhki ulkoreuna.
an55 kirjoitti:Jos ottaisit auki helman kokonaan siitä tunkin kohdalta, niin näkisit millainen konstruktio sisällä on. Tunkista tulevat voimat siirretään pääosin muualle kuin helman pintapeltiin sisäpuolisella rakenteella.
Nyt näkisit:
Olen joutunut aukaisemaan jokaisen tunkinpaikan, korjatessani niitä. Ne on paljon heppoisemmat w201 mallisissa autoissa. itselläni se on -87.
Ruostesuojaukset oli kuitenkin sinne tehty ja massa oli halki tunkin paikan päältä. Ruostuneet olivat. huonosti suunniteltu, ku näin on päässy käymään. Näköjään tämäkin taitaa olla uskonasia, kun ollaan niin fanaattisia mersumiehiä, ettei kestä mainita että mersussa ois jotain vikaa.
Olen joutunut aukaisemaan jokaisen tunkinpaikan, korjatessani niitä. Ne on paljon heppoisemmat w201 mallisissa autoissa. itselläni se on -87.
Ruostesuojaukset oli kuitenkin sinne tehty ja massa oli halki tunkin paikan päältä. Ruostuneet olivat. huonosti suunniteltu, ku näin on päässy käymään. Näköjään tämäkin taitaa olla uskonasia, kun ollaan niin fanaattisia mersumiehiä, ettei kestä mainita että mersussa ois jotain vikaa.[/quote]
Niin onkohan auto sitten "huonosti suunniteltu" jos JO 20 vuotta vanhassa autossa on ruostetta itellä on tuo 89 kakkosnelonen ja nyt jo alkaa tunkinreikien ympäristössä kukertaa,kesällä hoidetaan homma kuntoon, mutten nyt eritysen pettynyt auton suunnitteluun tohtis olla
Pikkumersuilija kirjoitti:Olen joutunut aukaisemaan jokaisen tunkinpaikan, korjatessani niitä. Ne on paljon heppoisemmat w201 mallisissa autoissa. itselläni se on -87.
Näköjään tämäkin taitaa olla uskonasia, kun ollaan niin fanaattisia mersumiehiä, ettei kestä mainita että mersussa ois jotain vikaa.
Tämäpä selventää asiaa. Tuo miun laittama kuva on 123:sta. Mutta edelleenkin molempien kertomasta käy ilmi, että ne tunkkausputket on tuettu muutenkin kuin vain päistään siihe kotelopeltiin. Ja tottahan mersuissa vikoja on; niistähän suurin osa tän foorumin viesteistä kielii.
"Ei mikään oo niin viisas kuin mersu-insinööri. On täydellisiä joka nippeli ja rööri"
Pikkumersuilija kirjoitti:Olen joutunut aukaisemaan jokaisen tunkinpaikan, korjatessani niitä. Ne on paljon heppoisemmat w201 mallisissa autoissa. itselläni se on -87.
Näköjään tämäkin taitaa olla uskonasia, kun ollaan niin fanaattisia mersumiehiä, ettei kestä mainita että mersussa ois jotain vikaa.
Tämäpä selventää asiaa. Tuo miun laittama kuva on 123:sta. Mutta edelleenkin molempien kertomasta käy ilmi, että ne tunkkausputket on tuettu muutenkin kuin vain päistään siihe kotelopeltiin. Ja tottahan mersuissa vikoja on; niistähän suurin osa tän foorumin viesteistä kielii.
"Ei mikään oo niin viisas kuin mersu-insinööri. On täydellisiä joka nippeli ja rööri"
Vielä pari teoriaa siitä miks ne vois olla ruostunu:
On nämä tulpat jotka on siinä tunkinreijissä. ne ei lähde monestikaan ilman työkaluja siittä irti, siinä helposti käyttää jotain kovaa esinettä, joka rikkoo massan siitä ympäriltä ---> ruostuu
Tulpat jotka on niissä tunkinreijissä ei pidä vettä. Tunkinreikiä ei ole suojattu mitenkään muuten, kuin näillä tulpilla. Sitten kun vesi menee siitä reijästä sinne sisään ja alkaa ruostuttamaan ensin sitä putkea sieltä sisäpuolelta. sitten se etenee sieltä sinne tulpan juureen jossa tulee vastaan massan reuna. Se alkaa ruostumaan siitä massan alta ja etenee kunnes alkaa tulla sitä millinvahvuista peltiä joka ruostuu tietenkin puhki, ollaan siinä tilanteessa, jossa katsastusmies puhkaisee massan ja sanoo että nää on menny pehmeiksi.
onhan tuota ruostetta jo vähän jokapuolella autoa. Pitää joskus maalata tuo auto semmosella metallinhohtomustalla ja samalla käydä ruostepaikat läpi ja korjailla koritinalla.
Mikäs ***ttu siinä on kun 15 vuotias volkkari ruostuu aivan samasta paikasta puhki vaikka siinä ei ole tunkinreikää eikä tulppia. Jo on huonosti suunniteltu rakenne volkkarissa kun ei kestä suomessa kuin 15 vuotta ruostumatta ja 300 tkm ajoa.
ssdesign kirjoitti:Nousee, mutta ei mene helman alle kuin kyljellään, niin ei ole paljon hyötyä.
Pienin mahdollinen menee ainakin vakioalustaisen 190:sen alle, mutta olet oikeassa siinä että voi olla tiukkaa jos on madallettu tai muuten epätasainen alusta. Sori, my bad
MersuForum.net - Siinä on kaikki mitä koirasi tarvitsee
Pikkumersuilija kirjoitti:Vielä pari teoriaa siitä miks ne vois olla ruostunu:<...>
Eiköhän se on selvää että mersu ruostuu jopa enemmän kuin muut autot, mutta nuo tunkin paikat on todella käteviä ja hyvin suuniteltuja koska ne ovat turvalliset. Se että ne ruostuu ainakin edessä johtuu siitä että se muovikotelo täyttyy hiekasta ja liasta.
MersuForum.net - Siinä on kaikki mitä koirasi tarvitsee
Hans kirjoitti:Pienin mahdollinen menee ainakin vakioalustaisen 190:sen alle, mutta olet oikeassa siinä että voi olla tiukkaa jos on madallettu tai muuten epätasainen alusta. Sori, my bad
eikös se normialustainenkin aika tontissa oo kun rengas puhki, koitappa piruuttaan
Itse korjasin nuo tunkinreikien ympärykset tekemällä sellaiset donitsin muotoiset korjauspalat ja hitsasin/naputtelin ne vaan hionnan jälkeen paikalleen. Hyväkuntoisen näköisetkin vahvistelin kaiken varalta.
Muovihelma ainakin tuntuu hautovan nuo tunkinkohdat hyvin puhki...
Tuollainen meiltä taitaa löytyäkkin. Melko tontissa on tuo mun auto, ettei sinne alle ihan mikä tahansa tunkki mahdu. keulasta on niin matala, että tiukasti sormi mahtuu kaaren ja renkaan väliin normikokoisilla talvirenkailla. perä on vähän ylempänä.
Sain eilen asennettua kylkivilkut ja korjattua ajovalon korkeussäädön. huomenna katsastukseen.
Veholla ois ollu melko tyyriit nuo vilkut johtoineen, 45 euroa kpl. (90 euroa molemmille puolille)
Kävin sitte romikselta itse irroittamassa yhdestä pikkumersusta ne johdot ja kävin sitte veholta hakeen kirkkaat linssit niihin, niin yht. 26 euroa molemmille puolille.
Aika hutera peli verrattuna alkuperäiseen! Kun tuo saadaan ensin mahtumaan kyykyssä olevan auton alle, niin mistä kohtaa nostetaan? Jos joku sopiva paikka polvillaan kyykkien löytyy, niin pysyykö tunkki paikallaan siten, ettei koko paska rojahda jossakin vaiheessa maahan? Ja jos vielä tuokin onnistuu, onko nostopaikka sitten sellainen, että tunkki ei riko massaa ja siten saata alkuun ruostumista?
Vankka mielipiteeni edelleen on, että kaikenlaiset haitarit ja pullot ovat turhaa ja tarpeetonta kikkailua kun autossa kerran on toimiva ja helppokäyttöinen tunkki. Ja sille kun on vielä oma paikkakin jossa se on poissa tieltä kiinnitettynä.
Aika hutera peli verrattuna alkuperäiseen! Kun tuo saadaan ensin mahtumaan kyykyssä olevan auton alle, niin mistä kohtaa nostetaan? Jos joku sopiva paikka polvillaan kyykkien löytyy, niin pysyykö tunkki paikallaan siten, ettei koko paska rojahda jossakin vaiheessa maahan? Ja jos vielä tuokin onnistuu, onko nostopaikka sitten sellainen, että tunkki ei riko massaa ja siten saata alkuun ruostumista?
Vankka mielipiteeni edelleen on, että kaikenlaiset haitarit ja pullot ovat turhaa ja tarpeetonta kikkailua kun autossa kerran on toimiva ja helppokäyttöinen tunkki. Ja sille kun on vielä oma paikkakin jossa se on poissa tieltä kiinnitettynä.
Koskaan ei kannata pitää autoa pelkän tunkin varassa, vaan auton alle kannattaa laittaa muutakin kuin se tunkki, koska jos tipahtaa niin ei tipu sen käden tai jalan päälle.
Saksitunkki on ihan hyvä minun tarpeeseen. Otan sen mukaan katsastukseen, jos se edes kysyy sitä. Renkaita en tule vaihtamaan sillä tunkilla, muuten kuin hätätapauksessa jos puhkeaa. Renkaiden vaihtoa varten on hallinosturi joka nostaa koko auton ilmaan
Viimeksi muokannut Pikkumersuilija, To 22.03.2007 14:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pikkumersuilija kirjoitti:Vielä pari teoriaa siitä miks ne vois olla ruostunu:<...>
Eiköhän se on selvää että mersu ruostuu jopa enemmän kuin muut autot, mutta nuo tunkin paikat on todella käteviä ja hyvin suuniteltuja koska ne ovat turvalliset. Se että ne ruostuu ainakin edessä johtuu siitä että se muovikotelo täyttyy hiekasta ja liasta.
Mulla ei ollu ainakaan ruostunu sieltä kotelon kautta yhtään, eikä siellä kotelossakaan ollut paljonkaan sitä töhnää. Takaa oli jopa pahemmin ruostunu kuin edestä.
Onkohan se tunkki nyt aivan pakollinen, kun V-mallissa ei tehdasasennuksena ei ole tunkkia, ei vararengasta, eikä ristikkoavainta. Sen sijaan lokerosta löytyy mömmöpullo ja 12 V kompressori. Liituraitamiesten auto näet .
Aika hutera peli verrattuna alkuperäiseen! Kun tuo saadaan ensin mahtumaan kyykyssä olevan auton alle, niin mistä kohtaa nostetaan? Jos joku sopiva paikka polvillaan kyykkien löytyy, niin pysyykö tunkki paikallaan siten, ettei koko paska rojahda jossakin vaiheessa maahan? Ja jos vielä tuokin onnistuu, onko nostopaikka sitten sellainen, että tunkki ei riko massaa ja siten saata alkuun ruostumista?
Vankka mielipiteeni edelleen on, että kaikenlaiset haitarit ja pullot ovat turhaa ja tarpeetonta kikkailua kun autossa kerran on toimiva ja helppokäyttöinen tunkki. Ja sille kun on vielä oma paikkakin jossa se on poissa tieltä kiinnitettynä.
tottakai orkkis on paras, mutta jos helmoissa ei yksinkertaisesti oo paikkaa sille niin saksi tunkki hyvä vaihtoehto....
turha sitä on pelätä että kun kerran 1-10 vuodessa joutuu omaa tunkkia käyttää että sen takia lähtis ruostuu tunkinreiän ympäriltä
hmm..täällähän on virinny keskustelua..
on kuitenki niinni ilmeisesti että lujemmat pellit ne näissä vanhemman mallin meseissä (w123, w124 ja ehkä w201) on ku näissä uusissa..
eikö tässä edellisessä e-mallissa oo ollu jonku näkösiä ongelmia sen kukkimisen suhteen (oven alareunat yms.) vai oonko lukenu/kuullu harhoja?
Lyöhän make kesällä auto osiksi ja käy läpi,,sen jäläkeen vaan pientä modausta eli nättiä pientä laittoa (ei mitään lintulautoja ja ylimääräsiä härpäkkeitä)..,niin ompa komia.. tietenni innon/massin/ajan suomissa rajoissa..