Tunkinpaikkojen umpeen hitsaus.

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Pikkumersuilija
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 12.07.2006 17:20

Tunkinpaikkojen umpeen hitsaus.

Viesti Kirjoittaja Pikkumersuilija »

Kuva
Kattastusmies puhkoi nuo tunkin paikat ja vaati että ne pitää korjata, niin ehdotin sille että jos hitsais umpeen ne ja käyttäis vastedes erilaista tunkkia. Järjestely kelpasi sille.
Ja eikun hitsaamaan. Tulpat vaan pois tunkin paikoista ja kulmahiomakoneella hioin ne jäljellä olevat massat pois. Samalla sain selville että kuin laajasti se oli ruostunu. sitte vaan leikkelin ne ruosteet pois rälläkällä.
Kuva
Kuivattelin sitte sitä tullutta aukkoa kuumailmapuhaltimella ja kaivelin sinne joutuneet hiekat yms. töhnät pois.
Mietin että mitenhän sais siihen aukkoon sopivan pellin palan tehtyä. Päätin kokeilla semmosta konstia, että laitoin teipillä aanelosen siihen aukon päälle ja sormilla (likaisilla) hankasin paperin läpi niitä aukon reunoja pitkin.
Kuva
Nyt mulla oli sitten valmis sapluuna. Ei tarvinnu muutaku leikata se siitä paperista irti ja piirtää sen avulla peltiin oikeanmuotoinen palanen ja rälläköidä se palanen siitä irti.
Kuva
Ja Peltiin piirrettynä:
Kuva
Parhaiten sen sai soviteltua siihen paikoilleen kun rälläkällä viisti ne palasen reunat sisäsyrjältään viistoksi, eli siltä puolelta joka on niinku sisäänpäin eli autoonpäin. Tämä osio kannattaa tehdä tarkkaan koska se helpottaa hitsaamista. Minä sain tehtyä sen kohtuu hyvin, koska se oli niin naftisti siinä se palanen että se ei tippunu sinne kotelon sisään vaan jäi siihen pintaan ja auton pellin ja sen palasen pellin välissä ei ollu rakoa lainkaan. Ja jos rakoa jäi, niihin kohtiin tuli helposti hitsattaessa reikiä.
Hitsaaminen kannattaa suorittaa niin ettei vedä semmosta saumaa niinku suoraan vaan sillain pisteinä hitsailee ja välillä jäähdyttelee.
Kuva
Kuva
Ja jokapuolelta eka heppiin ennenku alkaa kunnolla hitsaileen, nimittäin jos alkaa suoraan vetään saumaa. Se pelti alkaa sitte vääntyileen ja se on sitte vaikeeta se hitsaus. Siihen pellinpalaan kannattaa hitsata jostain peltisuikaleesta sellainen korvake johon saa sen hitsaus pihdin vai mikä nyt onkaa kiinnitettyä. Sen voi sitte rälläköidä siitä myöhemmässä vaiheessa pois. Sitte ku on saanu hitsailtua sen loppuun nii voi sitte hioa ne saumat rälläkällä sileiksi..
Hitsaillessa toi mun auto sytty pariin otteeseen tuleen, mutta en oikein keksiny keinoa millä ehkästä se, niin annoin palaa ja puhaltelin. Joskus se sammu puhaltamalla, joskus ei. :oops: Yleensä se paloi vaan aikansa ja sammu sitte. :shock:
Sen jälkeen minä ainaki vedin massan siihen päälle, en tiiä sitte oisko niin kannattanu tehdä mutta ihan hyvän näkönen siitä tuli.
Kuva
Kuva
Kuviaki oon laittamassa tänne kuhan keksin miten ne saa laitettua.
Tulipa kirjotettua melkonen stoori, mutta saapahan ainaki joku yksityiskohtaset ohjeet jos ja kun tekee saman homman. :lol: :lol:
Hans
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ti 06.09.2005 08:52
Paikkakunta: Pohja

Viesti Kirjoittaja Hans »

En tiedä miten noi paikat on tehty mutta noista ainaki 190:set ruostuu. Hyvin korjailtu! Katsoitko jos ruoste oli levenny siihen kumityynylle asti? Yleensä se on sieltäkin puhki.
MersuForum.net - Siinä on kaikki mitä koirasi tarvitsee
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja an55 »

Mitäs olet ajatellut alkuperäisellä tunkilla tehdä?
Heneri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: To 28.04.2005 13:51

Viesti Kirjoittaja Heneri »

Yep,,yllättävän hyvähän siitä on tullu :wink: Näppärästi korjattu ja eiköhän nuien luulis pysyvän ja katastusheppulillekki kelepaavan..
Kyllä sanat kertoo enemmän kuin tuhat kuvaa, vai miten se olikaa? :D
"mersulla sitä - minä ainaki"
Pikkumersuilija
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 12.07.2006 17:20

Viesti Kirjoittaja Pikkumersuilija »

Hans kirjoitti:En tiedä miten noi paikat on tehty mutta noista ainaki 190:set ruostuu. Hyvin korjailtu! Katsoitko jos ruoste oli levenny siihen kumityynylle asti? Yleensä se on sieltäkin puhki.
Silloinkun siitä hioin sitä massaa pois, niin ruoste loppu yleensä siihen mistä alkoi tulla kiiltävää peltiä massan alta hiottaessa. Ja näki sen myös siitä irtileikatusta palasesta, joka näkyy myös joissakin kuvissa.
Pikkumersuilija
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 12.07.2006 17:20

Viesti Kirjoittaja Pikkumersuilija »

an55 kirjoitti:Mitäs olet ajatellut alkuperäisellä tunkilla tehdä?
Voisin vaikka myydä. Laittakaa yv:nä tarjoukset :wink:
Tarjotkaa myös sellaista näppärän kokosta hallitunkkia, ku ei mee muuten kattastus läpi, jos ei oo semmosta mukana sillon ku katastaa :roll:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Pikkumersuilija kirjoitti: Tarjotkaa myös sellaista näppärän kokosta hallitunkkia, ku ei mee muuten kattastus läpi, jos ei oo semmosta mukana sillon ku katastaa :roll:
:?: :shock: Eipä ole koskaan kyselty tunkkia katsastuksessa. :D
Pikkumersuilija
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 12.07.2006 17:20

Viesti Kirjoittaja Pikkumersuilija »

Heneri kirjoitti:Yep,,yllättävän hyvähän siitä on tullu :wink: Näppärästi korjattu ja eiköhän nuien luulis pysyvän ja katastusheppulillekki kelepaavan..
Kyllä sanat kertoo enemmän kuin tuhat kuvaa, vai miten se olikaa? :D
Hyvä tuli vaikka itse sanonki. Ydintäytelankamikillä hitsailin, siin on se suojakaasu siinä langassa. Piti ennen tuota projektia opetella hitsaamaan sillä. Tuossa kuvassa missä on tuohon peltiin piirretty se palanen nii siinä vieressä on sitä saumaa jossa hain oikeita säätöjä "komiaa" eikö? :shock: :lol:
Mun hitsaus taidot ei mitkään raposet oo, mutta säästää siinä pitkän pennin, kuin maksais jollekki kympin tunnilta vastaavasta hommasta.
Pikkumersuilija
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 12.07.2006 17:20

Viesti Kirjoittaja Pikkumersuilija »

Mika.T kirjoitti:
Pikkumersuilija kirjoitti: Tarjotkaa myös sellaista näppärän kokosta hallitunkkia, ku ei mee muuten kattastus läpi, jos ei oo semmosta mukana sillon ku katastaa :roll:
:?: :shock: Eipä ole koskaan kyselty tunkkia katsastuksessa. :D
Se oli semmonen turhan tarkka katastus mies. Kokeili kaikki turvavyön töpselitki, että meneekö ne paikoilleen ja toimiiko ne. :lol:
Ihan vaan sen takia vaati että pitää saada tienpäällä vaihdettua rengas, jos puhkeaa.

Pitää ne sivuvilkut viellä asentaa, ihme homma. Eipä niitä oo ennenkää tarvinu laittaa, jos ei oo maahantulokatsastuksessa muistettu vaatia. :x
Pikkumersuilija
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 12.07.2006 17:20

Viesti Kirjoittaja Pikkumersuilija »

Tietääkö joku mitään ainetta jolla vois suorittaa ruostesuojauksen tuonne kotelon sisään. Se vois olla vaikka joku vaahto joka tunkeutuu luihin ja ytimiin ja antaa jonku suojaavan kerroksen sinne sisään.
Viimeksi muokannut Pikkumersuilija, Su 18.03.2007 17:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13634
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Pikkumersuilija kirjoitti: Se oli semmonen turhan tarkka katastus mies. Kokeili kaikki turvavyön töpselitki, että meneekö ne paikoilleen ja toimiiko ne. :lol:
Niin kokeili torstaina minulla maahantuontikatsastuksessakin, ja piru vie yksi ei lukittunut :evil: . Rupesin siinä sitten purkamaan ja kun sain suojamuovit auki niin sieltä lensi yksi jousi ulos... se siitä, rikki mikä rikki. Saihan sen lukkoon kun sormella avitti yhtä liparetta ja katsuri sanoi että katsotaan löytyykö muuta - jos ei, niin ehkä olisi hyväksynyt mutta sitten paljastui pallonivel väljäksi ja tuo turvavyökin tuli kirjattua sitten listaan.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
maxpower05
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: La 26.03.2005 20:40
Paikkakunta: Alastaro

Viesti Kirjoittaja maxpower05 »

mullakin olis semmonen tunkki jouten, taitaa olla ihan iskemätön pelikin vielä.. :D
W211 E55amg -03
W639 122cdi -14
W639 110cdi -13 ex
s203 220cdi -06 ex
w639 120cdi -08 ex
S211 280cdi -07 ex
w639 111cdi -07 ex
w124 260e -88 ex
w639 115cdi -07 ex
s211 320cdi -04 ex
c124 300 ce-24 -90 ex
w210 220d -96 ex
w168 170 cdi -98 ex
s124 300D A -86 ex
s124 300TDT A -90 ex
w201 2.6E -91 ex
w124 250d -85 tuning ex
w202 220 sport -94 ex
w124 300cea 12v ex
w168 160 -00 ex
w202 180 esprit -95
Pikkumersuilija
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 12.07.2006 17:20

Viesti Kirjoittaja Pikkumersuilija »

maxpower05 kirjoitti:mullakin olis semmonen tunkki jouten, taitaa olla ihan iskemätön pelikin vielä.. :D
Hallitunkki vai mersun tunkki?
Pikkumersuilija
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 12.07.2006 17:20

Viesti Kirjoittaja Pikkumersuilija »

karra kirjoitti:
Pikkumersuilija kirjoitti: Se oli semmonen turhan tarkka katastus mies. Kokeili kaikki turvavyön töpselitki, että meneekö ne paikoilleen ja toimiiko ne. :lol:
Niin kokeili torstaina minulla maahantuontikatsastuksessakin, ja piru vie yksi ei lukittunut :evil: . Rupesin siinä sitten purkamaan ja kun sain suojamuovit auki niin sieltä lensi yksi jousi ulos... se siitä, rikki mikä rikki. Saihan sen lukkoon kun sormella avitti yhtä liparetta ja katsuri sanoi että katsotaan löytyykö muuta - jos ei, niin ehkä olisi hyväksynyt mutta sitten paljastui pallonivel väljäksi ja tuo turvavyökin tuli kirjattua sitten listaan.
Shit happened. Ihme ettei mulla sanonu käsijarrusta mitään, unohtui kerran päälle ku lähdin ajeleen ja jotain sata kilsaa kerkesin ajella ennenku huomasin 8)
maxpower05
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: La 26.03.2005 20:40
Paikkakunta: Alastaro

Viesti Kirjoittaja maxpower05 »

mersun
W211 E55amg -03
W639 122cdi -14
W639 110cdi -13 ex
s203 220cdi -06 ex
w639 120cdi -08 ex
S211 280cdi -07 ex
w639 111cdi -07 ex
w124 260e -88 ex
w639 115cdi -07 ex
s211 320cdi -04 ex
c124 300 ce-24 -90 ex
w210 220d -96 ex
w168 170 cdi -98 ex
s124 300D A -86 ex
s124 300TDT A -90 ex
w201 2.6E -91 ex
w124 250d -85 tuning ex
w202 220 sport -94 ex
w124 300cea 12v ex
w168 160 -00 ex
w202 180 esprit -95
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Pikkumersuilija kirjoitti: Ihan vaan sen takia vaati että pitää saada tienpäällä vaihdettua rengas, jos puhkeaa.
:x
Vaatiikohan se tunkin niihinkin autoihin, joissa ei ole koko vararengasta. Eli onko tuo nyt oikea peruste.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3502
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Vaihtoehto tuokin, jos tykkää kulettaa hallitunkkia takakontissa. Mie oon tyytyny toistaseks alkuperäsen tunkin käyttöön:
Kuva
Kuva
Kuva
Pikkumersuilija kirjoitti:Tietääkö joku mitään ainetta jolla vois suorittaa ruostesuojauksen tuonne kotelon sisään. Se vois olla vaikka joku vaahto joka tunkeutuu luihin ja ytimiin ja antaa jonku suojaavan kerroksen sinne sisään.
Ihan mikä tahansa kotelosuoja-aine, Dinitrol tms. Mie oon käyttäny auton ruoste-estoliikkeessä "täsmäsuojauksessa" aina ku oon johonki kohtaa tehny peltihommia. Eivät veloita juuri mitään tollasesta hommasta ku vie kumitulpat irrotettuna ja heijän tehtäväkseen jää ainoastaan tökätä letku sisään ja roiskasta liemet seinille...
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1058
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

Paljos KorvenkylänKorjaamossa maksais tuo edellä kuvattu pellitys?
124:ssä yksi tunkinkohta ruosteessa,ja eiköhän sieltä lisääkin löydy,kun alkaa etsiä.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3502
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

kilander kirjoitti:Paljos KorvenkylänKorjaamossa maksais tuo edellä kuvattu pellitys?
124:ssä yksi tunkinkohta ruosteessa,ja eiköhän sieltä lisääkin löydy,kun alkaa etsiä.
Se on Korvenkylän Mersu- ja veneveistämö :wink:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Pikkumersuilija
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 12.07.2006 17:20

Viesti Kirjoittaja Pikkumersuilija »

jackie kirjoitti:Vaihtoehto tuokin, jos tykkää kulettaa hallitunkkia takakontissa. Mie oon tyytyny toistaseks alkuperäsen tunkin käyttöön
Niin jos oikeesti kulettaa sitte sitä tunkkia siellä, mutta hyvähän se on olla matkassa, jos tarvii. Ottaa vaikka lainaan joltain sen tunkin katsastuksen ajaksi ja hankkii sitte myöhemmin jonku näppärän tarkoituksen mukaisen tunkin.
Sillehän voi tehä jonkulaisen säilytyspaikan sinne peräkonttiin. Tilan puolesta sopii ihan hyvin.
Hyvin olit sinäkin toteuttanut korjauksen. itsellä meni jotain kolmetuntia yhdessä tunkinpaikassa korjatessa. Ja olihan mulla huonommat vehkeetkin tehä tuota korjausta, nii en edes tavoitellu saada niitä tunkinpaikkoja uudelleen käyttöön. Päädyin tällaiseen ratkaisuun, mielestäni paremman näköinenkin näin.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

on muuten tuhannen kätevä tuo alkuperäinen tunkki kun jää kiinni
tunkki meno suuntaan kenolleen ja nostoja kyllä lähtee
tosi off road kuskilla olisi hyvä olla neljä tunkkia :lol:
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja an55 »

Pikkumersuilija kirjoitti:
jackie kirjoitti:Vaihtoehto tuokin, jos tykkää kulettaa hallitunkkia takakontissa. Mie oon tyytyny toistaseks alkuperäsen tunkin käyttöön
Niin jos oikeesti kulettaa sitte sitä tunkkia siellä, mutta hyvähän se on olla matkassa, jos tarvii. Ottaa vaikka lainaan joltain sen tunkin katsastuksen ajaksi ja hankkii sitte myöhemmin jonku näppärän tarkoituksen mukaisen tunkin.
Sillehän voi tehä jonkulaisen säilytyspaikan sinne peräkonttiin.
Kait autossa sentään tunkki pitää olla, vaikka toivon mukaan sitä ei koskaan tarvitsisikaan.

Tuo tunkinreikien piilottaminen saa kyllä aikaan jonkun verran ylimääräistä puuhaa. Mersun tunkki on hyvä ja varsinkin kun sillä voi nostaa sivusta. Jonkun "näppärän" vastaavan (kunnollisen) löytäminen ei taida olla ihan helppoa. Sen kun pitäisi olla tukevakin ja lisäksi mahtua auton alle johonkin asialliseen paikkaan kun rengas on tyhjä. Jonkun hallitunkin roudaaminen takakontissa tuntuu kyllä aika hankalalta.

Kauneus on katsojan silmässä mutta itse arvostan kyllä alkuperäistä ulkonäköä tuossakin kohtaa.
Pietu_81
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: To 21.12.2006 21:16
Paikkakunta: Riistavesj

Viesti Kirjoittaja Pietu_81 »

Kai maalasit kunnolla korjadut kohdat ennen massausta. Rupeaa ruostumaan aika hyvin, jos pelkän massan vetää pellin päälle. Massa laskee kosteuden läpi..........
Pikkumersuilija
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 12.07.2006 17:20

Viesti Kirjoittaja Pikkumersuilija »

Pietu_81 kirjoitti:Kai maalasit kunnolla korjadut kohdat ennen massausta. Rupeaa ruostumaan aika hyvin, jos pelkän massan vetää pellin päälle. Massa laskee kosteuden läpi..........
Ei kai, mitä virkaa sillä massalla sitten siinä on jos se ei auta mitään.
Mun mielestä jos hyvin massaa nii se riittää. Riippuu varmaan massastakin. Käytin sellaista alustamassaa. Siinä on jotain bitumia, samaa mitä asfaltissa. En usko oikein että vesi pääsis läpi siitä. Kyllähän se mahtaa olla niin että se hylkii vettä, koska ei se mitään vesiliukosta ainetta oo. Tarkoitus ois vielä nuo kotelot käyttää ruostesuojauksessa sisäpuolelta.
Pikkumersuilija
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 12.07.2006 17:20

Viesti Kirjoittaja Pikkumersuilija »

an55 kirjoitti:
Pikkumersuilija kirjoitti:
jackie kirjoitti:Vaihtoehto tuokin, jos tykkää kulettaa hallitunkkia takakontissa. Mie oon tyytyny toistaseks alkuperäsen tunkin käyttöön
Niin jos oikeesti kulettaa sitte sitä tunkkia siellä, mutta hyvähän se on olla matkassa, jos tarvii. Ottaa vaikka lainaan joltain sen tunkin katsastuksen ajaksi ja hankkii sitte myöhemmin jonku näppärän tarkoituksen mukaisen tunkin.
Sillehän voi tehä jonkulaisen säilytyspaikan sinne peräkonttiin.
Kait autossa sentään tunkki pitää olla, vaikka toivon mukaan sitä ei koskaan tarvitsisikaan.

Tuo tunkinreikien piilottaminen saa kyllä aikaan jonkun verran ylimääräistä puuhaa. Mersun tunkki on hyvä ja varsinkin kun sillä voi nostaa sivusta. Jonkun "näppärän" vastaavan (kunnollisen) löytäminen ei taida olla ihan helppoa. Sen kun pitäisi olla tukevakin ja lisäksi mahtua auton alle johonkin asialliseen paikkaan kun rengas on tyhjä. Jonkun hallitunkin roudaaminen takakontissa tuntuu kyllä aika hankalalta.

Kauneus on katsojan silmässä mutta itse arvostan kyllä alkuperäistä ulkonäköä tuossakin kohtaa.
Eihän se tietenkään oo pakko olla hallitunkki. Suurimmassa osassa autoja käytetään sellaista auton pohjaan ottavaa tunkkia, vaihtoehtoja on varmaan ihan riittävästi.
Pikkumersuilija
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 12.07.2006 17:20

Viesti Kirjoittaja Pikkumersuilija »

Nuo on huonosti suunniteltu nuo mersun alkuperäiset tunkinpaikat, koska kun sitä tunkkia käyttää, niin pelti siinä tunkinpaikan ymärillä taipuu aina jonkinverran --> massa halkeaa --> ruostuminen alkaa.

Nyt kun oon aukonu ja korjaillu nuita tunkinpaikkoja, niin se on melko heppoista peltiä mitä nuo helmapellit on. Ne on melkoiset voimat jotka kohdistuu siihen tunkinpaikan ympärillä olevaan peltiin. Aika altis paikka ruostumiselle.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä se vain niin on että pelkkä massa ei eristä kosteutta.

Pelkkä pohjamaalikaan ei pidä kosteutta loitolla pellistä.
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja an55 »

Pikkumersuilija kirjoitti:Nuo on huonosti suunniteltu nuo mersun alkuperäiset tunkinpaikat, koska kun sitä tunkkia käyttää, niin pelti siinä tunkinpaikan ymärillä taipuu aina jonkinverran --> massa halkeaa --> ruostuminen alkaa.
Aika perusteettomasti heitetty tuollainen suunnittelukritiikki! :shock:. Noin ollaan tehty Mersun tunkinpaikat sentään jo useita vuosikymmeniä :?. Ainakaan tuo peltien taipuminen ei ole oikea argumentti tuollaisen väitteen tueksi.
Avatar
JUHHisi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Su 20.11.2005 19:39
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Jos tuntuu että alkaa mersun tunkki käymään pieneks tai ei jostain syystä kelpuuta hallitunkkia niin onhan sitten vielä yks vaihtoehto.. :wink:

Kuva

Nostaa 1.5metriin. Eikä vaurioita niitä mersun tunkin reikiä kun se ei sovi siihen. :D

Paino n.20kg.

..saa muuten tarvittaessa auton kylelleen kuten kuvasta näkee.

Ja mitä tohon paikan massaamiseen/maalaamiseen tulee niin ehdottomasti jotain pohjaamaalia siihen pellin ja massan väliin.

Tietty yksivaihtoehto hitsaamiselle on koritina. Tina kun ei ole niitä ensimmäisiä materiaaleja jotka ruostuu, helppo työstää(puukko/viila/raspi) ja ei jää niin helposti semmosia "ilmareikiä" "saumaan" kuin migillä hitsattaessa.

Kuva

Plääh, ei kannata ottaa herneitä haistimiin, kunhan lörpöttelen ajankuluks.
Pikkumersuilija
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 12.07.2006 17:20

Viesti Kirjoittaja Pikkumersuilija »

an55 kirjoitti:
Pikkumersuilija kirjoitti:Nuo on huonosti suunniteltu nuo mersun alkuperäiset tunkinpaikat, koska kun sitä tunkkia käyttää, niin pelti siinä tunkinpaikan ympärillä taipuu aina jonkinverran --> massa halkeaa --> ruostuminen alkaa.
Aika perusteettomasti heitetty tuollainen suunnittelukritiikki! :shock:. Noin ollaan tehty Mersun tunkinpaikat sentään jo useita vuosikymmeniä :?. Ainakaan tuo peltien taipuminen ei ole oikea argumentti tuollaisen väitteen tueksi.
Niin se vaan menee. Ei millin paksunen pelti voi kestää niin suurta painoa, jos tunkki vähän siinä vielä notkahtaa. Massahan siitä sitte halkeaa ja alkaa ruostuminen. Mersun tunkinpaikat on sitäpaitsi ruostunu kymmeniä vuosia juuri siksi että ne on tehty niin heikosti. Vielä yks juttu, ne tulpat jotka on siinä tunkin reijässä, ne ei pidä vettä, vaan vesi menee siitä tulpan juuresta sisään ja alkaa pikkuhiljaa siellä massan ja pellin välissä ruostuttamaan sitä autoa.
Vastaa Viestiin