Kattastusmies puhkoi nuo tunkin paikat ja vaati että ne pitää korjata, niin ehdotin sille että jos hitsais umpeen ne ja käyttäis vastedes erilaista tunkkia. Järjestely kelpasi sille.
Ja eikun hitsaamaan. Tulpat vaan pois tunkin paikoista ja kulmahiomakoneella hioin ne jäljellä olevat massat pois. Samalla sain selville että kuin laajasti se oli ruostunu. sitte vaan leikkelin ne ruosteet pois rälläkällä.

Kuivattelin sitte sitä tullutta aukkoa kuumailmapuhaltimella ja kaivelin sinne joutuneet hiekat yms. töhnät pois.
Mietin että mitenhän sais siihen aukkoon sopivan pellin palan tehtyä. Päätin kokeilla semmosta konstia, että laitoin teipillä aanelosen siihen aukon päälle ja sormilla (likaisilla) hankasin paperin läpi niitä aukon reunoja pitkin.

Nyt mulla oli sitten valmis sapluuna. Ei tarvinnu muutaku leikata se siitä paperista irti ja piirtää sen avulla peltiin oikeanmuotoinen palanen ja rälläköidä se palanen siitä irti.

Ja Peltiin piirrettynä:

Parhaiten sen sai soviteltua siihen paikoilleen kun rälläkällä viisti ne palasen reunat sisäsyrjältään viistoksi, eli siltä puolelta joka on niinku sisäänpäin eli autoonpäin. Tämä osio kannattaa tehdä tarkkaan koska se helpottaa hitsaamista. Minä sain tehtyä sen kohtuu hyvin, koska se oli niin naftisti siinä se palanen että se ei tippunu sinne kotelon sisään vaan jäi siihen pintaan ja auton pellin ja sen palasen pellin välissä ei ollu rakoa lainkaan. Ja jos rakoa jäi, niihin kohtiin tuli helposti hitsattaessa reikiä.
Hitsaaminen kannattaa suorittaa niin ettei vedä semmosta saumaa niinku suoraan vaan sillain pisteinä hitsailee ja välillä jäähdyttelee.

Ja jokapuolelta eka heppiin ennenku alkaa kunnolla hitsaileen, nimittäin jos alkaa suoraan vetään saumaa. Se pelti alkaa sitte vääntyileen ja se on sitte vaikeeta se hitsaus. Siihen pellinpalaan kannattaa hitsata jostain peltisuikaleesta sellainen korvake johon saa sen hitsaus pihdin vai mikä nyt onkaa kiinnitettyä. Sen voi sitte rälläköidä siitä myöhemmässä vaiheessa pois. Sitte ku on saanu hitsailtua sen loppuun nii voi sitte hioa ne saumat rälläkällä sileiksi..
Hitsaillessa toi mun auto sytty pariin otteeseen tuleen, mutta en oikein keksiny keinoa millä ehkästä se, niin annoin palaa ja puhaltelin. Joskus se sammu puhaltamalla, joskus ei.

Sen jälkeen minä ainaki vedin massan siihen päälle, en tiiä sitte oisko niin kannattanu tehdä mutta ihan hyvän näkönen siitä tuli.

Kuviaki oon laittamassa tänne kuhan keksin miten ne saa laitettua.
Tulipa kirjotettua melkonen stoori, mutta saapahan ainaki joku yksityiskohtaset ohjeet jos ja kun tekee saman homman.