2-tahti öljyä diiseliin? katoaako nakutus?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1705
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

2-tahti öljyä diiseliin? katoaako nakutus?

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Olen kuullut että kun laittaa dieselin sekaan 2-tahtiöljyä niin diesel-koneen nakutus häviäisi? Pitääkö paikkansa?
Jos näin on niin paljonko sitä pitäis niinku laittaa suhteessa dieselin määrään ja riittäiskö niinku kerta vai kuinka, ja toimiiko konsti yleensäkään?
Onkos kellään kokemusta asiasta?

Auto jossa nakutusta on tuo 250d w124
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Nakutusta?
Ettei vaan suutin/suuttimet vuotaisi....?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
timlin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ma 21.03.2005 18:13
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja timlin »

kyllä se voitelee suuttimia. isällä 300d nakutteli ja hän käytti jonkin aikaa 2tahtia dieseliin sekaan ni loppu nakutus/nipsutus.

itse laitoin omaani tänään litran ja ainetta oli tankissa 45 litraa. no toi on vissiin semmonen yliannostus ei ei kannata joka kerta laittaa. mut laitoin kokeeksi ja muuten vaan :D mulla on cdi kone ja kaks suutinta loppu.

kyllä se tieten karstoittaa mut pitää polkea jenkaa koneeseen ni ei karstoitu.
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1705
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Mikähän mahtais olla sopiva sekoitus suhde?
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

itekkin oon joskus aina laittanu pari desiä tankkiin ja ei se kyllä pahaakaan tee!
nakutukset hävis ainakin Laurellista kun laitoin n.litran 2T öljyä tankilliseen
samoin pehmeni myös hiacen käyntiääni :D
ML W164
tdt300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 24.01.2006 19:46
Paikkakunta: yka

Viesti Kirjoittaja tdt300 »

kertojasta riippuen 2desistä litraan...yleisin on kuitenki puolilitraa täyteen tankkiin..
autot:
124 300tdt -92
123 200d -81
115 220d -69
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Kovilla pakkasilla itse lisäilin 2t-öljyä noin 4dl tankilliseen, mutta normaalisti 2dl. Sitten kun huoltoasemat siirtyy tuohon kesälaatuun, niin 2T-öljyn käytön voi lopettaa. Kesälaadussa on huomattavasti parempi voitelu, kuin talvilaadussa.
220.128 Black Mirror
pekkak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.02.2005 22:20

Viesti Kirjoittaja pekkak »

Samoja kokemuksia itsellä. Talvilaadussa vähemmän parafiineja, kun pitää pystyä suodattamaan pakkasella eli vähemmän voitelua, parempi kylmän kestävyys. Itsekkin suosittelisin shokkihoitoa eli litra tankilliseen periaatteella ja kuuntelemaan tuloksia, jos ääni palaa uudestaan ilman öljyä, jatka öljyn käyttöä. (Öljyn määrä ei riko mitään ns. perinteisessä tekniikassa, uudesta en mene takuuseen, kun ovat henkimaailman laitteita.) Yleensä sama homma hoituisi, jos käyt pumppaamassa suuttimet penkissä tai purat ja puhdistat esim. kupariharjalla mutta toi on aika paljon helpompi ensiapu, kun ei edes kädet likaannu.
AR500
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 22.07.2006 17:00

Viesti Kirjoittaja AR500 »

Kyllä vanhempien diesel-koneiden sekaan voi kaataa yhtä sun toista kunhan on puhdasta ja menee suodattimesta läpi. Kesällä ajoin 80 litraa vanhaa hydrauliikkaöljyä pois muun polttoaineen mukana ja aika lailla oli 50% 50% suhtees ja käynti oli tosiaan hyvin pehmeää enkä huomannut juuri mitään savutusta paitsi kovalla kuormalla. Tästä innostuneena ajoin myös nurkkiin kerääntyneet jäte öljyt samaan syssyyn pois n. 20 l ilman minkäänlaista oiretta, tosin ennen pakkaasia vaihtelin suodattimet ja olihan niis paskaa! Myös polttoöljystä saa värin muutettua ku kaataa sekaan esim hydrauliikkaöljyä tuloo aivan rommikolan väristä :) Autona oli 240D vm 80 ajettu 510 tkm
mitä tähän laittais
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Pe 15.09.2006 15:27
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja mitä tähän laittais »

AR500 kirjoitti:Tästä innostuneena ajoin myös nurkkiin kerääntyneet jäte öljyt samaan syssyyn pois n. 20 l ilman minkäänlaista oiretta.
Täältä sais 320L jäteöljyä pois haku hintaa, on halpaa ajoa.
S124 300TD -89 (PPD)
S202 220TD -97
W124 200D -85/93

ex.S203 220cdi -01 ensimmäinen ja viimeinen.
Avatar
Voihanrontti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 789
Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Voihanrontti »

No nyt harmittaa kun myin 240d:n :cry:
Kuullostaa hauskalta! :P
Think Locally, Fuck Globally
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Litran panin 70 litraan polttoainetta. Pehmeni käynti josta voidaan todeta että joku suutin vuotaa. Nakutus tuli takaisin parin tankillisen jälkeen. Suutinkärkiremppa tehtäneen tuossa keväämmällä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Timo L. kirjoitti:Pehmeni käynti josta voidaan todeta että joku suutin vuotaa.
Tuotapa tuossa ylempänäkin ajoin takaa....
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Taksikuski joka on ajanut mersuilla ikänsä neuvoi et talvella kannattaa lisätä säännöllisesti tankkauksen yhteydessä 1 - 2dl tankilliseen 2T öljyä. No kainuussa arktista tankataan useammin kun täällä etelässä. Uskon kuitenkin sen että näissä ns. vanhemmissa dieseleissä neuvoa kannattaa toteuttaa. Voitelu -32C polttoaineissa ei ole paras mahdollinen. Näihin oliko se nyt "Common Rail" vehkeisiin en ota mitään kantaa.
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

onkos muuten tietoa, kannattaako dieselin sekaan heitetyn 2T öljyn olla mineraali, vai synteettistä? :D
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
timlin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ma 21.03.2005 18:13
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja timlin »

kait se on justiisa sama mitä paskaa tankkiin pökää :D mitä jos laittas rypsiöljyä? :lol:
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

AR500 kirjoitti:Kyllä vanhempien diesel-koneiden sekaan voi kaataa yhtä sun toista kunhan on puhdasta ja menee suodattimesta läpi. Kesällä ajoin 80 litraa vanhaa hydrauliikkaöljyä pois muun polttoaineen mukana ja aika lailla oli 50% 50% suhtees ja käynti oli tosiaan hyvin pehmeää enkä huomannut juuri mitään savutusta paitsi kovalla kuormalla. Tästä innostuneena ajoin myös nurkkiin kerääntyneet jäte öljyt samaan syssyyn pois n. 20 l ilman minkäänlaista oiretta, tosin ennen pakkaasia vaihtelin suodattimet ja olihan niis paskaa! Myös polttoöljystä saa värin muutettua ku kaataa sekaan esim hydrauliikkaöljyä tuloo aivan rommikolan väristä :) Autona oli 240D vm 80 ajettu 510 tkm
Kauan sitten ajeltiin Morris Marinalla peltoajoa lähes pelkällä jäteöljyllä. Toimi ihan hyvin, mitä nyt kylmänä kärysi sinistä hiukan. Kuumana ei edes juuri kärtsännyt.

Uudempiin laitteisiin(cdi, hdi yms.) en menis jätäriä laittaan myöskään... :roll:
timlin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ma 21.03.2005 18:13
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja timlin »

jos näihin cdi koneisiin sitte 15vuoden päästä laitettas jätäriä tankkiin. setä osti monta vuotta sitten bemarin vm89 joka oli sitä aikaa muutaman vuoden vanha. siihen se ei koskaan laittanu kunnon öljyjä vaan aina lisäs pikkasen tuoretta päälle, mut tuli siihen autoon reippaat 400tkm mittariin ja myyntiin viel kelpas :D
Vastaa Viestiin