Liikaa puristuksia 124:n kajuutassa?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mica L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Su 23.10.2005 18:40
Paikkakunta: Lieto

Liikaa puristuksia 124:n kajuutassa?

Viesti Kirjoittaja Mica L »

Terve
Olisko vinkkiä seuraavaan pulmaan:
Auton ovet toimivat muutoin hyvin, mutta perhanan ikävät sulkea
jos ikkunat ja toinen ovi ovat jo kiinni. Eli vaatii melkoisen lisävoiman
että ovi menee täysin kiinni eikä jää vain tuulihakaan kolisemaan verrattuna
siihen voimaan mikä tarvitaan jos esim. naapurin ovi on vielä auki.

Eli normaalisti se joka vetää viimeisenä oven kiinni ei siinä ekalla
kerralla onnistu.

Onko kukaan toinen coupemies huomannut omassa autossaan samaa
murhetta, vai onkohan kyseessä yksilövika? Onko samaa havaittu
neliovisissa?

Auton ovista saa hieman huonon vaikutelman kun välillä ne menevät
helpolla kiinni ja taas välillä ei millään... mutta syynä on todellisuudessa vain
tuo turhan hyvä tiiveys kajuutassa.

Mitenköhän tuo puhaltimilta tuleva ilma on suunniteltu poistuvaksi auton
sisältä. Joissakin autoissa on ilmakanavat takalaatikkoon, josta ilma pääsee ulos jonkin aukon kautta...

Voisikohan tässä systeemissä olla jotain häikkää...mielenkiintoista vai mitä :D
Täytyy varman asentaa sellainen turpomiesten ylipaineventtiili ohjaamoon... :wink:
230 CE -88
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Poisto reijät löytyy peräkontista kummaltakin puolelta.
Mulla taas ei meinaa noi ovet mennä kiinni kunnolla jos on kova pakkanen.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
TaunusTomi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 11.01.2005 18:48
Paikkakunta: Pori&Noormarkku-city
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi »

sama homma täällä,ei mene ovet yleensä ekalla kerralla kiinni jos on ikkunat kiinni..
jos laitteet hajoo, se on niiden heikkoutta...
[url=http://www.taunusfinland.com/galleria/displayimage.php?pos=-7644]Meisseli[/url]
[url=http://www.taunusfinland.com/galleria/displayimage.php?pos=-10233]TAUNUS 2,9 COSWORTH BOA[/url]
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

vaikuttais että ukkojen karmissa olevat lukon vastakappaleet tarttis vähän säätöä, meinaan jos ne on kohillaa ovia ei tarvitse paiskoa ja menee kerrasta kii vaikka ikkunat onkin kiinni !
Avatar
miksu.s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: La 03.07.2004 21:47
Paikkakunta: kouvola

Viesti Kirjoittaja miksu.s »

Olen pähkäilly aivan samaa kuin mica! Mulla on tossa coupessa aivan sama homma, joku ikkuna kun on rakosillaan niin ovet menee kiinni todella nätisti, muutoin saa kiskaista reilusti että menis kiinni. Vaikuttais siltä ettei paine pääse pakenemaan mistään reiästä!
W220 500 -01
CLK 320 -00
SL500 -92 kesälelu
Ex 300ce24 -92
ex 260E -91
Avatar
Mica L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Su 23.10.2005 18:40
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Mica L »

epk kirjoitti:vaikuttais että ukkojen karmissa olevat lukon vastakappaleet tarttis vähän säätöä, meinaan jos ne on kohillaa ovia ei tarvitse paiskoa ja menee kerrasta kii vaikka ikkunat onkin kiinni !
Noin minäkin olisin vastannut, mutta tällä kertaa asia ei ole näin :D
(ei taida olla neliovisten murhe?)

Onneksi löytyi hengen heimolaisia joilla sama hämminki.

Mistäköhän noi paineet pääsis sinne takalaatikkoon tossa coupessa,
ei kai se sentään tollanen ole ollut suunnittelupöydältä lähtien
(meinaan ovien toiminnan osalta).

Lisää havaintoja/kommenteja :D
230 CE -88
samvirta
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 14.10.2006 15:02
Paikkakunta: Pihtipudas

300te

Viesti Kirjoittaja samvirta »

Mulla sama vaiva 300TE:ssä, kun lyö oven kiinni niin kattoluukkukin nousee 5 milliä ylöspäin paineen vaikutuksesta.
Avatar
Voihanrontti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 789
Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Voihanrontti »

Samaa vikaa täällä. Etenkin pakkasella hankala saada ovia kiinni paiskomatta. Ärsyttävää. Ikkunoita raottamalla sit menee helposti.
Keksikääs joku jotain, ennen ku kärvähtää viimesen kerran :evil: . Hävettää parkkipaikoilla hakata...
Think Locally, Fuck Globally
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Voihanrontti kirjoitti:Samaa vikaa täällä. Etenkin pakkasella hankala saada ovia kiinni paiskomatta. Ärsyttävää. Ikkunoita raottamalla sit menee helposti.
Keksikääs joku jotain, ennen ku kärvähtää viimesen kerran :evil: . Hävettää parkkipaikoilla hakata...
Ihan samat oireet on täälläkin.
Meneeköhän noi tiivisteet niin koviksi pakkasilla että ovet ei meinaa mennä kiinni?
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Voihanrontti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 789
Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Voihanrontti »

No mää kanssa epäilly noita tiivisteitä enemmänkin kuin painetta :roll: .
Think Locally, Fuck Globally
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Toisekseen tuohon ylipaineeseen vielä sellanen.
Eikös puhaltimen äänestää kuule että miten hyvin se ilma kiertää.
Kun ikkunaa raottaa ja jos samalla puhaltimen moottori nostaa kierroksia niin silloin ei ilma kierrä kunnolla.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Oululainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: La 07.02.2004 09:30
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Oululainen »

Coupen kajuutassa pienempi ilmatila ja isommat ovet kuin sedanissa, eli vastapaine suurempi. Lisäksi ovien säätö vaikuttaa asiaan.

Puskurin päätyjen alla oleviin reikiin ei varsinaisia kanavia ole vaan ilman pitäisi päästä takakonttiin penkin, hattuhyllyn yms. ympärillä olevien aukkojen kautta.

Olikos Bemarissa sellainen systeemi joka laskee ikkunaa sentin pari kun ovi aukaistaan ja sulkee ikkunan sitten kun ovi sulkeutuu?
Avatar
Voihanrontti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 789
Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Voihanrontti »

Monissa autoissa on nykyään automaattiset ikkunat ovia availtaessa. Ainakin coupe astrassa ja muistaakseni coupe bemarissakin.
Tikrassa olen nähnyt lasien laskevan auki takaluukkua suljettaessa, juurikin tuon paineen takia. Coupeissa automaattisissa ikkunoissa sekin hyvä puoli, että lasi saadaan syvemmälle tiivisteen sisää. Luulisin ainakin :roll: .
Think Locally, Fuck Globally
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

Ilmat ulos

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

Minulla oli aikanaan Anglia Siinä ei ollut mtään poistoa tälle paineelle. Tein selkänojan taakse reijät siihen umpipeltiin ja selkänoja sentin verran irti taustasta ja senjälkeen rekisterin alle noin 5/7sm reikä ja kumiläppä aukon päälle rekisteri lapun kolmeen reunaan noin 1,5 sm kumi jolloin se jäi alta auki ja ainakin siinä se toimi pirun hyvin Eikö Volvosakin ole molemmissa sivuissa puskurin alla samanlainen venttiili. jslehti
Avatar
JUHHisi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Su 20.11.2005 19:39
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Voihanrontti kirjoitti:Monissa autoissa on nykyään automaattiset ikkunat ovia availtaessa. Ainakin coupe astrassa ja muistaakseni coupe bemarissakin.
Tikrassa olen nähnyt lasien laskevan auki takaluukkua suljettaessa, juurikin tuon paineen takia. Coupeissa automaattisissa ikkunoissa sekin hyvä puoli, että lasi saadaan syvemmälle tiivisteen sisää. Luulisin ainakin :roll: .
Mitenköhän ne automaattiset ikkunan raotus systeemit toimii talvella jos sattuu olee akkunat jäässä? Moottori vetää ikkunan väkisin auki ja polttaa sulakkeen siinä vaiheessa kun ikkuna on 2cm raollaan? :wink: :!:
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

JUHHisi kirjoitti:Mitenköhän ne automaattiset ikkunan raotus systeemit toimii talvella jos sattuu olee akkunat jäässä? Moottori vetää ikkunan väkisin auki ja polttaa sulakkeen siinä vaiheessa kun ikkuna on 2cm raollaan? :wink: :!:
Jään raaputtaminen pois lasista estää ikkunoiden kiinnijäätymisen. Vai jäätyykö jokin osa avausmekanismista?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Meillä coupen ovet ovat hankala sulkea ainoastaan pakkasella. Ongelma kulminoituu kuskin ovessa, joka ei vielä ole aivan linjassaan. Pienellä pakkasella ja kun auto lämpiää kunnola ovet menevät suht mallikkaasti kiinni. Voisiko olla, että jos lämpötila vaihtelee lämpimästä pakkaselle taajaan, niin takakontin/puskurin sisällä olevat poistoilmaläpät jäätyvät ja tukkiutuvat -> ilma ei pääse kunnolla pois -> ongelma korostuu?

Farmarissa ja isän sedanissa ovet menevät muuten hyvin kiinni paitsi juuri kovalla pakkasella. Muut ovet menevät paremmin kiinni kuin kuskinovi. Tosin näillä autoilla on ajettu yli 530 ja yli 780 tkm.

W123:ssa tällaista vaivaa ei ollut, etenkään tiivisteiden vaihdon ja ovien säädön jälkeen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Kuva
Tuossa näkyvät nuo ilmanpoistoaukot. Epäilen kuitenkin huonon sulkeutuvuuden syyksi oven/lukon vastakappaleen säätöjä. Minulla on ollut tuossa omassa autossani melkoisen hankalasti suljettava kuskin ovi. Sain sen sulkeutumaan jälleen kevyesti säätämällä ensin oven kohdilleen ja sitten lukon vastakappaleen.
1991 420 SE
Avatar
Mica L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Su 23.10.2005 18:40
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Mica L »

Wikke kirjoitti: Tuossa näkyvät nuo ilmanpoistoaukot. Epäilen kuitenkin huonon sulkeutuvuuden syyksi oven/lukon vastakappaleen säätöjä. Minulla on ollut tuossa omassa autossani melkoisen hankalasti suljettava kuskin ovi. Sain sen sulkeutumaan jälleen kevyesti säätämällä ensin oven kohdilleen ja sitten lukon vastakappaleen.
Kerrataanpa vielä todellinen ongelma:
Molemmat ovet sulkeutuvat todella helposti jos toinen ovi tai ikkuna on auki sulkemishetkellä. Mutta jos toinen ovi on jo kiinni sekä ikkunat,
niin sulkemisongelma esiintyy. Toisin sanoen kannattaa vetää ovi kiinni
aina ennen kuin kaveri ehtii niin sulkeutuu helopmmin.

Ei kai se huono tiiviste tai väärin säädetty lukko tiedä onko toinen ovi vielä auki :wink:
Tuntuu olevan lähinnä coupemurhe :D

Suoritettu standardin 124CE mukainen ovien testipaukutus:
Ovet ja ikkunat kiinni -> v.ttuilee :x
TAKALAATIKKO AUKI -> v.ttuilee :x
Toinen ovi auki -> ovi sulkeutuu helposti :D

Johtopäätös:
Porattava seuraavaksi 100 mm reikiä takapenkin selkänojaan, jotta
ilma pääsee takahotlariin... :wink:

Ei vaan, täytyy seuraavaksi tutustua hattuhyllyn tuuletusrakojen toimintaan/toimimattomuuteen...
saattaisi selittää osittain myös takalasin herkän huurtumisen sisäpuolelta???
230 CE -88
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Mica L kirjoitti:saattaisi selittää osittain myös takalasin herkän huurtumisen sisäpuolelta???
Olisiko hieman kosteutta peräkontissa?..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

Paineenpoisto

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

Tuli mieleen näistä takaikkunan poistoaukoista olen joissakin nähnyt että siellä aukkojen alla on sellaista Kennorakenteista eräänlaista muovia ilmesesti pölyä varten mutta olen nähnyt että joku on ruiskuttanut jotain ehkä kotelosuoja-ainetta sinne.Yhdistettynä tämä aine pöly on yhtäkuin
reijät tukossa ja muutenkin pöly ja kosteus tekevät saman homman

Minäkin vedin sinne suoja-ainetta mutta siellä ei ollut mitään tällaista kennoa
en tiedä onko kaikissa vaiko vain jossain sarjassa jokin kokeilu erä mene ja
tiedä Hyvää Yötä.
Vastaa Viestiin