nokkaketjun kulkureitti ?s124 tdt 300 ja kummallinen kalina

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
hartsa66
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: To 01.02.2007 10:10
Paikkakunta: Rovaniemi

nokkaketjun kulkureitti ?s124 tdt 300 ja kummallinen kalina

Viesti Kirjoittaja hartsa66 »

MOI

Onko normaalia että menee ketju näin läheltä ja on kuluttanut tota reunaa vähän.(KUVA)
Näkeeko ammatti ihmiset nokka-akselista onko nokka kulunut(KUVA)
http://personal.inet.fi/cool/kos/pictur ... _nokka.jpg
Olen hakenut vikaa, kun moottri kalisee tyhjäkäynnillä ja kun kaasua painaa kalkatus loppuu n.1500 kierroksen kohdalla. Apulaiteremmi on ollut pois (sama ääni). Hydraaliset nostajatkäytin pois ja puhaltelin ne reijät (sama ääni). Ajoitus on tarkistettu pumpulta n. 13 astetta ja muut merkit oli kohdallaan. Suihkut tutkittiin liikkeessä mutta ei vaihdettu, olivat muka kunnossa?puristuspaineet oli 19-20bar, lähtee kylmäna hyvin käyntiin -20 astetta. Kansi ei vuoda ulospäin. 291tkm?ajettu
Mitähän vois vielä tutkia ennenkuin ottaa kannen pois? Voisko olla esikammio vika? tai kansi.

hartsa
S124 300 TDT -93
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: nokkaketjun kulkureitti ?s124 tdt 300 ja kummallinen kal

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

hartsa66 kirjoitti:MOI

Onko normaalia että menee ketju näin läheltä ja on kuluttanut tota reunaa vähän.(KUVA)

hartsa
Onko nokka-akselin ketjupyärä oikein päin??? Jos ei, niin nokan ajoituskin voi olla pikkusen pielessä.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

nokan ajotus merkki on akselissa.

Mutta onko nokka-akselin päiitäin liikkee rajotin paikoillaa... Pitäs olla tuossa ensimmäisen laakeripukin alla. SEllainen puolikan prikka. :D
hartsa66
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: To 01.02.2007 10:10
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja hartsa66 »

Mika.T kirjoitti:nokan ajotus merkki on akselissa.

Mutta onko nokka-akselin päiitäin liikkee rajotin paikoillaa... Pitäs olla tuossa ensimmäisen laakeripukin alla. SEllainen puolikan prikka. :D
kyllä se puolikas ojuri on paikallaan
S124 300 TDT -93
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Sitä laahainthan saat työnnettyä kanteen päin. Se liikkuu niiden tappien varassa. Ketju kulkee kyllä tuossa kohtaa , mutta näyttäis et se laahain vaan ei ole paikallaan, mutta äänihän ei siitä johdu.
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

oireiden perusteella minun olisi pitänyt repiä kansi poies jo monta vuotta sitten :D
se 13 astetta siellä ääntää kylmänä
hartsa66
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: To 01.02.2007 10:10
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja hartsa66 »

xr5t kirjoitti:oireiden perusteella minun olisi pitänyt repiä kansi poies jo monta vuotta sitten :D
se 13 astetta siellä ääntää kylmänä
Niin mutta ku sekä kylmänä että kuumana kolkutaa ja loppuun.1500 kierrosta ku on koneessa.
S124 300 TDT -93
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Vaihdat kannentiivisteen niin saattaa loppua nuo kolinat. Ei takuuta mutta omassa kaksatasessa hävis ajoittainen todella ikävä ääni tyhjäkäynnillä kun vaihdoin tiivisteen.
Luulen että ääni tulee ketjusta kun öljynpaine ei jaksa kiristää ketjua. Mulla kannentiivisteen vuoto oli helppo todeta kun vuosi ulos lohkon ja kannen välistä.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mulla oli ex- kolmesatasessa kuutospytyn kiertokanki solomussa kun kalkatteli alle 1500 kierroksella. :D
hessut32
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 404
Liittynyt: Ke 08.12.2004 23:41

Viesti Kirjoittaja hessut32 »

minulla oli kans ex 300dt:ssä kanki mutkalla niin kolisi kylmänä kuin myös kuumana, mutta heitti kyllä puristus siinä pytyssä 10kiloa. tuossa nykyisessä kalisi kans mutta se johtui kannentiivisteestä. oireet kuulostais aika lailla samoilta niin että varmaan kannentiiviste vaihtoon.
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

Petri K kirjoitti: Luulen että ääni tulee ketjusta kun öljynpaine ei jaksa kiristää ketjua.
Auttaako tuohon uus ketju (jos vanha on venynyt) vai pahvi??
Kiristin tuossa on uus.

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

KOS kirjoitti:
Petri K kirjoitti: Luulen että ääni tulee ketjusta kun öljynpaine ei jaksa kiristää ketjua.
Auttaako tuohon uus ketju (jos vanha on venynyt) vai pahvi??
Kiristin tuossa on uus.

~KOS~
Omassa vaihdoin vain kannentiivisteen. En edes koneistanut kantta (suosittelen kyllä jos epäilyttää että olis kiero) Nyt on autolla ajettu yli 80000 Km ilman että tuo ääni olis häirinnyt kertaakaan.
Kannattaa kyllä tarkistaa ketju samalla kun kopan avaa ja vaihtaa jos venynyt.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

Onko ääni kuulunu aina, vai onko alkanu nykysten kuuluun?
Kaliseehan tuo, ko ilmeisesti sun auto on -93? on jo sillä nopialla nokalla tuo pumppu...
hartsa66
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: To 01.02.2007 10:10
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja hartsa66 »

konjamiini kirjoitti:Onko ääni kuulunu aina, vai onko alkanu nykysten kuuluun?
Kaliseehan tuo, ko ilmeisesti sun auto on -93? on jo sillä nopialla nokalla tuo pumppu...
Auto ei ole ollut mulla kun kuukauden,mut edellinen omistaja ei oo paljoo viittiny kyllä rassailla. Siksi rassailen tota autoo nyt niiku kesäksi kuntoon. Kalkutus on samanlainen edelleen. Ketjunkiristinkin on vaihdettu. Kai se kansipahvi siellä on syypää.
S124 300 TDT -93
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

hartsa66 kirjoitti:
konjamiini kirjoitti:Onko ääni kuulunu aina, vai onko alkanu nykysten kuuluun?
Kaliseehan tuo, ko ilmeisesti sun auto on -93? on jo sillä nopialla nokalla tuo pumppu...
Auto ei ole ollut mulla kun kuukauden,mut edellinen omistaja ei oo paljoo viittiny kyllä rassailla. Siksi rassailen tota autoo nyt niiku kesäksi kuntoon. Kalkutus on samanlainen edelleen. Ketjunkiristinkin on vaihdettu. Kai se kansipahvi siellä on syypää.
Jos sulla ei ole näistä aiempaa kokemusta niin suosittelen käyntiä jonkun asiantuntijan luona ennen kansiremppaa.
On meinaan tuo ääni josta itse mainitsin sitä luokkaa ettei sitä voi olla luulematta normaaliksi kalinaksi. Ronksutti kuin pienempi kivenmurskain.

Totta nimittäin tuokin mitä nim. Konjamiini tuossa sanoi että tyhjäkäynnillä kalisee aina ja varsinkin kylmänä.
Yks mahollinen vika voi olla kans tuo ruiskutuspumppu ja huonot laakerit siellä.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
hartsa66
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: To 01.02.2007 10:10
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja hartsa66 »

Petri K kirjoitti:
hartsa66 kirjoitti:
konjamiini kirjoitti:Onko ääni kuulunu aina, vai onko alkanu nykysten kuuluun?
Kaliseehan tuo, ko ilmeisesti sun auto on -93? on jo sillä nopialla nokalla tuo pumppu...
Auto ei ole ollut mulla kun kuukauden,mut edellinen omistaja ei oo paljoo viittiny kyllä rassailla. Siksi rassailen tota autoo nyt niiku kesäksi kuntoon. Kalkutus on samanlainen edelleen. Ketjunkiristinkin on vaihdettu. Kai se kansipahvi siellä on syypää.
Jos sulla ei ole näistä aiempaa kokemusta niin suosittelen käyntiä jonkun asiantuntijan luona ennen kansiremppaa.
On meinaan tuo ääni josta itse mainitsin sitä luokkaa ettei sitä voi olla luulematta normaaliksi kalinaksi. Ronksutti kuin pienempi kivenmurskain.

Totta nimittäin tuokin mitä nim. Konjamiini tuossa sanoi että tyhjäkäynnillä kalisee aina ja varsinkin kylmänä.
Yks mahollinen vika voi olla kans tuo ruiskutuspumppu ja huonot laakerit siellä.
Mersuasentaja sanoi että kovaa ajoa vaan. MUTTA KUN se kolkutus vaivaa, ja kun se häviää 1500-2000 kierroksen kohdella. Mutta tutkitaan tutkitaan.
S124 300 TDT -93
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Mutta onko nokka-akselin päiitäin liikkee rajotin paikoillaa... Pitäs olla tuossa ensimmäisen laakeripukin alla. SEllainen puolikan prikka.
Pitäskö prikkoja olla kaks? Toinen nokan etu- ja toinen takapäässä? Muistaakseni mulle ei tullu ku yks nokan takapäähän (laatikon puolelle) kansi rempan yhteydessä. Toivottavasti muistan väärin :oops:
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
hartsa66
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: To 01.02.2007 10:10
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja hartsa66 »

MikkoH kirjoitti:
Mutta onko nokka-akselin päiitäin liikkee rajotin paikoillaa... Pitäs olla tuossa ensimmäisen laakeripukin alla. SEllainen puolikan prikka.
Pitäskö prikkoja olla kaks? Toinen nokan etu- ja toinen takapäässä? Muistaakseni mulle ei tullu ku yks nokan takapäähän (laatikon puolelle) kansi rempan yhteydessä. Toivottavasti muistan väärin :oops:
Ei Niitä rikkoja ole kun yksi ja se on hammasrattaan vieressä.
S124 300 TDT -93
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

nokan ajoitus on yksi, mikä viittaa oireisiin.

itellä oli kaks astetta pielessä, niin piti kovaa kolinaa matalilla kierroksilla. ja hävis just siinä 1500-2000 kohdalla pois.
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

konjamiini kirjoitti: Kaliseehan tuo, ko ilmeisesti sun auto on -93? on jo sillä nopialla nokalla tuo pumppu...
Joo se uudempi pumppu tuossa on.
Siihen tulee se sähöliitin päälle.
Onko tuo liitin muuten mikä??
Lämpöanturi vai..??

Mut ei pitäs noin pahaa ääntä pitää tuollakaan nokalla..??

No tänään otetaan kansi tuosta pois ja katotaan missä kunnossa tiiviste on.
Niin ja tuo ääni ei kuulu kun koneen käynnistää kylmänä (-15), mut alkaa kuuluun 10-15 sekunniin päästä.

Ja se nokkaketju on osunut tuohon lohkoon kun on syönyt kolon siihen...

Kuuluuko ketjussa olla välyyttä sivuttais suunnassa kuinka paljon??


~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

dansku kirjoitti:nokan ajoitus on yksi, mikä viittaa oireisiin.

itellä oli kaks astetta pielessä, niin piti kovaa kolinaa matalilla kierroksilla. ja hävis just siinä 1500-2000 kohdalla pois.
Olikos se aikaisella vai myöhäisellä?? Ja mikä oli asteluku??
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

KOS kirjoitti:
konjamiini kirjoitti:
No tänään otetaan kansi tuosta pois ja katotaan missä kunnossa tiiviste on.
Niin ja tuo ääni ei kuulu kun koneen käynnistää kylmänä (-15), mut alkaa kuuluun 10-15 sekunniin päästä.

Ja se nokkaketju on osunut tuohon lohkoon kun on syönyt kolon siihen...
~KOS~
No jos kerran kannen käytättä pois, niin katoppa onko sen ketjupyörän lukitustapin poraus porattu sen navan läpi asti. Ja jos on, niin onko sen ketjupyörän napa eripituinen ketjupyörän eripuolilla.
Se 15 sek on jälkihehkutusaika.
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

Kansi on irti.
Ei ainakaan silmämääräsesti ollu vuotanut tiiviste mistään...
...tosin ei kai sitä välttämättä nääkkään..??

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
hartsa66
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: To 01.02.2007 10:10
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja hartsa66 »

KOS kirjoitti:Kansi on irti.
Ei ainakaan silmämääräsesti ollu vuotanut tiiviste mistään...
...tosin ei kai sitä välttämättä nääkkään..??

~KOS~
Mutta jos tuo karsta männän ja kannen kohdalla on liian paksu niin jos ne hakkaa vastakkain. Aamulla ja kylmänä heti käynnistyksen jälkeen ei kolinaa ole. Mutt kun öljynpaineet nousee kiertokangessa, kampiakselissa välykset katoaa ja kolina alkaa. oisko mahdollista
S124 300 TDT -93
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

No vaihdetaan tuo pahvi ja katotaan koliseeko vielä.
Jos kolisee niin kokeillaan tuota mun vanhaa vakiopumppua siihen.

Vai käykö se tuohon jossa on päällä se sähöliitin..???

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
FACE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ke 16.08.2006 05:59
Paikkakunta: manamansalo

Viesti Kirjoittaja FACE »

ei ketjun sa menä niin lähellä vaihdoin eillen ventilikoppan tivisten 300td sinä oli 1cm välijä
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

No mikähän tuossa mättää kun ketju osuu/osunu tuohon kanteen..??

Väärä nokkapyörä..??

Voiko joku kattoa jostakin oikeen numeron tuolle 300 turbon pyörälle.

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

Tuolta löyty nummero hammasrattaalle.

http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 015&SGN=01

Oikee näyttäs olevan.

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

juhaoh kirjoitti:
dansku kirjoitti:nokan ajoitus on yksi, mikä viittaa oireisiin.

itellä oli kaks astetta pielessä, niin piti kovaa kolinaa matalilla kierroksilla. ja hävis just siinä 1500-2000 kohdalla pois.
Olikos se aikaisella vai myöhäisellä?? Ja mikä oli asteluku??

en tiedä, koska mynädieselissä, maestro itse huomasi asian, koska ihmetteli sitä ylimääräistä kalinaa/raksutusta.

kertoi vaan että etsittyään vikaa, huomasi nokan olevan 2 astetta metässä saksanpoikien jäljiltä.
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Avatar
zahmuli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ti 02.09.2003 16:16
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja zahmuli »

Mulla on kans kuulunut jonkin aikaa kalina (tai oikeastaan sellainen sähköiskun ääni) tyhjäkäynnillä kuumana ja kylmänä mutta ei aina.
Käytin korjaamolla jossa ekalla kerralla laitettiin jakoketjun laahain paikalleen auttoi hetken aikaa ja toisella kerralla kiristin ja sen jälkeen ei niin kauheesti ole äännellyt mutta vieläkin kolisee sillon tällön.
230ce 91
300d 2.5 turbo 92
Sprinter 316cdi bussi
Raadot
250td 91
Sprinter 312D bussi
Vastaa Viestiin